Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhde solmussa

Vierailija
08.08.2025 |

Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.

Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.

Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.

Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.

Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.

Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.

Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.

En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.

Kommentit (454)

Vierailija
421/454 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että kirjoitit tänne ja toivottavasti olet saanut keskustelusta apua. 

Puhut alusta lähtien mitä sinä kaipaat ja mikä on sinun rakkauden kielesi. Mutta mitä vaimosi kaipaa ja mikä on hänen rakkauden kielensä? Sinun pitäisi puhua hänelle sillä kielellä, jota hän ymmärtää, jotta hän tuntee olonsa rakastetuksi ja alkaa puhua myös sinun kielelläsi. 

En tiedä onko vaimosi ulkoistanut itsensä kuviosta jo pysyvästi. Hänen tarpeensa ovat jääneet sivuun rakkaussuhteessanne, ja hän on alkanut tyydyttää omia tarpeitaan muussa elämässä (ei välttämättä sivusuhteella). 

Sen sijaan, että yrittäisit puhua, yritä kuunnella. Ota asiaksesi selvittää, mistä vaimosi pitää, mitä hän tarvitsee. Sitten pyrit antamaan sitä. Se on ainoa tie saada hänet henkisesti ja vasta sitten on mahdollista saada fyysisesti takaisin. Kyllä, naiset nyt vaan yleensä toimivat niin. 

Ei se vaimokaan kyllä kauhean kivasti tai rakentavasti suhtaudu vaikkapa ap:n yritysiin keskustella. Monta vuotta jo jatkunut näin. Ehkä en kyllä tuossa vaiheessa niitä silkkihansilkkaita jaksaisi enää suostella, vaan kissa pöydälle, lapset muualle, ja että nyt oikeasti puhutaan, parisuhteen tilaan pitää saada joitain selvyyttä. Suuntaan tai toiseen. Eihän tuollaisessa käytännössä kämppisliitossa, täydessä epätietoisuudessa vielä, voi ikuisuuksiin roikkua, jos kaipaa todellista suhdetta, kumppanuutta, rakkautta ja yhteyttä. 

On niitä mulkeroita naisiakin olemassa. Ehkä ap:llä on sellainen.

Vierailija
422/454 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisia vastauksia ja kritiikkiä jakaneille! Enemmän tästä ketjusta oli hyötyä, kuin työterveyden psykologeista. Kirjeen kirjoittaminen oli hyvä idea ja olen sen kirjoittamista aloittanut. Monta kertaa on tullut paperi rypistettyä ja mietitty mitä haluaa sanoa ja miten.

Ehkäisy nosti ketjun loppuvaiheessa suuria tunteita. Ikäni puolesta se onnistuu yksityisellä. Sterilisaatio vaikuttaa varteenotettavalta vaihtoehdolta, kun lapsiluku on täynnä ja ei ole kummallakaan kiinnostusta aloittaa taas alusta uuden kaksijalkaisen perheenjäsenen kanssa. Toinen nelijalkainen sitten jossain vaiheessa, kun saadaan siihen säästettyä 1400-1800€.

Ketju kasvanut liian pitkäksi ja vastaukseni hukkuvat massaan. Joten parempi lopettaa tähän. Ainahan tämän ketjun voi kaivaa esille, jos jotain tekee mieli päivittää.

Kohta pääsee taas kausiharrastuksen pariin, eli revontulien kuvaukseen. Hyvää syksyn odotusta!

-ap

Hienoa ap että koit vastauksista olevan apua. 

Kirjoitin tänne useamman viestin, sekä sinua tukevan että myös hyvinkin kriittisiä viestejä sinusta.

On varmasti kova paikka altistaa omia henkilökohtaisia asioita tänne muiden arvosteltavaksi. Myös minä olen tehnyt virheitä. Itselläni on huono ehkäisyn suunnittelu johtanut aikanaan aborttiin ja vaikka se ei ollut traumaattinen ratkaisu minulle, on sen jälkeen tullut oltua todella tarkka ehkäisystä.

Ymmärrän että kun asia ei ole ollut tapetilla, siinä voi turtua.

Uskon että olet hyvin perinteinen mies hyvine ja huonoine puolinesi.

Missään ajatuksissasi ei ollut vikaa, .mutta kuten joku viisaasti vastasi, muita ei voi muuttaa, vain itseä. Joten sinussa on avaimet tähän vaikka myös vaimosi voisi tehdä asioita toisin. 

Hyvää jatkoa. Olet tärkeä ja arvokas ihminen ja sinulla on oikeus tavoitella hyvää elämää itsellesi ja perheellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/454 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tuossa vaiheessa tekisi miehenä vasektomiaa. Ero on mahdollisesti tulossa, ja mistä sitä tulevaisuudesta ja mahdollisesta uudesta kumppanista sitten tietää, että mitä haluaakaan, vaikka ehkä juuri nyt tuntuu kaukaiselta ajatukselta.

Kyllä mielestäni kumin ja liukkarin pitäisi olla ihan kelpo vaihtoehto tuossa tilanteessa. Eri asia sitten, jos parisuhde saadaan ajan kanssa oikeasti vakaammalle ja paremmalle perustalle ja asiat selvitettyä ja yhteinen tulevaisuus jatkuu.

Toivottavasti parisuhteen kohtalo alkaa ratketa suuntaan tai toiseen. Tuollaisessa välitilassa on ikävä roikkua. Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
424/454 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ylipäätään jäisi parisuhteeseen ilman läheisyyttä? Ajatuskin tuntuu aivan hullulta. Niin kuin joku vieras ihminen asuisi kanssasi.

Hyvin moni jää/ on. Auta armias kun menet pettämään sitten alkaa sota, meillähän oli kaikki hyvin.

Näinpä. Exä lyttäs, haukkui, solvas ja puhui alentavasti ja käytös muuttui vuosi vuodelta mahdottomammaksi. Hän eli omaa poikamies elämäänsä ja minä ja lapset omaamme. Kaikki kotityöt, metatyöt ja suunnittelut jäivät minulle. Ajamalla ajoi minut ihastumaan toiseen mieheen. En edes pettänyt, mutta tajusin, ettei liitosta ollut enää mitään jäljellä ja erosin.

Sen jälkeen alkoi mahdoton parku ja vainoaminen, kun hän tajusi, etten enää tule takaisin. Ei tollasen kohtelun jälkeen kukaan oo niin hullu että palaisi.

Vierailija
425/454 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kommenteissa nähdään henkinen ja fyysinen yhteys erillisinä asioina, vaikka niillä on hyvin vahva side. Kyllä se fyysinen yhteys tarvitaan syvään henkiseen yhteyteen ja fyysisen yhteyden loppuessa henkinenkin haipuu hiljalleen pois. 

Kyllä, olen mies. Ja myös sitä mieltä, että seksillä ilman henkisyyttä ei ole mitään arvoa. Oma käsi on parempi. 

Vierailija
426/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sinulla ap ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Et voi muuttaa vaimoasi. Hän ei halua sinua enää. Etsi nainen joka haluaa, vaikutat kunnon mieheltä. Olen nainen mutta kokenut tuon saman. Saat haluta sitä että joku koskee, hellii, haluaa Sinua.567

Ero tarkoittaa parisuhteen lisäksi eroa sosiaalisista piireistä, osittaista eroa lapsista, eroa siitä fyysisestä ympäristöstä, jota on parisuhteen aikana ja sen ehdoilla/hyväksi rakentanut. 

Kahden lapsettoman vuokralla asuvan tyhjätaskun ero on erilainen asia kuin se ainakin omalla kohdallani olisi. Toki ero sattuu myös taloudellisesti tyhjätaskuihinkin, kulut kahdesta taloudesta on huomattavasti yhtä taloutta suuremmat, jopa melkein tuplasti.

Läheisriippuvuus on sitten vielä asia erikseen, mikä voi pitää kiinni aivan karseassakin suhteessa. 

Vierailija
427/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde nyt hyvä mies kävelemään.

Täällä Suomessa - ja yleensäkin - erotaan ihan liian harvoin ja ihan liian raskaasti otetaan koko eroprosessi. 

Minusta joku sanoi aikaisemmin osuvasti: miten luonnotonta onkaan, että kahden ihmisen edellytetään pysyttelevän yhdessä koko ikänsä ja koko ajan pitäisi vielä rakastaa sitä toista osapuolta. Rakkauden saa kyllä käyntiin, mutta sitä on pidettävä yllä eri tavoin. Ja nyt teidän suhteessa rakkautta ei ole pidetty käynnissä pitkään aikaan millään tavalla.

On vain etääntymistä, kiukuttelua, riitelyä. Sano vaimollesi suoraan, että haluat rakastaa häntä, mutta jos hän ei rakasta sinua tai edes ajattele koskaan voivansa rakastaa sinua, niin lähdet kävelemään. Kerro, että jos hän haluaa viettää aikaa kanssasi (ei-seksuaalista kanssakäymistä) niin hän on tervetullut, mutta et suostu kynnysmatoksi. Jos rakkautta ei löydy, niin lähtö on lähellä.

Mikään

Tässä on kyllä hyviä pointteja. Erityisesti kysymys: Jokaisen parisuhteen pitäisi kestää yksi kysymys: jos saisit kääntää kelloa taaksepäin, niin haluaisitko yhä uudelleen alkaa parisuhteeseen tämän saman ihmisen kanssa, kyllä vai ei?

Vierailija
428/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä huolehtii ns. näkymättömästä työstä? Organisoi, suunnittelee, järjestää, huolehtii lasten lääkäriajat, koulun/päiväkodin, lasten harrastukset, joulun vieton ymv. Menevätkö nämä tasan vai vetääkö vaimo tiimiä? 

Lisäksi teidän aikataulut kuulostavat aivan järkyttävän uuvuttaville. Missä vaiheessa teille kenellekään jää aikaa ihan vaan palautua? Ei eläimiäkään saa piiskata tekemään töitä 24/7 ilman palautumista, siinä on eläinsuojelijat heti kimpussa kiinni. Eikä firmoissa saa työllistää ketään 24/7 ilman taukoja, se on ihmiskauppaa.

Metatyö on ollut isolta osin vaimon harteilla. Tänä vuonna rupesimne laittamaan omia, lasten ja yhteisiä menoja yhteiseen kalenteriin. Lisäksi muistutuksia hoidettavista asioista, niin kaikki ei ole hänen varassaan, mikä on hänellä opittu ominaisuus.

Hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaa

Hän on muuttunut hiljalleen äidikseen. Tässä on suuri totuus. Niin meille hyvin helposti käy, että kopioimme vanhempiemme toimintatavan ja reagoinnin, sekä myös heidän parisuhteensa dynamiikan. Eikä omia vanhempiakaan voi syyttää, koska heidänkin käytöksensä on perintönä saatua.

Vaatii ison työn päästä näistä aikuisena eroon, ja tarkoitan nyt isompia asioita kuin toiseen kertaan imurointi, vaikka onhan sekin melkoisen alentavaa. 

Vierailija
429/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko ketjussa koskaan esillle, mikä on vaimon rakkauden kieli?

Vierailija
430/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kommenteissa nähdään henkinen ja fyysinen yhteys erillisinä asioina, vaikka niillä on hyvin vahva side. Kyllä se fyysinen yhteys tarvitaan syvään henkiseen yhteyteen ja fyysisen yhteyden loppuessa henkinenkin haipuu hiljalleen pois. 

Juuri näin, nainen voisi helposti auttaa henkisen yhteyden palautumisessa tarjoamalla suuseksiä tai penetraatiota miehelle ja yhteys alkaisi välittömästi taas kehittymään. On naisen itsekäs valinta jos ei hän halua aloittaa parisuhteen tilan parantamista.

Vierailija
431/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että kirjoitit tänne ja toivottavasti olet saanut keskustelusta apua. 

Puhut alusta lähtien mitä sinä kaipaat ja mikä on sinun rakkauden kielesi. Mutta mitä vaimosi kaipaa ja mikä on hänen rakkauden kielensä? Sinun pitäisi puhua hänelle sillä kielellä, jota hän ymmärtää, jotta hän tuntee olonsa rakastetuksi ja alkaa puhua myös sinun kielelläsi. 

En tiedä onko vaimosi ulkoistanut itsensä kuviosta jo pysyvästi. Hänen tarpeensa ovat jääneet sivuun rakkaussuhteessanne, ja hän on alkanut tyydyttää omia tarpeitaan muussa elämässä (ei välttämättä sivusuhteella). 

Sen sijaan, että yrittäisit puhua, yritä kuunnella. Ota asiaksesi selvittää, mistä vaimosi pitää, mitä hän tarvitsee. Sitten pyrit antamaan sitä. Se on ainoa tie saada hänet henkisesti ja vasta sitten on mahdollista saada fyysisesti takaisin. Kyllä, naiset nyt vaan yleensä toim

Joo, asioista voi ja pitää keskustella, mutta ainakin itse sain sen käsityksen että ap;n keskusteluyritykset on ollut seksin kinumisyrituksiä. Ensin pitää saada parisuhde muuten kuntoon ja vasta sen jälkeen puhutaan seksistä. Kyllä mäkin kilahdin kun mun mieheni syytti mua siitä että olin yksipuolisesti lopettanut meidän seksielämän. Hän ei ottanut mitään vastuuta itse siitä, mikä tilanteeseen johti. Siihen tuo keskustelu kyllä toimi, että hän meni siitä seuraavaksi pohtimaan omaa toimintaansa ja sitten kun oli pyytänyt anteeksi, lähdettiin korjaamaan parisuhdetta. Meillä tilanne oli paha sillon kun lopetin seksin. Miehelläni oli sopimaton suhde toisen naisen kanssa, minkä vaistosin vaikka hän sen kielsikin siihen aikaan, olin aivan uuvuksissa ja olin heittämässä miehen ulos. Yritettiin kuitenkin korjata suhdetta mutta seksiin ja läheisyyteen en pystynyt ennen kuin hän pyysi anteeksi.

Vierailija
432/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tuossa vaiheessa tekisi miehenä vasektomiaa. Ero on mahdollisesti tulossa, ja mistä sitä tulevaisuudesta ja mahdollisesta uudesta kumppanista sitten tietää, että mitä haluaakaan, vaikka ehkä juuri nyt tuntuu kaukaiselta ajatukselta.

Kyllä mielestäni kumin ja liukkarin pitäisi olla ihan kelpo vaihtoehto tuossa tilanteessa. Eri asia sitten, jos parisuhde saadaan ajan kanssa oikeasti vakaammalle ja paremmalle perustalle ja asiat selvitettyä ja yhteinen tulevaisuus jatkuu.

Toivottavasti parisuhteen kohtalo alkaa ratketa suuntaan tai toiseen. Tuollaisessa välitilassa on ikävä roikkua. Tsemppiä ap:lle!

Miehillä tuntuu olevan kummallinen toi ajatusmalli, että sen sijaan, että pohdittaisiin haluanko minä vielä lapsia pohditaankin, haluaako joku nainen vielä minulle lapsia. 

Vierailija
433/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ulkoistaa seksi muualle, vaimo on itse sen valinnan tehnyt.

Kaupan päälle saatat löytää uuden vaimon, jonka kanssa eläminen on kevyempää.

Kevyempää sen aikaa kunnes uusikin vaimo huomaa miten saamaton mies on ja hänelläkin lopahtaa halut täysin kun kaikki asiat jää vaimon hoidettavaksi.

Miehen vika, naisen vika? Kyllä se on kahden kauppa. Yleistämisen ja syyttämisen tielle lähtevä on väärässä. Yleinen, mutta vastenmielinen ilmiö tämä, ja johtaa vain huonoon. 

Vierailija
434/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuntuu olevan kummallinen toi ajatusmalli, että sen sijaan, että pohdittaisiin haluanko minä vielä lapsia pohditaankin, haluaako joku nainen vielä minulle lapsia. 

Ehkä odotetaan sitä prinsessaa, joka haluaa yksin hoitaa kaiken lapsesta koituvan työn ja kulut. Ettei tarvi itte tehdä mitään ja silti saada lisää jälkeläisiä.

Vierailija
435/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen mies. Ja myös sitä mieltä, että seksillä ilman henkisyyttä ei ole mitään arvoa. Oma käsi on parempi. 

Minusta se on toisinpäin. Ensin tulee henkinen yhteys ja sitä myötä fyysinen yhteys. Jos henkinen yhteys katkeaa, ei fyysinen läheisyyskään tunnu turvalliselta.

N

Vierailija
436/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä on kyllä hyviä pointteja. Erityisesti kysymys: Jokaisen parisuhteen pitäisi kestää yksi kysymys: jos saisit kääntää kelloa taaksepäin, niin haluaisitko yhä uudelleen alkaa parisuhteeseen tämän saman ihmisen kanssa, kyllä vai ei?"

Vastaus järjellä vai tunteella analysoituna?

Vierailija
437/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko ketjussa koskaan esillle, mikä on vaimon rakkauden kieli?

Tuskin ap on vielä edes kysynyt vaimoltaan. Halus vaan päästellä höyryjä ja kotona kaikki jatkuu samaa rataa. :)

Vierailija
438/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, nainen voisi helposti auttaa henkisen yhteyden palautumisessa tarjoamalla suuseksiä tai penetraatiota miehelle ja yhteys alkaisi välittömästi taas kehittymään. On naisen itsekäs valinta jos ei hän halua aloittaa parisuhteen tilan parantamista.

Jep jep.. nähty on. Siihen jäät yksin makaamaan eikä mies edelleenkään kuuntele tai ole kiinnostunut sinusta ihmisenä. Antaa saat vaikka maailman tappiin, niin mies on tyytyväinen fyysisestä yhteydestään ja sotkee sen saamansa hyvänolontunteen henkiseen yhteyteen.

Vierailija
439/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miehellä jokaisesta yhden illan jutusta alkaa henkinen yhteys, koska se on seurausta fyysisestä kanssakäymisestä? :D

Vierailija
440/454 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on toisinpäin. Ensin tulee henkinen yhteys ja sitä myötä fyysinen yhteys. Jos henkinen yhteys katkeaa, ei fyysinen läheisyyskään tunnu turvalliselta.

N

Henkinen yhteys ensin, kyllä. Syvään henkiseen yhteyteen tarvitaan myös fyysinen yhteys. Tämä erottaa parisuhteen muista suhteista. 

M