Hoitajista on tullut portinvartijoita, joilla on käsissään elämän avaimet.
Pahimmillaan hoitajan kuulustelu on este saada hoitoa ajoissa.
Kommentit (265)
Mielestäni suurimman osa terveysasemien puhelinhoitajien ammattitaito ei riitä tekemään arvioita. Tämän sanon hoitajakollegana ja sen perusteella, mitä ne hoitajat selittää potilaille. Jos edes Käypä hoito -suositusten pääkohdat tiedettäisiin, mutta ei. Lisäkoulutusta heille pitäis saada. Toki myös lisää hoitajia, ettei nykyisillä ois niin kova paine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nuo naiset ovat nauttineet kun estävät miesten hoitoonpääsyn, varastavat kuolevilta lapsilta kipulääkkeet tai ihan vain piikittävät insuliinia kehen tahansa.
Inkkelin huono päivä
Miksi inkkeli itse ei ole hoitoalalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, mutta lääketiede on korruptoitunut muutenkin jo kaaaaaaauan sitten. Eli avaimet elämään löytyvät ihan muualta.
Terveellisistä elintavoista aloitetaan, eli RAVINNOSTA, unesta, liikunnasta.
Niin. Muuten samaa mieltä, mutta ainakaan minulle unettomuus ei ole valinta. Ja jos katkaisen jalkani tapaturmaisesti niin ei sitä millään ravinnolla hoideta vaan se tarttis reponoida ja laittaa kipsiin.
Joo. Mutta olis kiva jos sen kipulääkkeen saisi ennen sitä reponointia eikä vasta sen jälkeen, kun kaksi jotain mieshoitajaa on rusikoinut jalan ja karjunut että pidä nyt se turpas kiinni! Tämä tapahtui Jorvin sairaalassa Espoossa vuonna 1998.
Eli ihan tuore tapaus ja sopii mainiosti esimerkiksi keskusteluun vuoden 2025 tilanteesta.
Löytyy poikkeuksiakin. Peräpukama lääke reseptiä ei enää saanut uusittua omakannan eikä apteekin kautta joten soitin TK Hon. Selitin asiani hoitajalle. Hoitsu alkoi vain vänkäämään ettei uusiminen onnistu vaan minun on tultava vastaanotolle lääkärin uudelleen arviointiin. Sanoin etten halua siihen tutkimukseen tulla vaan tarvin vain sen reseptin. Aikani tingattuani hoitsu sanoi että laittaa lääkärille uusimispyynnön mutta sanoi että lääkäri tuskin sitä uusii vaan minun pitää tulla vastaanotolle. No kuinkas ollakaan lääkäri uusi sen kuitenkin.
Terveydenhuoltolaki edellyttää tehtäväksi hoidontarpeen arviota, jonka suorittaa terveydenhuollon ammattilainen ja pääsääntöisesti sairaanhoitaja. Mutta ei välttämättä tarkoita että olisivat asiantuntijoita alalla vaan enemmänkin asiaa tuntevia. Mitä kokeneempi hoitaja on vastassa sitä varmemmin pääsee eteenpäin. Harmillista, että usein on juuri valmistuneita hoitureita puhelimeen laitettu, joille ei vielä ole kertynyt työn tuomaa kokemusta sairauksista ja ihmisten oireiden tulkitsemisesta, laaja näkemystä. Näin se vaan on elävässä elämässä. Parhaansa varmasti yrittävät tehdä tiukoissa ohjeistuksissa.
Moni hoitaja ei haluaisi sellaista vastuuta, mutta koska toimintaa on "tehostettu" lääkäreiden ottamien lyhennettyjen työviikkojen takia, on hoitajia sitten pakotettu tuohon hommaan.
Siis terveydenhuoltolaki edellyttää hoidontarpeen arviota ei lääkäreiden työaika.
Opetetaan ihmiset liioittelemaan oireitaan kyynärpäätaktiikalla kuin linnunpoikaset. Vaatimattomat ja hiljaiset potilaat jäävät jalkoihin. Ei sivistynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, mutta lääketiede on korruptoitunut muutenkin jo kaaaaaaauan sitten. Eli avaimet elämään löytyvät ihan muualta.
Terveellisistä elintavoista aloitetaan, eli RAVINNOSTA, unesta, liikunnasta.
Niin. Muuten samaa mieltä, mutta ainakaan minulle unettomuus ei ole valinta. Ja jos katkaisen jalkani tapaturmaisesti niin ei sitä millään ravinnolla hoideta vaan se tarttis reponoida ja laittaa kipsiin.
Jonossa on kuitenkin paljon sellaisia, joille riittäisi hoidoksi Painonvartijoiden mainoslehtisen antaminen. Silloin jalkansa murtaneet, unettomat yms. pääsisivät nopeammin hoitoon.
Mutta kun hoitaja evää lääkärillepääsynsä 10 kertaa, he pysyvät jonossa viikosta toiseen. Huomattavasti halvempaa olisi päästää potilas lää
Kaiken lisäksi pitää tilata lääkäri viidelle eri vaivalle eli 5 kertaa, kun voisi sillä yhdellä kertaa hoitaa ne kaikki vaivat. Tätä en jaksa ymmärtää, mitä hiton säästö tuo saa aikaan.
Huono saattonen henkilö tarvii ehkä 5 kertaa kelataksin mennen tullen, kun yhdellä käynnillä olis tarvittu vain yksi kerta. Tähän lisäksi mahd. 5 kertaa labrassa ja silloinkin joka kerta kelataksit, osaako kukaan kertoa, paljonko säästyy rahaa? Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy poikkeuksiakin. Peräpukama lääke reseptiä ei enää saanut uusittua omakannan eikä apteekin kautta joten soitin TK Hon. Selitin asiani hoitajalle. Hoitsu alkoi vain vänkäämään ettei uusiminen onnistu vaan minun on tultava vastaanotolle lääkärin uudelleen arviointiin. Sanoin etten halua siihen tutkimukseen tulla vaan tarvin vain sen reseptin. Aikani tingattuani hoitsu sanoi että laittaa lääkärille uusimispyynnön mutta sanoi että lääkäri tuskin sitä uusii vaan minun pitää tulla vastaanotolle. No kuinkas ollakaan lääkäri uusi sen kuitenkin.
Mijulle taas uusittiin 10 vuotta reseptiä kyselemättä mitään. En saanut takaisinsoittoa, kun yritin tilata lääkärin ja menin yksityiselle ja hän sanoi, ettei ko lääkettä olisi missään tapauksesa saanut syödä vuosikausia.👹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheluihin vastaavat hoitajat ovat opetelleet ulkoa eri sairauksiin liittyvät litaniat ulkoa ja ne tulevat kuin tykin suusta heti, kun soittaja on kuivannut oireensa. Eikä hoitaja kuuntele, jos yrittää jotain sanoa.
Keväällä soitin takaissoittopalveluun ja takaisinsoitto tuli kymmenessä minuutissa. Kerroin asiani ja niinhän se litania sieltä tuli ( hoito-ohjeita). Lisäksi se, " että tämä on kestänyt niin vähän aikaa, joten katsotaan muutama päivä." Siinä vaiheessa hermostuin ja sanoin, että nyt en jää odottelemaan, kun henkeä kerran ahistaa". Hoitajan vastaus: "No, jos minä sitten annan ajan hoitajalle."
Puolen tunnin kuluttua olin hoitajan vastaanotolla ja hän teki alustavat tutkimukset. Siihen sitten kutsuttiin päivystävälääkäri joka tutki ja antoi lähetteen röntgeniin.
Illalla lääkäri soitti, ettei lausuntoa ole tullut, joten katotaan vielä pari päivää.
Terkan hoitsu kuunteli valitukseni kaksi vuotta jatkuneista vatsavaivoistani ja sanoi - ai kamala- 🤯.
No olen nyt maksanut 400 e yksityiselle lääkärille ja labroista. Sain lähetteen ultraan. Ei ole nyt rahaa mennä. Ehkä odottelen kotona noutajaa.
Olen itse ollut 80-luvulla ko terv.keskuksessa töissä ja on kyllä kamala tuo muutos.
Lääkäri laittoi minut päivystykseen sillä oletuksella, että siellä tutkitaan ja hoidetaan, ei uskaltanut jäädä seuraamaan tilannetta. Käväisin päivystyksessä, sieltä minut laitettiin kotiin seurantaan. Kaikki hyvin toistaiseksi, luotin kyllä päivystyksen ammattitaitoon. Mutta mielenkiintoista tämäkin, että lääkäritkin olettavat, että päivystykseen pääsee "hoitoon". Tämä tapahtui minulle itse asiassa kahdesti eri lääkärin lähetteellä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin vähän, että on pakko laittaa hoitaja portinvartijaksi. Muuten vähät lääkäriajat menevät niille jotka äänekkäimmin vaativat, ja oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät ilman.
Tilanteeseen olisi helppo ratkaisu: lääkiksen aloituspaikkojen lisääminen. Tasokkaita hakijoita riittää kyllä.
Lääkäriliitto vastustaa aloituspaikkojen lisäämistä.
Ei kait ne lääkärit lisäänny jos budjettiin on annettu rahaa vain tietylle määrälle lääkäreitä. Ei auta aloituspaikat ei. Eli rahaa annettu sen verran, että tällä porukalla homma on hoidettava lääkärit ja hoitajat. Saman asiakkaan kierrättäminen työntekijältä toiselle ei kyllä ole mikään tuloksiin ja hoidon vaikuttavuuteen paras konsti. Näennäisesti on sitten piirissä. Näin ulkopuolisena vaikea vaikuttaa rahakirstun vartijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin vähän, että on pakko laittaa hoitaja portinvartijaksi. Muuten vähät lääkäriajat menevät niille jotka äänekkäimmin vaativat, ja oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät ilman.
Tilanteeseen olisi helppo ratkaisu: lääkiksen aloituspaikkojen lisääminen. Tasokkaita hakijoita riittää kyllä.
Ei lääkäreitä ole liian vähän, ne ovat vain väärässä paikassa eli yksityisillä. Sinne pääsee netistä ajan tilaamalla vaikka heti. Huom. Ei köyhille.
Tämä kieroutuneisuus täytyisi saada poikki ja lääkäreitä terveyskeskuksiin.
Palkka kuntoon !
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on syy siihen, miksi terveyspalvelut kuormittuvat: äitini joutui yrittämään 6 kertaa lääkärin vastaanotolle hoitajan joka kerta torpatessa pääsyn. Lopulta äiti meni yksityiselle ja hoito alkoi samantien, kiireellinen lähete keskussairaalaan ja kahdessa päivässä poliklinikalta suoraa osastolle. Siellä lääkäri kysyi moneen kertaan, miksi ihmeessä rouva ei aikaisemmin tullut hoitoon, nyt joudutaan kaikki tekemään kalleimman ja vaikeimman kautta.
Ennen diagnoosin teki lääkäri, nyt hoitaja. Äidilläni (65v) oli hoitajan mukaan stressiä ja unettomuutta, ei tarvetta lääkärin konsultaatiolle. Lääkäri löysi häneltä pelkällä vilkaisulla oireiden todellisen syyn-
Koko maassa sama systeemi, jonot pitenevät ja potilaat jäävät ilman hoitoa, koska hoitajat noudattavat tiukasti saamiaan ohjeita. Minä en päässyt lääkäriin murtuneen jalkani kanssa, kuulemma hoidoksi riittää kohollapito ja kylmä kääre, vaikka sääril
Mahtavasti kiteytetty koko järjettömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto vastustaa aloituspaikkojen lisäämistä.
Lääkärit suomalaista hyvinvointia vastaan. Syy: noku Mutku Mutku eiku noku.
Kun oikea syy on ahneus ja pahuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muutos on jo näköpiirissä ja syyskuun alusta tulee voimaan tämä hallituksen uudistus että jokainen 65 vuotta täyttänyt pääsee kolme kertaa vuodessa yksityislääkärille terveyskeskusmaksun hinnalla. Loppusyksystä siisiäkkäämmätt voivat tyylikkäästi ohittaa portinvartijahoitajat ja mennä suoraan yksityislääkärille joka diagnosoi vaivat ja ohjaa tarvittaessa jatkohoitoon.
Käyntimäärä on rajattu muistaakseni kahteen tai kolmeen vuodessa. Mitä tahansa tutkimuksia eivät saa tehdä. Niistä, mitä tekevät, potilas maksaa puolet.
Helsinki ei peri terveyskeskusmaksua, tuskin pääsemme yksityiselle ilmaiseksi. Oliko kuitenkin niin että tuo on kokeilu ja jossain ?
Vierailija kirjoitti:
Ei kait ne lääkärit lisäänny jos budjettiin on annettu rahaa vain tietylle määrälle lääkäreitä. Ei auta aloituspaikat ei. Eli rahaa annettu sen verran, että tällä porukalla homma on hoidettava lääkärit ja hoitajat. Saman asiakkaan kierrättäminen työntekijältä toiselle ei kyllä ole mikään tuloksiin ja hoidon vaikuttavuuteen paras konsti. Näennäisesti on sitten piirissä. Näin ulkopuolisena vaikea vaikuttaa rahakirstun vartijaan.
Ei. Vaan rahaa on rajallisesti ja Sanna ja Annika rakensivat sotehel vetin, jossa päättäjät päättävät itse mihin rahat laitetaan.
Laitetaanko rahat meidän palkkoihin? Vai palkataanko lisää lääkäreitä? Hei kamut, tehdään pari lisämatkaa ja maksetaan lisää palkkiota meille.
Inkkelin huono päivä