Onko teistä jotenkin vaikeaa ymmärtää sitä, että joitain vuosisatoja sitten normaali mies saattoi olla alle 160cm pitkä?
Historialliset elokuvat ja tv-sarjat antavat kyllä ihan tosi epärealistisen kuvan ihmisten, varsinkin miesten, ulkonäöstä. Tv-sarjoissa, jotka sijoittuu 700-luvulle viikingitkin ovat 190-200cm kehonrakentajia ja muut kansat ihan perus 180cm heiveröisiä. Todellisuudessa ihmiset olivat ihan h#lvetin pieniä ennen ja joku 180cm ihminen oli muihin verrattuna todella pitkä.
Kommentit (37)
Napoleonia pidetään nykyaikana pienenä miehenä, mutta tuskin oli sen pienempi kuin moni aikalaisensa.
Miksi tuota olisi vaikea ymmärtää?
On. Mitä se meitä kiinnostaa, kuinka pitkä joku oli parisataa vuotta sitten?
Tänä päivänäkin esim. Pohjois-Koreassa monet miehet ovat alle 160 senttisiä. Huono ja niukka ravinto pysäyttää pituuskasvun nuorena.
Monet ihmiset olivat aiemmin pieniä ja siroja.
Ei ole vaikea.
Onko ap:n vaikea ymmärtää, ettei nyt eletä muutama vuosisataa sitten, vaan vuotta 2025?
Enemmän ihmetyttä se miten vähän ovat muuttuneet mielikuvat ja toiveet siitä millainen on unelmien mies viimeisen muutaman tuhannen vuoden aikana. - Naisten asena ja mielikuvat siitä mitä on olla jelää naisena sen sijaan on samassa ajassa muutunut aikas paljon. - Hieman huolestuttavaa on, että osa haluaisi palata ajassa naiten osalta taakse päin ainakin muutaman sadan vuoden verran. - Ikäänkuin miesten (tai niseten) elämä muuttuisi sillä tavoin paremmaksi,
Kyllä se erikoiselta tuntuu. Hauskaa olisi mennä aikakoneella sellaiseen aikaan ja olla hervoton hevosenpuolikas.
Jokainen pituusrasisti mamma voi tappaa itsensä
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset olivat aiemmin pieniä ja siroja.
Ne oli riisitautisia ja niillä oli kölirinta, kuten ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pituusrasisti mamma voi tappaa itsensä
Jokainen aivoton incel voi ihan vaikka heti uida (ajautua) merelle ja upota.
Vierailija kirjoitti:
Napoleonia pidetään nykyaikana pienenä miehenä, mutta tuskin oli sen pienempi kuin moni aikalaisensa.
Napoleon oli 173 cm. Pitempi kuin se yksi manletti.
Laita piippalakki päähän. Pitenet 50 cm.
Ei hämmästytä yhtään, kun päivittäin tulee ihan kantasuomalaisia lyhyitä miehiä vastaan.
Ihan kävellessäni pääkaupunkiseudulla ostoskeskuksissa tai ihan ruokakaupassa lättänissä kengissä, vastaan joka reissulla tulee kymmenittäin minua lyhyempiä miehiä ja olen vain 168 cm pitkä. Heillä on usein paljon lyhyempi kumppani mukana, arvioisin heidän pituudekseen hieman alle 160 cm. Lyhyet naiset eivät tajuakaan, kuinka paljon on miehiä, jotka ovat lyhyitä, sillä ovat itsekin niin lyhyitä.
Aina hämmästyttää ihmisten lyhyys, varsinkin naisten. Tuntuu, että olen suurinta osaa naisista pidempi, mihin tahansa menen. Aina välillä mittaan itseni, että olenko todellakin vain 168 cm pitkä, kyllä olen.
Mun isoisäni (syntynyt 1910) oli tasan 160 cm. Erittäin kovakuntoinen fyysisen työn tekijä.
Ja mitä merkitystä? AP, mitä haluat sanoa? Joku oli jotain joskus, mitä väliä nykyään? Oletko itse ehkä alle 160cm pituinen mies? Tai siis ''mies''.
Hieman eri kcal määrä silloin ja nyt ollut tarjolla lapsille..
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä merkitystä? AP, mitä haluat sanoa? Joku oli jotain joskus, mitä väliä nykyään? Oletko itse ehkä alle 160cm pituinen mies? Tai siis ''mies''.
Manlet
Ei tarvitse mennä niin kauas. Talvisodassa muistaakseni sotilaiden keskipituus oli 162cm.