Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli ensimmäinen palkkatyösi?

Vierailija
10.08.2025 |

Minkä ikäinen olit ja mitä työtehtäviisi kuului?

Aloitan: Olin 13-vuotias ja työni oli sokerijuurikkaan harvennusta. 

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puisten koriste-esineiden tekemistä minimipalkalla 18 vuotiaana. Työnantajalta jäi palkka ja lomarahat usein maksamatta. Eläkemaksuja ei maksettu lainkaan ja sitten aikanaan kun en ollut siellä enää töissä, niin firma meni konkurssiin ja joku viranomainen oli huomannut, ettei eläkemaksuja oltu maksettu. Perivät ne sitten jostakin, en tiedä mistä tai keneltä.

Sitten tuli 90 luvun lama. Sen jälkeen ei enää sitten tarvinnutkaan käydä töissä. Sinänsä hyvä, että siitä oppi heti, että minkälainen katastrofaalinen paska koko työelämä on.

Vierailija
142/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-Savon Hippoksella ottamassa vastaan veikkauksia. Taisin olla jotain 14-15v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupoikana kesätyö värikaupan "tsupparina"; viedä posti, täyttää hyllyjä, viedä roskia polttouuniin jne.. Silloin sai tienata tietyn määrän markkoja verovapaasti. Oli kiva omalla työllä saada omaa rahaa.

Vierailija
144/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sekoittamassa maalia. Olin myös vaatemallina. Ja olin lapsenlikkana. Suunnilleen samanikäisenä noin 13-14-v. 

Vierailija
145/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaoin mainoksia 13-vuotiaana tilapäisesti. Aamupostia 14-vuotiaana äitini nimissä ja palkka hänelle.

Vierailija
146/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16v kun ajoin ruohonleikkuria ja vein haravointijätettä kaatopaikalle traktorilla.

Vierailija
147/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lastenlikkana 3 n 10!v poikaa. Heillä oli kaksi moottorivenettä käytössä. Ei vaan tänä päivänä kävisi. 55 v sitten, olin itse 14 v. 

Vierailija
148/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiaana hioin vanhat maalit pois ja maalasin ulkorakennuksen punamultamaalilla. Sen jälkeen kiinteistöpalvelu alan yrityksessä rikkaruohon kitkijänä. Viitisentoista vuotta sitten.

Vierailija
149/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaoin mainoksia teininä. Jos sitä ei lasketa, niin tein siivoustyötä osapäiväisenä ennen kuin aloitin opiskelut ja muun osapäiväisen työn muuton myötä. 

Vierailija
150/150 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotiaana hioin vanhat maalit pois ja maalasin ulkorakennuksen punamultamaalilla. Sen jälkeen kiinteistöpalvelu alan yrityksessä rikkaruohon kitkijänä. Viitisentoista vuotta sitten.

Ja palkka oli jotain 7-7,5 euroa tunnissa molemmissa. Alle tessin. Maalaus homma oli jotain kunnan järjestämää kuntouttavaan työtoimintaan verrattavaa nuorisotoimintaa ja kesti 2 viikkoa. Joten ei tarvinnut siitä syystä kai kunnon palkkaa maksaa. Se ei ollut kyllä mikään rangaistus vaan onnenpotku että tulin siihen valituksi. Oli kesä työpaikat harvassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi