Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lenkkarien käytöstä tuli sosiaalisesti hyväksyttyä?

Vierailija
09.08.2025 |

Nykyään 95% käyttää lenkkareita, vaikka eivät ole urheilemassa. Milloin tämä alennustila on päässyt vallalle? Tuulipukukansasta tuli lenkkarikansaa.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo kymmenisen vuotta sitten. Odotin silloin kyseessä olevan ohimenevän muotiaallon. Mutta todella väärässä olin.

Olen käyttänyt lenkkareita sujuvasti mekon kanssa jo 30 vuotta.

Vierailija
62/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä kesänä kiinnitin huomiota,että etenkin nuorilla naisilla oli kesämekko ja lenkkarit. Näytti mukavalta,mutta itse en pystyisi.

No mulla on kesämekko ja lenkkarit päällä. Olen jo eläkeiässä. Ihan hyvin pystyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpäivänä oli jo semmoinen keissi, kun Emmalla oli häissä tennarit jalassa. Minä omasta mielestäni hänelle ihan hyväntahtoisesti sanoin, että hei, lähdit sitten tennareissa liikenteeseen, ja Emma loukkaantui siitä, Tuomas kertoo. 

2020

Vierailija
64/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennäänhän niillä Linnan juhliinkin. Minusta tuntuu, että kävelykengät ovat lopullisesti vähän out. Toimistopukeutuminen taitaa olla vanhoillisinta, siellä kävelykenkiä vielä näkee.

Kävelykengät ovat sata kertaa tyylikkäämmät kuin hikiset lenkkarit.

Vierailija
65/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten naisten ja miesten jalka on kokoa 43-50, joten eivät ne mahdu siroihin kävelykenkiin ja naisilla ballerinoihin tai korkokenkiin.

Vierailija
66/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset vaan päättivät niin. Se on vähän kuin rintaliivien poltto 60-luvulla. No onneksi vaimo laittaa vielä sänkyyn korkosandaalit 9cm piikkikorolla.

Vierailija
67/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennäänhän niillä Linnan juhliinkin. Minusta tuntuu, että kävelykengät ovat lopullisesti vähän out. Toimistopukeutuminen taitaa olla vanhoillisinta, siellä kävelykenkiä vielä näkee.

No ei kat muut kuin Cheek ja Robin.

Vierailija
68/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin vauhdilla vaihtuvat säät että pakko varautua mukavilla säänkestävillä kengillä. Mekon kanssa ei sentään ole ookoo, väristä riippumatta. No joillakin  on myös jalkaongelmat  niin pakko käyttää tyylikkyyden  kustannuksella. Monet ei edes osta   muita kuin  lenkkareita.Ei ne vaan  ole jokspaikkaan sopivat.

Vierailija
69/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo kymmenisen vuotta sitten. Odotin silloin kyseessä olevan ohimenevän muotiaallon. Mutta todella väärässä olin.

Minä muistelisin, että olisiko ollut jotain 1970, silloin ainakin kaikki käyttivät niitä.

Vierailija
70/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavat kävellä ja voi pitää ilman pelkoja rakoista ilman sukkiakin.

Vierailija
71/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin näen juoksulenkkereita, enemmänkin kävelemiseen tarkoitettuja kenkiä. 

Vierailija
72/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin muoti menee teineillä ohi ja on jo osittain mennyt. Teinit tykkää nyt esim. pitkävartisista saappaista minihameen kaverina. Tätä näkyi paljon kesän festareilla. Ja ballerinat on nyt suosiossa tennarien sijaan.

Tulee uusi sukupolvi nuoria, joista on trendikästä kulkea korkeissa koroissa. Se tuntuu heistä raikkaalta, kun niitä korkoja ei näe vanhempien jaloissa. Vanhemmat hiihtelevät niissä mielestään trendikkäissä tennareissa.

Sukulaistyttö osti joku vuosi sitten ballerinat. Menivät heti rikki ja kun purettiin ne, niin siinähän oli vain pahvi. Siis paksusta pahvista se pohjallinen/pohja, siihen liimattu vähän sitä päälliskangasta ja pohjaan litteä pieni korkolappu. Ihan onnettomat tekeleet.

Kuka noilla pystyy edes kävelemään. 

Nehän on vähän kuin paljasjalkakengät, ei liikoja vaimennuksia pohjassa. Mulla oli aikoinaan nahkaiset remmilliset ballerinat, joilla kuljin monta kesää. Samanlaisia en löytänyt, tekonahkaiset ei olleet niin mukavat ja kestävät. Nyt en ole enää löytänyt sopivia, oikeassa kohdassa oleva kuminauha on ehdoton vaatimus. 

Vierailija
73/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin muoti menee teineillä ohi ja on jo osittain mennyt. Teinit tykkää nyt esim. pitkävartisista saappaista minihameen kaverina. Tätä näkyi paljon kesän festareilla. Ja ballerinat on nyt suosiossa tennarien sijaan.

Tulee uusi sukupolvi nuoria, joista on trendikästä kulkea korkeissa koroissa. Se tuntuu heistä raikkaalta, kun niitä korkoja ei näe vanhempien jaloissa. Vanhemmat hiihtelevät niissä mielestään trendikkäissä tennareissa.

Sukulaistyttö osti joku vuosi sitten ballerinat. Menivät heti rikki ja kun purettiin ne, niin siinähän oli vain pahvi. Siis paksusta pahvista se pohjallinen/pohja, siihen liimattu vähän sitä päälliskangasta ja pohjaan litteä pieni korkolappu. Ihan onnettomat tekeleet.

Kuka noilla pystyy edes kävelemään. 

Nehän

Ei todollakaan terveellistä kävellä asfaltilla ja kivilattioilla käytännössä paljain jaloin.

Vierailija
74/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan terveyssyistä itse käytän. Minulla on valkoiset Niken free rn-lenkkarit. Ne on kivan näköiset melkein minkä vaan vaatteen kanssa. Ja saa pidettyä valkoisena, kun pystyy pesemään pesukoneessa.

Juhliin ja virallisiin tilaisuuksiin minulla on matalat nätit kengät. On nekin ihan mukavat ajoittaisessa käytössä. Mutta arjessa toimii paremmin lenkkarit. 

Vierailija
75/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä kesänä kiinnitin huomiota,että etenkin nuorilla naisilla oli kesämekko ja lenkkarit. Näytti mukavalta,mutta itse en pystyisi.

Heh, mä olen viiskymppinen ja koko kesä vetänyt lenkkareilla ja mekossa. Hellejaksolla oli myös sandaalit käytössä, mutta muuten aina lenkkarit. 

Vierailija
76/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan linnaan kuitenkaan, rajansa kaikella huumorillakin on oltava.

Voi olla, että linnaankin voisi mennä, jos on oikeanlaiset. Olihan kuningatar Silviallakin somat valkoiset lenkkarit juhlapuvun ja tiaran kanssa, kun hänen jalasta oli leikattu vaivaisenluut. Toinen kuninkaallinen taannoin on ollut Monacon ruhtinas Albertin sisar Caroline. Kaiken kaikkiaan lenkkaritrendi on ihan terve. Naisille tulee korkokengistä vaivaisenluita ja muita vaivoja, kuten Espanjan kuningatar Letizialle. Hän otti hiljan vastaan vieraita juhlavastaanotolla istualtaan, kun ei pystynyt seisomaan.

Vierailija
77/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossut hajoavat nopeasti, mutta nahkakengät kestävät pitkään. Ja ovat monin verroin tyylikkäämmät.

Vierailija
78/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun muinoin naurettiin jenkkituristeille, kun olivat kaikkialla lenkkareissa ja söivät pelkällä haarukalla. En muista milloin täällä kenkäjuttu muuttui. Häihin, hautajaisiin ym. ei mielestäni lenkkarit sovi paitsi lapsilla.

Vierailija
79/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei antanut käyttää lenkkareita arkikenkinä, vaan piti olla aina siistit kävelykengät. Vain liikkatunti-päivinä sai ottaa lenkkarit mukaan reppuun.

Mikä ei sitten ala-asteella kovin kivaa ollut, kun välitunti-leikit pääasiassa olivat liikunnallisia hippaa, viirinryöstöä, 10 tikkua laudalla yms. Niin näissä sitten kävelykengissä juosta.

Vierailija
80/94 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään potää kesällä sandaaleja ja muita kevyitä kenkiä, mutta valkoisia lenkkareita en vaan osaa pitää. Kahdet käyttämättömät valkoiset New Balancet komerossa. Lenkkeilyä varten minulla on Brooksin ja Adidaksen aika vanhat lenkkarit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän