Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni nainen saa tyhjänpäiväisestä virastotyöstä todella kovaa palkkaa, jopa kymppitonnin ja yli. Pitäisikö virkamiesten palkkoja leikata?

Vierailija
08.08.2025 |

Niin

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipediasta löytyy, että väylävirasto on 400 henkilön asiantuntijavirasto, joka on yhdistetty entisistä Ratahallintokeskuksesta, Merenkulkulaitoksesta ja Tiehallinnosta. Pitää yllä ja kehittää maanteitä, meriliikennereittejä ja rautatiehankkeita. Lisäksi ylläpitää maksuttomia palveluja esim. Digitaalisia karttoja ym.

Joidenkin suomalaisten mielestä tuossakin on 400 turhaa virkamiestä liikaa, mutta itse en ainakaan koe niin. Ihan vaikka ottaen huomioon, että Suomen ulkomaanviennistä 85 % kulkee meriteitse, niin jokainen ymmärtää että laivaväyliä, satamia, merenkulun turvallisuutta ym. pitää ylläpitää ja kehittää edelleen muuttuvassa maailmassa. 

Eiköhän ne väylät ole olleet vuosikymmeniä aika samat?

Meinaat, että esim. mitään uusia moottoriteitä ei ole vuosikymmeniin rakennettu? Tai rautateitä? Ja kaikki vuosikymmeniä sitten rakennetut väylät pysyy ihan iteksiin samanlaisessa kunnossa kuin alussa? Jep jep.

Vierailija
102/105 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan toimihenkilö täällä

Minun 2900 € kuukausipalkasta ei ainakaan tarvitse olla kateellinen. Työterveys on joo hyvä, mutta eipä tuota tule terveenä ihmisenä paljoa käytettyä. Hammastarkastus ja hammaskiven poisto kahden vuoden välein työnantajan piikkiin ei ole kovin kallista.

Ns. "kokemuslisä" koostuu pisteistä, joita on meidän yksikössä jaossa rajallinen määrä vuosittain. Olen ollut vain viisi vuotta talossa, mutta pisteet alkavat jo olla tapissa, eli palkka ei tule nousemaan kuin työtä vaihtamalla.

Hommat on kuitenkin tehtävä, koska tämä etuus on kirjattu lakiin. Jäisi aika moni suomalainen pulaan ilman tätä palvelua. Minä toki olen korvattavissa, itse työtehtävä ei ole.

Kelalla on käynyt melkoinen leikkuri. Pikkujoulujakaan ei enää järjestetä, ainakaan meille. Niissä piti muuten maksaa omat juomat aikaisemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella suuri osa julkisen sektorin tehtävistä olisi automatisoitavissa keinoälyn avulla. Ongelma on vain se, että kukaan sektorin sisältä ei lähde tällaista esittämään. 

Vierailija
104/105 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella suuri osa julkisen sektorin tehtävistä olisi automatisoitavissa keinoälyn avulla. Ongelma on vain se, että kukaan sektorin sisältä ei lähde tällaista esittämään. 

Suurin osa julkisen sektorin tehtävistä on lupavalvontaa, kansalaisten valituksiin ja hakemuksiin vastaamista. Ja esim. niiden väylien ylläpitoa (vaikka sillat, rataverkko, teiden kunto). Karttapalvelujen tuottamista kansalaisille, kiinteistötoimituksia. Vanhusten ym. edunvalvontaa. Kunnilla mm. opetus, katujen ja muiden alueiden kunnossapito, rakennusvalvonta, ympäristönsuojelutehtävät. Jne. Mitkä näistä tehtävistä ulkoistaisit tekoälylle? AI:han ei voi toimia virkavastuulla. Mitkä olisivat tunnelmat, jos saisit asiassasi tekoälyn hallusinoiman päätöksen?

Vierailija
105/105 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko esimerkkinä yhden näistä tehtävistä?

Kun kerran tiedät. Muuten, kukaan joka asioista aikuisenoikeasti jotain tietää, ei käytä sanaa keinoäly.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan