Lue keskustelun säännöt.
  Mikä oli ensimmäinen palkkatyösi?
Minkä ikäinen olit ja mitä työtehtäviisi kuului?
Aloitan: Olin 13-vuotias ja työni oli sokerijuurikkaan harvennusta.
Kommentit (124)
Datan tallennus paperilomakkeilta tietokoneelle 90-luvulla käsin naputtelemalla.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
  Sisältö jatkuu mainoksen alla
  17-vuotiaana kunnan virastotalossa lähetti-kopistina 70-luvulla. Sitä ennen tein kuitenkin jo 12-vuotiaasta alkaen lastenhoitokeikkoja tuttujen perheissä, mutta niistä ei ollut mitään työsopimusta.
Turvenevalla nostokonetta ja keruuvaunua ajamassa 13v. Mopolla kuljin alaikäisenä. Palkka oli tosi hyvä.
Maatalon lapsena samoin työt alkoivat pienestä ja pienenä. Kasvimaan kitkemisestä tms sain satunnaisesti joitain pennejä riviltä. Alakouluaisena myin myös kieloja ja metsämansikoita torilla, mutta eihän se ollut oikeastaan palkkatyötä vaan yrittäjyyttä. Samoin mansikoiden ja kukkakaalin kasvattaminen ja myynti. Mutta mulla oli sittemmin teini-iässä vanhempien kanssa sopimus, että jos olen kesät maatalon töissä kotona, vanhemmat maksavat mulle keskikoulun ja lukion eli aina sen kesän jälkeisen lukuvuoden. Mutta jos menen kesätyöhön muualle niin sitten on tultava kokonaan omillaan toimeen. Pidän tätä sopimusta palkkatyötä ja arvostan siitä saamaani palkkaa eli oikeutta käydä koulua. Vieraan palkkalistoilla olin ensimmäisen kerran vasta 19-vuotiaana ja silloin olin keittiöapulainen paikallisessa lounas- ja olutravintolassa. Minulla oli kyllä jo silloin muu ammattitutkinto plakkarissa, muttei sen alan töitä. Niinpä tein sitä työtä mitä satuin löytämään.