Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajia paikalla? Millaisia viestejä vanhempien on tarkoitus laittaa Wilmassa?

Vierailija
08.08.2025 |

Esikoiseni aloitti ekan luokan, eikä tullut mitään ohjetta millaisiin asioihin ja minkä asioiden viestintään Wilmaa olisi tarkoitus käyttää. Osaatteko neuvoa millaisia viestejä opettajat toivoo Wilman kautta? Ja kuinka matalalla kynnyksellä? Missä asiassa opettajalle mieluummin soitetaan kuin laitetaan Wilman kautta viestiä? Onko Wilman kautta tarkoitus laittaa lyhyesti vain ihan pakolliset asiat? Vai pidemmin kaikenlaista mikä nyt liittyy oman lapsen koulunkäyntiin? Voiko sitä käyttää sellaiseen yhteiseen ajatteluun, että mitä lapsi tarvitsisi tai mistä hyötyisi, siis sekä opettaja että huoltaja puolin ja toisin laittaa tällaista? Millaiset viestit on rasittavaa vuodatusta? Onko hyvä idea laittaa Wilmaviestillä opettajalle palautetta hänestä itsestään?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minkäänlaisia viestejä! Lukuunottamatta poissa oloilmoitukset sairauden takia!

Wilma on viestintään koulun suunnalta kotiin. Jos niissä pyydetään jotain tai kysytään jotain, niin niihin on hyvä vastata.  Ei mitään muuta!

Entä se kodin ja koulun välinen yhteistyö? Mitä kanavaa kautta sen on tarkoitus tapahtua?

Vierailija
22/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein miettinyt sitä kun tulee viesti "Einarilla ei ollut vihkoa mukana", että pitääkö siihen kuitata jotain?

Ei, ne on opettajan muistiinpanoja kouluvuodesta. Aiemmin opettajat kirjaili näitä omiin vihkoihinsa, joiden pohjalta sitten annettiin arvosanoja ja vanhemmat eivät mitenkään voinut edes arvioida sitä touhua. Nykyään kun nuo on wilmassa, se on edes läpinäkyvämpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minkäänlaisia viestejä! Lukuunottamatta poissa oloilmoitukset sairauden takia!

Wilma on viestintään koulun suunnalta kotiin. Jos niissä pyydetään jotain tai kysytään jotain, niin niihin on hyvä vastata.  Ei mitään muuta!

Entä se kodin ja koulun välinen yhteistyö? Mitä kanavaa kautta sen on tarkoitus tapahtua?

Luokkatoimikunnat, vanhempaintoimikunnat ja -yhdistykset ovat ainakin yksi kanava.

Vierailija
24/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein miettinyt sitä kun tulee viesti "Einarilla ei ollut vihkoa mukana", että pitääkö siihen kuitata jotain?

Mä kuittasin ne nähdyiksi.

Jos niitä alkoi enemmän tulla ja sitten keskusteltiin lapsen kanssa ja mietittiin, että mitä tuommoiselle jatkuvalle unohtelulle voisi tehdä.

Vierailija
25/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Einarin tarvitsee vain ottaa vihko mukaan. Ei tarvitse mitään isompaa showta järjestää.

Joo. Sanoisin, että jos on tuntimerkintä, ei tarvitse vastata, jos on viesti, voi kirjoittaa, että kiitos tiedosta ja juttelemme kotona.

Vierailija
26/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään asialliseen aloitukseenkin tulee täällä aivan sekopäisiä viestejä. Pahoittelut ap ja onnea lapsesi koulutaipaleelle!

Olen itse viestinyt mm. seuraavista asioista:

- lapsi pidempään sairaana, sairauden syy (esim. vesirokko)

- lapsi tarvitsee tukea joissain asioissa, esim. esitelmän pitäminen ei onnistu normaalisti, on ujo, arka tms.

- Lapsella on lääkärinaika klo 10:50, voisiko ope ohjata lapsen luokasta klo 10:30 pihalle, jotta päästään lääkäriin

- luvan pyytäminen ylimääräistä lomareissua varten

Eiköhän aika moni ope ota vastaan viestejä matalalla kynnyksellä.

Vierailija
27/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on erikseen se keskustelu kasvokkain opettajan kanssa, siellä jutellaan oppimiseen liittyvät asiat, ei Wilmassa. Toivon ap, että olet niitä ihmisiä jotka kysyessään haluavat oikeasti vastauksen, ja ottavat vastauksista opikseen, koska viestistäsi ilmeni vähän hankalan ihmisen sävy.

Vierailija
28/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärkeä SAA käyttää. 

Vierailija
29/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään asialliseen aloitukseenkin tulee täällä aivan sekopäisiä viestejä. Pahoittelut ap ja onnea lapsesi koulutaipaleelle!

Olen itse viestinyt mm. seuraavista asioista:

- lapsi pidempään sairaana, sairauden syy (esim. vesirokko)

- lapsi tarvitsee tukea joissain asioissa, esim. esitelmän pitäminen ei onnistu normaalisti, on ujo, arka tms.

- Lapsella on lääkärinaika klo 10:50, voisiko ope ohjata lapsen luokasta klo 10:30 pihalle, jotta päästään lääkäriin

- luvan pyytäminen ylimääräistä lomareissua varten

Eiköhän aika moni ope ota vastaan viestejä matalalla kynnyksellä.

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta! Tein tämän aloituksen, kun ajattelin, että en halua häiritä opettajaa turhilla viesteillä enkä kirjoittaa mitään mikä olisi rasittavaa. Mutta toisaalta esim. esikoulusta minulla on sellainen kokemus, että Wilmaa vastaavan sähköisen järjestelmän kautta laitettujen viestien avulla opettajan kanssa puolin ja toisin saatiin paljon lapsen tilannetta autettua ja molemmin puolin lisää ymmärrystä asioihin. Mietin vain tässä, että onko sellaista ok jatkaa koulussakin vai onko se jotenkin opettajan kannalta rasittava asia. Ap

Vierailija
30/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä on erikseen se keskustelu kasvokkain opettajan kanssa, siellä jutellaan oppimiseen liittyvät asiat, ei Wilmassa. Toivon ap, että olet niitä ihmisiä jotka kysyessään haluavat oikeasti vastauksen, ja ottavat vastauksista opikseen, koska viestistäsi ilmeni vähän hankalan ihmisen sävy.

Apua, miksi minusta tulee hankalan ihmisen sävy? Se ei ole kyllä tarkoitus, vaan nimenomaan yritän olla olematta mitenkään hankala ihminen. Siksihän kysyn opettajien toiveita, että en olisi heidän näkökulmastaan hankala. Ap

Vierailija
31/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiä laitetaan silloin kun on oikeasti asiaa. Saman soisi koskevan myös opettajia.

Vierailija
32/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä järkevä ohjenuora on, että ajattelet mikä open työmäärä olisi jos jokaisen lapsen vanhempi viestisi samanlaisesta asiasta. Eli sairauspoissaoloilmoitus ok, joku selkeä oppimishankaluus joka open on syytä tietää on ok, mutta sellainen tavallisten arkisten ei-välttämättömien asioiden kertominen Wilmassa ei ole ok. 

Vierailija
33/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja olisi kiva saada palautetta työstä. Kun ei sitä rehtoriltakaan saa. Olisi kiva kuulla, jos johonkin ollaan kodeissa oltu tyytyväisiä ja jos joku työssäni ei ole ollut ihan hyvä asia. 

Vierailija
34/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkatoimikunnat, vanhempaintoimikunnat ja -yhdistykset ovat ainakin yksi kanava.

Ja se, että osallistuu vanhempainiltoihin, koulun teemailtoihin ja lauantaikoulupäiviin silloin, kun sinne vanhempia toivotaan. Myös retkille ja mahdollisiin leirikouluihin tarvitaan aina huoltajia mukaan.

Vierailija
35/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minkäänlaisia. Ei vois vikinät vähempää kiinnostaa.

- ope, 44

Mun esikoinen on nyt 25vuotias ja yhä tuoreessa muistissa, kun hänen ekaluokan opettajansa ei kiinnostanut. Hitto vie mitä jatkuvaa venkoilua se oli. Eikä vaan siis meidän perheen kanssa vaan muidenkin. En muista olisko kukaan sanonut  hyvää sanaa tuosta opettajasta. 

Itsehän olin mahdollisimman vähän kouluun yhteyksissä. Opettaja siellä taas soitteli ja vaati, että lapset haetaan pois kesken päivän. Tai laittoi Wilma viestiä, että ei ole hänen asiansa, jos ekaluokkalainen KOULULAINEN hävittänyt toppahaalarinsa 15 asteen pakkasella. Lapsi vastaa itse vaatteistaan.

Ekassa oli tappelunujakkaa tullut rinnaisluokan kanssa. (opetttaja jätti selvittämättä, mutta rehtori oli hereillä ja sen toisen luokan ope) Toisessa esimerkissä pojan kaveri ei liikuntatunnin jälkeen löytänyt ulkokamppeittaan, niin opettaja vaan kohautti harteitaan ei kiinnosta. Olisi nyt S**tana edes soittanut kotiin, että lapsen olisi voinut hakea pois tai tuoda vaatteita. (ope kyllä tiesi, että äiti oli vauvalomalla). No, pojat ratkaisivat asian juoksemalla meille, kun lähinnä asuttiin. Lapset olivat yrittäneet auttaa antamalla omia vaatteitaan, että niitä olis sitten neljä sälliä, kun tulivat puolipukeissa. Siihen aikaan ei lapsilla ollutkaan vielä ekalla kännyköitä.

Ekaluokkalaisen opettajalla on mun mielestä enemmän hoivatyötä kuin muilla opettajilla. Luojan kiitos, se sitten lopetti ekan jälkeen. Lähti virastoon vai siirrettiinköhän se. Me oltiin jo vaihtamassa luokkaa/koulua. Ei oltais jatkettu sekuntiakaan tuon mielivallan alla. Seuraava opettaja olikin juuri se aurinkoinen huolehtija, jonka olisi pitänyt olla jo vuotta aikaisemmin. Onneksi kaikki neljä lasta pääsi hänen kauttaa koulutietään kulkemaan.

Pahoittelut OT, mutta opettaja vaikuttaa pitkälle elämään, jos on k-pää. Mitäs jos säkin vaihtaisit alaa?

Vierailija
36/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa laittaa mitä viestejä vain, kunhan ne ei ole asiattomia tai jotenkin törkyä. Useimmat vanhemmat ei laita juuri mitään. Ei minulla mene liikaa työaikaa niihin viesteihin. t. ope

Vierailija
37/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajalle voi laittaa viestiä jos jokin mietityttää. Minusta on kiva kuulla että kodeissa välitetään. Joskus kuitenkin on ollut tapauksia joissa minua opettajana syyllistetään oppilaan kertomuksen perusteella, kysymättä ensin omaa versiotani jostakin tilanteesta. Eli kyllä toivoisin rakentavaa kommunikointia. Olen itse yläkoululla töissä.

Vierailija
38/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja olisi kiva saada palautetta työstä. Kun ei sitä rehtoriltakaan saa. Olisi kiva kuulla, jos johonkin ollaan kodeissa oltu tyytyväisiä ja jos joku työssäni ei ole ollut ihan hyvä asia. 

Itse olen aina opettajia kasvokkain kiittelin ja kerroin mikä oli opettajassa tykättyä vanhempien tai lasten mielestä. Ei wilmaa tuommoiseen käytetty. Joko sanoin tai kortissa.

Sitten vielä erikseen oli kunkin lapsen luokkatoiminnan tapaamiset, niin siellä myös pääsi kertomaan palautteen ja yhteisesti. Myös lukukauden loppuessa kerättiin rahaa ja ostettiin isoksi kiitokseksi lahjakorttia johonkin eräkauppaan tai michelin ravintolaan, risteilylle... Ei tuommoisia surkeille opettajille hankittu. 

Vain yhdelle opettajalle olen antanut negapalautetta ja se oli käsityöt ja kuvaamataito. se oli kyllä vähän vitsinä myös, kun hän ei tunnetusti ollut kovinkaan kästiyöihminen. Eikä se laulun lahjakaan häneen osunut. Hän välillä pyytelikin vanhemmilta käsityövinkkejä ja jopa apua, jos olisi tunnilla aikaa käydä... Olihan meitä ihan sujuva joukko jelppimään, edes varakäsinä. 

Vierailija
39/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaolon kuittaus wilmaan suoraan. Jos poissaolo venyy viikkoa pidemmäksi, niin sitten voi laittaa erikseen viestiä arvellusta kestosta. 

1-3 koulupäivän mittaisten poissaolojen loma-anomukset. 

Tässä ne tarpeellisimmat viestin aiheet, joilla pärjää pitkälle.

Kynä puuttuu merkinnät ovat tuntimerkintöjä, eivät viestejä huoltajille. Jos nuorellesi tulee näitä merkintöjä jatkuvasti, on jotakin pielessä. 

Vierailija
40/58 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestiä laitetaan silloin kun on oikeasti asiaa. Saman soisi koskevan myös opettajia.

Aika monella tuntuu olevan epäselvää se mitä kaikkea tuo wilma edustaa. Se on viestikanava, mutta se on myöskin opettajan päiväkirja. Lisäksi siellä on lukujärjestys, ja arvosanat kokeista/kursseista jne. Eli kattaa aika monta eri osa-aluetta yhdessä järjestelmässä.. ja täällä mammat vetää herneen nokkaa näköjään nimenomaan siitä päiväkirjaosuudesta. Laittaa ne hälyt pois siitä järjestelmästä, niin ette näe ettekä kuule mitään muuta kuin sen, mitä sitten mahdolisesti joskus käytte sieltä itse lukemassa. Kovin on yksinkertaista, eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän