Lapsi suuttuu niin paljon että lyö
Hän ei siis lyö koskaan muuten eikä pikkusuuttumisissa. Eikä ketään kodin ulkopuolista ihmistä. Mutta joskus tulistuu ja suuttuu niin paljon, että lyö minua (äitiä). Tietää kyllä ettei saa tehdä niin mutta on niin kovan tunnekuohun vallasta että siinä tulistuksissan huitasee. Ikää 7. Millä tämän saa loppumaan?
Kommentit (83)
Itse pohtisin sitä, mistä asiasta lapsi suuttuu. Hermostuuko hän yleensä niin, ettei lyö ja lyö vain silloin, kun tulistuu kunnolla?
Lapset yleensä tykkäävät noudattaa aikuisten tekemiä sääntöjä. Heistä ei ole kivaa aina päättää kaikesta itse. Epävarma aikuinen, joka kyselee koko ajan lapselta, mitä sä haluut tehdä seuraavaksi, saa heidät hermostumaan. Lässyttäjä-sanoittajat. Ylipäätänsä sellaiset, joitten suu jauhaa koko ajan. Samoin epäreilut säännöt. Joskus saa tehdä jotain ja joskus ei. Tohveliaikuiset, jotka eivät suutu, vaikka lapsi raastaisi hiukset heidän päästään. Jatkavat vain lässytystään: "mä ymmärrän, että sua harmittaa" jne. Ehkä lapsi odottaa jämäkkyyttä, sitä, että aikuinen edes kerran suuttuisi.
Kun selvität, mitä tapahtuu ennen suuttumista, voit myös ennakoida lyömistä ja estää sitä tapahtumasta. Esim. nepsylapset käyvät väkivaltaisiksi, jos he eivät tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Epäselvät ohjeet, "ole kunnolla" tai "siivoa lelut" turhauttavat heitä, kun he eivät ymmärrä mitä heiltä odotetaan. Täytyy olla tarkempi.
Nalkutatko koko ajan lapselle vihaisella äänellä? Tällaisia äitejä näkee yllättävän paljon esim. lähijunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lyö päiväkodissa ja kotona. En puutu koskaan lyömiseen kun se on tunteiden ilmaisua. Kotona ja kaupassa annan kännykän ni se saa rauhoittumaan. Päikyssä voisivat antaa lapselle jotain kivaa ni ei löisi.
Varmaan puolisosi myös hakkaa menemään sinua, sehän vaan näyttää tunteensa.????? No tiedetään jo sit lapsesi tulevaisuus. Istuu aikuisena linnassa kun hakkasi puolisonsa.
Olen yh ja lapsen kuuluu näyttää tunteensa lyömällä. Ei se aikuisena enää lyö nyt vaan ku on pieni ja kännykkä rauhoittaa.
Tämän täytyy olla provo. Ei kukaan ole noin tyhmä.
Sinä itse olet tyhmä ja provo haukut yh:ta. En halua olla kaltaistesi kanssa missään tekemisissä.
Kummasti kaikki asiantuntijat kuitenkin sanovat, että lapsella tulee olla oikeus ilmaista vapaasti kaikenlaisia tunteita.