IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…
Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.
Esikoinen on 19v ja kuopus 1v
Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.
Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma tästä, mutta minulla on sellainen käsitys, että jos saa toimeentulotukea (en tiedä saako kyseinen perhe) niin silloin kunta maksaa perheelle yhden huvipuistomatkan / kesä. Ja jos näin on niin siitä ei kannata olla kateellinen. Se on kuitenkin vain yksi huvipuistokäynti, kun normiperheet pystyvät käymään useita kertoja kesässä. Linnannmäen ranneke maksaa 53 euroa niin kyllähän siitä melkoinen summa kertyy, kun on iso perhe.
Ei maksa automaattisesti, joillekin maksaa ja joillekin ei, itse en ole ikinä saanut mitään virkistysrahaa, mutta ystävä joka on korvaushoidossa saa joka vuosi viedä sossun piikkiin lapset Linnanmäelle. Minulle sossu vastaa vain että kuuluu kelan perusosaan. Eli näköjään maksaa jos on elämänhallinta ongelmia pienten tulojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miksi iltapala pitäisi syödä. Eihän ihminen tarvitse energiaa nukkuakseen. Eipä ole ihme, että nykyisin ihmiset ovat ylipainoisia kun mässäilevät iltaisin. Jos päivällisen syö klo 17-18 ja nukkumaan menee kymmeneltä niin ei siinä enää mitään iltapalaa tarvitse kukaan.
Meidän perheessä syödään iltapala sen vuoksi että uni tulee paremmin. Yleensä keitetään pastaa, ja siihen kastike ja juustoraastetta. Se meidän lasten herkku. Ihmettelen minä etteivät siihen kyllästy.
Ite ihmettelen samaa meillä. Lapset 4v ja 8v syövät aamuisin pastaa, koska mikään muu ei maistu. En voisi kuvitella syöväni joka päivä pastaa. Keitän lapsille 400 gr pussillisen pastaa joka aamu ja kaikki menee ja siihen sitten ketsuppia.
Tuossa ei ole mitään ravitsevaa. Nyt muutos heti ruokavalioon, vaikka jugurtti tai puuroa ja marjoja sekaan, lepää; tomaattia, paprikaa, kurkku väliin. Lasillinen maitoa. Lapset oppivat syömään muutakin kun vaan tarjoat sitä säännöllisesti, siitäkin huolimatta että aluksi se uusi ruoka ei maistu, mutta ei tule antaa muita vaihtoehtoja tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miksi iltapala pitäisi syödä. Eihän ihminen tarvitse energiaa nukkuakseen. Eipä ole ihme, että nykyisin ihmiset ovat ylipainoisia kun mässäilevät iltaisin. Jos päivällisen syö klo 17-18 ja nukkumaan menee kymmeneltä niin ei siinä enää mitään iltapalaa tarvitse kukaan.
Meidän perheessä syödään iltapala sen vuoksi että uni tulee paremmin. Yleensä keitetään pastaa, ja siihen kastike ja juustoraastetta. Se meidän lasten herkku. Ihmettelen minä etteivät siihen kyllästy.
Pienten lasten kanssa voi olla tukeva iltapala, meillä myös siinä taaperoiässä syötiin lämmintä ruokaa ennen nukkumaanmenoa, tällä tavalla jäi yöheräily pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos katsoit sen videon niin ruokaa oli todella vähän, vain pari kirsikkatomaattia per naama. Aamupalaksi sai valita leivän tai puuron, ei molempia".
Ja näinhän on tietenkin vuoden jokaisena päivänä eikä vain tuona 70 euron esimerkkipäivänä.
Tosi törkeää, ettei voi valita molempia. Meillä on 4-, 5- ja 6-vuotiaat lapset ja jokainen heistä syö aamupalaksi ison lautasellisen puuroa sekä isot sämpylät, joissa on välissä leikkeleitä sekä kurkkua tai tomaattia. Vanhin lapsi syö lisäksi yleensä avokadon, kaksi nuorinta omenat. SIllä pärjätään sitten välipalaan asti, joka on kahden tunnin kuluttua aamiaisesta. Ja siitä kaksi tuntia eteenpäin tuhti lounas.
Te olette luojan kiitos normaali ja täysjärkinen perhe joka pystyy elättämään lapsensa oikein.
Eli syövät kotona aamupalan ja päiväkodin aamupala toimii välipalana? Vai miksi syövät noin tiuhaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole mitään ravitsevaa. Nyt muutos heti ruokavalioon, vaikka jugurtti tai puuroa ja marjoja sekaan, lepää; tomaattia, paprikaa, kurkku väliin. Lasillinen maitoa. Lapset oppivat syömään muutakin kun vaan tarjoat sitä säännöllisesti, siitäkin huolimatta että aluksi se uusi ruoka ei maistu, mutta ei tule antaa muita vaihtoehtoja tilalle.
Kyllä tarpeelliset macrot täyttyy jos on proteiinia kylkeen. Aivan turha mussuttaa kurkkua tai muita rehuja.
Luulisi että vanhemmat tekisivät kaikkensa että perhe saisi pitää kodin mutta ei. Ainakaan tää äiti ei tee mitään työllistymisen eteen. Lapsenkaan ei tarvitse mennä päiväkotiin koska lapsi ei halua. Joten tässäpä hyvä syy makoilla kotona ja kerjätä somessa lahjoituksia.
Yksinkertaiset ihmiset lisääntyy eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksi syy, miksi en koskaan halunnut itse lähteä yrittäjäksi, enkä antanut puolisonkaan kun siitä haaveili.
Palkollisena on varmat ja vakaat tulot. Rakastumaan ei perus duunari pääse, mutta sukanvarteenkin jotain jää
-neljän äiti
Myös Kela vihaa yrittäjiä: Kela Goldilta on yrittäjän turha haaveilla...
No mitä Kelan pitäisi siis tehdä? Antaa kaikkien "harrastaa" yrittämistä ja kattaa viulut vai mitä oikein ehdotat? Ymmärrätkö mitä tarkoittaa YRITTÄÄ?
Kyllä. Sohvalla makaaminen ei voi tuottaa yhteiskunnalle verotuloja. Yrittäminen voi. Perustulo kaikille korjaisi paljon asioita. Nyt jos työkkäri tai Kela saa edes pienintäkään vainua siitä että saatat ehkä yrittää tehdä jotain muuta kuin lähettää työhakemuksia niin tuet menee katkolle heti ja alkaa lisäselvitys-rumba, jossa Kela tai työkkäri voi mielivaltaisesti päättää että olet täysiaikainen yrittäjä koska kaksi vuotta sitten myit kutomasi villasukat 15 eurolla jossain säätiön tiloissa.
Veroton perustulo kaikille 18-vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille ratkaisisi paljon ongelmia. Se tietenkin verotetaan pois muiden tulojen noustessa, eikä sen tarvi kattaa kaikkia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksi syy, miksi en koskaan halunnut itse lähteä yrittäjäksi, enkä antanut puolisonkaan kun siitä haaveili.
Palkollisena on varmat ja vakaat tulot. Rakastumaan ei perus duunari pääse, mutta sukanvarteenkin jotain jää
-neljän äiti
No mitä Kelan pitäisi siis tehdä? Antaa kaikkien "harrastaa" yrittämistä ja kattaa viulut vai mitä oikein ehdotat? Ymmärrätkö mitä tarkoittaa YRITTÄÄ?
Ja yritteliäille ihmisille ei pidä olla sosiaaliturvaa, jos epäonnistuvat yrityksessään? Tosi hyvin kannustaa olemaan yrittämättä yhtään mitään.
Eli mikä se sun ratkaisu on? Kaikki suomalaiset vaan yrittämään, jos menee nurin niin ei hätää, kyllä Kela eli me veronmaksajat ilomielin tullaan hätiin. Jos taas menestyt, sinä saat itse pitää kaikki voitot. Näinkö?
Yrityksen pitää maksaa yhteisöveroa voitoista. Jos nostat yrityksestäsi palkkaa tai osinkoa, niistä menee tulovero. Eli tietenkään ei saa itse pitää kaikkia voittoja. Mutta sinun mielestä on parempi että ei yritä koska ei ole varaa ottaa sitä riskiä että joutuu kodittomaksi ja ei saa ruokaa? Ilmeisesti sitten niin. Sehän tuottaakin paljon verotuloja. Mitä pienemmällä kynnyksellä voi yrittää, sitä enemmän on yrityksiä, ja sitä enemmän syntyy tuottoisia yrityksiä. Ja täten enemmän verotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-neljän äiti
Koetapa reipastua tienaamaan äläkä aina kitise muilta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha syyllistää perhettä. Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa tuloksena on konkurssi tai ulosotto. Tietysti turhista menoeristä pitäisi pystyä luopumaan ja niitä turhia ovat esim. ripsipidennykset ym.
Ei, kuka tahansa ei voi joutua tuollaiseen tilanteeseen. Yritystoiminnan voi ajaa alas ilman velkojakin, jos tilanne on sellainen, ettei toimintaa kannata jatkaa. Yrittäjänä pitää myös ymmärtää, että velat pitää maksaa, vaikka miten itse kokisi, että se on väärin.
Jos osakeyhtiöllä on velkoja niin ne on osakeyhtiön vastuulla. Ei omistajan henkilökohtaisella vastuulla. Osakeyhtiön voi lakkauttaa vaikka on velkoja, kunhan yrityksen varoja ei siirretä velkojilta piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että vanhemmat tekisivät kaikkensa että perhe saisi pitää kodin mutta ei. Ainakaan tää äiti ei tee mitään työllistymisen eteen. Lapsenkaan ei tarvitse mennä päiväkotiin koska lapsi ei halua. Joten tässäpä hyvä syy makoilla kotona ja kerjätä somessa lahjoituksia.
Eikös täällä palstalla ole runsaasti kirjoittelua siitä, kun jotkut eivät ehdi tehdä kotitöitä eikä pysty mihinkään, kun täytyy hoitaa yhtä lasta kotona. Eikös tämä kyseinen äiti hoida pieniä lapsiaan kotona. Hänenkö kohdallaan sitä kutsutaan sohvalla makaamiseksi, vaikka hän on varsin tarmokas ja aikaansaava. Olen kuvitellut, että kotihoidontuki on juuri sitä lasten hoitamista varten.
Nyt oli kyllä ikävä uutinen perheen äidin instagram-sivulla. Perhe on saanut varoituksen sähköjen katkaisemisesta maksamattomien laskujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyllä ikävä uutinen perheen äidin instagram-sivulla. Perhe on saanut varoituksen sähköjen katkaisemisesta maksamattomien laskujen takia.
1200 euroa maksamattomia laskuja sähkölaitokselle. Ei niin hirveän iso summa etteikö sitä saisi jollain pienkeräyksellä kokoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-neljän äiti
Jostain syystä tällä palstalla vähän väliä komennetaan kaikkia työttömiä ryhtymään yrittäjiksi ja sillä tavalla elättämään itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma vika. Menisivät töihin niin ei tarvitse itkeä että laskuja maksamatta yli 9000e edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä palstalla ole runsaasti kirjoittelua siitä, kun jotkut eivät ehdi tehdä kotitöitä eikä pysty mihinkään, kun täytyy hoitaa yhtä lasta kotona. Eikös tämä kyseinen äiti hoida pieniä lapsiaan kotona. Hänenkö kohdallaan sitä kutsutaan sohvalla makaamiseksi, vaikka hän on varsin tarmokas ja aikaansaava. Olen kuvitellut, että kotihoidontuki on juuri sitä lasten hoitamista varten.
Tarmokas ja aikaansaava menisi töihin tienatakseen rahaa. Mutta ei tää äiti, eikä kyllä isäkään.
Mulla on näitä yrittäjiä lähipiirissä, puolisokin. Jos haluaa, että yritys menestyy täytyy siihen panostaa. Mietin vain miten jaksaa jos jatkuvasti raskaana ja uusi vauva hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on näitä yrittäjiä lähipiirissä, puolisokin. Jos haluaa, että yritys menestyy täytyy siihen panostaa. Mietin vain miten jaksaa jos jatkuvasti raskaana ja uusi vauva hoidettavana.
Eihän se janina ole itse edes ollut töissä vaan hänen vanhemmat. Janinan isä ei ole terve ja silti on joutunut olemaan joka päivä töissä kun janina vaan tehnyt lisää lapsia.
Minä luulen tai olen jopa melko varma siitä, että kyseisen perheen isä ei halua olla samalla tavalla julkisuudessa mukana kuten perheen äiti on. Ei siinä sen kummempaa.