Temu on tuoteväärennöksien paratiisi. Kuka tilaa Teumusta? Ja miksi?
Iltalehti tänää 6.8.2025:
Temusta löytyi tuttuja suomalaisyrityksen tuotteita Ei ole todellista
Väärennösten joukosta löytyy Finlaysonin Elefantti-kuosista tehtyjä sukkia, rantapyyhkeitä, suihkuverhoja ja vilttejä. Lisäksi myynnissä on Tom of Finland -tuotteita.
Tämä on rikollinen. Mehän joudutaan maksamaan Tom of Finland Foundationille rojaltimaksuja joka kerta, kun me tehdään pussilakana. Vähän epäilen, että nämä maksaisi mitään yhtään kenellekään, Kurttila sanoo.
Ei paljon enempää laittomammaksi voi mennä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33c3022b-c5f5-42aa-92c4-a5a7c114a7e8
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan sieltä Tom for Finland -lakanan niin keneltä se on pois? Aitoa en ostaisi muutenkaan
Arvoisin sinun älykkyysosamäärän hyvin matalaksi. Olen pahoillani.
Suomalaisista tuotteista ei löydy niin kauniita vaatteita kuin Temusta. Ilman postimaksua ja lisäksi ilmainen palautus.
Finlayson on viimeinen yritys joka voi kritisoida. On myynyt aasiassa tehtyjä halparättejä siihen hintaan että niiden luulisi olevan kotimaisia laatutuotteita. Nimikin viittaa siihen että olisi kotimaassa tehty tuote. Muuttaisi nimensä Chinaysoniksi.
Itsekin onnistuin ostamaan aikoinaan Kankenin repun alista hyvään hintaan. En ymmärrä mitä itkemistä tässä on? Ei vaikuta mitenkään sinuun.
Onhan siellä Unikko-tuotteitakin.
Nimi ei ole sama, ulkoasu on.
Uskomatonta että Kiinasta voi tilata ilman postimaksua ja kotimaasta tilattaessa tulee aina tuntuvat postimaksut.
Alieeni kirjoitti:
Mitäs suomiyritykset ovat niin ahneita. Itse olen kyllä niin peeaa ettei ole varaa Temuun eikä kirppiksiin edes
Ainakin musta olisi kiva olla niin hyvätuloinen, ettei tarttisi miettiä, mistä tavaransa hankkii. Nyt ei tartte miettiä, että silleen tietty yksinkertaistaa elämää, kiitos hallituksen toimien.
Vierailija kirjoitti:
mut kun temu-pirjo sanoo että samaa tuotetta myydään suomalaisissa marketeissa...
Se on useimmin keski-iän aikaa sitten ohittanut mieshenkilö ja sen huomaa yleensä jo kirjoitustyylistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit jotkut hyväuskoiset väittää, että "samaa tavaraa se Temu myy kuin muutkin kaupat, vain murto-osalla hinnasta" tajuamatta, että se "sama tavara" on pitkälti väärennöksiä.
Väärennöksiä ja vaarallisia. Materiaalit myrkyllisiä. Tuoteturvallisuus testaamatta. Mitään tavaran tuloutustarkistusta ei tehdä kuten suuret maahantuojat tekevät.
Kerrostalokodeissa tehdään tuloutustarkistukset. Tarkistetaan minkä lajin lude, torakka, hämähäkki tai skorppioni tällä kertaa paketista putkahti karkuun.
Nämä hyönteiset lymyää lähetyspakkauksissa. Pahveissa. Yksittäisessä tuotepakkauksissa harvemmin.
En haluasi asua kerrostalossa, jossa asuu myös joku temu- suurostaja. Huhuh!
Kun luen Temussa arvostelut, en ole kertaakaan pettynyt laatuun. Sen sijaan viimeisimpiin Finlayson-pyyhkeisiin olen. Kuvio kulahti samantien ja ripustuslenkki irtosi. En oikein viitsi ostaa skeidaa ihan vain kannatuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hintahan se houkuttaa. Mutta myös se että sieltä löytää sellaistakin mitä kotimaan kaupoista ei löydä.
Kuten tom of finlandia, josta finlayson maksaa jokaisesta tuotteestaan ylimääräisen maksun tuotemerkin omistajalle? Temu ei ja siellä on kuitenkin myynnissä tuotakin tuotemerkkiä
Temu on helpoin tapa saada käyttökelvotonta kamaa. Ei tarvitse ulolle haisevan rahvaan kanssa halpiksiin, kuten esim. Keskisen kyläkauppaan tai Tokmannille. Ja Temusta kai nekin myytävänsä tilaavat.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin onnistuin ostamaan aikoinaan Kankenin repun alista hyvään hintaan. En ymmärrä mitä itkemistä tässä on? Ei vaikuta mitenkään sinuun.
Se ei ollut aito.
Temu-ja Shein-vaatteita on myynnissä mm. nettikirppareilla. Niitä en osta periaatteestakaan.
Temusta tilataan, koska sieltä saa halvalla. Se on pääasiallinen syy.
Finlayson tunnetusti myy itse temulaatua kalliilla. Ymmärrän että ärsyttää kun samaa huonoa laatua voi nyt tilata suoraan Temusta pikkurahalla.
Vierailija kirjoitti:
Alieeni kirjoitti:
Mitäs suomiyritykset ovat niin ahneita. Itse olen kyllä niin peeaa ettei ole varaa Temuun eikä kirppiksiin edes
Ainakin musta olisi kiva olla niin hyvätuloinen, ettei tarttisi miettiä, mistä tavaransa hankkii. Nyt ei tartte miettiä, että silleen tietty yksinkertaistaa elämää, kiitos hallituksen toimien.
Jos hallitus vaihtuu vassariksi, niin lupaatko lopettaa temusta tilaamisen? Vai keksitkö jotain muuta tekosyyksi
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan sieltä Tom for Finland -lakanan niin keneltä se on pois? Aitoa en ostaisi muutenkaan
Se on pois siltä suomalaiselta yrittäjältä, voi joutua vähentämään väleä kun kaikki tilaa kiinapaskaa!
Mä just "käräytin" pari myyjää Instassa jotka kauppas marimekon feikkejä tuotteita, Kiinassa nimenomaan.
Pistivät lakimiehet asialle, no, aina tulee tilalle uusi mutta silti.
Onhan se niinkin että helposti sanoo, ostin marimekkoa ja se oli ihan paskatuote...menee maine ja sitten taas vähennetään työntekijöitä.
Kerrannaisvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Hintahan se houkuttaa. Mutta myös se että sieltä löytää sellaistakin mitä kotimaan kaupoista ei löydä.
Ja se, että kaiken saa samasta paikasta sen sijaan, että ajelisi kahdeksan kaupan kautta tai tilaisi jokaisen tuotteen erikseen eri kaupoista. Jollain rahdilla se Suomeen Kiinasta rahdattu ("parempi") krääsäkin on tänne tuotu. Ilmeisesti tavarat jotenkin tyhjästä manifestoituu suomalaisten kauppojen hyllyille ja varastoihin 😂. Mutta senhän voi sopivasti unohtaa.... kun kantaa tavaraa ulos halpapuljuista.