Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…

Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.

Esikoinen on 19v ja kuopus 1v

Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.

Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?

Kommentit (753)

Vierailija
561/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miksi iltapala pitäisi syödä. Eihän ihminen tarvitse energiaa nukkuakseen. Eipä ole ihme, että nykyisin ihmiset ovat ylipainoisia kun mässäilevät iltaisin. Jos päivällisen syö klo 17-18 ja nukkumaan menee kymmeneltä niin ei siinä enää mitään iltapalaa tarvitse kukaan.

Meidän perheessä syödään iltapala sen vuoksi että uni tulee paremmin. Yleensä keitetään pastaa, ja siihen kastike ja juustoraastetta. Se meidän lasten herkku. Ihmettelen minä etteivät siihen kyllästy.

Vierailija
562/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miksi iltapala pitäisi syödä. Eihän ihminen tarvitse energiaa nukkuakseen. Eipä ole ihme, että nykyisin ihmiset ovat ylipainoisia kun mässäilevät iltaisin. Jos päivällisen syö klo 17-18 ja nukkumaan menee kymmeneltä niin ei siinä enää mitään iltapalaa tarvitse kukaan.

Meidän perheessä syödään iltapala sen vuoksi että uni tulee paremmin. Yleensä keitetään pastaa, ja siihen kastike ja juustoraastetta. Se meidän lasten herkku. Ihmettelen minä etteivät siihen kyllästy.

Ite ihmettelen samaa meillä. Lapset 4v ja 8v syövät aamuisin pastaa, koska mikään muu ei maistu. En voisi kuvitella syöväni joka päivä pastaa. Keitän lapsille 400 gr pussillisen pastaa joka aamu ja kaikki menee ja siihen sitten ketsuppia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry, en ole lukenut koko ketjua enkä luekaan, mutta voisko joku selittää minulle miksi kirsikkatomaatit muka olisivat epäterveellisiä kun niiden syöntiä täällä niin kritisoidaan?

Ei kukaan jaksa tulla sinulle junan kiskoista vääntämään liki 30 sivua käsittävää keskustelua. Jos et lue, et myöskään tiedä mistä puhutaan. Älä huutele sivusta.

Vierailija
564/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä isä?

Miten on lukutaidon osaaminen?

Vierailija
565/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat keksineet hyvän ansaintakeinon tukemaan perheen taloutta; he myivät muffinsseja kadun varressa.

Intian köyhien lapsien malliin. Mihinkä suomi on menossa kun köyhien lapset jo kerjäävät kadulla ? Tuohon myymiseen pitää olla kyllä myös lupa viranomaisilta. 

Vierailija
566/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä isä?

Isä(t) on eri asia kuin puoliso.

Vierailija
567/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta jutusta kaikki omahyväiset mammat ottakoot opikseen, että noin se elämä voi muuttua, hyvin lyhyessäkin ajassa. Tulee sairautta ja vesivahinko tai tulipalo, niin se on sitten siinä. 

Kaikille sattuu tuollaista, eikä normaalien ihmisen elämä siihen murene. 

Harvassa on kuule ne perheet, joissa ei keski-ikään ole kertaakaan osunut tunkio tuulimyllyyn. Mutta jos se elämä on ollut balanssissa ennen sitä, se ponnahtaa kyllä hyvin äkkiä takaisinkin. 

Vesivahingot ja tulipalot korvaa vakuutus, ovat hetkellisiä riesoja, eivät mitään suuria tragedioita jos henkilövahingoilta säästytään. Pitkittyneet kosteusvariot, eli ns. hometalot ovat sitten asia erikseen, mutta arvaa mitä: niistäkin selvitään. Eräs tuttavapariskunta osti talon joka osoittautui sisäilmapommiksi juuri sen ajan jälkeen, kun kaupan olisi vielä voinut purkaa. No, se talo sitten purettiin ja tontille rakennettiin uusi. Kauanhan siinä meni ja persnettoa tuli, mutta ei niiden elämä siitä retuperälle mennyt. 

Toisessa perheessä isä oli jäänyt työttömäksi ja olisi juuri aloittanut uudessa työssä kun tuli angiinapaiseita kurkkuun, joita arvauskeskus ei tajunnut ja mies oli 2 vko teholla, pidettiin väkisin tajuttomana kun kurkkua leikattiin harva se päivä. Opetteli sitten syömään ja puhumaan uudestaan, sai mennä siihen työpaikkaan mihin oli menossa, on sen jälkeen vaihtanut työtä moneen kertaan, aina hyväpalkkaisempaan. 

Toinen tuttu mies ryyppäsi haimansa pashaksi avioeron takia. 6 vko teholla tajuttomana ja pitkä toipuminen. Nykyään on erittäin menestynyt yrittäjä. Raitis ja ilmeisesti ihan kohtalainen isäkin. 

Jne. Jne. Jne. Jne. 

On NORMAALIA, että elämässä sattuu kaikenlaista. Kaikki juoksee päänsä seinään moneen kertaan elämänsä aikana. Se ihmisen laatu sitten punnitaan siinä, miten sitä joka kerta itsensä kokoaa uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan. Itselläkin meni sekä fyysinen että mielenterveys kolmekymppisenä, en ole ollut työkykyinen yli 10 vuoteen. Enkä silti elä jollain 70 e viikkobudjetilla. 

Ongelmat vaan kasautuu ja romuttaa koko elämän silloin, kun se elämä ei ole koskaan alunperinkään ollut balanssissa. Se kertoo taasen siitä, että ihmisellä ei ole sitä kuuluisaa elämänhallintaa. Mistä tietysti kertoo sekin, että on tehtailtu 9 penikkaa kahdelle eri miehelle, vaikkei talous ole vakaa. 

Vierailija
568/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite ihmettelen samaa meillä. Lapset 4v ja 8v syövät aamuisin pastaa, koska mikään muu ei maistu. En voisi kuvitella syöväni joka päivä pastaa. Keitän lapsille 400 gr pussillisen pastaa joka aamu ja kaikki menee ja siihen sitten ketsuppia. 

Ei ole tullut mieleesi opettaa lapsille terveitä elämäntapoja? 

Ne söisi aamulla sitä mitä annat, jos et olisi koskaan antanut sitä vaihtoehtoa, että syödään pastaa aamiaiseksi. 

Vierailija
569/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetti yritystoimintansa ja ajatteli, että velkoja ei tarvitse maksaa. Toki mietin, miten paljon on ehtinyt panostamaan yritykseen, kun lapsia on tuollainen määrä. Tuntemani ravintolayrittäjät tekevät 12-tuntisia työpäiviä.

Esim lounasravintolat ei ole 12-tuntisia, aukiolo voi olla vaikka vain klo 10 - 15. Sehän yrittäjyydessä onkin hienoa, että työaikansa voi itse päättää. Tuohon päälle paperihommia mutta kirjanpidonkin voi ulkoistaa. 

Kultaparka, luuletko että ravintolan ruoat laittaa itse itsensä ja tavarat vaan leijuvat tukusta ravintolaan? Ei tarvitse siivota asiakkaiden jälkeen, tehdä tilauksia jne? 

Jos ravintola on 10-15 auki, työpäivä on 7-17. Vähintään. 

Vierailija
570/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten 1euro per naama ruokaan rahaa päivässä, viikossa saa mennä 7 e per henki. Laskettu kymmenellä hengellä koska 1 jo muuttanut pois kotoa patojen luota. Viikossa siis menee sitten yhteensä se 70 e koko perheen ruokaan. Joko tämän mamman kannattaisi perustaa maksullinen blogi jossa neuvoa mistä ja miten repii päivittäiset, ravitsevat ruuat eurolla lapselleen päivässä tai sitten olisi mielestäni oikeasti lasun  paikka.

Alle euron päivässä syöjä sillä henkilöitä on 11. Olisiko 80 senttiä.

Vierailija
571/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä isä?

Isä(t) on eri asia kuin puoliso.

Tässä tapauksessa puoliso on isä.

Vierailija
572/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on järjen vähyyttä taas . Leipää tulee kun viljelee niin ja kasvattaa viljaa tai vanhemmat tekee kumpikin työtä otsansa HIESSÄ.   KYLLÄ ON TEILLÄ PELKKÄÄ TUKIRAHAN KERJUUTA ELÄMÄ. 

Vierailija
573/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko taas realismia tähän .  Heillä on ollut ravintola mikä tarkoittaa että heillä on TUKKUKORTTI  TUKKUHINTAAN RUUAT . Ovat myös syöneet hävikit.  Ovat saaneet vähentää kulut veroissa.  Ovat saaneet tipit ja kulut yrityksen rahoista. Asiakkaat on maksanut . Lapsilisät on tullut joka kuukausi kuin lapsi vähennykset. Huoltaja vähennykset . Lapsi korotukset. Kouluruoka. Yritystuet. Auto yrityksen nimissä kulut yrityksen rahoista. Jokainen pentu on syönyt ilmaiset verovaroin maksetut kouluruuat . Jne.  Edelleen syö.  Kaksi aikuista syö kyllä 70€ viikko hyvin. TUKKUHINTAAN. 20 vuotias ei enää varmaan asu kotona kun on aikuinen. Kun tekee lapsia lasketaan lapsen ruoka lapsilisällä. Sitten koulussa. Ilmaista siis. Aikuiset syö työpaikalla ilmaista siis . Et silleen.  

Vierailija
574/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieroja yrittäjät kyllä tienaa sen verran hyvin että ruokaa riittää ja vuokrarahaa. Moni hieroja maksaa ELATUSMAKSUT.  Vuoden vanhasta saa juuri lapsilisät.   Eikun ollaan AHMATTEJA . 

Vierailija
575/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapala on kaikissa ruokarytmisuosituksisaa ja muissa mukana aina. Itse en syö koskaan. Eikä meillä lapsikaan syö ellei ole ollut treeneissä ja syönyt päivällistä ennen sitä.

Tuossa perheessä ei ole kenelläkään varaa harrastaa, niin ei ole niin suurta tarvetta iltapalalle myöskään 

Vierailija
576/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on 10/€/pvä ruokiin ja jos lukee koko jutun niin käyvät vanhemmillaan syömässä jonkin verran.

ruoka-avusta saa todella paljon hyvää tavaraa ja ilta-alesta halvalla lihaa.

Tuolla kyllä pärjää jos saa silloin tällöin apuja mutta se vaatii tarkkaa suunnittelua ja vaivaa etsiä niitä tuotteita.

Itse haen euronpäiviltä monia kiloja hedelmiä ja pilkon ja teen eri hedelmälajitelmia pakkaseen, näitä on sitten hyvä syödä puuron, rahkan tai viilin kanssa.

marjat ja sienet kerätään itse metsästä ja näistä saa kiisseliä, hilloa ja vispipuuroa sekö sienistä saa monia hyviä ruokia.

Leivät leivotaan aina itse ja tarvikkeet saa pääsin EU ruokakassista, myös moni taho jakaa leipää jopa ilmaiseksi.

Yrttejä kasvatan itse parvekkeella ja kuivaan niitä itse.

Ymmärrän ettei mini tähän pysty koska tämä vie aikaa, mutta ei pidä huudella että se on mahdotonta.

Vierailija
577/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapala on kaikissa ruokarytmisuosituksisaa ja muissa mukana aina. Itse en syö koskaan. Eikä meillä lapsikaan syö ellei ole ollut treeneissä ja syönyt päivällistä ennen sitä.

Tuossa perheessä ei ole kenelläkään varaa harrastaa, niin ei ole niin suurta tarvetta iltapalalle myöskään 

Ootko koskaan ajatellut että monia asioita voi harrastaa ihan ilmaiseksi?

Vierailija
578/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo lapset harrastavat. 

Vierailija
579/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanko taas realismia tähän .  Heillä on ollut ravintola mikä tarkoittaa että heillä on TUKKUKORTTI  TUKKUHINTAAN RUUAT . Ovat myös syöneet hävikit.  Ovat saaneet vähentää kulut veroissa.  Ovat saaneet tipit ja kulut yrityksen rahoista. Asiakkaat on maksanut . Lapsilisät on tullut joka kuukausi kuin lapsi vähennykset. Huoltaja vähennykset . Lapsi korotukset. Kouluruoka. Yritystuet. Auto yrityksen nimissä kulut yrityksen rahoista. Jokainen pentu on syönyt ilmaiset verovaroin maksetut kouluruuat . Jne.  Edelleen syö.  Kaksi aikuista syö kyllä 70€ viikko hyvin. TUKKUHINTAAN. 20 vuotias ei enää varmaan asu kotona kun on aikuinen. Kun tekee lapsia lasketaan lapsen ruoka lapsilisällä. Sitten koulussa. Ilmaista siis. Aikuiset syö työpaikalla ilmaista siis . Et silleen.  

Mitä se sekoilet? Heillä on 7 lasta joista 2 saa yhden ainoan ruoan koulussa. 

Vierailija
580/753 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä te olette saaneet sellaisen käsityksen, että tuon perheen lapset eivät harrasta mitään?!!!

Siellähän harrastetaan vaikka mitä: taekwondoa, partiota, balettia, tanhuryhmiä, jumppaa... laidasta laitaan kaikkea mahdollista!

Mitkä teidän mielestänne ovat sitten "oikeita" harrastuksia?

Perheen äiti nimenomaan on korostanut kirjoituksissaan sitä, että heidän perheessä EI PAKOTETA lapsia harrastamaan, vaan jokainen harrastaa mitä haluaa ja minkä verran haluaa.

Osa noista lapsista on varsin pitkällä omissa harrastuksissaan, joten kyllä sieltä löytyy tahtoa ja lahjakkuutta.

Valitettavan usein nykyisin monissa perheissä itkua tuhertavia lapsia kuskaillaan harrastuksiin, joita he oikeastaan eivät haluaisi harrastaa vaan joissa vanhempien oma kunnianhimo toimii katalysaattorina.