Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet syrjäytynyt, millaista elämäsi on?

Vierailija
08.08.2025 |

?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vaan töissä ja kaupassa. Työkin on sellainen että suurimmaksi osaksi olen siellä yksin. Voi mennä päiviä etten puhu kenellekään, vain kaupan kassalla tervehdin ja kiitän.

Vierailija
2/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhaisaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hikikomori...

Vierailija
4/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuukausia putkeen yksin kotona. En käy kaupassakaan, wolttaan ruuat ja muut tarvittavat. Minulla ei ole yhtään ihmissuhdetta. Minulla oli joskus hyvä elämä: oli työ- ja opiskelupaikka, kavereita, ystäviä, vanhemmat elossa, avopuoliso, jonka kanssa uusi koti ja mukavia yhteisiä harrastuksia.

Elän paljon muistoissa. Välillä on vaikea tajuta, minkälaista nykyinen elämäni on. On kuin eläis jatkuvaa painajaista. 

Vierailija
5/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on syrjäytynyt omalla tavallaan. Mitä se nyt kellekin tarkoittaa.

Vierailija
6/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän paljon aikaa vanhempani seurassa, kun ei ole ketään muutakaan, vaikka riitelemme. Mutta en voi olla koko ajan yksin.

Vierailija
7/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuukausia putkeen yksin kotona. En käy kaupassakaan, wolttaan ruuat ja muut tarvittavat. Minulla ei ole yhtään ihmissuhdetta. Minulla oli joskus hyvä elämä: oli työ- ja opiskelupaikka, kavereita, ystäviä, vanhemmat elossa, avopuoliso, jonka kanssa uusi koti ja mukavia yhteisiä harrastuksia.

Elän paljon muistoissa. Välillä on vaikea tajuta, minkälaista nykyinen elämäni on. On kuin eläis jatkuvaa painajaista. 

Mitä sitten tapahtui? 

Vierailija
8/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtui? 

Minusta tuli hikikomori.

Vierailija
9/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulle tapahtui? Ymmärrän että vanhempasi menehtyivät ja olet eronnut mutta miksi ei ole enää ystäviä, eikä ilmeisesti harrastuksiakaan? Voisitko saada jostain apua että heräisit painajaisestasi ja voisit elää jälleen tyydyttävää, jopa onnellistakin elämää?

Vierailija
10/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtui? 

Minusta tuli hikikomori.

En usko että "hikikomori" on alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Joku on olevinaan mahdottoman hauska.

Vierailija
11/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn vaan töissä ja kaupassa. Työkin on sellainen että suurimmaksi osaksi olen siellä yksin. Voi mennä päiviä etten puhu kenellekään, vain kaupan kassalla tervehdin ja kiitän.

Töissäkäyvä ei ihan kokonaan voi syrjäytynyt olla mielestäni. Se piti minutkin elämän syrjässä kiinni, mutta työttömyys aiheutti masennuksen, vei eläkkeelle ja syrjäytti lopullisisesti normaalista elämästä. Elämä on rajoittunutta: melkein aina kotona yksin, no kaupoissa tietysti pitää käydä ja sentään kävelyillä käyn. Siinäpä se.

Vierailija
12/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön lähes joka päivä ravintolassa, teen noin 10km lenkin ja touhuan kaikenlaista mutta jonkun työkkärin mielestä olen varmaan täysin syrjäytynyt koska en käy töissä.

Vierailija
13/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissäkäyvä ei ihan kokonaan voi syrjäytynyt olla mielestäni. Se piti minutkin elämän syrjässä kiinni, mutta työttömyys aiheutti masennuksen, vei eläkkeelle ja syrjäytti lopullisisesti normaalista elämästä. Elämä on rajoittunutta: melkein aina kotona yksin, no kaupoissa tietysti pitää käydä ja sentään kävelyillä käyn. Siinäpä se.

Voi olla. Henkisesti ja emotionaalisesti voi.

Vierailija
14/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on paljon.

Vierailija
15/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön lähes joka päivä ravintolassa, teen noin 10km lenkin ja touhuan kaikenlaista mutta jonkun työkkärin mielestä olen varmaan täysin syrjäytynyt koska en käy töissä.

Mä oon varmaan työkkärin mielestä supersyrjäytynyt kun en edes ilmoittautunut työttömäksi :)

Vierailija
16/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein mukavaa. Olen valinnut itse elämäntavan, jota monet pitävät syrjäytymisenä. Teen kyllä töitä ja elätän itseni, mutta täysin kotoa etää. Asun aika syrjässä kahden koirani kanssa. Mulla ei ole vanhempien kuoltua lainkaan ihmissuhteita. Miestä saati lapsia ei ole. Mutta minä olen luonnon keskellä ja pienissä askareissani valtavan onnellinen. Kerrostalossa kaupungissa näin olisi varmaan tylsää, mutta luonto on aina antanut mulle sellaisen yhteydentunteen, joka poistaa yksinäisyyden. Olen nyt 50 v, olen elänyt näin jo 18 vuotta.

Vierailija
17/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisit apua. Voi kun elämäsi muuttuisi ja voisit jälleen iloita siitä mitä sinulla on nyt, ei vain menneisyydessä.

Vierailija
18/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinäisyys on ihmisen parasta aikaa

Vierailija
19/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtui? 

Minusta tuli hikikomori.

En usko että "hikikomori" on alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Joku on olevinaan mahdottoman hauska.

Ummehtunut hiki hieltä haiseva komero. Haisee.

Vierailija
20/45 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesät hoidan puutarhaa ja grillailen punalappulihoja. Talvella käyn Thaimaassa parin kuukauden reissun ja muun ajan lähinnä olla möllötän täällä metsässä ja grillailen punalappulihoja.