Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lenkkarien käytöstä tuli sosiaalisesti hyväksyttyä?

Vierailija
09.08.2025 |

Nykyään 95% käyttää lenkkareita, vaikka eivät ole urheilemassa. Milloin tämä alennustila on päässyt vallalle? Tuulipukukansasta tuli lenkkarikansaa.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin käymään noin 20 vuotta Yhdysvalloissa työmatkoilla ja huomasin, että ihmisillä on siellä lenkkarit ja pikkutakki.  Mietin, että se on paljon rennompaa ja mukavampaa jaloille, joten aloin itsekin käyttää lenkkareita. Sittemmin en enää muuta käytäkään, paitsi talvella.  

22/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkojen terveydelle hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt lenkkareita jo 35 vuotta

Vierailija
24/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa "lenkkareista" hajoaisivat kasaan jos niillä pelaa edes yhden jalkapallo-ottelun. Ne ovat vapaa-ajan kangaskenkiä, tai kävelykenkiä, ei mitään lenkkareita. Toki osa laittaa niihin paljon rahaa ja brassailee sitten intersportin kalliilla urheilukengillä, niinku kulttuuririkastajat

Vierailija
25/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tennarit on miesten viralliset juhlakengät, puvun kanssa pojilla rippijuhlissa ja lakkiaisissa, aikuisilla miehillä jopa häissä. Ei mene kymmentä vuotta niin niitä näkee Linnan juhlissakin ihan yleisesti😒

Vierailija
26/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT:

Lenkkareiden sosiaalinen hyväksyntä arkikäytössä alkoi vahvistua erityisesti 1980-luvulta lähtien. Tuolloin lenkkarit siirtyivät urheiluvälineistä osaksi katumuotia ja rentoa arkityyliä. Erityisesti 1990- ja 2000-luvuilla lenkkarien suosio räjähti, kun sneaker-kulttuuri kehittyi voimakkaasti ja urheilumerkit alkoivat tehdä yhteistyötä muotisuunnittelijoiden ja julkkisten kanssa.

Hip hop -kulttuuri 1980- ja 1990-luvuilla nosti lenkkarit vahvasti katumuodin keskiöön. Artistit, tanssijat ja graffititaiteilijat käyttivät lenkkareita osana omaa tyyliään, jolloin ne muuttuivat pelkistä urheilujalkineista elämäntavan ja itseilmaisun symboleiksi. Lenkkaribrändit kuten Nike, Adidas ja Puma nousivat tähän kulttuuriin liittyvien mallien kautta ikoniseen asemaan. Esimerkiksi Nike Air Force 1 ja Adidas Superstar ovat klassikoita, jotka saavuttivat kulttimaineen juuri hip hop -yhteyden kautta.

Samaan aikaan huippumuoti alkoi ottaa lenkkarit yhä vakavammin osaksi mallistojaan. 2000-luvulla suuret muotitalot kuten Balenciaga, Gucci ja Louis Vuitton alkoivat suunnitella luksuslenkkareita, jotka yhdistävät urheilujalkineiden mukavuuden ja korkean muodin estetiikan. Näin lenkkarit siirtyivät kaduilta catwalkeille ja punaisille matoille, vahvistaen asemaansa monipuolisena ja trendikkäänä jalkineena.

Yhdessä nämä kaksi virtaa katumuoti hip hop -juurilta ja luksusmuodin innovaatioista ovat tehneet lenkkareista maailmanlaajuisesti hyväksytyn ja halutun jalkineen, jota käytetään ympäri vuorokauden niin arjessa kuin juhlassakin.

Vierailija
27/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennäänhän niillä Linnan juhliinkin. Minusta tuntuu, että kävelykengät ovat lopullisesti vähän out. Toimistopukeutuminen taitaa olla vanhoillisinta, siellä kävelykenkiä vielä näkee.

Ei nyt ihan linnaan kuitenkaan, rajansa kaikella huumorillakin on oltava.

Onhan siellä ollut vaikka ketä lenkkareissa!

https://tutka.pro/uutiset/lenkkarit-ovat-merkki-vapautuneesta-muodista/…

Vierailija
28/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käyttänyt lenkkareita jo 35 vuotta

Samat sanat. Aikoinaan oli Anttilassa hyvä lenkkariosasto, Asicsejakin sai joskus peräännakkeluhintaan!

Vierailija
29/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko vaivata päätään ihan oikeilla ongelmilla, eikä sillä, että mitä kenkiä ihmiset käyttävät. Ite olen käyttänyt lenkkareita, tennareita ja skeittitossuja todella kauan. Mennään varmaankin sinne ihan 2000-luvun alkuvuosiin.

Vierailija
30/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samassa vaiheessa, kun tennareista alettiin yleisesti puhumaan lenkkareina.

Vierailija
31/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa "lenkkareista" hajoaisivat kasaan jos niillä pelaa edes yhden jalkapallo-ottelun. Ne ovat vapaa-ajan kangaskenkiä, tai kävelykenkiä, ei mitään lenkkareita. Toki osa laittaa niihin paljon rahaa ja brassailee sitten intersportin kalliilla urheilukengillä, niinku kulttuuririkastajat

Mitä' horiset, olen kyllä ostanut "oikeita" lenkkareita enkä mitään kangaskenkiä!

Vierailija
32/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Jalkojen terveydelle hyvä.

Eikö lenkkarit aiheuta ns. pullajalan kehittymisen, kun tukee liikaa. Jalan lihakset eivät vahvistu.

Vierailija
33/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samassa vaiheessa, kun tennareista alettiin yleisesti puhumaan lenkkareina.

höpöhpöpöpöpp lenkkarit ja tennarit on kaksi eri asiaa, tuon tietää lapsikin!

https://www.tokmanni.fi/naisten-tennarit-converse-chuck-taylor-all-star…

https://www.kekale.fi/new-balance-unisex-lenkkarit-new-balance-530-valk…

Lenkkarit on aina rumat

Vierailija
34/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jäi farkut, sitten lenkkarit.

Farkut jalostuivat edustusvaatteeksi, kun suuret muotitalot alkoivat valmistaa timantein koristeltuja design-farkkuja.

Lenkkarit, tai pikemmin tietyt merkit, nousivat arvoon, kun niistäkin jalostettiin naisille (kiila)korollisia versioita. Lenkkareilla mennään nykyään naimisiin. Lenkkarit ovat keräilykohde.

Vierailija
35/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 2010, suunnilleen, Rappiotahan se on.

Amerikan larppausta. NPC-Lammaslauma larppaa vierasta kun ei ole enää mitään omaa.

Bää!

Vierailija
36/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ei saanut enää kunnon kävelykenkiä sekä alkoi rahastus. Ja osan jalka ei kestä huonoja kenkiä.

Vierailija
37/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ei saanut enää kunnon kävelykenkiä sekä alkoi rahastus. Ja osan jalka ei kestä huonoja kenkiä.

Hyviä kävelykenkiä saa viidellä eurolla pari kierrätyskeskuksesta.

Vierailija
38/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin herätyksen 25 vuotiaana, vuonna -97. Tuoreena vaimona lähdin meidän lemmenpesästä pikku kaupungin keskustaan kolmen kilsan matkan kävellen. Piti käydä asioilla pankissa, postissa ja varmaan ruokakaupassakin. Julkinen liikenne kulki vain aamusta ja iltapäivällä, kun tehtaat toisella puolella kaupungia "aukes ja meni kiinni". 

Tuulipukukansa käsitä oli jo ollut jonkin aikaa. Mun lapsuuden perhe oli kehittämässä tätä ideaa, kun isä osti joka vuosi koko perheelleen uudet samanlaiset tuulipuvut. Sitten me sunnuntaisin kuljettiin ne päällä iltapäiväkävelyllä. Häpesin.

Tuolla asiointimatkallani sitten kerran satuin näkemään itseni kaupan ikkunasta ja voi helvata... Järkytyin! Mä olin vasta 25v ja tuolla ikkunassa on täysin äitini kopio! Mulla oli päällä taas viimeisin isän hankkima (hän osteli niitä miehellenikin) tuulipuku, lenkkarit ja reppuselässä - ihan just kuin äidillä. Sama perhanan ponnari ja "resting bitchface". Oli vielä lämminpäivä, että tuulitakin vetoketju oli puoliksi auki ja hihat olin käärinyt kyynärvarsiin! - just niinkun mutsi.

Aivan jäätävä shokki. Pääsin kotiin, niin jemmasin noi lenkkarit ja sen keleen tuulipuvun. Ne otetaan esiin vain oikeasti urheillessa. Kyllä tuommoiset arkikävelyt voi tehdä farkuissa ja tennareissakin tai kävelykengissä! Akka nuoreni vuosia! 

Eikä kyse edes ollut siitä, että mä olisin ollut yksin siinä sotisovassani, vaan se kyseinen kaupunki oli oikein luvattu maa tuulipukuihmisille.

Sittemmin muutettiin pois ja löysin paremmin oman tyylini. Myös urheillessa. ;)

Vierailija
39/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin niitä on käytetty iät ja ajat, mutta siitähän ei ollut kyse.  Nykyään on todellakin hyväksyttyä käyttää niitä muutenkin kuin urheillessa tai vapaa-ajalla aivan eri mittakaavassa kuin pari vuosikymmentä sitten - eikä tämä trendi ota loppuakseen.

Vierailija
40/94 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaisia asioita ihmettelevät ovat sellaisia tyylittömiä seinätapetteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi