Millainen oikeudenkäynti konkreettisesti on
Lähinnä siis kiinnostaa väkivaltarikosten oikeudenkäynnit. Esim. jos joku on pahoinpidellyt toisen todella pahasti, käydäänkö koko tapahtuma yksityiskohtaisesti läpi, näytetäänkö esim. jotain kuvamateriaalia uhrin vammoista jne.
Mietityttää paljon kuinka traumaattista tuollainen on uhrille, jos kovin tarkkaan käydään koko tapahtuma läpi. Käsittääkseni itsen ja tekijän väliin voidaan laittaa joku sermi, mutta onko siitä mitään iloa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tulee käräjät, tällä kertaa raiskauksesta. Huoh, en tiedä mikä mussa on
Ei sussa ole mitään, vaan paskoissa ihmisissä ympärilläsi. Voimia sinulle.
Varmaan tuo ensimmäinen on siis syytettynä jos oikein viestin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas täällä tampiot puhuu asiasta mistä ne ei tajua mitään. Antakaa olla kaikki oikeustapaukset koska ette tiedä mistään vttuakaan!
Siellä yks tampio räyhää kun ois tuhannen taalan paikka antaa sitä oikeaa tietoa, jos sitä sulla oikeasti olisi. Älykäs ihminen neuvoo mielellään, tyhmä keskittyy nimittelyyn.
Tyhmät EIVÄT ota mitään tietoa vastaan kun TYHMÄHÄN omasta mielestään TIETÄÄ KAIKEN, siksi se on hukkaan heitettyä energiaa tyhmiä neuvoa!
Lopeta toi lapsellinen huutaminen ja nimittely. Aina saa kysyä, eikä ole sinun tehtävä määrittää mitä on sallittua kysyä ja mitä ei. Eikö aina ole parempi sivistää ihmistä kuin jättää neuvomatta? Sinä et ole antanut yhtä ainutta neuvoa joten mikään muu ei ole hukka
Kerroin tuossa selvästi että miksi täällä ei kannata edes yrittää ketään neuvoa. Ja SAAN olla tällä aivan yhtä oikeutetusti kuin sinäkin!
Olen ollut asianomistajana. Sekä käräjillä että hovissa jouduin kertomaan yksityiskohtaisesti mitä minulle tehtiin. Niin hirveää se oli, etten usko pystyväni enää sellaiseen jos pitäisi. Tuomiokin oli ehdollista, korvaukset noin 14 tuhatta.
Eiköhän syyttäjä aja asiaa asianomistajan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut asianomistajana. Sekä käräjillä että hovissa jouduin kertomaan yksityiskohtaisesti mitä minulle tehtiin. Niin hirveää se oli, etten usko pystyväni enää sellaiseen jos pitäisi. Tuomiokin oli ehdollista, korvaukset noin 14 tuhatta.
Ja oli oltava koko istunto paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla ja voimia. Onhan 14 tuhatta kuitenkin ihan kiva raha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä??? Kiva raha loppuelämän traumasta ja elämän pilalle menosta. Lahjoitin rahat eläinsuojeluun, en halua mitään verirahoja.
Joo, tosi yksityiskohtaisesti joutuu kertomaan ja jos teko on esim. jatkumoa lapsuudessa koetusta väkivallasta, joutuu myös kertomaan niistä lapsuuden kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tulee käräjät, tällä kertaa raiskauksesta. Huoh, en tiedä mikä mussa on
Varmaan tuo ensimmäinen on siis syytettynä jos oikein viestin ymmärsin.
Ihan asianomistaja olen
1. Oikeudenkäynnit ovat suullisia. Tuomarit eivät tutustu mihinkään materiaaliin etukäteen (vähän yksinkertaisesti sanottuna).
2. Syyttäjä kertoo mistä on kyse, eli kuvailee rikosta ja vaatii rangaistusta.
3. Syytetty saa joko itse kertoa omin sanoin tai vastata kysymyksiin (sekä syyttäjän että puolustuksen)
4. Asianomistaja kertoo ja vastaa kysymyksiin, syyttäjän ja puolustuksen kysymyksiin.
5. Todistajat vastaavat vuorotellen kysymyksiin.
6. Puolustus ja syyttäjä pitävät vuorotellen loppu lausunto
Kukaan ei huuda. Hyvin rauhallisesti oikeudenkäynnit Suomessa hoidetaan, vaikka ne rankkoja ovat.
Niin ja yleisö istuu hiljaa, mutta harvoin kukaan vaivaudu paikalle.
Joskus jotain opiskelijoita.