1-vee ja maito
Poika täyttää pian vuoden ja pähkäilen täällä, miten sitten tuo maitohomma hoidellaan...
Meidän poika vieroitti itsensä rintaruokinnasta omaehtoisesti tammikuussa eli vajaa 9kk iässä ja on sen jälkeen vedellyt aamuisin 2-2,5 dl tuttelia ja lisäksi pari kertaa päivässä " väli- / iltapalana" 1,5 desiä tuttipullosta. Vuoden vanhana saapi sitä tavallista maitoa jo antaa ja pohdituttaa, muutetaanko maidon antamista jotenkin.
Tänä aamuna jo kokeilin aloittaa puurolla, jolloin puuro tietenkin laski paljon paremmin, kun mahaa ei ollut täytetty maidolla, mutta puuron jälkeen ei sitten tippunut maitoa kuin vajaa desi. Jostakin olen lukenut, että alle vuoden vanhalle se maito olisi kuitenkin se kaikkein tärkein ruoka, joten annan siihen maagiseen 1vee päivää asti aamumaidon puuron kustannuksella. Muut kiinteät (esim. pottu-liharuuat uppoo tosi hyvin taas =)
Annetaanko yli 1-vuotiaalle vielä " maitoaterioita" vai siirrytäänkö pääsääntöisesti maito ruokajuomana systeemiin vai miten? Nykyään pojalle annetaan vielä illalla iltapuuron jälkeen (n. 45 min myöhemmin) pari desiä maitoa, sit hampipyykki ja unten maille. Tulisko tuota iltamaitoa jatkaa vaiko ei? Koskas tuttipullo pitäis jättää pois kuvioista?
Kertokee ensikertalaismammalle =)
Meillä on kolme lasta 3v. 1v. ja 3kk. Keskimmäinen lapsemme kyllä juo vielä iltamaitoa ja maitoaterioita aina sillon kun alkaa itkemään ja ruoka-aikaan on vielä aikaa. Esikoinen jätti itse tuttipullon pois 1,5 vuotiaana oli just oppinu sanomaan " Äiti en mä enää tahdo" Sit alettiin juomaan nokkamukista.. Keskimmäinen on vähän hitaampi keskosuutensa takia niin ei ainakaan vielä oo ilmenny että tuttipullosta pitäisi luopua yritetään varmaanki luopua siitä vähän päälle 2 vuotiaana.. Kyllä meidän esikoinen silloin tällöin haluaa maitoa ruoka-aikojen välissä.. Toivottavasti tästä oli ees jotain apua... :)
Kata ja muksut 3v. 1v. ja 3kk.