Temu on tuoteväärennöksien paratiisi. Kuka tilaa Teumusta? Ja miksi?
Iltalehti tänää 6.8.2025:
Temusta löytyi tuttuja suomalaisyrityksen tuotteita Ei ole todellista
Väärennösten joukosta löytyy Finlaysonin Elefantti-kuosista tehtyjä sukkia, rantapyyhkeitä, suihkuverhoja ja vilttejä. Lisäksi myynnissä on Tom of Finland -tuotteita.
Tämä on rikollinen. Mehän joudutaan maksamaan Tom of Finland Foundationille rojaltimaksuja joka kerta, kun me tehdään pussilakana. Vähän epäilen, että nämä maksaisi mitään yhtään kenellekään, Kurttila sanoo.
Ei paljon enempää laittomammaksi voi mennä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33c3022b-c5f5-42aa-92c4-a5a7c114a7e8
Kommentit (522)
Alieeni kirjoitti:
Mitäs suomiyritykset ovat niin ahneita. Itse olen kyllä niin peeaa ettei ole varaa Temuun eikä kirppiksiin edes
Yrityksen on pakko maksaa työntekijöille kilpailukykyistä palkkaa, muuten ei saa työntekijöitä. Lisäksi materiaalit maksavat, ja verotkin on pakko maksaa, muuten häkki heilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Alieeni kirjoitti:
Mitäs suomiyritykset ovat niin ahneita. Itse olen kyllä niin peeaa ettei ole varaa Temuun eikä kirppiksiin edes
Yrityksen on pakko maksaa työntekijöille kilpailukykyistä palkkaa, muuten ei saa työntekijöitä. Lisäksi materiaalit maksavat, ja verotkin on pakko maksaa, muuten häkki heilahtaa.
Eli on ok siirtää tehdas ja tuotanto Kiinaan, mutta suomalaisen kuluttajan pitäisi ostaa se Kiinassa valmistettu tuote välikäsien kautta ja kalliimmalla? Ikävä kyllä nyt eletään 2000-lukua ja välikäsiä tarvitaan yhtä vähän kuin lammaspaimenia tai kaskenpolttajia. Koettakaa sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan sieltä Tom for Finland -lakanan niin keneltä se on pois? Aitoa en ostaisi muutenkaan
Niin. Täsmälleen sama kuosi, ja itse tuote voi helposti olla kestävämpi kuin aito. Toki sen lisäksi, että hinta on murto-osan verran. Olisikohan joku pieni syy siinä. Sen sijaan että aitojen myyjä paheksuu ja tuomitsee, kannattaisi miettiä mikä omassa toiminnassa sakkaa. Ja ei, se ei ole pelkät verot ja muut vain ulkopuolelta määritellyt asiat.
Kiinassa ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa. Jos käytät sopivaa vähemmistöä työvoimana, ei tarvi maksaa palkkaa ollenkaan. Täällä taas pitää maksaa 11 euroa tunnilta kertaa työn sivukulut, eli noin kolmekymppiä tunnilta. Jos hommaan menee tunti, niin hinta on siten 30 euroa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit jotkut hyväuskoiset väittää, että "samaa tavaraa se Temu myy kuin muutkin kaupat, vain murto-osalla hinnasta" tajuamatta, että se "sama tavara" on pitkälti väärennöksiä.
Väärennöksiä ja vaarallisia. Materiaalit myrkyllisiä. Tuoteturvallisuus testaamatta. Mitään tavaran tuloutustarkistusta ei tehdä kuten suuret maahantuojat tekevät.
Kerrostalokodeissa tehdään tuloutustarkistukset. Tarkistetaan minkä lajin lude, torakka, hämähäkki tai skorppioni tällä kertaa paketista putkahti karkuun.
Nämä hyönteiset lymyää lähetyspakkauksissa. Pahveissa. Yksittäisessä tuotepakkauksissa harvemmin.
Mun Temu-tilaukset olivat kaikki muovissa. Yksittäiset tuotteet olivat välillä pahvia, mutta koskaan ei koko tilaus ollut pahvissa, vaan aina ohuessa, valkoisessa muovissa.
Nyt lähti 473,27 € Temutilaus. Suomessa vastaava olisi maksanut yli 1000 €.
Tilailin Temusta fillariin peilin. Tilaukseen piti kuitenkin etsiä lisää, että sai minimin 10 euroa täyteen. Valitsin sitten paketin sukkia 4,70 euroa. 12 Pairs Men'S Athletic Socks - Breathable, Moisture-Wicking, Short-Cut Low-Top.
Tuli sitten pakettin parhaita kesäsukkia, mitä minulla on ikinä ollut. Erittäin mukavat jalassa, riittävän ohuet kesään. Pysyvät jalassa todella hyvin. Kuvio ehkä vähän ruma, ei haittaa.
Temun kuteista ja muusta romusta teen kirppiksellä hyvän tilin. Samoin kesätapahtumissa. Bingo ja arpajaiset suunnitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin siellä pyyhkeeseen, missä luki Marimekko.
Luultavasti polyesteriä sekin.
Ja pehmennetty ftalaatteilla, joka on myrkky. Sitä on löytynyt tullin tarkastuksista vaatteista ja lasten tarvikkeistakin.
Nämä kiinasta tilaajat eivät ole mitään köyhiä, vaan hemmetin tyhmiä ja moraalittomia.
Jopa työkaluista löytyy myrkkyjä!??
Rajoitettuja tai tietyissä tuotteissa kokonaan kiellettyjä muovinpehmentimiä eli ftalaatteja tutkittiin laajasti eri tuoteryhmistä, kuten leluista, asusteista, jalkineista ja käsityökaluista, ja niitä myös löydettiin.
https://tukes.fi/-/lahes-2200-euroopan-markkinoilta-poistettua-vaaralli
Vierailija kirjoitti:
Temun kuteista ja muusta romusta teen kirppiksellä hyvän tilin. Samoin kesätapahtumissa. Bingo ja arpajaiset suunnitteilla.
Joko verottaja tai Kela on jo ottanut yhteyttä? Sinustahan tehtiin eilen ilmianto verottajalle, heidän järjestelmään.
https://www.vero.fi anna-vihje-verovilpista
Vierailija kirjoitti:
Tilailin Temusta fillariin peilin. Tilaukseen piti kuitenkin etsiä lisää, että sai minimin 10 euroa täyteen. Valitsin sitten paketin sukkia 4,70 euroa. 12 Pairs Men'S Athletic Socks - Breathable, Moisture-Wicking, Short-Cut Low-Top.
Tuli sitten pakettin parhaita kesäsukkia, mitä minulla on ikinä ollut. Erittäin mukavat jalassa, riittävän ohuet kesään. Pysyvät jalassa todella hyvin. Kuvio ehkä vähän ruma, ei haittaa.
Siis sulla on minimitilaus 10 euroa? Kokeilin laittaa jotain ostoskoriin ja mulla on 25 euroa. Onko sulla Temun äppi? Mulla nimittäin ei ole, vaan käytän sitä selaimella.
Minäkin vihasin aiemmin Temuttajia. Olihan se helppoa viiden tonnin kuukausipalkalla, kun ei pitänyt joka penniä laskea. Nytpä olen pitkäaikaistyötön ja näyttää siltä, että en tule ns " hyvää työtä" enää löytämään, saati edes mitään työtä. On vähän muuttunut mielipide temuiluun- lähdin kokeilemaan ja nyt osaan sanoa, että järkevästi valikoimalla jotkut esim askartelu- ja harrastelutuotteet kannattaa todellakin tilata Temusta. Ilman Temua olisin vielä masentuneempi kun en voisi mitään kivaa harrastaa. Juuri katsoin saven muokkaukseen liittyviä välineitä, Temussa muutama euro, joka ikisessä suomen kaupassa täysin samaa kamaa ja hinta n 20e. Myös maalaamiseen käytettävä ät siveltimet yms todella hyvää laatua ja paljon halvempia.
Vaatteita en osta tai mitään keittiövälineitä yms. Ehkä senkin aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on minimitilaus 10 euroa? Kokeilin laittaa jotain ostoskoriin ja mulla on 25 euroa. Onko sulla Temun äppi? Mulla nimittäin ei ole, vaan käytän sitä selaimella.
Kertokaas, joku, miksi alapeukutatte? Onko teillä muilla siis kaikilla minimitilaus 10 euroa? En siis ole ostamassa mitään, vaan mietin, miksi meillä on eri summa. Olenkohan ollut niin huono asiakas? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko verottaja tai Kela on jo ottanut yhteyttä? Sinustahan tehtiin eilen ilmianto verottajalle, heidän järjestelmään.
https://www.vero.fi anna-vihje-verovilpista
Verottajalle syntyy "aihetta epäillä" tilanne, jolloin verottaja saa henkilön talous ja muut tiedot lähes mistä järjestelmästä tahansa. Jopa pankkitiedot.
Verottajan pääsy henkilötietoihin perustuu seuraaviin seikkoihin:
Lakisääteinen velvoite:
Verohallinnolla on lakisääteinen velvollisuus kerätä ja käsitellä tietoja verotusta varten.
Verotuksen hoitaminen:
Henkilötietoja tarvitaan verotuksen toimittamiseksi, valvomiseksi ja kantamiseksi.
Tietosuojalainsäädäntö:
Tietosuoja-asetus ja muut tietosuojalait asettavat rajoituksia henkilötietojen käsittelylle.
Oikeasuhteisuus:
Tietojen käsittelyn on oltava oikeasuhteista eli tarpeellista ja asianmukaista verotuksen hoitamiseksi.
Esimerkkejä verottajan käyttämistä henkilötiedoista:
Ansiotulot, pääomatulot ja muut tulotiedot.
Varallisuustiedot.
Pankkitilitiedot (tarvittaessa).
Verotustiedot.
Vierailija kirjoitti:
mut kun temu-pirjo sanoo että samaa tuotetta myydään suomalaisissa marketeissa...
Ja sitten se kuuluisa kolikon toinen puoli. Ostin Powerista rullahiiren, toimi kuukauden,,,tilasin Temusta uuden, tää on pelannut lähes puolitoista vuotta, ja on todella kovalla käytöllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mut kun temu-pirjo sanoo että samaa tuotetta myydään suomalaisissa marketeissa...
Ja sitten se kuuluisa kolikon toinen puoli. Ostin Powerista rullahiiren, toimi kuukauden,,,tilasin Temusta uuden, tää on pelannut lähes puolitoista vuotta, ja on todella kovalla käytöllä!
Lisäys: hinnat, Power 12,50, Temu: 2,42
Hei, minimitilaus on ensimmäisellä kerralla 10 euroa ja sen jälkeen 25 euroa. On kuitenkin varsin helppoa tehdä niin, että on aina vaan ensitilaaja. Tarvitaan vain uusi sähköpostiosoite ja ehkä uusi puhelinnumero. Prepaid maksaa vitosen ja sähköpostiosoite ei mitään.171
Kaikki ketkä ovat tunnustaneet tilanneensa Temusta on sieltä spektrin tyhmemmästä päästä. En tiedä yhtään älykästä ihmistä joka tilaa Temusta. Tilaaminen on todella hyvä tapa osoittaa millainen ihminen on: tyhmä, mauton, halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, joku, miksi alapeukutatte? Onko teillä muilla siis kaikilla minimitilaus 10 euroa? En siis ole ostamassa mitään, vaan mietin, miksi meillä on eri summa. Olenkohan ollut niin huono asiakas? :D
Alapeukutan sitä, että tunnustat tekeväsi tyhmyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä paskiaiset myyvät kiinanrihkamaa netissä ja kirpputoreilla. Ongelmat leviävät.
Juuri tämä! Tilataan kotiin halvalla ja myydään kirpputoreilla voitolla. Kieltämättä vaatteissa on kuvien mukaan kivojakin juttuja ja todella isoja kokoja, mutta noita en osta, ihan periaatteesta. Onneksi jotkut kirpputorit ovat kieltäneet ultrapikamuodin.
Se on huonolaatuinen. Se voi myös sisältää sellaisia haitallisia aineita, jotka eivät lähde pois pesussa. Eli tilaaminen ja tuotteen käyttäminen on pois sinulta itseltäsi.
Parempi ostaa marketista ihan tavallinen lakana ilman printtiä. Pääset halvemmalla ja terveempänä, eikä sitten harmita kuvion haalistuminen pesussa.