Opettajia paikalla? Millaisia viestejä vanhempien on tarkoitus laittaa Wilmassa?
Esikoiseni aloitti ekan luokan, eikä tullut mitään ohjetta millaisiin asioihin ja minkä asioiden viestintään Wilmaa olisi tarkoitus käyttää. Osaatteko neuvoa millaisia viestejä opettajat toivoo Wilman kautta? Ja kuinka matalalla kynnyksellä? Missä asiassa opettajalle mieluummin soitetaan kuin laitetaan Wilman kautta viestiä? Onko Wilman kautta tarkoitus laittaa lyhyesti vain ihan pakolliset asiat? Vai pidemmin kaikenlaista mikä nyt liittyy oman lapsen koulunkäyntiin? Voiko sitä käyttää sellaiseen yhteiseen ajatteluun, että mitä lapsi tarvitsisi tai mistä hyötyisi, siis sekä opettaja että huoltaja puolin ja toisin laittaa tällaista? Millaiset viestit on rasittavaa vuodatusta? Onko hyvä idea laittaa Wilmaviestillä opettajalle palautetta hänestä itsestään?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia viestejä! Lukuunottamatta poissa oloilmoitukset sairauden takia!
Wilma on viestintään koulun suunnalta kotiin. Jos niissä pyydetään jotain tai kysytään jotain, niin niihin on hyvä vastata. Ei mitään muuta!
Entä se kodin ja koulun välinen yhteistyö? Mitä kanavaa kautta sen on tarkoitus tapahtua?
Tiedätkö yhtään paljonko opettaja joutuisi käymään viestienvaihtoa illat, jos luokan 25 lapsen vanhemmat alkaa tekee "koulun ja kodin välistä yhteistyötä" Wilma-viestein!?
Ei tarvitse kuin yksi hankala vanhempi luokalle, jolla tuntuu olevan halua ja tarvetta puuttua kouluun ja opetukseen ja siihen kuinka hänen uniikki lapsensa tulisi huomioida, niin niiden viestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen voi mennä viikossa ihan järkyttävä määrä aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja olisi kiva saada palautetta työstä. Kun ei sitä rehtoriltakaan saa. Olisi kiva kuulla, jos johonkin ollaan kodeissa oltu tyytyväisiä ja jos joku työssäni ei ole ollut ihan hyvä asia.
Itse olen aina opettajia kasvokkain kiittelin ja kerroin mikä oli opettajassa tykättyä vanhempien tai lasten mielestä. Ei wilmaa tuommoiseen käytetty. Joko sanoin tai kortissa.
Sitten vielä erikseen oli kunkin lapsen luokkatoiminnan tapaamiset, niin siellä myös pääsi kertomaan palautteen ja yhteisesti. Myös lukukauden loppuessa kerättiin rahaa ja ostettiin isoksi kiitokseksi lahjakorttia johonkin eräkauppaan tai michelin ravintolaan, risteilylle... Ei tuommoisia surkeille opettajille hankittu.
Vain yhdelle opettajalle olen antanut negapalautetta ja se oli käsityöt ja kuvaamataito. se oli kyllä vähän vitsinä myös, kun hän ei tunnetusti ollut kovi
Miksi käsityön ja kuvaamataidon opettamiseen tarvitsisi laulun lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia viestejä! Lukuunottamatta poissa oloilmoitukset sairauden takia!
Wilma on viestintään koulun suunnalta kotiin. Jos niissä pyydetään jotain tai kysytään jotain, niin niihin on hyvä vastata. Ei mitään muuta!
Entä se kodin ja koulun välinen yhteistyö? Mitä kanavaa kautta sen on tarkoitus tapahtua?
Tiedätkö yhtään paljonko opettaja joutuisi käymään viestienvaihtoa illat, jos luokan 25 lapsen vanhemmat alkaa tekee "koulun ja kodin välistä yhteistyötä" Wilma-viestein!?
Ei tarvitse kuin yksi hankala vanhempi luokalle, jolla tuntuu olevan halua ja tarvetta puuttua kouluun ja opetukseen ja siihen kuinka hänen uniikki lapsensa tulisi huomioida, niin niiden viestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen voi mennä viikossa ihan järkyttävä määrä aikaa!
Kunpa ne kaikki viestit edes koskisi sitä omaa lumihiutaletta, mutta kun ne tuppaa koskemaan suurin osa luokan muita oppilaita. Kuinka siinä ja siinä on jotain pielessä ja kuinka sellainen ja sellainen toiminta pitäisi lopettaa luokassa, välitunneilla jne. Ja nyt en puhu mistään kiusaamisesta.
Hukassa ollaan, jos väkisin viestiä laitetaan Wilmaan. Sinne laitetaan viestiä asiasta. Itse en ole koskaan sinne laittanut muuta kuin sairauspoissaolot ja hammaslääkärikäynnit. Ei ole asiaa ollut. Joihinkin opettajan viesteihin olen vastannut, mutta osan niistäkin olen ohittanut.
Rakas ap! Kiitos, kun mietit asiaa. Voit laittaa viestin mistä tahansa sellaisesta asiasta, joka sinusta on tärkeä. Sen sijaan älä laita mitään viestiä siitä syystä, että ajattelet opettajan jotenkin "tarvitsevan" viestiäsi, siis että sinun "ehkä pitäisi" viestiä siitä ja tästä.
PS. Toki on ihanaa jos joku joskus haluaa kertoa, että olen onnistunut jollakin työni saralla. Mutta en sitäkään odota tietenkään.
Miettikääpä, jos sillä ekaluokalla on esim 22 oppilasta ja jokaisen (tai lähes jokaisen) vanhempi kirjoittaisi jotain sepusteluviestejä opettajalle.
Laittakaa viestiä, jos on oikeasti asiaa. Suoraan sanoen nuo "Kuura-Petterillä on hammaslääkäri klo 12, lähetätkö ulos klo 11.30" viestit ovat turhauttavia - yleensä hammastarkastukset tulevat samaan aikaa, joten sillä opella saattaa olla päivittäin useampi tuollainen viesti. Ja siinä opetuksen lomassa pitäisi muistaa, milloin kukin pitää lähettää ja minne. Ei näin caan opelke viesti, että Kuura-Petteri lähtee hammaslääkäriin klo 11.30, tulemme hakemaan. Jos se Kuura-Petteri ei itse osaa kellosta katsoa tai muista asiaa (esim. Että ruokailun jälkeen tulet siihen alaovelle) niin mene hakemaan sieltä luokan ovelta se lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko hankala vanhempi sellainen, jolla on paljon asiaa lapsestaan? En ole tajunnutkaan. Olin luullut että hankala vanhempi on esim. ilkeä tai uhkaava tai sellainen joka suuttuu kaikesta mitä opettaja sanoo ja raivostuu lapsen koenumeroista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä, jos sillä ekaluokalla on esim 22 oppilasta ja jokaisen (tai lähes jokaisen) vanhempi kirjoittaisi jotain sepusteluviestejä opettajalle.
Laittakaa viestiä, jos on oikeasti asiaa. Suoraan sanoen nuo "Kuura-Petterillä on hammaslääkäri klo 12, lähetätkö ulos klo 11.30" viestit ovat turhauttavia - yleensä hammastarkastukset tulevat samaan aikaa, joten sillä opella saattaa olla päivittäin useampi tuollainen viesti. Ja siinä opetuksen lomassa pitäisi muistaa, milloin kukin pitää lähettää ja minne. Ei näin caan opelke viesti, että Kuura-Petteri lähtee hammaslääkäriin klo 11.30, tulemme hakemaan. Jos se Kuura-Petteri ei itse osaa kellosta katsoa tai muista asiaa (esim. Että ruokailun jälkeen tulet siihen alaovelle) niin mene hakemaan sieltä luokan ovelta se lapsesi.
Minun lasten koulussa ulko-ovet on aina lukossa eikä vanhemmat pääse kouluun sisälle. Ei siis myöskään luokan ovelle hakemaan lasta. Siksi on pakko laittaa opelle viesti, että voitko lähettää Kuura-Petterini hammaslääkärin takia luokasta ulko-ovelle klo 10:50.
Opettajalle voi lähettää siellä joka päivän päätteeksi viestin, siis arvostelun, jossa on tähtiä 1-5 sen mukaan onko ope ollut sinä päivänä viiden tähden hyvä ope vai kenties ansainnut vain yhden tähden.
Opettajan kuuluu tuntea luokan lapset ja kunkin lapsen yksilölliset ominaisuudet. Siksi on vain hyvä jos vanhempi laittaa Wilman kautta kertomusta lapsestaan.
Ei meillä ole wilmaviestillä laitettu kuin lapsen poissaolot. Tai jos on hammaslääkäri keskellä päivää tms. Opettaja laittaa viestiä, jos on lukujärjestyksestä poikkeavaa ohjelmaa, tai jotain yleisiä ohjeita.
Olen laittanut poissaoloviestejä ja vastannut open kasvatuskeskusteluaikaehdotuksiin. Välillä ope on kysynyt viestillä, sopiiko, että jatketaan samoilla tukitoimilla vai koetaanko, että on ongelmia tai halutaanko tavata. Pari kertaa olen laittanut viestiä jos lapsi on nähnyt pahaa kiusaamista tai häntä on kiusattu, eikä lapsi uskaltanut kertoa valvojalle.
Mitä vähemmän kuulen huoltajista, sen parempi. Tietysti pois lukien asiat, jotka minun oikeasti pitää tietää.
Kokemukseni on osoittanut senkin, että innokkaimmat viestijät lopulta yleensä paljastuvat inhottaviksi ihmisiksi, vaikka ensimmäiset viestit olisivat positiivisia tai neutraaleja. He ovat usein huomionkipeitä, rajattomia ja herkkiä loukkaantumaan.
Opettaja ei halua ryhtyä kirjekaveriksesi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän kuulen huoltajista, sen parempi. Tietysti pois lukien asiat, jotka minun oikeasti pitää tietää.
Kokemukseni on osoittanut senkin, että innokkaimmat viestijät lopulta yleensä paljastuvat inhottaviksi ihmisiksi, vaikka ensimmäiset viestit olisivat positiivisia tai neutraaleja. He ovat usein huomionkipeitä, rajattomia ja herkkiä loukkaantumaan.
Opettaja ei halua ryhtyä kirjekaveriksesi.
Höh. Ei kai se nyt mitään kirjekaveruutta ole jos opettajan työhön liittyvistä asioista (oppilaasta) välillä kirjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt sitä kun tulee viesti "Einarilla ei ollut vihkoa mukana", että pitääkö siihen kuitata jotain?
Ei tarvitse kuitata, vaan auttaa jatkossa Einaria ottamaan se mukaan kouluun, kunnes Einari kykenee siihen itsenäisesti.
Käytänteitä on monia.
Yleisesti ottaen wilman kautta on suositeltavinta laittaa lyhyet infot/kyselyt. Kaikki, mikä vaatii enemmän pohdintaa ja vuorovaikutusta, sitten mieluummin soittaen tai tapaamisissa. Mikäli eskaritaustan vuoksi arvelet, että on jotain sellaisia kriittisiä juttuja, joita ei ole eskarin ja koulun välisessä tiedonsiirrossa vielä käyty läpi, niin voit toki ehdottaa soittamista tai tapaamista jo nyt alkusyksystä. Tai ainakin varmistaa, onko näistä asioista tullut jo tietoa.
Mitä monimutkaisempia, ikävämpiä tai väärinymmärryksen mahdollisuutta sisältäviä aiheet on, sitä tärkeämpää wilman sijaan soittaa tai tavata. Saa nopeammin yhteisen ymmärryksen asiasta, tarkennettua tarvittaessa ja välitettyä turhaa väärinymmärryksestä johtuvaa harmia.
Useimmiten ohjeistus on ottaa yhteyttä mahdollisimman matalalla kynnyksellä, jos jokin mietityttää, sillä siten asioihin voidaan tarttua nopeammin. Toki kannattaa itse pohtia, mikä kaikki oikeasti vaatii kysymistä. Tiedän jonkun open vastailleen mm. kysymyksiin, onko ruokalassa tarjolla Keijua vai Flooraa.
Kivaa koulunaloitusta!
Vierailija kirjoitti:
Jos wilmasta tulee viestejä jotka kaipaa vastausta,vastaan. Muuten laitan vaan ilmoitusta jos lapsi kipeä, että mikä on. Sitä kun kuiten toivovat,esim. jos monta lasta koko koulusta pois vaikka noron takia, niin koulukin tietää että on epidemia ja osaa varautua siivouksen suhteen. Ja laitoin kerran viestiä opettajalle,kun lapsen naulakosta oli hävinnyt pyöräily kypärä,etsivät kuulemma aikansa mutta ei löytynyt. Eli pöllitty.
Muuten ei opettajalla ole aikaa turhanpäiväisiin viesteihin.
Sama pätee toisinpäinkin. Ei tarvitse joka naksahdusta ilmoittaa. Esim.aktiivinen oppitunnilla merkintää jatkuvasti ja kun kysyin mitä lapseni teki? vastasi opettaja, " ei häiriköinyt" Voi hyvää päivää sentään. Itsestään selvät asiatkin pitää ilmoittaa joka tunti.
Ei ole ihme mihin opettajien aika kuluu.
Ehkä voit kertoa, että eskarista on sinulla hyvä kokemus ja kysyä, voiko koulussakin laittaa viestiä?