Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu epäreilulta, että monissa työpaikoissa on todella surkeita työntekijöitä

Vierailija
09.08.2025 |

Ja mulle ei anneta edes mahdollisuutta. 

Esim. Katselin erään tapahtuman nettisivuja ja hinnastoa, ja mietin, että osaisin tehdä niistä tuhat kertaa selkeämmät ja informatiivisemmat.

T. Työtön

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on. Olin töissä niin yksi työntekijä lintsasi koko ajan ja teki varmaan päivässä 3 tuntia töitä, oli 2 tuntia ruokatauolla ja kävin tupakille 6-7 kertaa aina vartin kerrallaan. Sitten oli meitä jotka teki koko ajan töitä ja huonolla palkalla.  Olen nähnyt monta laiskaa työntekijää, jotut tulee joka aamu myöhässä töihinkin ja saavat parempaa palkkaa kuin ne jotka on harjottelijoita.

Vierailija
2/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä lusmuja valitettavasti aina löytyy. Osaavat mielistellä pomoa, joten saavat pitää työpaikkansa. Lisäksi muut joutuvat tekemään lusmujen työt. Osaavat esittää pomolle ahkeraa. Tai heiltä löytyy joku kaveri ryöpailta joka pitää lusmun puolia. Tämä on oma kokemukseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se "potkulaki" on vain ja ainoastaan hyvä juttu. Saadaan nämä hutiloijat ja lintsaajat pois valtaistuimiltaan.

Ap

Vierailija
4/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asiantuntijaorganisaatiossa ei ole lusmuja. Päin vastoin viime vuosina työtahti kiristynyt. Joskus pää on niin täynnä ajatuksia, että vaikea nukahtaa illalla. Muistettavaa paljon, ja yllättäen viime vuosina yhä enemmän muistinvaraiseen suuntaan joutunut menemään. Luulisi, että olisi päin vastoin, että asioita selkeytettäisiin. Ohjeita ei voi kaivaa esiin joka tilanteeseen, on vain muistettava, miten jokin toimii. Muuten työ hidastuu. Ennen oli enemmän projekteissa kokoaikaisesti omaa väkeä. Nyt projektiluontoista työtä tehdään paljonkin osana omaa työtä, jos pitää vaikkapa suunnitella jotain, tehdä uusi toimintamalli, se usein on osana työaikaa, esim. 25% työajasta siihen. Jotenkin tuntuu, ettei ihmisten enää anneta keskittyä omaan työhön, vaan kaikkien työ on sillisalaattia.

Noista nettisivuista sanoisin, että ainakin meillä se on ulkoistettu. Sehän riippuu organisaatiosta, paljonko siihen annetaan rahaa. Muistan kun viimeksi ammattivalokuvaaja kävi ottamassa kuvia nettisivujen päivitykseen, hän sanoi suoraan, että hänellä on sitten aikaa tämä iltapäivä ja kuvat hän editoi sitten toisena päivänä tietokoneellaan. Yksi iltapäivä aikaa kuvien ottamiseen on todella vähän. Siitä se alkoi, että minkätyyppisiä kuvia haluatte, saako näkyä ihmisiä, valitaan kuvattavat tilat sisällä ja ulkona. Pelkästään suulliseen suunnitteluun meni varmaankin puolet ajasta. Resurssit vedetään pieniksi, oli asia kuin asia.

Vierailija
5/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se "potkulaki" on vain ja ainoastaan hyvä juttu. Saadaan nämä hutiloijat ja lintsaajat pois valtaistuimiltaan.

Ap

Eihän se niin toimi. Tuo on jokin hieno maailma, jossa potkut annetaan hänelle, joka sen ansaitsee. Kieroilijat aloittavat mustamaalaamisen selän takana. Lavastetaan huonoksi ihmiseksi. Oma napa lähinnä, kunhan vaan oma työpaikka säilyy, keinoja kaihtamatta.

Kun olin monta vuotta ison organisaation hallinnossa, todistin omin silmin ja korvin monenlaista suhmurointua. Narsistit kiillottavat omaa kilpeään ja nostavat esiin, kuinka korvaamattomia he ovat. Kieroilijat juonittelevat. Jollekin jätetään jotain kertomatta, jotain olennaista, että hän saisi naarmun kylkeensä ja joutuisi siihen asemaan, jossa kaikkea hänen tekemistään kytätään. Kun puhuin todistamastani epäsuorasta kiusaamisesta ylimmälle johdolle, minulle sanottiin, että hyvä kun toit asian ilmi, tätä pitääkin seurata. Ei seurattu, koska tämä kiusantekijä oli mielin kielin toimitusjohtajaan päin. Ja taas todistin hetken päästä tilannetta, jossa todella tärkeään kokoukseen odotellaan sitä kaikkein eniten syrjittyjä henkilöä. Hän ei ollut myöhemmin kertomansa mukaan saanut kutsua. Närkästyneenä eräs hallinnon henkilö sanoi, että kutsut ovat 100% varmasti lähteneet kaikille, joiden oletettiin olevan paikalla. Ei siinä itsekään enää tiedä, onko joku kutsuttu vai ei ja milloin kutsu on mennyt, ehkä samana aamuna? En enää ikinä, ikinä mene tuollaiseen valtavaan organisaatioon hallinnolliseen työhön.

Vierailija
6/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne surkeat työntekijät ovat päässeet töihin työpaikkoihin vakituisiksi työntekijöiksi.

Otetaan esimerkki kunnalliselta työnantajalta. Olet vakivirassa ja voit saikuttaa mielin määrin. Voit vetää viikonloput ns. pitkiksi. Voit pitää vuosikausia putkeen hoitovapaita ja olla vaan kotona. Silti sinulla on vakituinen työ, turvattu kuukausiansio ja tuleva eläke. Palkkasi myös nousee vuosien myötä ja kun tulee %-yleiskorotus. Lomia voi olla 38 päivää vuodessa eli 8 viikkoa ja opettajilla noin 10 viikkoa. Nuoret eivät enää saa näitä vakituisia työpaikkoja. Kun vakituinen jää lopulta eläkkeelle, ei ketään palkata tilalle vakituiseksi työntekijäksi. Määraikaisia otetaan pätkätyösuhteisiin.

Vierailija
7/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä pahempi on se miten surkeita johtajia on sekä yksityisellä puolella että virastoissa mutta kilpailuttaa ei voi koska eliitin hyvä-veli-sisko-verkosto pitää omiensa puolta

Vierailija
8/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä lusmuja valitettavasti aina löytyy. Osaavat mielistellä pomoa, joten saavat pitää työpaikkansa. Lisäksi muut joutuvat tekemään lusmujen työt. Osaavat esittää pomolle ahkeraa. Tai heiltä löytyy joku kaveri ryöpailta joka pitää lusmun puolia. Tämä on oma kokemukseni.

Jep. Mielistelijät pärjää ja ne jotka jauhaa selän takana. Tiedän tällaisia. Itse olen pedantti, tarkka ja tunnollinen työntekijä joka uskaltavaa myös sanoa / antaa palautetta esihenkilölle. Tästä ei tykätä ja sitten otetaan silmätikuksi. p-nuolijat pärjää. Ja sitten nämä samat lusmut saikuttaa jatkuvasti, itse olin pari vuotta töissä yhdessä paikassa ja nolla päivää sairaan, ei tällä ole merkitystä pomoille. 

Vierailija
9/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläpä muuten ap todistat, kuka on se epäpätevä? En tarkoita nyt tuollaista tupakalla juoksijaa, koska kyllähän useimmissa työpaikoissa tupakkatauot on kielletty. Entäs jos teillä on äärimmäisen epäpätevä pomo? Tiedotus ei toimi. Kaikki asiat tulee tietoon tyyliin edellisenä päivänä, ilmoitus muutoksesta ei saavuta kaikkia. Työpaikkoja laitetaan vaivihkaa auki viikoksi, että se suosikki ehtisi hakea, mutta muilta määräaikaisilta ei toivota hakemuksia, eikä siksi kerrota, että vakituinen työpaikka avoinna.

Vierailija
10/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pareton laki eli 20 % porukasta tekee 80 % töistä, ja  ne loput 80 % ei tee käytännössä mitään. Suhdeluvun ei tarvitse olla juuri tuo, mutta tuohon tapaan se menee.

Vierailija
11/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim yhdessä päiväkodissa yksi rouva lähtee omalla luvallaan tunteja aikaisemmin töistä kotiin. Kiusaa muita, etenkin ahkeria. Kun pomo tulee, aloittaa feikki kehumisen. Haukkuu lapset, jopa heille itselleen. Nukkuu työajalla tunteja päivässä.

Pomo ei tee mitään, vaan vuorotellen nuoret, motivoituneet ja ahkerammat saa lähteä hänen kynsistä.

Esim 1 nuori joutui sairaseläkkeelle.

Vierailija
12/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne surkeat työntekijät ovat päässeet töihin työpaikkoihin vakituisiksi työntekijöiksi.

Otetaan esimerkki kunnalliselta työnantajalta. Olet vakivirassa ja voit saikuttaa mielin määrin. Voit vetää viikonloput ns. pitkiksi. Voit pitää vuosikausia putkeen hoitovapaita ja olla vaan kotona. Silti sinulla on vakituinen työ, turvattu kuukausiansio ja tuleva eläke. Palkkasi myös nousee vuosien myötä ja kun tulee %-yleiskorotus. Lomia voi olla 38 päivää vuodessa eli 8 viikkoa ja opettajilla noin 10 viikkoa. Nuoret eivät enää saa näitä vakituisia työpaikkoja. Kun vakituinen jää lopulta eläkkeelle, ei ketään palkata tilalle vakituiseksi työntekijäksi. Määraikaisia otetaan pätkätyösuhteisiin.

Just niin. Ei palkata. Vedotaan siihen, että seurataan tilannetta, tarvitaanko työhön joku pysyvästi. Itse en ole nuori, vaan kohta 50 v., ja olen 3 vuotta ollut määräaikaisena vuoden kerrallaan. Jos löydän mitään muuta työtä vuodenvaihteessa, lähden. Meillä määräaikaisilla on joka työsuhteen loppupuolella pelko. Vuosilomat tietenkin annetaan ensin vakkareiden valita ja sitten me muut. Olisin tarvinnut tälle kesälle heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Sain heinäkuun viimeiseltä viikolta elokuun 17. päivään. Kaikki vakkarit saivat ensin toivomuksensa läpi. Olen jo nyt ilmoittanut, että haluan pitää työsuhteen lopussa vähintään viikon tai jopa kaksi. Eli joulun aikaan. Minulle ei vastata mitään. Ei tarvitse vastata, kun olen vain määräaikainen. Meillä ei vakkareissa ole saikuttajia, mutta tosiaan on hoitovapaalla oleva, joka saattaa kääntyä pyörähtämässä töissä ja jää taas pois. Hänellä 3 lasta, enkä tiedä, milloin viimeksi lienee ollut kunnolla pidempään töissä. Hänelläkin on sijainen, määräaikainen, joka todella joutunut kärsimään, jos tämä vakituinen tulee kolme kuukautta töihin. Sitten taas jatkaa vapaitaan. Minä en tiedä eikä edes kiinnosta, mikä se kannustin tuossa hommassa on käydä töissä välillä (raha?).

Vierailija
13/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne työtaidot, vaan suhteet. Kuka tuntee kenet ja kenen kautta jne. Sillä että osaatko ne työt tehdä, ei ole mitään väliä. Riittää että tiedät oikopolun päästä niihin.

Vierailija
14/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne työtaidot, vaan suhteet. Kuka tuntee kenet ja kenen kautta jne. Sillä että osaatko ne työt tehdä, ei ole mitään väliä. Riittää että tiedät oikopolun päästä niihin.

Tämä on se tärkein tekijä eli suhteilla työpaikka saadaan. Suhteilla työpaikka pidetään ja uralla edetään. Hyvät työntekijät ja hyvät ihmiset laitetaan pihalle ja pätkätöihin.

Vierailija
15/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on, ex-aspana, nykyään koko ajan tämmöinen olo. Näin epäkohtia ihan sellaisissa perusjutuissakin, jotka oli ennen luonnostaan pakko hoitaa kuntoon/osata. 

Monelta aspalta puuttuu laajempi osaaminen sekä yleinen sivistys, tämä johtaa sitten näihin "töhtähhäh"-kokemuksiin, kun jotain kysyt. Meininki on sellaista laiskanvenyvää, ei tajuta oma-aloitteisesti esim. helpottaa muiden työtä (puoliso kertoi että tää on yleinen ongelma alallaan, ja tulijoille pitää ihan oikeasti opettaa muiden huomioonottaminen työtavoissa, koska muuten homma pyörii kirjaimellisesti vain oman navan ympärillä). 

Osa on palkattu ulkonäön perusteella, ja tuntuu, että sekin on mennyt vain röyhkeämpään suuntaan. Viimeksi viime viikolla tuli asioitua erikoisliikkeessä, jossa oli nätti tyttö tiskillä- eikä hän osannut vastata yhteenkään kysymykseen, ei edes oma-aloitteisesti pyytää kokeneempaa paikalle. Väänsin hetken rautalankaa, kunnes oli pakko kysyä, josko paikalla olisi joku joka tietää enemmän. Onneksi oli. 

Vierailija
16/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kaupanalalla näkee nykyään valitettavan usein nuoria miehiä, joilla ei edes alkeellisimmat käytöstavat ole hallussa, ei tervehditä, kiitetä yms, jotka on ainakin minulle opetettu jo alakouluikäisenä. Toisekseen on isojen firmojen "neuvonnassa" oppaita, jotka eivät tajua mitään alansa ongelmista, esim Elisalla olen tätä kokenut, kumma että naisilta olen saanut sielläkin selkeää apua, mutta nuorilta miehiltä on mennyt sormi suuhun vikamäärittelyssä.

Vierailija
17/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja vielä pahempi on se miten surkeita johtajia on sekä yksityisellä puolella että virastoissa mutta kilpailuttaa ei voi koska eliitin hyvä-veli-sisko-verkosto pitää omiensa puolta

Niin se on. Entisessä työpaikassa toimitusjohtaja makasi varatoimitusjohtajan kanssa. Tämä varatoimari oli koko organisaation mätäpaise. Täysin itsensä lumoissa oleva nainen, jonka johtamistaidot surkeat. Hän puuttui asioihin, jotka ei hänelle kuuluneet, vaan yksikön päälliköille, ja toisaalta jätti hoitamatta asioita, jotka hänelle olisivat kuuluneet. Olin itse yksikön päällikkö, ja sitä tuuliviiriä seuratessa joutui tasapainoilemaan, mitä omille alaisille kulloinkin uskaltaa sanoa. Varatoimari sanoi jossain kokouksessa, miten loistavaa työtä olette tehneet, tulosta. Ja toisessa kokouksessa taas, että meidän pitää parantaa johtamista ja puuttua tiukemmin esim. poissaoloihin. Varhaisen välittämisen mallia hän esitteli oikein mielellään, koska sen hän oli opetellut, hälytysrajoja ja sellaista. Eikä kuitenkaan esim. minun yksikössäni ollut poissaolot ongelmana, alan keskiarvoa alemmat poissaolomäärät. Pelotella vaan piti, kun ei muuta osannut johtaa. Muutosjohtaminenkin oli sellaista, että sanoo yhtä ja tarkoittaa toista. 

Tämä varatoimari oli siis toimitusjohtajan oikea käsi. Minä näin, kun oltiin strategiapäivillä, kuinka he menivät yhdessä toimitusjohtajan hotellihuoneeseen. Toimitusjohtajan käsi oli kiertäneenä varatoimarin lantion ympäri. Sellaisessa asennossa ei kuljeta, jos ei ole seksi mielessä. Hyvin urheilullisia olivat molemmat, timmissä kunnossa, mutta varattuja kotona. Tuon näkemäni perusteella tiesin, että mikään mitä sen varatoimarin touhuista ja johtamistaidoista sanoisin, ei vaikuttaisi yhtään mihinkään. Liian läheiset välit oli hänellä toimariin. Tuosta on useampi vuosi aikaa, enkä enää ole samassa työpaikassa. Tuon tämän vain esimerkkinä, että syitä voi olla monia, miksi joku saa porskuttaa työssään, vaikka johtamistaitoja ei juurikaan ole.

Vierailija
18/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnissa 3 tunnin työ.

Tapahtumajärjestäjiä on monenlaisia.

Somessa yksi postaus saattaa antaa sen saman informaation.

Kuva kartasta, aikataulu, hinnasto ja saapuminen.

Näin tänään sellaisen.

Monikaan ei panosta niihin nettisivuihin. Jollei ole isompi toimija.

Työntekijöitä on monenlaista. Niiden kans pitää vaan tehdä töitä.

Vierailija
19/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnissa 3 tunnin työ.

Tapahtumajärjestäjiä on monenlaisia.

Somessa yksi postaus saattaa antaa sen saman informaation.

Kuva kartasta, aikataulu, hinnasto ja saapuminen.

Näin tänään sellaisen.

Monikaan ei panosta niihin nettisivuihin. Jollei ole isompi toimija.

Työntekijöitä on monenlaista. Niiden kans pitää vaan tehdä töitä.

Sinulla taitaa olla käsitys, että työntekijä voi sanella, kuinka paljon hän saa käyttää aikaa johonkin työhön. Kyllä se joskus niin ehkä oli. Ajat ovat muuttuneet ja usein sanellaan, että tämän verran työaikaa tähän ja tämän verran tähän. Ei tämä ole edes lähijohdon asia, vaan linjaukset tulee ylempää.

Meillä yksi työntekijä toimistossa oli jäänyt tekemään 80% työaikaa. Tulin uudeksi pomoksi hänelle ja heti ensimmäisellä viikolla ihmettelin, miten sä olet töissä, vaikka sun työaika on jo loppu. Hänen piti siis olla päivittäin 8.15-14 puhelimella tavoitettavissa. Hän sanoi, että kun töitä on niin paljon. Aloin selvitellä, mistä on kyse, ja tämä työntekijä oli suostuteltu tekemään 80% työaikaa, vedottu siihen, ettei tarvetta ole 100%, ja työntekijä itse oli sitä 80% vuodeksi hakenut. Kukaan ei ollut vähentänyt häneltä työtehtäviä. Ei se entinen esihenkilö eikä varsinkaan ylempi johto, jonka idea koko vähennys oli. Minä sanoin, että näin tämä ei jatkossa mene. Työtehtäviä pitää siirtää toisille ihmisille. Ei tuossa mitään järkeä ole, että ihminen tekee säännöllisesti ylimääräistä työtä, josta ei makseta palkkaa. Ylin johto oli vaivaantunut, kun johtajien kokouksessa otin asian esille, ja oli sellaiset ilmeet, että takuulla olivat tienneet, vaikka suu sanoi, että eivät ole tienneet, ettei tehtäviä ole jaettu uudelleen. Yrittivät siis kusettaa, viilata linssiin tätä eläkeikää lähestyvää, tunnollista työntekijää. Tämä tuskin on poikkeus ja monessa organisaatiossa on nyt sama, tehokkuutta lisää, vähennetään työhön käytettävää aikaa.

Vierailija
20/30 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä apinoit Purraa. Pääasia että persujen kannatus romahti kolmessa vaaleissa peräkkäin kaksikolmasosaa ja tippuu edelleen kuin vanhan äijän yrpä.   😝😝😝

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän