Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli sinun rock bottom, jolloin tajusit että sinun on pakko laihduttaa?

Vierailija
08.08.2025 |

Itselleni asia tuli tajuntaan kun kädet eivät enää yltäneet laittamaan tamponia kuukautisten aikana. Vatsa oli niin iso. Mieli kyllä huijaa, en koskaan tajunnut olevani niin suuri, paitsi nyt laihduttuani tämän ymmärrän valokuvista. 

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI ylitti vähän aikaa sitten 25 eli ylipainon rajan.

6 vuotta sitten se oli vielä 19, ja olen aina ennen ollut hoikka.

En näytä lihavalta, mutta en enää hoikaltakaan, ja moni vanha vaate ei ole aikoihin mahtunut päälle.

Nyt asetin itselleni 2000kcal/vrk rajan, jota en enää ylitä, niin painon pitäisi lähteä hitaasti laskemaan ilman lihaskatoa ja muita ongelmia.

Vierailija
82/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli?

Onko palstalla joku sääntö, että on pakko kirjoittaa suomeksi? 

Suomalainen palstahan tämä on. Jos haluaa kirjoitella englanniksi, silloin olisi syytä kirjoittaa koko litaniansa englanniksi.

Jäkäjäkä, voi taivas että kaltaisesi nipot on rasittavia. 

Jäkäjäkä itsellesi. Finglishin työntäminen suomen sekaan on yleensä weetee-meininkiäkin pahempaa juntteilua, älykkyys oikein loistaa poissaolollaan.

Miksi tulet haastamaan riitaa tänne valkoisten roskien pariin, jossa yritetään keskustella laihtumiseen johtuneista syistä? Suomi on vapaa maa ja suomen kieli on vapaa kieli. Sitä voi hautessaan käyttää miten haluaa. 

Mikä ongelma sulla on valkoisten kanssa, miksi pidät meitä roskina? Ja minkä takia esimerkiksi kehitysvammaiset ihmiset on sun mielestä "poissaolevia ja halveksittavia"? 

Minkä takia sinä tulet nettiin meuhoamaan ja haastamaan riitaa ja pilaat hyvän keskustelun? 

Lopeta ja mene lukemaan vaikka kirjaa. Tämä on vanhempien ihmisten palsta, jossa käyttäydytään kohteliaasti muita kirjoittajia kohtaan.

Sinusta on tehty ylläpidolle valitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en päästä itseäni "rock bottomiin" asti, vaan seuraan syömisiäni ja painoani säännöllisesti. Jos paino alkaa nousta, teen heti korjausliikkeen.

En osta uusia vaatteita, jos vanhat alkavat kiristää - kiristän mieluummin itseäni, ja parempi niin. Muu on mielestäni itsensä huijaamista. En ymmärrä, miten kukaan voi väittää lihoneensa "huomaamatta".. =/

Hyvin helppoa huomaamatta lihoa: tekee vaan hulluna töitä ja ylitöitä, opiskelee samalla, pendelöi, kasvattaa lapsia ja hoitaa talon ja auton korjaukset yksin. Ei jää aikaa nukkua eikä levätä, syöt samalla kun teet töitä tai istut autossa. Vielä kun yhtälöön lisää aineenvaihduntasairauden joka tulee hiipien, niin loppuelämän olet ylipainoinen etkä millään saa pois. Joku neuvo "syö vähemmän kuin kulutat" on ihan räkänaurun arvoinen vitsi koska vuosia on syönyt vähemmän kuin kuluttanut ja paino vain

Hyviä seikkoja laitoit näkyville meille. 

Minä olenkin aina laihtunut työttömänä. Pätkätöissä ja pidemmissä työsuhteissa alkaa painoa kertyä. Työttömänä kerkeää liikkua päivittäin 2h ja syödä terveellisesti ja säästäväisesti.

Vierailija
84/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en päästä itseäni "rock bottomiin" asti, vaan seuraan syömisiäni ja painoani säännöllisesti. Jos paino alkaa nousta, teen heti korjausliikkeen.

En osta uusia vaatteita, jos vanhat alkavat kiristää - kiristän mieluummin itseäni, ja parempi niin. Muu on mielestäni itsensä huijaamista. En ymmärrä, miten kukaan voi väittää lihoneensa "huomaamatta".. =/

Hyvin helppoa huomaamatta lihoa: tekee vaan hulluna töitä ja ylitöitä, opiskelee samalla, pendelöi, kasvattaa lapsia ja hoitaa talon ja auton korjaukset yksin. Ei jää aikaa nukkua eikä levätä, syöt samalla kun teet töitä tai istut autossa. Vielä kun yhtälöön lisää aineenvaihduntasairauden joka tulee hiipien, niin loppuelämän olet ylipainoinen etkä millään saa pois. Joku neuvo "syö vähemmän kuin kulutat" on ihan räkänaurun arvoinen vitsi koska vuosia on syönyt vähemmän kuin kuluttanut ja paino vain

Mitä on pendelöinti? Ja ei, et ole syönyt "vuosia vähemmän kuin kulutat" jos kerran samalla läskistyit. Se ei ole fyysisesti mahdollista vaikka kuinka vetoaisit stressiin ja unen puutteeseen tai mihin tahansa. 

Vierailija
85/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI ylitti vähän aikaa sitten 25 eli ylipainon rajan.

6 vuotta sitten se oli vielä 19, ja olen aina ennen ollut hoikka.

En näytä lihavalta, mutta en enää hoikaltakaan, ja moni vanha vaate ei ole aikoihin mahtunut päälle.

Nyt asetin itselleni 2000kcal/vrk rajan, jota en enää ylitä, niin painon pitäisi lähteä hitaasti laskemaan ilman lihaskatoa ja muita ongelmia.

Ilmeisesti sitten joko olet iso mies tai erittäin paljon liikkuva nainen. Muuten tuollainen kalorimäärä on lähinnä lihotuskuuri.

Vierailija
86/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki edellä mainitut: kun kuvittelet olevasi likunnallisen näköinen nainen ja valokuvissa katsoo tahkojuusto, rasvaprossakin on samaa luokkaa. Vanhat vaatteet ei mahdu päälle, koko ajan on kuuma ja kaikki tuntuu raskaalta. Jatkuva väsymys. Pikkuhiljaa salille ja kävelyille, ruokavalio siistitty, vuoden päästä olen entiselläni

pituutta 170cm ja painoa 97kg, järkyttävää

Mä oon miltei samanpituinen, painoa 77 kg ja olen täysin järkyttynyt ja olotila on sama kuin sulla. Olen ylipainoinen painoindeksinkin mukaan.

Painoin 5 vuotta sitten 64 kg. Mitkään niistä vaatteista ei mahdu päälle. Ei yksikään. Katselen niitä vaatteita ja ihmettelen, että olenko muka joskus mahtunut niihin ja miten silloinkin pidin itseäni liian lihavana. Nyt jos niihin mahtuisin, olisin onnellinen.

Vierailija
87/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se kun katsoin hotellisängyn kattoikkunan heijastuksen kautta minua ja miestäni vierekkäin. Näytin yhtä isolta kuin mieheni, jos en jopa isommalta. Ja olen ollut hoikkarakenteinen koko ikäni ja olin kuvitelmassa että olen vieläkin. Menin puntarille ja katsoin bmi, joka näytti lievää ylipainoa. Siitäpä se sitten lähti elämänmuutos käyntiin. 10 kg on lähtenyt ja nyt olen kokoa S/M. Vielä muutama hienosäätökilo saa lähteä, mutta olen kyllä jo tyytyväinen nykytilanteeseen.

Vierailija
88/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä jotenkin kummallinen kun olen kyllä koko ajan tajunnut kokoni? Kun moni kirjoittaa, että ei ole tajunnutkaan miten iso on. Kyllä mä ainakin tiedän olevani iso enkä näe itseäni pienempänä kuin olen.

Olen painavimmillaan ollut 125kg ja pituus 168cm. Rankan avioeron myötä paino tippui monta kiloa koska mä en ole sellainen joka syö suruunsa vaan mulla menee ruokahalu. Piti pakottaa itsensä syömään edes jotakin. Silloin päätin, että nyt tämä lähtee tästä. Painoa tippui melkein 20 kiloa, mutta on tullut takaisin n. 10kg. Oma henkinen vointi on huono. Ei ole nyt ruokahaluttomuutta, mutta motivaatio täysin kateissa painonpudotuksen lisäksi moneen asiaan. On uupumusta, masentuneisuutta, ahdistusta, unettomuutta. Varmaan tulisi masennusdiagnoosi, jos haluaisin asiaa lisää tutkittavan. Ehkä myös esivaihdevuodet/vaihdevuodet menossa. 

Nyt paino siis 116kg. Tiedän kyllä mitä tehdä, mutta motivaatio täysin kateissa. Salikortti olisi, mutta en ole käynyt siellä moneen kuukauteen ja mietin, että kehtaanko enää edes mennä näin pitkän tauon jälkeen vaikka oikeasti ei ketään varmaan kiinnosta. Toivon jossakin kohtaa saavani tarpeeksi rahaa, että saan ladattua taas uimahallin kortin. 

On vain niin saamaton ja paska olo. En tiedä millä tästä mielen suosta selviää. Yli kaksi vuotta mennyt eron jälkeen taistella mielen kanssa. Eikä liity kaikki asiat exään ja eroon. Mm. sydävika todettiin yli vuosi sitten ja tämä vika on asia mihin ei voi itse vaikuttaa eikä liity mitenkään painoon. Asia varmistettu kardiologilta. On ollut muitakin terveysongelmia eikä vain enää jaksaisi. Ei nämä muutkaan mitenkään painoon liittyviä vaan on vain osunut paska nakki kohdalle. 

Uupunut

Vierailija
89/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
90/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään oli tiedossa, että ylipainoa kertyy, ja jotain on asialle tehtävä. Yritykseni epäonnistuivat. Viimeinen niitti oli se, että ravitsemusterapeutin puolen vuoden valmennus toi vain lisäkiloja.

Sain reseptin laihdutuslääkkeeseen ja tajusin, missä vika on. Mutta se onkin jo toinen tarina. Rock Bottom tosiaan oli tuo, että ammattiavusta huolimatta kiloja tuli vaan koko ajan lisää.

Missä se vika oli?

Nälänsäätelyn kyky oli mennyt rikki. En tullut kylläiseksi normaalista määrästä ruokaa, vaan tarvitsin kohtuuttoman suuria annoksia, jottei enää ollut nälkä ja tarvetta syödä. Lääke korjaa suolistohormonin puutetta, joka tuohon asiaan vaikuttaa. Kun nykyään tulen kylläiseksi normaalilla tavalla, on paljon helpompi kontrolloida syömisiäni ja syödä järkevällä tavalla. Ruoka ei hallitse elämääni. Tässä on hurja ero, jota on varmasti vaikea tajuta, jos on tässä asiassa ollut terveen kirjoissa koko elämänsä.

Nuorena olin itsekin normaalipainoinen, eikä tätä ongelmaa ollut, ennen kun sain lapsia ja pudotin raskauskilot ilmeisesti liian nopeasti. Myöhemmällä iällä painoa alkoi kertyä ja yritin selättää sen syömällä vähemmän kuin kulutan. Se ei enää toiminut, vaan sekoitti elimistön entistä pahemmin, kun paino sahasi edestakaisin. 

Vierailija
91/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani olen stressisyöjä. Normaalitilanteessa syön sopivia annoksia (minun pitää syödä kellosta katsoen, koska muuten unohdan syödä ja nälkä iskee yllättäen + syön liikaa), mutta stressissä pitää koko ajan puputtaa jotain. En onneksi syö kauheasti mitään epäterveellistä, vaan puputan sitten porkkana- tai kurkkutikkuja tms. En tunnu mitenkään pääsevän tästä tavasta, vaikka tiedostan sen.

Painoa on tullut 10 vuodessa 10 kiloa. Stressittöminä ajanjaksoina paino putoaa melkein itsestään, tai ainakin on helppoa syödä normaalisti.

Vierailija
92/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 72kg lauta kaksvitosena, pituutta 188cm. Nyt painoa 120kg viisvitosena. 48kg lisää 30 vuodessa. Oli istumatyö.

Paino on tullut pääosin kai juomisesta, syön aika vähän ja terveellisesti, tyyliin kevyt lounas ja hernekeitto illalla ja se on siinä ja harrastan liikuntaa. Vuosi sitten jätin pois siemenöljyt ja muutama kilo on lähtenyt. Peilistä ei huomaa mutta vyö kertoo. 

M55

Vierailija
93/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 72kg lauta kaksvitosena, pituutta 188cm. Nyt painoa 120kg viisvitosena. 48kg lisää 30 vuodessa. Oli istumatyö.

Paino on tullut pääosin kai juomisesta, syön aika vähän ja terveellisesti, tyyliin kevyt lounas ja hernekeitto illalla ja se on siinä ja harrastan liikuntaa. Vuosi sitten jätin pois siemenöljyt ja muutama kilo on lähtenyt. Peilistä ei huomaa mutta vyö kertoo. 

M55

Kuinka paljon juot?

Vierailija
94/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystarkastuksessa yritettiin laittaa lääkitys 2 tyypin diabetekseen ja korkeaan kolesteroliin. Astmalääkitys jo on.

Sanoin, että yritän laihduttaa ensin. Puolessa vuodessa laihdutin 10 kiloa ja sen jälkeen vielä vuodessa 15kiloa. Enää on astma, siitä ei pääse eroon laihduttamalla. 

95/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun varpaitten kynsien leikkaus alkoi olla ongelma.

Vatsa tiellä ja en vaan ylettynyt.

96/103 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötöissä painoa kertyy kun nukkumisrytmi on hukassa.

Vierailija
97/103 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
98/103 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun huomasin, että aiemmin liian väljät housut eivät enää mahtuneet päälleni ollenkaan.

Vierailija
99/103 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en mahtunut enää ovesta. 

Vierailija
100/103 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä 85kg ehdoton maksimi, pituutta 178cm. Ikää +40v.

Jos vaaka heilahtaa yli niin pieni kropan kiristely alkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi