Mikä oli ensimmäinen palkkatyösi?
Minkä ikäinen olit ja mitä työtehtäviisi kuului?
Aloitan: Olin 13-vuotias ja työni oli sokerijuurikkaan harvennusta.
Kommentit (96)
Varmaan joskus lapsena kun jouduin siivoamaan huoneen, että sain karkkirahaa. Piti kerätä legot ja pikkuautot lattialta ja laittaa kirjat hyllyyn.
Kuorimassa perunoita tuttujen häissä
Olin monistaja 16 vuotiaana. Eli monistuskoneen hoitaja :)
Kelan keittiö 16 v olin. Kuorin pottuja ja muita juureksia ja hoidin tiskilinjaa. Kesätyö.
Isä oli töissä tehtaassa ja työntekijöiden lapset pääsivät sinne siivoamaan, siellä olin. Oli hauska kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v minkkitarhalla, pentuverkoista hakkasin paskakasoja irti metalliritilää vasten.
EI turkistarhoille!!!! Eläimet kuuluvat luontoon!
Tämä oli 1970 luvulla, kyseistä tarhaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v minkkitarhalla, pentuverkoista hakkasin paskakasoja irti metalliritilää vasten.
EI turkistarhoille!!!! Eläimet kuuluvat luontoon!
Minkit ei nyt ainakaan Suomen luontoon kuulu.
Maatalouslomittajana olin 15-vuotiaana ja viisi vuotta siitä eteen päin satunnaisesti yleensä kesäisin vähän eri paikoissa.
Kasarilla :)
Vierailija kirjoitti:
Kelan keittiö 16 v olin. Kuorin pottuja ja muita juureksia ja hoidin tiskilinjaa. Kesätyö.
Ihmettelen alapeukkua 🙄
15 tai16v pöytätyöntekijä jäljentämössä
12-vuotiaana mansikkapellolla poimimassa. Täytin vielä samana kesänä 13.
Olin viis töistä kun aloitin mainostenjakajana.
Näyttelin kesäteatterissa ala-asteen ensiluokkien aikoihin ja sain siitä "omaa" rahaa, joka kyllä laitettiin suurimmaksi osaksi jonnekin opiskelusäästötilille.
Jaoin mainoslehtiä 12 vuotiaanaja 13 vuotiaana olin mansikoita poimimassa. 1990 luvun puoliväli.
13v ja siitä eteenpäin 20vuotiaaksi kesälavalla puffetissa, lipunmyyjänä ja aikuisena myös järjestysmiehenä. 13v myös kotona maatalouslomittajana. Eka lukiokesä parturikampaamossa.
13 -vuotiaana olin Korkeasaaren kahvilassa. Siihen aikaan (1972) maksettiin kaikki ostokset rahalla ja piti osata laskea vaihtorahat.Taisi olla silloin Primulan kahvila? Varmaan sain ihan tessin mukaan palkkaa ja täysi työaika. Meitä oli 3 nuorta siinä. Sen työtodistuksen olen hukannut. Siitä eteenpäin on kaikki tallessa. 14 v olin Pukevan leluosastolla jne.
Sain töitä vasta 19 vuotiaana, puoli vuotta kaupalla töissä, jos ei oteta huomioon 16 vuotiaana lapsenvahtina ylivilkkaalle rasavillille pojalle, palkaksi saatiin siskon kanssa kuukauden lastenhoito keikasta molemmat vain 50 e.... Kuultiin myöhemmin kun pojan äidin "ylityöt" Venyivät että kävi pettämässä miestään.
16 vuotiaana siirapin purkitusta sokeritehtaalla.
Oli tahmeaa hommaa, varsinkin kun purkituskone ryppyili.
Tuon kesän jälkeen aloitin lukion
Kesällä 1974 15-vuotiaana olin metsänkylvössä.