Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

66v tätini kuoli. Ei mitään omaisuutta vaikka teki töitä yli 40 vuotta.

Vierailija
05.08.2025 |

Niin se vaan Suomessa helposti menee, että mikäli teet pienipalkkaista työtä, et saa säästöön mitään. 

Kuten tätini, oli töissä eka jossain ravintolassa ja sitten suurkeittiöllä keittäjänä Työvuosia tuli yli 40, pari vuotta sitten pääsi eläkkeelle ja nyt ikävä kyllä kuoli. 

Asui vuokrakämpässä koko elämänsä. Joskus oli joku mies elämässä mukana mutta ei enää vuosiin. 

Ainoa omaisuus mitä tädiltä.jäi, on 15 vuotta vanha Toyota Yaris, pari tonnia rahaa, huonekalut plus muu irtaimisto. 

Sellainen elämä oli hänellä. 

Kommentit (283)

Vierailija
201/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen olisi pitänyt kerätä omaisuutta? Ei mullakaan mitään kiinteätä omaisuutta ole vaivoinani, rahat yritän tuhlata ennen kuolemaani. Ja todellakin toivon että kuolen ennen puolisoani ettei mun kontolleni jää okt sun muuta omaisuutta. 

Hyvin optimoitu!

Kaikki rahat pitäisikin olla tuhlattu ennen loppua.

Vierailija
202/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavanomaista köyhistä oloista lähteneillä matalapalkkaisilla.

Työttömänä olisi varmaan rasittunut ja stressannut vähemmän ja elänyt 15 vuotta pidempäään ja täysin samalla elintasolla.

Tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret saa helpommin töitä, kun takaisinottovelvollisuus poistuu. 

Vierailija
204/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas halventava aloitus. Millainen elämä mahtanee olla apllä itsellään.

Vierailija
205/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini kuoli saman ikäisenä ja yhtä vähän jäi häneltä. Oli jäänyt sairaseläkkeelle nelikymppisenä kun liikuntakyky meni huonoksi. Tätisi elämä oli kuitenkin varmaan vähän leveämpää ja jos oli suht terve, pystyi rahoillaan hankkimaan jotain vaihtelua elämään.

Vierailija
206/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekö se on hyvän elämän mittari, kuinka paljon jää omaisuutta perikunnalle?

Se voittaa jolla lopussa eniten?

Elämä pelissä.

Vierailija
207/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti oli kaupassa töissä, jäi velaton kaupunkiasunto, rahastoja yms. Oli aina säästäväinen, eikä lapsia elätettävänä.

Vierailija
208/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tyytyä tuollaiseen työhön eikä pidä asua vuokralla opintojen jälkeen.

Voiko tuollainen tyhmyys sattua vai tottuuko ihminen....

Vierailija
209/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Taidat valehdella. Keittiötyössäkin on kyllä kokoaikaisella väellä toimeentulon takaavat paljat. Kokemuslisiä kertyy, ja suurkeittiö... Viittaa kuntatyönantajaan.

Tietysti ihmiset käyttävät rahaa kukin tavallaan.

Ennemminkin tuossa, etenkin noi nuorena kuin 66-v:na kuolleella, tilanne kertomillasi spekseillä viittaa pitkäön työttömyyteen.....

Esim hoitoapulainen sosiaalialan työssä, pitkä työura, hyvin toimeen tulleita varsinkin kun esim Helsingissä nåissä töissä monilla ollut kaupungin työsuhdeasunto...

Vierailija
210/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen olisi pitänyt kerätä omaisuutta? Ei mullakaan mitään kiinteätä omaisuutta ole vaivoinani, rahat yritän tuhlata ennen kuolemaani. Ja todellakin toivon että kuolen ennen puolisoani ettei mun kontolleni jää okt sun muuta omaisuutta. 

Hyvin optimoitu!

Kaikki rahat pitäisikin olla tuhlattu ennen loppua.

Jos täti ei itse ottanut henkeään pois oman käden kautta ei täti millään voinut tietää, että elämä päättyi noin nopeasti ja säästöillä ei ollut mitään merkitystä. Normaali ihmisellä on paljon väliä kuinka paljon itselleen vanhuuden turvaksi säästänyt ja ne jotka ovat säästäneet ovat juuri niitä vanhuksia joista sinäkin kuvittelet, että heillä on joku valtava eläke 

Katkerana tälläkin palstalla parutaan isoista eläkkeistä, vaikka oikeasti nuo eläkeläiset ovat sijoittaneet juurikin vanhuuden varalle 

Vierailija
211/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes usko todeksi tuota tarinaa. Keksii aikansa kuluksi...

40 vuotta työssä... Kyllä siinä ehtii säästöjäkin tulla jos vain haluaa. Suurkeittiö viittaa kuntatyönantajaan. Kunnilla on keittiöalallekin ok palkat ollut jo pitkään. 

Tuo tarina ei ole totta! Tyyppi satuilee.

Vierailija
212/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut nyt noin 300 000 euron asunto. Lainaa olisi saanut vakityön ansiosta.

Miksi olisi kituuttanut maksaakseen itselleen asunnon kun voi vaihtoehtoisesti satsata ne rahat elämiseen. Silloin kun on vielä elossa.

Vierailija
213/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloittajan kertomukseen kommentoidaan vastavetona menestystarinoita pienipalkkaisista puurtajista!

Lopettakaa tällainen!

Vierailija
214/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes usko todeksi tuota tarinaa. Keksii aikansa kuluksi...

40 vuotta työssä... Kyllä siinä ehtii säästöjäkin tulla jos vain haluaa. Suurkeittiö viittaa kuntatyönantajaan. Kunnilla on keittiöalallekin ok palkat ollut jo pitkään. 

Tuo tarina ei ole totta! Tyyppi satuilee.

Voi satuilla, mutta fakta kuitenkin on, että aika suurelta osalta ihmisiä ei jää perinnöksi juuri mitään. En jaksa nyt alkaa asiaa tarkistamaan, mutta heitän lonkalta, että viidesosalta jää perittävää alle viis tonnia 

Vierailija
215/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tädillä ei varmaankaan ollut lapsia. Jos olisi ollut, niin perintö olisi jäänyt lapsille ja Ap ei olisi tiennyt sen määrästä mitään. Nyt hän tiesi, koska se perintö jäi jollekin muulle, esimerkiksi Ap:lle, tai jollekin mulle potentiaaliselle sukulaiselle.

Itse jos minulla ei olisi lapsia, käyttäisin koko omaisuuteni itseeni vähitellen. Luulen, että Ap:n täti on tehnyt juuri näin ja siksi perittävää ei juurikaan jäänyt. Kävisin syömässä hienommissa paikoissa, matkailisin, kävisin useammin kahviloissa, hieronnoissa... Koska miksi jättäisin omaisuuttani muille kuin lapsilleni. Jos elämässäni olisi joku erittäin tärkeä nuorempi henkilö, jonka kanssa olisin runsaasti tekemisissä, voisin jättää hänellekin.

Mutta koska minulla lapsia on, jätän kaiken heille JA yritän elää säästeliästä elämää. Tavoite on, että jokainen lapsi saa minulta alle nelikymppisenä (jo elinaikanani) tämän kaupungin keskusta-alueelta hyväkuntoisen 3 h ja keittiö asunnon tai vastaavan. Kaksi vanhempaa heistä on jo saanutkin ja kaksi pienempää saa aikanaan. Lapsilleni olen sanonut, että perinnöksi sopii jättää enemmän kuin mitä itse on saanut.

Mummoni antoi äidilleni asunnon kun äiti oli nuori. Äitini antoi minulle asunnon kun olin nuori. Minä annan lapsilleni asunnot kun he ovat nuoria, toivon, että lapseni antavat asunnot lapsilleen kun heidän lapsensa on nuoria. Meillä on pelannut hyvin tämä systeemi, jossa vanhempi sukupolvi auttaa nuorempaa. Se on kyllä vaatinut säästeliäästi elämistä ja asian tiedostamista. Paljon mieluummin autan lapsiani näin, kuin että opetan heidät siihen, että uudella mersulla ajetaan ja rahaa heitellään muutenkin sinne tänne. 

Vierailija
216/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kommentin olen lukenut ja nyt kerron joukkoon oman aivan henkilökohtaisen . Jokainen voi ajatella aivan mitä tahtoo. Olen itse ns. täti ja ainoa ja ainoalle kenelle täti voi olla sukulaisuus suhteen kautta. Itsestäni riippumattomista syistä olen lapseton. Vuosien aikana olen seurannut ja huomioinut tämän henkilön asennetta elämiseen ja olemiseensa ja päällimmäisenä hänestä huomioinut valtavan ahneuden. Aikoinaan hänen isänsäkin sanoi: ainoalla tyttärelläni on asiat hyvin kun perii köyhän tätinsäkkin.🤔🤣. Arvatkaahan toisenkin kerran miten olen jo asiani järjestänyt. Ei saa nuolaista ennenkö tipahtaa. Kyllä ihan olen elämääni elänyt aivan itselleni koska yhden ainoan kerran täällä olen ja lähden pois ennemmin tai myöhemmin. Ehkä minäkin siellä pilvenreunalla saan🤣🤣🤣. Asioitteni järjestelyyn ei millään tavalla liity minkäänlainen "kostotoimenpide", minulla vain todellakin on muutama henkilö jotka aidosti minusta välittää minun itseni vuoksi. Ehkä jotakin on ehkä ei, viimeinen päiväni sen sitten julki tuo. Mutta siihen saakka aion elää, omaa elämääni ilman ajatusta mitä joillekkin minun velvollisuuteni olisi jotain jättää.

Vierailija
217/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut erittäin paljon ja viettänyt muutenkin huoletonta elämää. Ja aion viettää jatkossakin. Kun omia lapsia ei ole, pyrin jättämään perikunnalle sopuisat 10000 euroa että saadaan äijä hautaan ja paperihommat taputeltua. Siellä toisella puolella ei tietääkseni ole vip-osastoa tai business -luokkaa niille jotka tulevat sinne ison osakesalkun kanssa.

Vierailija
218/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#DieWithZero on hyvä tavoite. Ei rahaa voi viedä mukanaan hautaan. Ne on parempi kuluttaa vielä kun henki pihisee.

Mikäli sinulla ei ole läheisiä, mitään perintöä ei tarvitse jättää.

Mutta miksi et halua auttaa esimerkiksi lapsiasi perinnön muodossa?

Vierailija
219/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
220/283 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut nyt noin 300 000 euron asunto. Lainaa olisi saanut vakityön ansiosta.

Miksi olisi kituuttanut maksaakseen itselleen asunnon kun voi vaihtoehtoisesti satsata ne rahat elämiseen. Silloin kun on vielä elossa.

MInulla asuntolainan lyhennys on muutaman kympin pienempi kuin vuokra.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme