Ärsyttää ihmiset jotka luettelee henkilötunnuksen tyyliin:
Kuustoista kakstoista nelkytseittemän.... Ja toinen epäsuosikkiryhmä:
nollayksykskaksnollakolme Ja tämä tietenkin mahdollisimman nopeasti hengittämättä välissä.
Ettekö te tajua, että siellä puhelinpalvelussa jonkun pitää ehtiä naputella ne numerot koneelle?
Tossa ekassa versiossa vaikeutta aiheutta se että ensin ehti naputella 6, sitten sieltä tuleekin TOISTA ja joudut deletoimaan sen 6, vaihtamaan tilalle 1 ja 6 ja sitten oletkin jo ehtinyt sanomaan kaksi....toista.
Tokassa versiossa nopeutta on vaan aivan liikaa.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ekaversiossakaan naputella kuutosta vaan nolla ja kuusi.
Itse luettelen rauhalliseen tahtiin nro kerrallaan. Viivan jätän mainitsematta koska oletan naputtelijan tietävän sen paikan.
Ei tiedä. Nykylapsilla/nuorilla se ei ole enää viiva vaan A. Kerro siis väliviiva myös
Jos halutaan olla tarkkoja, niin kyseessä ei ole "viiva" tai "väliviiva", vaan miinus.
Näin se on. 1800-luvulla syntyneillä oli + siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuusitoista ei ole kuusi. Miten olet päässyt työhön jos kirjoitat kuutosen alkuun jos asiakas aloittaa hetunsa sanomalla kuusitoista. Jos hätäseen kuulet sen kuusi siihen tulisi nolla eteen.
Esimerkkisi on täysin turha, koska vielä kertaakaan ei ole asiakas aloittanut hetua, että "kuusi", kun olen tätä työtä tehnyt, ja puheluita tulee otettua päivässä n. 100kpl.
Jos hetu alkaa 06, sanovat asiakkaat sen joko "nolla kuusi", tai "kuudes".
Eri asia, jos asiakas aloittaa "kolme..." jolloin se voi jatkua esim "...toista" tai "...kymmentäyksi", tai "...nolla". Siinä vaiheessa kun asiakas on sanonut pelkästään "kolme", olen jo kirjoittanut sarakkeeseen, että "3", ja sitten pitää peruuttaa ja aloittaa alusta, kun sieltä tuleekin "...toista". Olen kiitollinen jokaisesta asiakkaasta, joka ymmärtää, että selkeintä on sanoa hetu numero kerrallaan.
Puheluiden pituus on rajattu ja tarkoitus on olla mahdollisimman nopea, joten mitään miettimistaukoja, että "hmm, minkäköhän kuukauden se sanoi" ei ole mahdollista pitää. Asiat eivät yksinkertaisesti jää mihinkään muistiin, ne pitää kirjoittaa heti. Moni asiakas tiuskii ja toistaa hetun teennäisen hitaasti, jos hetun pyytää toistamaan, vaikka kyseessä olisi ollut tällainen sarjatuliasetyyppinen "yhestoistkahettatoistviiskytkuusneljäkaksykssee/dee/bee/gee/ee" -tampio. Saan työstäni ja tarkkuudestani kehuja ja minua pidetään huolellisena, joten lupaan, ettei vika ole minussa. Joillakin ihmisillä ei vain ole mitään itsereflektiokykyä, eivätkä siksi ymmärrä millaisia sopottajia, hosujia ja asiasta toiseen pomppijoita he ovat.
Teistä "kyllä sen nyt hetken muistaa" ja "mikset vain tee näin ja näin" -valittajista kyllä huomaa, ettette ole tehneet vastaavanlaista työtä päivääkään. En sano että se olisi huono asia, mutta perspektiivin ja omakohtaisen kokemuksen puute näkyy vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Oi kauheaa😂. Olisiko peiliin katsomisen paikka, kun on näin valtava ongelma elämässä?
Kyllä toi käy hermoon kun teet tuota koko päivän. Mene kokeilemaan.
Kai olet jo soittanut auttavaan puhelimeen, ap? 🥱
Mua ärsyttää, kun puhelinpalvelussa kysytään syntymäaikaa, mutta kumminkin halutaan koko hetu. Sitten odotetaan hiljaa, kun aspa odottelee henkilötunnuksen loppuosaa, mutta ei voi kertoa sitä ääneen.
Mun kaveri luettelee ilman väliviivaa, mielestäni väliviiva pitää mainita kun se on merkki.
Pojalleni sanoin jos luettelee jotain numerosarjaa että luettele numero kerrallaan eikä väliin esim ....sata.... vaan .... yksi nolla nolla....
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri luettelee ilman väliviivaa, mielestäni väliviiva pitää mainita kun se on merkki.
Itse en koskaan sano, pidän vain tauon. Jos asiakas ei sano, niin itselleni sillä ei ole merkitystä. Siinä vaiheessa kun henkilötunnuksen kuudes numero on lueteltu, niin se aspa on jo kirjannut sinne joko - tai A, ellei kyseessä ole jommalla kummalla 20-luvulla syntynyt asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mennyt työhön jossa on jaappaavia vanhuksia kehittyy työnsä mukaisesti tai vaihtaa työtä. Voi pyytää toistamaan. Tosin kaikilla hoitajillakaan ei sosiaaliset taidot ole vahvat.
Harvoin tarvitsen mutta joku nuorempi ei kuuntele yhtään, tuijottaa hajamiemisesti seinään miettien viime yön riemuja. Sitten kysyy neljännen kerran, mikä se sun yläpaineesi onkaan aamuisin.
Sitten taas on kuuntelevia, asiassa mukana olevia. En ole mikään tyhjänhöpöttäjä asioidessanu.
Tämä viesti itsessään oli jo niin epäselvästi konstruoitu (tai ennemmin konstruktion puutteesta kärsivä) sopotus, että onneksi, tai toivottavasti, et ole yksi asiakkaistani.
Btw, jos henkilötunnus on vaikka 010185-232E, niin tuo viiva tuossa ei ole viiva vaan miinus! 1800-luvun puolella syntyneillä sen viivan paikalla oli +merkki eli plus. Joten periaatteessa lähes kaikki luettelevat väärin tuon tunnuksensa, siis 1900-l syntyneet.
Tällä vuosisadalla syntyneet merkataan käsittääkseni A-kirjaimella ja ensi vuosisadalla syntyneet B-kirjaimella jne... Ihan vaan tiedoksenne.
Olen AP:n kanssa samaa mieltä, että jos luettelee puhelinnumeroita, tilinroita tai vaikka noita henkilötunnuksia, niin pitäisi numero kerrallaan kertoa, on kuulijalle paljon helpompi eikä ap:n mainitsemaa pulmaa esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä. Nykylapsilla/nuorilla se ei ole enää viiva vaan A. Kerro siis väliviiva myös
Asiakaspalvelija pitäisi oppia äkkiä, että jos numerot on xxxx75, ym., niin se on - eikä A.
2000 lähtien se on A.
Viivaa ei yleensä ihmiset sano, eikä tarvikaan. Riittää jos sanoo kun on A. Muutoin oletan suoraan, että on viiva. Onneksi ihmiset kyllä sanoo aina sen A:n jos sellainen on.
Kuitenkin kannattaa huomioida, että mullekin soittaa välillä asiakkaita tai hoitaja soittaa heidän puolestaan, joiden syntymävuosi on "25" tai "24", ja silti tulee viiva, eli tämä esittämäsi logiikka ei ihan täydellisesti toimi.
Varmasti todella harvinaisia on nämä tapaukset kun ei noin vanhoja enää ole kuin vähän päälle 1000 kpl.
Vierailija kirjoitti:
No miten se täytyy lausua?
Numero kerrallaan, tietysti. Eli 12. kesäkuuta 1977 on yksi kaksi, nolla kuusi, seitsemän seitsemän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelija pitäisi oppia äkkiä, että jos numerot on xxxx75, ym., niin se on - eikä A.
2000 lähtien se on A.
Viivaa ei yleensä ihmiset sano, eikä tarvikaan. Riittää jos sanoo kun on A. Muutoin oletan suoraan, että on viiva. Onneksi ihmiset kyllä sanoo aina sen A:n jos sellainen on.
Kuitenkin kannattaa huomioida, että mullekin soittaa välillä asiakkaita tai hoitaja soittaa heidän puolestaan, joiden syntymävuosi on "25" tai "24", ja silti tulee viiva, eli tämä esittämäsi logiikka ei ihan täydellisesti toimi.Varmasti todella harvinaisia on nämä tapaukset kun ei noin vanhoja enää ole kuin vähän päälle 1000
Niin luulisi joo, mutta yllättävän usein noita tulee, enemmän kuin olisin ajatellut ennen töiden alkua. Korostuvat omassa työssä siksi, että asiakkaissa on alan vuoksi paljon vanhuksia verrattuna muuhun väestöön.
Vierailija kirjoitti:
Btw, jos henkilötunnus on vaikka 010185-232E, niin tuo viiva tuossa ei ole viiva vaan miinus! 1800-luvun puolella syntyneillä sen viivan paikalla oli +merkki eli plus. Joten periaatteessa lähes kaikki luettelevat väärin tuon tunnuksensa, siis 1900-l syntyneet.
Tällä vuosisadalla syntyneet merkataan käsittääkseni A-kirjaimella ja ensi vuosisadalla syntyneet B-kirjaimella jne... Ihan vaan tiedoksenne.
Olen AP:n kanssa samaa mieltä, että jos luettelee puhelinnumeroita, tilinroita tai vaikka noita henkilötunnuksia, niin pitäisi numero kerrallaan kertoa, on kuulijalle paljon helpompi eikä ap:n mainitsemaa pulmaa esiinny.
Tällaisessa työssä olevana: 99% ihmisistä sanoo joko "viiva" tai ei mitään, jolloin se todella harvoin tuleva "miinus" tuntuu nanosekunnin ajan lähinnä hämmentävältä, oli se kuinka virallisesti oikein tahansa.
Epäpätevän suojatyöloisen onglma