Jos yhteiskunta ei pysty edes hoitamaan vanhuksia, mistä me oikein maksamme?
Miksi verotamme Euroopan maista koviten jos saamme sillä vastineeksi Etelä-Euroopan soten ja muut julkiset palvelut? Mihin ne verorahat menevät, byrokratian pyörittämiseen?
Itse maksan kolminkertaisesti terveydenhuollosta tällä hetkellä: julkinen, työterveys ja yksityinen terveysvakuutus (jos jään työttömäksi ja eläkepäiville). Eikö riittäisi edes vain kahdesta maksaminen?
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa että olen tyytyväinen palkkaani. Peruspalkka on noussut kuten muillakin aloilla ja erikoislääkäriksi valmistuminen näkyi heti kukkarossa. EU:n vaatima työaikauudistus on johtanut lyhyempiin päivystysvuoroihin mikä on jaksamisen kannalta hyvä juttu mutta vaatii lisää henkilökuntaa. Aikaisemmin tein enemmän töitä ja nyt vähemmällä työmäärällä saa saman verran palkkaa. Siis jos 20 vuotta sitten tein 55-60 tuntia viikossa niin nyt työmäärä on 45-50 tuntia viikossa. Verottaja vie joka tapauksessa 45 prosenttia palkasta joten lisätyötä en viitsi tehdä ja toisaalta ei niitä tällä hetkellä ole tarjolla kun työnantaja säästää ja antaa leikkausjonojen kasvaa.
Lakiin voisi kirjata koulutuspalautuksen, mikäli lääkärin palkka menee yli 6000€/kk. Eli alat maksamaan puolen miljoonan lääkärinkoulutustasi takaisin valtiolla, jos palkkamopo karkaa käsistä.
Näin saataisiin lääkärien palkat pysyvästi alas. Ongelmahan on se, että lääkäreille pitää maksaa kovaa palkkaa koska lääkärin palkka on kova. Lääkäreiden palkkaus on pelkkä kortittitalo, jonka voisi potkaista jo kumoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi maksaa verovähennystä ulkomailla olevien asuntojen loma-asuntojen remontteihin.
Miksi pitää saada verovähennystä Espanjan asunnon terassi lasituksesta?
Koska hyvätuloisilla on ulkomailla asuntoja.
Rahaa Suomessa kyllä on, se on vaan eri kuka sitä saa.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista eli työmarkkinatuki on 595 netto.
Tällä pyritään siihen,että vanhemmat ymmärtäisivät lasten kasvatuksen olevan ensisijaisesti heidän oma velvollisuus ei yhteiskunnan tehtävä kuten sossu Suomessa on ollut tapana olla aivan liian pitkään. Nyt ollaan kus....
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 271: "Lääkärin pitää tarkistaa tekstinsä eli hänellä on vastuu että asiat on kirjattu oikein. Omalla erikoisalalla tarvitsee tehdä vähän tekstejä ja kirjoitan ne itse hitaasti ja se vie sen ajan minkä vie. Muuta potilastyötä en tuona aikana voi tietenkään tehdä. Apotin piti aikanaan vähentää tekstipohjaista kirjaamista ja osa asioista klikkaillaan tai tulee automaattisesti tietojärjestelmään mutta aikaa kuluu nykyään kaksin- tai kolminkertaisesti vanhaan verrattuna. "
Apotin rakenteellisuus eli siis se, että valitaan ja klikkaillaan sen sijaan, että kirjoitettaisiin perinteistä tekstiä, ei perustu mitenkään siihen, että sen tarkoitus olisi ollut vähentää kirjaamiseen käytettävää aikaa. Se perustuu vain ja ainoastaan siihen, että sieltä "tekstimössöstä" ei voida tehdä sellaisia hakuja, joita mitä erilaisimpiin tilastoihin tarvitaan. Sote-puolella tarvitaan satoja ellei jopa tuhansia erilaisia tilastoja ja sen vuoksi
Kysymys kuuluu ovatko kaikki tilastot tarpeellisia kun kirjataan todella paljon asioita. Jos kirjaamista voisi automatisoida enemmän niin se olisi hyvä juttu. Apotissa on toki hyviä puolia kuten vanhat tiedot löytyvät aika mukavasti ja siitä on hyötyä. Kirurgi voi laittaa tekstin joukkoon kuvia ja tunnetusti se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Oma juttunsa eli puolet Apotista on laskutus eli klikkailua toisensa perään jotta saadaan toimenpiteestä rahat tai ainakin ennen saatiin toimenpiteen mukaan. HUS:siin lähetetään kaikenlaisia potilaita ja välillä tulee ihmeteltyä miksi hyvinvointialueet eivät hoida itse potilaitaan kun sitä varten ne on perustettu.
Apotin tultua olivat monet tilastot hieman vääristyneet kuten esimerkiksi vastasyntyneitä ei Vantaalla tainnut olla yhtään ja joku oli kirjattu satavuotiaaksi heti synnyttyään. Toivottavasti asiat on korjattu mutta kannattaa suhtatua hieman varauksella Apottiin perustuviin tilastoihin sillä niin paljon niissä on ollut virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi maksaa verovähennystä ulkomailla olevien asuntojen loma-asuntojen remontteihin.
Tällä pyritään siihen,että vanhemmat ymmärtäisivät lasten kasvatuksen olevan ensisijaisesti heidän oma velvollisuus ei yhteiskunnan tehtävä kuten sossu Suomessa on ollut tapana olla aivan liian pitkään. Nyt ollaan kus....
Niin, pitäisi laittaa julkiselle ja valtiolle kielto, että ei saa olla sukulaisten kanssa samassa työpaikassa.
Nytkin yhdessä valtion työpaikassa on isä ja tytär ja toisessa yhden virkamiehen esimies on hänen serkkunsa.
Lisäksi valtion ja julkisen sisäiset haut tulisi kieltää niin on vaikeampi palkata noita tyttäriä ja serkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa että olen tyytyväinen palkkaani. Peruspalkka on noussut kuten muillakin aloilla ja erikoislääkäriksi valmistuminen näkyi heti kukkarossa. EU:n vaatima työaikauudistus on johtanut lyhyempiin päivystysvuoroihin mikä on jaksamisen kannalta hyvä juttu mutta vaatii lisää henkilökuntaa. Aikaisemmin tein enemmän töitä ja nyt vähemmällä työmäärällä saa saman verran palkkaa. Siis jos 20 vuotta sitten tein 55-60 tuntia viikossa niin nyt työmäärä on 45-50 tuntia viikossa. Verottaja vie joka tapauksessa 45 prosenttia palkasta joten lisätyötä en viitsi tehdä ja toisaalta ei niitä tällä hetkellä ole tarjolla kun työnantaja säästää ja antaa leikkausjonojen kasvaa.
Lakiin voisi kirjata koulutuspalautuksen, mikäli lääkärin palkka menee yli 6000€/kk. Eli alat maksamaan puolen miljoonan lääkärinkoulutustasi takaisin valtiolla, jos palkkamopo karkaa käsistä.<
Miksi lääkäreitä taas syytetään ihan kuin he olisivat syyllinen valtiontalouden ongelmiin. Mieleen ei tule kovin montaa kertaa jolloon palkkaa olisi leikattu minkään ammattiryhmän toimesta eli palkkaleikkaus ei tule onnistumaan. Finnairin matkustamohenkilöstö taisi moiseen suostua vuosia sitten pakon edessä. Lääkärilakko oli viimeksi vuonna 2001 ja silloin se kesti yli puoli vuotta mikä näkyi leikkausjonoissa. Liitto on varmasti valmis jos sellaiseen on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa palaa saatanasti kotona lepäilevälle luxustukipummieliitille. Kela antaa rahaa asumistukeen, kansaneläkeläisille eli koko elämänsä työn tekoa vältelleille, vanhempainvapaalaisille, opiskelijoille, vammaisille, kotoutetuille, työttömille, sairauslomalaisille ja aivan kaikelle jotka eivät kykene tai viitsi mennä töihin.
Kun rahaa saa tekemättä mitään niin verotulot jäävät pieneksi ja työvoimaa ei riitä vanhustenhoitoon. Kovasti ihmettelen miksi työttömät eivät voisi auttaa vanhustenhoidossa vaikka työparina kun siellä on työvoimapulaa. Työttömät vaan makoilevat kotonaan kun katsovat että se on heidän oikeutensa. Luulisi että hävettäisi tuollainen kusipäisyys mutta oma minä taitaa olla näillä saatanoilla ainoa mikä merkitsee.
Sosiaalituki on tehtävä vastikkeeliseksi ja sitä on leikattava niin että työnteko alkaa kiinnostaa entistä enemmän.
Huono palkkaus (ellei peräti ilmaistyö) tosiaan näkyy motivaatiosta tehdä töitä silloin, kun on juhlapyhiä tai hyvä sää ulkona. Paskalla säällä marraskuussa kaikki kyllä haluaa ainakin siisteihin sisältöihin.
Mutta kun tulee vaikkapa se kaunis sää ja helle, niin puolet on yhtäkkiä kipeitä, kun ei edes menetä rahaa. Raha kuitenkin motivoisi töihin, vaikka olisi kaunis sää.
Lääkäri aikaa ei saa, koska lääkärit tekevät 1-2 työpäivää viikossa. Palkka on niin iso.
Onneksi Hallitus helpottaa ulkomailta tulevien lääkäreiden lupia ja paikallisella sopimisella palkkoja saadaan lääkäreillä laskettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Progressiivisella verotuksella pidetään huoli, että vanhemmat ovat pois kotoa yli puolet lasten valveillaoloajasta, joten voisitko hieman selittää?
Nais lääkärit tykkäävät olla lasten kanssa kotona. Kohta tulee ulkomailta lääkärit tilalle ja laskevat palkkatason.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä pidetään vanhuksista huolta. Liki ilmaiset terveyspalvelut vanhuksille, kotona asuville kodinhoitajakäyntejä, hoivakodissa olevalle yhteiskunnan osuus maksuista keskimäärin nelisen tonnia per kk jne.
Kyllä, mutta sieltä täältä tulee jatkuvasti toiveita romuttaa nykymalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sun pitää olla joka vuosi 6 kuukautta töissä tai joka toinen vuosi 12 kuukautta, jotta saa ansiosidonnaista.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jep. Minä olen jo päättänyt, että olen Suomessa vain niin kauan kuin ansiosidonnainen jatkuu. Jos ei tänä aikana löydy töitä, niin en jää kärvistelemään jollain työmarkkinatuella vaan lähden ulkomaille. Akateeminen työnhakija.
Työpaikan löytyminen on aina parasta niin työnhakijan kuin yhteiskunnan kannalta. Eniten huolestuttaa nuoret vastavalmistuneet jotka eivät pääse työelämään kiinni valmistumisen jälkeen. Joka vuosi kuitenkin valmistuu uusia kilpailemaan samoista työpaikoista. Jos on jo ollut työelämässä niin yleensä taloudellisesti ei olla ihan niin tiukoilla.
Kun talous kasvoi niin työpaikkoja löytyi monelta alalta mutta nyt asiat ovat toisin eikä ihan heti ole parempaa näköpiirissä. Joissain maissa on edelleen töitä hyvin tarjolla ja suomalainen koulutus on ihan arvostettua edelleen joten työnhaku ulkomailta kannattaa pitää mielessä. Työttömänä ollessa elämä ikään kuin menee ohitse ja monet asiat mitä haluaisi tehdä joutuu siirtämään myöhemmäksi.
Nro 304: "Kysymys kuuluu ovatko kaikki tilastot tarpeellisia kun kirjataan todella paljon asioita. Jos kirjaamista voisi automatisoida enemmän niin se olisi hyvä juttu. Apotissa on toki hyviä puolia kuten vanhat tiedot löytyvät aika mukavasti ja siitä on hyötyä. Kirurgi voi laittaa tekstin joukkoon kuvia ja tunnetusti se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Oma juttunsa eli puolet Apotista on laskutus eli klikkailua toisensa perään jotta saadaan toimenpiteestä rahat tai ainakin ennen saatiin toimenpiteen mukaan. HUS:siin lähetetään kaikenlaisia potilaita ja välillä tulee ihmeteltyä miksi hyvinvointialueet eivät hoida itse potilaitaan kun sitä varten ne on perustettu.
Apotin tultua olivat monet tilastot hieman vääristyneet kuten esimerkiksi vastasyntyneitä ei Vantaalla tainnut olla yhtään ja joku oli kirjattu satavuotiaaksi heti synnyttyään. Toivottavasti asiat on korjattu mutta kannattaa suhtatua hieman varauksella Apottiin perustuviin tilastoihin sillä niin paljon niissä on ollut virheitä."
Byrokraateille kaikki tilastot ovat tärkeitä. Koska ilman tilastoja ei tarvittaisi niin paljon byrokraattejakaan. Tämä on eräänlainen itseään ruokkiva noidankehä.
Laskutus on tottakai aika oleellinen juttu, mutta kummasti laskutus onnistui ihan hyvin vanhojen merkkipohjaisten Musti-järjestelmienkin aikana. Siis UPO, Hilmo, Multilab jne.
Hyvä pointti muuten tuo, miksi hyvinvointialueet ei hoida itse potilaitaan. Törmäsin tähän asiaan potilaana itsekin, kun vuodenvaiheessa päätin, että nyt olisi ehkä sopiva ajankohta elämässäni aloittaa reumalääkitys uudelleen,. Mulla on terveyskeskuksessa aivan ihana nuori omalääkäri (sata kertaa parempi kuin mikä oli Mehiläisessä työhönsä mitä ilmeisimmin jo kyrsiintynyt viiskymppinen työterveyslääkärini), mutta hänellä ei vissiin ollut uskallusta aloittaa sytostaatteja mulle uudelleen. Laittoi lähetteen HUS:iin, mutta sieltä sitten tuli onneksi vain palaute, jossa annettiin tälle tk-lääkärille ohjeet. Ja niin hän aloitti lääkityksen mulle. Olisin mä itsekin kaiken tuon tiennyt, koska olen sairastanut nivelreumaa jo 30 vuotta, mutta kun en voi itselleni reseptejä kirjoittaa enkä myöskään tehdä labralähetteitä, niin....
Vierailija kirjoitti:
Maksamme sijoittajille ja terveysjäteille ilmaista rahaa. Emme ole oikeutettuja terveydenhoitoon, eläkeikää nostetaan, työttömyyskorvauksesta ja koulutuksesta leikataan ja eläkettä pienennetään. Harmittaako? Nostamme veroja, niin saatte maksaa lisää. Myykää omaisuutenne, käyttäkää säästönne ja hoitakaa itse vanhukset.
Toisaalta julkiselle sektorille ei saisi palkata lisää väkeä vaikka palveluja tarvitaan lisää. Pitäisikö työt tehdä ilmaiseksi jotta sairaat saisivat hoitoa vai miten? Väestö ikääntyy edelleen ja syntyvyys on matalalla tasolla joten rahasta tulee olemaan puutetta vielä vuosikymmenten ajan. Leikkauksia on tehty jo viidentoista vuoden ajan ja velkaa otetaan koko ajan lisää. Sama meno tulee jatkumaan vähintään kymmenen vuoden ajan ennen kuin suuret ikäpolvet alkavat siirtyä pois palveluiden piiristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot alas lähelle nollaan ja kaikki huolehtivat itsestään sekä läheisistään. Se on oikeudenmukaisin järjestelmä.
Huolehditko sinä sitten myös infrasta, puolustusmenoista ja koulutuksesta ihan itse jos ei veroja maksettaisi?
Julkisen sektorin perus uliulitumaattumi.
Julkisen sektorin palkat pitäisi ensi alkuun puolittaa ja jos julkinen sektori ei ole vieläkään tasapainossa pitäisi alkaa potkimaan pellolle.
Ensimmäinem askel on lomien määrä. Jokaikiselle sama lomamäärä vuodessa esim. 5 viikkoa. Ja aivan turha ulista jostain pienempien palkkojen vuoksi enemmistä lomista kun se ei pidä paikkansa. Julkisella ei myöskään tehdä tuntiakaan palkatonta ylityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset kyllä joutuvat hekin itse hoidostansa maksamaan.
Verorahoilla rakennetaan laitoksia ja maksetaan työntekijöiden palkkoja, mutta hoidostansajokainen joutuu itse maksamaan.
Ja nyt on niin, että Orpo-Purra vähentää laitospaikkojen ja hoitomahdollisuuksien tarjontaa. Verot käytetään muuhun.
Aika pienen osan vanhukset maksavat itse. Hoitokotipaikka maksaa keskimäärin noin 5000 euroa/kk. Keskimääräinen eläke on 2000, ja maksun jälkeen pitää jäädä käyttörahakin. Todellisuudessa suuri osa saa alle keskieläkkeen, mediaani on pienempi.
Nämä tehostetussa ympärivuorokautista hoivaa tarvitsevat maksavat tuon 5000 - 6000e/kk. Nämä ihmiset ovat sairaita. Joku vielä julkeaa kyseenalaistaa tällaisten kustannusten maksamista yhteiskunnalta. Moniko syöpää sairastava maksaa itse hoitonsa tai muuta sairautta sairastava.
Yhteiskunnassa on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Kaikki vanhukset on laitettu samaan kasaan. Miksi ei kyseenalaisteta subjektiivistä lasten päivähoitoa. Miksi vanhuksilla ei ole subjektiivistä oikeutta hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakiin voisi kirjata koulutuspalautuksen, mikäli lääkärin palkka menee yli 6000€/kk. Eli alat maksamaan puolen miljoonan lääkärinkoulutustasi t
Onnistuu myös lääkäreiden palkka leikkaus.
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen
Hallitus aikoo helpottaa ulkomailta lääkäreiden palkkaamista Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset kyllä joutuvat hekin itse hoidostansa maksamaan.
Verorahoilla rakennetaan laitoksia ja maksetaan työntekijöiden palkkoja, mutta hoidostansajokainen joutuu itse maksamaan.
Ja nyt on niin, että Orpo-Purra vähentää laitospaikkojen ja hoitomahdollisuuksien tarjontaa. Verot käytetään muuhun.
Aika pienen osan vanhukset maksavat itse. Hoitokotipaikka maksaa keskimäärin noin 5000 euroa/kk. Keskimääräinen eläke on 2000, ja maksun jälkeen pitää jäädä käyttörahakin. Todellisuudessa suuri osa saa alle keskieläkkeen, mediaani on pienempi.
Nämä tehostetussa ympärivuorokautista hoivaa tarvitsevat maksavat tuon 5000 - 6000e/kk. Nämä ihmiset ovat sairaita. Joku vielä julkeaa kyseenalaistaa tällaisten kustannusten maksamista yhteiskunnalta. Moniko syöpää sairastava maksaa i
Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaudessa, jos sairastuu syöpään.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri aikaa ei saa, koska lääkärit tekevät 1-2 työpäivää viikossa. Palkka on niin iso.
Onneksi Hallitus helpottaa ulkomailta tulevien lääkäreiden lupia ja paikallisella sopimisella palkkoja saadaan lääkäreillä laskettua.
En tiedä missä on noin mutta vaikea uskoa että enää maksetaan korkeita palkkoja kun monet hyvinvointialueet lopettivat palvelujen oston kokonaan keikkalääkärifirmoilta. Terveyskeskuksiii on paikoittain ollut vaikea saada lääkäreitä vähintään kahdenkymmenen vuoden ajan ja ainoa keino on ollut vuokralääkärin palkkaus. Lääkäreitä on kyllä koulutettu ja ulkomaisia lääkäreitä on saatu Suomeen mutta pienellä syrjäisellä paikkakunnalla ei oikein ole vetovoimatekijöitä kovin paljoa.
Työskentelen erikoissairaanhoidossa yliopistosairaalassa ja meillä oli lääkäripula pari vuotta sitten niin että toimintaa jouduttiin rajoittamaan. On toki ollut pulaa monen alan osajista sekin jälkeen vaihtelevasti. Omassa yksikössä tilanne on muuttunut viimeisen reilun vuoden aikana niin että erikoislääkärisijaisia on saatu monta ja enempää ei voida ottaa vaikka kysyjiä on ollut. Kyse on osin siitä kun yksityiseltä puolelta ei enää osteta palveluja siinä määrn kuin aikaisemmin.
Viime vuonna piti tehdä säästöjä kymmenien miljoonien edestä ja tälle vuodelle piti olla vielä enemmän suunnitelmissa mutta eipä niistä ole koko vuonna puhuttu mitään. Olisiko osasyy lopetetut ostot yksityispuolelta en tiedä.
Maksamme sijoittajille ja terveysjäteille ilmaista rahaa. Emme ole oikeutettuja terveydenhoitoon, eläkeikää nostetaan, työttömyyskorvauksesta ja koulutuksesta leikataan ja eläkettä pienennetään. Harmittaako? Nostamme veroja, niin saatte maksaa lisää. Myykää omaisuutenne, käyttäkää säästönne ja hoitakaa itse vanhukset.