66v tätini kuoli. Ei mitään omaisuutta vaikka teki töitä yli 40 vuotta.
Niin se vaan Suomessa helposti menee, että mikäli teet pienipalkkaista työtä, et saa säästöön mitään.
Kuten tätini, oli töissä eka jossain ravintolassa ja sitten suurkeittiöllä keittäjänä Työvuosia tuli yli 40, pari vuotta sitten pääsi eläkkeelle ja nyt ikävä kyllä kuoli.
Asui vuokrakämpässä koko elämänsä. Joskus oli joku mies elämässä mukana mutta ei enää vuosiin.
Ainoa omaisuus mitä tädiltä.jäi, on 15 vuotta vanha Toyota Yaris, pari tonnia rahaa, huonekalut plus muu irtaimisto.
Sellainen elämä oli hänellä.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tilanne, jos tyydyt siihen ajatukseen, ettet voi saavuttaa mitään. Olen aina ollut selvästi alle keskituloinen. Nytkin tienaan bruttona 2500€/kk, mutta silti minulla on velaton vajaa sadantonnin kaksio 46-vuotiaana. Parikymmentä vuotta asuntovelallinen olin. Ihmettelin aina, että miksi maksaa 700 eurolla kuukaudessa vuokraa, kun sen voi laittaa omaankin asuntoon. Moni vaan tyytyy ajatukseen, että en minä pysty, ja sitten ovat ikänsä vuokralordin talutushihnassa.
Tai sitten omaa varallisuutta ei haluta sijoittaa mureneviin betoniseiniin. Mieluummin 100 000 e sijoituksissa, joista ne saa helposti ulos kuin odottelee vuosikausia meneekö se oma murju kaupaksi vai ei. Ilmaista asuminen ei ikinä omistusasunnossakaan ole, vastikkeet nousee ja jossain vaiheessa tulee kalliita putkiremontteja ym.
Sua vain ottaa pantiin ettei perintöä
Mitä ihmiseltä sitten pitäisi jäädä;Guldenburgin kartano?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on sinullakin pokkaa rääpiä toisten elämästä. Jokaisen elämän alku on erilainen. Meillä hakattin meitä lapsia niin että maailma musteni silmissä. Suurin osa jo haudassa,nuorena sairauksiin menneitä. Parilla asiat paremmin mutta ovat kyllä maksaneet hirvittävän hinnan säästeliäisyydestään. Minä tönään jokaisen liikenevän sentin lapsille. Eläke 1220 € ! Toivottavasti mietit sanojasi yöllä valvoesssasi! Jos et ensi yönä,niin kyllä se yö vielä tulee!
Niin siis kenelle osoitit nämä sanasi? Olet kulkenut kovan tien sisaruksinesi. Toivottavasti lapset auttavat sinua vuorollaan, jos tarvitset apua. Ettet vain kasvata kiittämättömiä. Niitä kun on nykyisin näköjään joka oksalla. Ei riitä ymmärrys eikä mielikuvitus tajuamaan, mitä vaikeudet tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita ollut juttuja varastoduunariukoista, jotka eläneet pihisti pienellä palkallaan ja kuoltuaan ollut miljoonaomaisuus, joka testamentattu jollekin kunnalle tai vastaavaa. Eli voihan sitä pienistäkin tuloista vaurastua. Tätisi on luultavasti käyttänyt rahansa elämiseen ja ties mihin, toivottavasti mielekkäisiin ja nautintoa tuottaviin asioihin.
Tiedän yhden matalapalkkaisen duunarin jolla oli 350 k omaisuutta kuollessaan. Mies oli sairaalloisen pihi. Perikunta oli tyytyväinen. Kukaan ei arvannut, luulivat että oli köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa, kuin että Suomen korkea elintaso ja hyvät tuet vähävaraisille on tehnyt tällaisiin ketjuihin kirjoittelevista ihmisistä hemmoteltuja ikilapsosia. Onko aivan vieras ajatus, että ihmiset globaalisti kautta historian on tehneet töitä saadakseen ruokaa ja katon päänsä päälle? Siihen ne ap:n tädinkim rahat on menneet eikä se todellakaan ole orjuutta. Vaan ihan normaalia elämää. Ajatus, että työnteolla pitäisi aina saada omaisuutta kerryttyä on ihan hassu. Koittaisitte vaikka ensin elättää itse itsenne.
Jos ihminen on töissä 40 vuotta, minusta olisi kohtuullista, että hänen olisi mahdollista omistaa asuntonsa, jolloin eläkkeellä olisi (hyvässä lykyssä) edullinen asuminen. Jos haluaa asua vuokralla, niin se on sitten oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiseltä sitten pitäisi jäädä;Guldenburgin kartano?
Jaaha, yksi ehtiväinen trolli jälleen kerran. Mikä on tarkoituksesi?
Vierailija kirjoitti:
Tädin olis kannattanut sijoittaa pienestä palkasta osakkeisiin. Se on ainoa tie vaurastumiseen tavikselle. 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon 7% keskimääräisellä vuosituotolla niin 20v kuluttua rahaa on 10000€ 👍
30 tai 40 vuotta sitten sijoittaminen ei ollut yhtä helppoa aloittaa kuin tänä päivänä. Pienipalkkaiselle varmasti iso kynnys mennä pankkiin kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Tädin olis kannattanut sijoittaa pienestä palkasta osakkeisiin. Se on ainoa tie vaurastumiseen tavikselle. 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon 7% keskimääräisellä vuosituotolla niin 20v kuluttua rahaa on 10000€ 👍
Kymppitonnilla ei pitkälle pötkitä!
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi tilanne, jolloin edesmenneen viimeinen lounas olisi velaksi ostettu. Silloin menisi kaikki raha omaksi hyväkseen.
Ei sentään. Itse jouduin maksamaan osan sukulaiseni hautajaiskuluista, koska hän oli tehnyt juuri noin. Hautajaiskulut lankesivat neljälle sukulaiselle. Aika paljon kirpaisi, sillä olin tuohon aikaan opiskelija.
Monessa keskustelussa joku jankkaa potkulaki, potku-laki sitä tätä... Lopeta jo.
Minulta ei jää mitään. Ei edes sitä 2t.
Kyllä kai ne jossakin uunissa saa sitte poltettua.
Rahani käytin omaan elämään.
Mulla tuli vähän outo fiilis, kun näin joitakin vuosia sitten paikallislehdessä jutun mun lapsuudenkoulun keittäjästä, joka oli kuollut. Hän oli jo silloin nuorena 80-90-luvulla harvahampainen ja meidän muksujen mielestä vähän pelottava, jämpti ja kovaääninen nainen. Häntä toteltiin.
Siihen aikaan meitä koululaisia vielä laitettiin vuorollaan auttamaan keittiössä (helvetin hyvä asia muuten) ja muistan kuinka hän säälimättä ojensi minua kun en esimerkiksi ollut kaapinut pesuun menoa perunamuusikulhoa kunnolla. Muistan tänäpäivänäkin hänen käheän äänen, kuinka mun pesuun laittamassa kulhossani on edelleen ainakin kahden ihmisen muusit.
Ja kun näin sen naisen kuvan paikallislehdessä, että hän oli kuollut vain kuuskymppisenä.
En tiedä ehtikö olla edes eläkkeellä ollenkaan. Koko elämänsä keittiössä rehkinyt ,meidän, kiittämättömien kakaroiden eteen niin...vetää nöyräks. Jutun mukaan hänellä ei ollut miestä, eikä lapsia.
Ei itellänikään ole nyt keski-ikäisenä(kään) miestä, eikä lapsia. Mutta mulla on ihan hyvä työ, ihan ok palkka ja jo maksettu asunto.
Tuntuu hassulta ajatus, että olisin vain koko elämäni häärännyt keittiössä muiden lasten eteen ja sitten kuollut pois.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista saa melko pientä palkkaa. Ei sillä rikastumaan pääse. Ja vaikka eläkkeistä kohkataan nykyään. valtavasti, eivät ne suuret ole.
Älä liioittele. Puolet työssäkäyvistä saa mediaania parempaa palkkaa. Mediaanipalkka on 3225e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 tai 40 vuotta sitten sijoittaminen ei ollut yhtä helppoa aloittaa kuin tänä päivänä. Pienipalkkaiselle varmasti iso kynnys mennä pankkiin kyselemään.
Pankeissa oli jo 80-luvulla korkeakorkoisia tilejä, yli 10 pros, muistaakseni, siihen minäkin sijoitin aluksi säästöjäni keittäjän palkasta.
Siitä lähtien sijoitukset ovat kasvaneet lähes 200 000 sekä muuhun omaisuuteen.
Myöhemmin menin naimisiin ja tein maatalon töiden lisäksi 25 vuotta tuota keittäjän työtä.
2 lasta on koulutettu työelämään ja pärjäävät hyvin.
On oma valinta mihin rahat laittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tilanne, jos tyydyt siihen ajatukseen, ettet voi saavuttaa mitään. Olen aina ollut selvästi alle keskituloinen. Nytkin tienaan bruttona 2500€/kk, mutta silti minulla on velaton vajaa sadantonnin kaksio 46-vuotiaana. Parikymmentä vuotta asuntovelallinen olin. Ihmettelin aina, että miksi maksaa 700 eurolla kuukaudessa vuokraa, kun sen voi laittaa omaankin asuntoon. Moni vaan tyytyy ajatukseen, että en minä pysty, ja sitten ovat ikänsä vuokralordin talutushihnassa.
Tai sitten omaa varallisuutta ei haluta sijoittaa mureneviin betoniseiniin. Mieluummin 100 000 e sijoituksissa, joista ne saa helposti ulos kuin odottelee vuosikausia meneekö se oma murju kaupaksi vai ei. Ilmaista asuminen ei ikinä omistusasunnossakaan ole, vastikkeet nousee ja jossain vaiheessa tulee kalliita putkiremontteja ym.
Useimmiten kuitenkin se joka ei asuntoon sijoita ei sijoita yhtään mihinkään muuhunkaan. Kuten tämä aloituksen täti, joka olisi hyvin voinut sijoittaa edes oman vanhuutensa varalle
Ehkä hänellä on aarre taivaassa.
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.