IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…
Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.
Esikoinen on 19v ja kuopus 1v
Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.
Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat keksineet hyvän ansaintakeinon tukemaan perheen taloutta; he myivät muffinsseja kadun varressa.
Voi että! Arvostan tosi paljon. Janina ja Janne ovat kasvattaneet lapsistaan omatoimisia. Kaikesta päätellen ihana perhe. Ovat paljon yhdessä eivätkä vain kökötä älypuhelimien ääressä.
Tähän ollaan tultu, että köyhät kilpailee siitä että kuka on köyhin ja vähimmällä toimeen tuleva. Eikö se perheen isä ollenkaan häpeä vai onko yksi lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan mies ei voi olla 100prossan varmuudesta isyyteen. Näin ollut jo aikojen alusta.
Tässä tapauksessa mies varmaan tietää onko hänen vaimo ollut ulkomailla.
Ulkomailla? Kyllä ennen vanhaan renki pani talon emännän paksuksi ja isäntä luuli olevan isä. Älä ole naiivi. Moni on yllättynyt, kun tehnyt DNA-testin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos katsoit sen videon niin ruokaa oli todella vähän, vain pari kirsikkatomaattia per naama. Aamupalaksi sai valita leivän tai puuron, ei molempia".
Ja näinhän on tietenkin vuoden jokaisena päivänä eikä vain tuona 70 euron esimerkkipäivänä.
Niin meidänkin perheessä saa valita joko puuron tai leivän. Ja niin monessa muussakin perheessä vai oletteko kuulleet, että joku söisi sekä leipää että puuroa aamiaiseksi?
Aijaa, onpa outoa, kyllä minä vaan syön sekä puuroa että leivän ja lapset saa tehdä näin myöskin, ei ole grammaakaan ylipainoa tullut.
Tottakai lapsille pitää olla kunnon aamiainen. Meidän 5-vuotias syö aika usein kokonaisen broilerin aamiaisella ja melkein puolilitraa puuroa menee hyvin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos katsoit sen videon niin ruokaa oli todella vähän, vain pari kirsikkatomaattia per naama. Aamupalaksi sai valita leivän tai puuron, ei molempia".
Ja näinhän on tietenkin vuoden jokaisena päivänä eikä vain tuona 70 euron esimerkkipäivänä.
Niin meidänkin perheessä saa valita joko puuron tai leivän. Ja niin monessa muussakin perheessä vai oletteko kuulleet, että joku söisi sekä leipää että puuroa aamiaiseksi?
En tunne yhtään perhettä missä ei saisi valita molempia. Itsekin syön puuron ja leivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään perhettä missä ei saisi valita molempia. Itsekin syön puuron ja leivän.
Hänelle voi olla yllätys, että monessa perheessä syödään leipää useimmilla aterioilla, jopa puuroaamiaisella. Ja maitoa voivat juoda aikuisetkin.
Montako mukulaa noilla nyt asuu kotona? Eikö kunnalla ole suuria vuokra-asuntoja, kun joutuvat muuttamaan talostaan pois? Kannattaa myös ottaa avioero. Ex-rouvana saisi kaikki mshdolliset tuet ja mies voi silti asua perheen kanssa. Laittaa kirjat vaikka vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vanhinta lasta muuttanut omilleen. Näkyy perheellä olevan varaa auton pitoon.
Minä en ymmärrä teitä, joiden mielestä auton pito on kallista.
Ei se ole. Etenkin kun se on usein pakollinen, esimerkiksi työaikojen vuoksi, tai kuten heillä, kun on suuri perhe, niin kaupasta on paljon ostettavaa.
Esimerkiksi minun autoni maksoi 5000e.
Se on ollut minulla 5 vuotta, ja on varmasti vielä vuosia. Tuon hintaiseen autoon minulla on vain liikennevakuutus, ei todellakaan kaskoa tms.
Katsastus on vuosittain. Yleensä on jotain pientä korjattavaa, kuten tämän ikäisessä autossa on. Nyt on laitettu jarrut. Viime vuonna laitettiin alatukivarsia ja niveliä.
Minulla, kuten monilla muillakin, on tuttuja, jotka näitä esittelee edullisesti. Samalla hoituu öljynvaihdot y
Ei mahdu, ja kuljettajalla pitää olla D-kortti, jos on kuljettajan lisäksi 8 matkustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Montako mukulaa noilla nyt asuu kotona? Eikö kunnalla ole suuria vuokra-asuntoja, kun joutuvat muuttamaan talostaan pois? Kannattaa myös ottaa avioero. Ex-rouvana saisi kaikki mshdolliset tuet ja mies voi silti asua perheen kanssa. Laittaa kirjat vaikka vanhemmilleen.
Ei joudu muuttamaan, jos saa yksityishenkilön velkajärjestelyn ja asunnon säästävän maksuohjelman. Hyvin harvalla kunnalla on niin suuria asuntoja vuokrattavaksi, että 9-henkinen perhe mahtuisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin täällä haukutaan että lapset syövät roskaruokaa ja sitten haukutaan kun syövät tomaatteja ja banaaneja...?
Ei, vaan lähinnä täällä kommentoidaan ruuan niukkuutta per lapsi. Varmasti nälkä jää.
Ei pienet lapset paljoa syö. Ja toisaalta ovat jo sen verran isoja, että osaavat pyytää lisää, jos on tarve. Ei lasten tarvitse syödä itseään ähkyiksi jollain hampurilaisilla ja sipseillä, joita vauvapalstalaiset syöttävät lapsilleen välipaloiksi.
Mistä he pyytävät lisää kun ruokaa ei yksinkertaisesti ollut?
Isovanhemmilta. Se kerrotaan kyllä tuossa artikkelissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin täällä haukutaan että lapset syövät roskaruokaa ja sitten haukutaan kun syövät tomaatteja ja banaaneja...?
Ei, vaan lähinnä täällä kommentoidaan ruuan niukkuutta per lapsi. Varmasti nälkä jää.
Ei pienet lapset paljoa syö. Ja toisaalta ovat jo sen verran isoja, että osaavat pyytää lisää, jos on tarve. Ei lasten tarvitse syödä itseään ähkyiksi jollain hampurilaisilla ja sipseillä, joita vauvapalstalaiset syöttävät lapsilleen välipaloiksi.
Mistä he pyytävät lisää kun ruokaa ei yksinkertaisesti ollut?
Isovanhemmilta. Se kerrotaan kyllä tuossa artikkelissa.
Toki mutta videolla kerrottiin selkeästi että iltapalaksi söivät kirsikkatomaatteja.
Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miksi iltapala pitäisi syödä. Eihän ihminen tarvitse energiaa nukkuakseen. Eipä ole ihme, että nykyisin ihmiset ovat ylipainoisia kun mässäilevät iltaisin. Jos päivällisen syö klo 17-18 ja nukkumaan menee kymmeneltä niin ei siinä enää mitään iltapalaa tarvitse kukaan.
Sorry, en ole lukenut koko ketjua enkä luekaan, mutta voisko joku selittää minulle miksi kirsikkatomaatit muka olisivat epäterveellisiä kun niiden syöntiä täällä niin kritisoidaan?
Vierailija kirjoitti:
Sorry, en ole lukenut koko ketjua enkä luekaan, mutta voisko joku selittää minulle miksi kirsikkatomaatit muka olisivat epäterveellisiä kun niiden syöntiä täällä niin kritisoidaan?
Ilmeisesti palstalaiset ovat sitä mieltä, että lasten pitäisi syödä iltapalaksi ranskalaisia ja hampurilaisia.
Meillä on 7-vuotias niin huono syömään mitään, että sen vuoksi olen varannut hänelle aina aamiaiseksi hampurilaisen, että syö edes jotakin. Se on ainoa mikä menee. Onhan se tietysti aika hintava kun käyn sen erikseen ostamassa mäkkäristä edellisiltana ja sitten lämmitän mikrossa, mutta meillä on vain yksi lapsi ja aikansa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut että ovat epäterveellisiä vaan että tarjolla oli vain muutama kirsikkatomaatti per naama. Ei oikein koululaisen iltapalaksi riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miksi iltapala pitäisi syödä. Eihän ihminen tarvitse energiaa nukkuakseen. Eipä ole ihme, että nykyisin ihmiset ovat ylipainoisia kun mässäilevät iltaisin. Jos päivällisen syö klo 17-18 ja nukkumaan menee kymmeneltä niin ei siinä enää mitään iltapalaa tarvitse kukaan.
Lapset tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti palstalaiset ovat sitä mieltä, että lasten pitäisi syödä iltapalaksi ranskalaisia ja hampurilaisia.
Kuka on puhunut hampurilaisista?
Et maksa vakuutusta ja veroa? Ei tuollainen lauma mahdu muutaman tonnin koslaan.