Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää ihmiset jotka luettelee henkilötunnuksen tyyliin:

Vierailija
06.08.2025 |

Kuustoista kakstoista nelkytseittemän.... Ja toinen epäsuosikkiryhmä:

nollayksykskaksnollakolme Ja tämä tietenkin mahdollisimman nopeasti hengittämättä välissä.

Ettekö te tajua, että siellä puhelinpalvelussa jonkun pitää ehtiä naputella ne numerot koneelle?

Tossa ekassa versiossa vaikeutta aiheutta se että ensin ehti naputella 6, sitten sieltä tuleekin TOISTA ja joudut deletoimaan sen 6, vaihtamaan tilalle 1 ja 6 ja sitten oletkin jo ehtinyt sanomaan kaksi....toista. 

Tokassa versiossa nopeutta on vaan aivan liikaa.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen kultakalan muisti sinulla on jos et voi ensin kuunnella koko hetua ja naputella sitä sen jälkeen?

Ei kukaan vastaavaa työtä tekevä tee noin. 

Olet urvelo jos luulet että sen hetun jälkeen tulee joku kirjoituspaussi. Ei, sieltä tulee jaappaava mummo joka puhuu turhanpäiväisiä, et sinäkään siinä vaiheessa sitä hetua muistaisi. 

Selkeästi ei mitään kokemusta vastaavasta työstä. 

T. Eri kuin AP

Vierailija
62/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ap ei asu saksankielisessä maassa, missä tosiaankin pitää kuunnella se lukusana loppuun tietääkseen onko kyseessä 1, 21 vai 31.

Puhumattakaan tanskalaisista lukusanoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymäaika ilmoitetaan virallisesti esim. 11.03.2000

Yhdestoista kolmatta kaksituhatta 

Syntymäaika ja hetu ovat aivan eri asioita, voi tolvana sentään.

Vierailija
64/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon aina numero/kirjaimen kerrallaan ja pidän pienen tauon jotta virkailija ehtii kirjata, he harvemmin ovat mitään penaalin terävämpiä kyniä....

Jaa, itse teen kyseistä työtä osa-aikaisena yliopisto-opintojen ohessa, kuten moni kollegakin. Toisaalta voin kyllä kertoa, että asiakkaatkin on hyvin harvoin mitään kovin fiksuja, että ehkä kärsitään kaikki sitten tasapuolisesti. 

Vierailija
65/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelemalla "kolme nollaaa" on kuulija kirjoittanut ensimmäiseksi numeroksi 3. Armeijassa jo opetettiin, että numerot kerrotaan yksitellen ja kirjaimissa käytetään nimiä, K niin kuin Kalle.

Vierailija
66/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ekaversiossakaan naputella kuutosta vaan nolla ja kuusi. 

Itse luettelen rauhalliseen tahtiin nro kerrallaan.  Viivan jätän mainitsematta koska oletan naputtelijan tietävän sen paikan.

Mistä sinä sen nollan vetäisit lukuun 16? Onko ymmärryksessäsi enemmänkin vikaa, vikaa, vikaa?

Aloittaja kirjoittaa kuusi , lue aloitus, jos kuulee luvun 16.  Silloin hänen pitäisi kirjoittaa 06,  onko ymmärryksessäsi vikaa, vikaa, vikaa

Silloin pitää kyllä ihan asiakkaan itse sanoa, että 06. Jos asiakas aloittaa "kuusi", niin sanon, että ei voi alkaa kutosella, koska iso osa asiakkaista on vanhuksia, ja skippaavat kuukauden, päivän tai vuoden kokonaan välistä. "KuuDES" voi kyllä alkaa, jolloin kirjoitan 06. 

Lisäksi moni asiakas sanoo loppuosan esim. "kuustoista kakstoista", jos se on 1612. Tässä tapauksessa tulee helposti kirjoitettua ekaksi se pelkkä kutonen, ja sitten pitää alkaa pyyhkimään ja muistaa vielä mitä asiakas äsken sanoi. Siinä vaiheessa kun on ottanut 80 tällaista puhelua päivässä, niin siinä on kyllä vaan ukkosenjohdattimena asiakkaan sanomiselle, eikä voi jäädä muistelemaan ja miettimään ja odottelemaan, että koko hetu on sanottu. 

Tai esim jos asiakas sanoo "kakssataa..." niin olen jo ehtinyt kirjoittaa 200. Sitten tuleekin "...viistoista, neljä", tai joku muu absurdi jako, ja pitää peruuttaa ja muistaa mitä sanottiinkaan.

Kaikista selkeintä ja ystävällisintä olisi sanoa esim. 010234-5678, että nollayksi, nollakaksi, kolmeneljä (viiva/tauko), viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan. Ei "ENSIMMÄINENHELMIKUUTAKOLKYTNELJÄVIIVAVIISKYTKUUSSEITKYTKAHEKSAN" sarjatulituksena niin nopeasti kuin mahdollista. 

Mutta ymmärrän, että: 

1. Iso osa asiakkaista on oppinut joskus 70v sitten sanomaan sarjan tietynlaisena, ja nyt sitä ei enää osaa mitenkään muuten.

2. Iso osa ihmisistä on helvetin ajattelemattomia, eikä koskaan pysähdy miettimään omaa selkeyttään ja ulosantiaan, vaan se on muiden ongelma.

Vierailija
67/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tajuan ap:n ärsytyksen mutta jos tekee työtä, jossa näitä jatkuvasti käsitellään, oppii kyllä kuuntelemaan pieni pätkä kerrallaan ja naputtelemaan sitä mukaa. Kyllä sitä sekunnin tai pari pystyy kuuntelemaan ennen kuin on pakko kirjoittaa ylös.

Vierailija
68/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ap ei asu saksankielisessä maassa, missä tosiaankin pitää kuunnella se lukusana loppuun tietääkseen onko kyseessä 1, 21 vai 31.

Tai ranskalaisista, esimerkiksi 91 on kirjaimellisesti  neljäkaksikymmentäyksitoista.

Vierailija
69/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tajuan ap:n ärsytyksen mutta jos tekee työtä, jossa näitä jatkuvasti käsitellään, oppii kyllä kuuntelemaan pieni pätkä kerrallaan ja naputtelemaan sitä mukaa. Kyllä sitä sekunnin tai pari pystyy kuuntelemaan ennen kuin on pakko kirjoittaa ylös.

Tällaista työtä tekevänä sanoisin oikeastaan päinvastaista. Minulla on hieman kokemusta tulkkaamisesta, ja siinä on hieman sama fiilis kuin tässä, toki tässä työssä tuo aika on paljon lyhyempi. Se ylöskirjaaminen ei sisällä juuri lainkaan mitään odottelua, aikaa, pohdiskelua ja tulkintamahdollisuuksia tai muutakaan älyllistä toimintaa, vaan olen enemmänkin suppilo jonka läpi asiakkaan selittämiset menee läpi. Eivät jää muistiin, ja sanoisin ettei tuossa työssä se ole tarkoituksenmukaistakaan. Puheluita tulee niin paljon, ettei voi luottaa siihen, että muistaisi mitään puolen minuutin päästä, vaan kaikki on pakko tehdä mekaanisen systemaattisesti ja vaikka asiakas olisi puhelun alussa jo sanonut jonkun tiedon, se täytyy usein kysyä/tarkistaa uudelleen, jos sitä ei ole alussa ollut mahdollista kirjoittaa ylös. Samoin tulkkausta opiskellessa vieraileva luennoitsija sanoi, ettei hän muista tulkkaamisen jälkeen mitään tulkkaamistaan asioista, siinä on jollain muulla aivojen prosessoinnilla aivan liian kiire, että nämä asiat jäisi edes mihinkään väliaikaiseen muistiin. Joskus toki joo hetkeksi, usein ei. 

Vierailija
70/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ranskalaisista, esimerkiksi 91 on kirjaimellisesti  neljäkaksikymmentäyksitoista.

Oih, AV-mammojen tähtihetki kun pääsee loistamaan yleisesti tiedossa olevalla nippelitiedolla ala-asteen ranskantunneilta. 

Vierailija
71/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on hidas naputtelija jos ei ehdiä naputella samaan tahtiin kuin minä sanon yksikaksikolmenollaseitsemänviisinollayksikaksikoo. keskitty tunnus tämä, ei ole omani. 

Vierailija
72/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä on hidas naputtelija jos ei ehdiä naputella samaan tahtiin kuin minä sanon yksikaksikolmenollaseitsemänviisinollayksikaksikoo. keskitty tunnus tämä, ei ole omani. 

Ihanko todella kuukausi "kolmenolla" oli keksitty, kiitos kun selvensit. 

Vierailija
73/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina sanon esim. 060825A125Y, että kuusikymmäntätuhattakahdeksansataakaksikymmentäviisi Aatu satakaksikymmentäviisi Yrjö.

On selkeää.  

Vierailija
74/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luettelen rauhalliseen tahtiin nro kerrallaan.  Viivan jätän mainitsematta koska oletan naputtelijan tietävän sen paikan.

Mistä sinä sen nollan vetäisit lukuun 16? Onko ymmärryksessäsi enemmänkin vikaa, vikaa, vikaa?

Aloittaja kirjoittaa kuusi , lue aloitus, jos kuulee luvun 16.  Silloin hänen pitäisi kirjoittaa 06,  onko ymmärryksessäsi vikaa, vikaa, vikaa

Silloin pitää kyllä ihan asiakkaan itse sanoa, että 06. Jos asiakas aloittaa "kuusi", niin sanon, että ei voi alkaa kutosella, koska iso osa asiakkaista on vanhuksia, ja skippaavat kuukauden, päivän tai vuoden kokonaan välistä. "KuuDES" voi kyllä a

Kuusitoista ei ole kuusi.  Miten olet päässyt työhön jos kirjoitat kuutosen alkuun jos asiakas aloittaa hetunsa sanomalla kuusitoista.  Jos hätäseen kuulet sen kuusi siihen tulisi nolla eteen.

Vierailija
75/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mennyt työhön jossa on jaappaavia vanhuksia kehittyy työnsä mukaisesti tai vaihtaa työtä.   Voi pyytää toistamaan.  Tosin kaikilla hoitajillakaan ei sosiaaliset taidot ole vahvat.

Harvoin tarvitsen mutta joku nuorempi ei kuuntele yhtään, tuijottaa hajamiemisesti seinään miettien viime yön riemuja.  Sitten kysyy neljännen kerran, mikä se sun yläpaineesi onkaan aamuisin.

Sitten taas on kuuntelevia, asiassa mukana olevia.  En ole mikään tyhjänhöpöttäjä asioidessanu.

Vierailija
76/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mielestäsi numero kuusitoista kirjoitetaan 06? 

Lue nyt aloitus.  Aloittaja kirjoitti kirjoittavansa kuutosen jos joku sanoo kuusitoista ja sitten joutuu korjaamaan.

Mä en ymmärrä ettei edes lueta aloitusta eikä ymmärretä.

Vierailija
77/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mielestäsi numero kuusitoista kirjoitetaan 06? 

Lue nyt aloitus.  Aloittaja kirjoitti kirjoittavansa kuutosen jos joku sanoo kuusitoista ja sitten joutuu korjaamaan.

Mä en ymmärrä ettei edes lueta aloitusta eikä ymmärretä.

Luin kyllä sen. Ymmärtämisen ongelma on sinulla, ei minulla, koska AP ei tajunnut että kenelläkään olisi niin pahoja ymmärtämisen ongelmia satunnaisen esimerkin kanssa, kuin sinulla nyt selvästi on.

Ratkaisu: Vaihda numeron "kuustoista" tilalle "kakstoista" tai "kolmetoista", jos se selventää sulle esimerkkiä. Syntymäpäivä voi alkaa kakkosella muttei kutosella. Eli kun asiakas sanoo "Kaks--" niin olen kirjoittanut jo numeron 2. Sitten tuleekin "toista", ja pitää peruuttaa. 

Voin vastaavanlaisessa työssä olevana kertoa, että jos jonkun henkilötunnus alkaa "06", niin kukaan ei koskaan aloita sitä, että "kuusi", vaan "kuudes", eli pilkuviilaamisesi esimerkin osalta on siinäkin mielessä täysin turhaa ja aiheen vierestä. 

Vierailija
78/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä. Nykylapsilla/nuorilla se ei ole enää viiva vaan A. Kerro siis väliviiva myös 

Asiakaspalvelija pitäisi oppia äkkiä, että jos numerot on xxxx75, ym., niin se on - eikä A.

2000 lähtien se on A. 

Vierailija
79/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä. Nykylapsilla/nuorilla se ei ole enää viiva vaan A. Kerro siis väliviiva myös 

Asiakaspalvelija pitäisi oppia äkkiä, että jos numerot on xxxx75, ym., niin se on - eikä A.

2000 lähtien se on A. 

Viivaa ei yleensä ihmiset sano, eikä tarvikaan. Riittää jos sanoo kun on A. Muutoin oletan suoraan, että on viiva. Onneksi ihmiset kyllä sanoo aina sen A:n jos sellainen on.

Kuitenkin kannattaa huomioida, että mullekin soittaa välillä asiakkaita tai hoitaja soittaa heidän puolestaan, joiden syntymävuosi on "25" tai "24", ja silti tulee viiva, eli tämä esittämäsi logiikka ei ihan täydellisesti toimi.

Vierailija
80/96 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan olla tarkkoja, niin kyseessä ei ole "viiva" tai "väliviiva", vaan miinus.