Juhlat, ilmoittautuminen ja peruminen viime tipassa - Aikamme ilmiö
Tästähän on puhuttu kyllä julkisuudessakin aiemmin ja olen muutamasta vilkkaasta somekeskustelusta päätellyt, että aihe on aika yleinen ongelma nykyään. Tänä kesänä se vain kolahti omalle kohdalle ensimmäistä kertaa.
Teini pääsi ripille ja järjestettiin tietysti rippijuhlat. Päivä oli selkeästi tärkeä nuorelle. Leivottiin, koristeltiin, suunniteltiin, ostettiin juhla-asu.
Juhliin kutsuttiin 42 henkeä. Lähisuku eli isovanhemmat, sedät ja tädit puolisoineen, serkut, kummit ja jonkin verran vanhempien ystäviä ja muutamia ystäväperheitä.
Kutsu lähetettiin kuukautta ennen juhlia ja siinä oli selvä päivämäärä, mihin mennessä ystävällisesti pyydettiin ilmoittamaan tulosta.
Juhliin tuli 15 henkeä. Osa ilmoitti jo heti kutsun saatuaan, ettei pääse osallistumaan esimerkiksi matkan takia, ihan ymmärrettävä syy. Osa ilmoitti vain, ettei pääse ilman sen kummempia perusteluja - instasta oli sitten kiva katsella, mitä kivaa olivat tuona viikonloppuna tehneet. Suuresta osasta ei kuulunut yhtään mitään, vastasivat vasta etteivät pääse ja muutama pääsikin, kun kyselin asiaa ilmoittaututumispäivän jälkeen. Hämmentävän suuri osa ilmoitti, että "miettii vielä, tuon viikonlopun aikataulu vähän auki, katsotaan jos pääsemme..." ja ilmoitti sitten pari päivää ennen juhlia, että ei pääse.
Olin todella surullinen teinin ja meidän koko perheen puolesta. Oli useita ihmisiä, joiden tosiaan olisin toivonut osallistuvan juhliin - meille ja teinille tärkeitä tyyppejä.
No, meillä oli ihanat ja rennot puutarhajuhlat sitten pienellä porukalla. Teini sai juhlapäivänsä.
Silti jäin miettimään, miksi ihmiset ovat tällaisia? Onko teillä kokemuksia tällaisesta?
Kommentit (213)
Meillä oli sama ilmiö tämän kesän rippijuhlissa. Harmitti.
Harmitti myös se, että tarjoiluja meni todella paljon hukkaan. Olin tilannut ja valmistanut 35 hengelle, paikalle tuli lopulta 13 ihmistä. Pullaa ja kuivakakkua saa tietysti pakkaseenkin, mutta mitä teet pitopalvelun tekemille täytekakuille ja voileipäkakuille a 95 euroa kappale? Ei muuta kuin roskiin.
Erikoisena pidän myös sitä, että esimerkiksi lapsen toiset kummit ja siskoni&miehensä, joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä, eivät muistaneet häntä mitenkään. Eivät siis päässeet paikalle (kummallakaan ei ollut mitään todellista syytä, eivät vain viitsineet tulla), mutta eivät lähettäneet edes korttia. Itse olen esimerkiksi hääpareille ja rippijuhlijoille laittanut onnittelukortin aina, vaikka en juhlaan olisi päässytkään työvuoron tai matkan takia.
Pääsääntöisesti pitäisi ajatella niin, että jos sinut kutsutaan johonkin juhlaan, niin se on kunnianosoitus ja kertoo siitä, että juhlija haluaa juuri sinut tärkeää päiväänsä jakamaan. Voisi ajatella myös vaihteeksi sitä, että juhla järjestetään sen päähenkilön kunniaksi ja se on hänelle tärkeä virstanpylväs ja hieno päivä - ei ole kyse sinusta, vaan tämän toisen ihmisen ja tässä tapauksessa vielä nuoren merkkipaalusta.
Vierailija kirjoitti:
"Kummilla on vieläpä tärkeä rooli kirkossa kummilapsen siunaamisessa. "
Mutta yleensä vain yksi kummi mahtuu tuohon rooliin.
Meidän lapsellamme oli vain kaksi kummia, pariskunta. Ilmoittivat tulevansa rippijuhliin, mutta tiesimme jo valmiiksi etteivät tule. Joku syy perumiselle tulee viime tipassa, elleivät vain jätä ilmestymättä. Emme siis laskeneet heitä vieraiksi, ostimme itse nuoren kummeilta toivoman rippiristin ja pyysimme toisen henkilön siunaajaksi kirkkoon. Hyvä niin, sillä aamulla tosiaan tuli viesti, etteivät pääsekään tulemaan.
Ei siis tullut ongelmaa, mutta jos emme olisi tunteneet ja arvanneet heidän toimintatapaansa valmiiksi, olisi tilanteesta muodostunut ikävähkö.
Vierailija kirjoitti:
Monella meni aloituksen pointti kokonaan ohi. Varatkaa ne matkanne milloin lystäätte, mutta älkää sitten ilmoittako että olette tulossa juhliin tai "mietitte vielä" jos ette sinne ole tulossa.
Ja juhlien järjestäjänä hyväksykää se kiitos ei. Inhottaa soitella, että emme tule ja sitten alkaa urkkiminen, että miksi ei käy ja jos nyt sentään ja miettikää vielä ja ilmoitelkaa myöhemmin ja mikä muka on tärkeämpää... Se ei on ei, sitä ei tarvitse perustella ja muualle saa mennä, jos siellä on hauskempaa. En pidä siitä, että kieltäydyn kutsusta ja juhlapäivän aamuna tulee soitto, että oletteko tulossa. Ei, emme edelleenkään ole tulossa, kieltäydytty jo kolme kertaa.
Ennen juhliin mentiin koska haluttiin koska ei ollut muuta elämää. Nyt on some, netflix ja useampi asuu kaupungissa jossa aina jotain tapahtumaa. Rippijuhlat ei valitettavasti pärjää enää kilpailussa, häät vielä juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua turhauttaa nuo "suunnitelmat vielä auki sen viikonlopun osalta"-tyypit. Niin laiska vastaus. Käytännössä se tarkoittaa useimmiten, että tullaan, jos juuri silloin sattuu huvittamaan, mutta jos ei huvita, ei tulla. Noloa. Jos tuo olisi huono tekosyy esim "en ole varma, onko meillä rahaa tulla toiselta puolelta Suomea matkat + hotelli", pitäisi voida sanoa ääneen. Näin juhlan järjestäjä osaisi suhtautua eri tavalla, tarvittaessa vaikka sponssata junaliput ja tarjota majapaikan vuodesohvalta. Tai jos syynä epämääräiseen vastaukseen olisi mielenterveysongelmat, senkin voisi sanoa esim "haluisin tulla, mutta nyt mulla on ollut psyykkisten voimavarojen suhteen haastavaa, ja enkä voi olla täysin varma, mikä on vointi juuri juhlapäivänä. Sopiiko, että ilmoitan ihan lähellä juhlapäivää".
Mutta suurimmalla osalla noilla "en tiiä vielä" vastanneilla syynä tuskin on raha- tai vakavat mielenterveysongelmat. Kunhan ei vaan kiinnosta kau
Onko tuo siis oikeasti noin yleistä, että kun ihminen saa kutsun, jossa on viimeinen ilmoittautumispäivä, hän vastaa siihen heti tai nopeasti ja sanoo, ettei ole varma? Eikö se (RS)VP-merkintä ja päivämäärä ole sitä varten siinä kutsussa, että ihminen saa itse mielessään säätää, pääseekö vai ei, ja ilmoittaa tuona päivänä tai vähän aiemmin, tuleeko vai eikö?
Siis onko se tuollaista säätämistä nykyään? Oikeasti? Aikuisten ihmisten kesken?
Sinänsä kutsujan pitäisi toki itse osata ajatella juhlia järjestäessään noita muita kysymyksiä ja niiden mahdollista vaikutusta ihmisten tulomahdollisuuksiin. Harvoin kai kutsuu ihmisiä, joiden elämästä ei tiedä yhtään mitään, niin kai sitä jo juhlia suunnitellessa osaa arvioida edes jotenkin realistisesti, ketkä kutsutuista oikeasti pääsevät ja voivat tulla paikalle. Pohjaten aiempaan kokemukseen ko. ihmisestä tai ihan sillä perustiedolla, onko ihminen a) pysyvässä palkkatyössä, määräaikaisilla pätkillä tai nollasoppareilla, vai työtön ja b) miten kaukana juhlapaikasta ihminen asuu ja onko hänellä autoa vai onko julkisten varassa (ja millaiset ovat julkisten aikataulut) sekä c) onko kutsuttu yksineläjä vai perheellinen (ja aiemmat tiedot tähän muuttujiksi, eli onko bensakuluihin ja lahjaan käytettävään rahasummaan jakajia jne.)
Voi olla että olen täysi uuno ja tietämätön, mutta jotenkin tuntuu näitä keskusteluja kuunnellessa ja lukiessa, että ihmiset eivät juhlia suunnitellessaan ota lukuun kutsuttavien tilanteita välttämättä ollenkaan, vaan laskevat että 45 kutsutaan ja vain 20 tuli paikalle, voi voi ja on tämä nyt. Lisäksi kutsuja on tietenkin aina ns. ylemmässä asemassa kutsuttuun nähden, joten hyvin harva kutsuttu alkaa itse automaattisesti kertomaan, "onko meillä rahaa tulla toiselta puolelta Suomea", saati mielenterveysongelmistaan. Tällaisissa tilanteissa nimenomaan kutsujan pitäisi olla sensitiivinen ja vaikka sitten automaattisesti kysyä vähävaraiselta ja/tai toiselta puolelta maata tulevalta kutsutulta, voisiko kutsuja jotenkin edesauttaa halutun vieraan tulemista. Se ei voi olla kutsutun vastuulla, koska esim. taloushuolet aiheuttavat usein kokijoilleen jonkunasteista häpeää.
Tämä meni vähän ohi alkuperäisen ihmettelynaiheen eli sen, onko oikeasti yleistä, että vastataan ennen (RS)VP-päivää, ettei vielä tiedä. Ilmeisesti on. Se on yksinomaan huonoa käytöstä.
Rasittavimmat vieraat juhlien järjestäjien puolesta top 3
1. He, jotka pyynnöstä huolimatta eivät ilmoita mitään tulostaan. Kuinka vaikeaa on vastata tiettyyn päivään mennessä, että tullaanko vai ei, kun juhlien järjestäjä sitä kutsussa pyytää?
2. He, jotka ilmoittavat, että "ei vielä ihan tiedetä tuon viikonlopun suunnitelmia, ilmoitellaan lähempänä" ja sitten kaksi päivää ennen juhlia ilmoittavat, etteivät tule. Jälkikäteen näet instagramista, että ahaa, ovat olleet naapurissa grillijuhlissa tai lasten kanssa rannalla.
3. He, jotka ilmoittavat tulevansa koko perhe - esimerkiksi kuusi henkeä. Ja ilmestyvätkin sitten juhliin yksin, kun mies jäi katsomaan yleisurheilua ja en nyt ottanut lapsiakaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähisuku: vanhemmat, isovanhemmat, lapset, lapsenlapset, sisarukset mahdollisine perheineen.
Konfirmoidulla ei yleensä ole lapsia, saati lapsenlapsia eli hänelle ei sitten kutsuta juhliin kuin isovanhemmat, niinkö? Kyllä meidän lapsilla tädit ja serkut lasketaan lähisukuun. Toki serkkuja on vain 4 ja suht samanikäisiä, niin ovat tulleet läheisiksi.
Eikä osalla ihmisistä ole sisaruksia. Eli mikä on pointtisi? Kukin saa kutsua juhliinsa kenet haluaa. Minä vain määrittelin termin lähisuku.
Oma määritelmäsi on omituinen, koska se sisältää tädit, mutta ei setiä tai enoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ilmoittaa esteestä on kohteliasta. Ei kenenkään ole pakko osallistua eikä edes perustella poisjääntiään millään syyllä.
Epäkohteliasta sen sijaan on ilmoittautua ja sitten jättää tulematta. Ja toisaalta epäkohteliasta on myös pitää suunnitelmia auki, jos kutsussa on pyydetty varmistamaan osallistuminen tiettyyn päivään mennessä. Tuo varmistushan tarvitaan tarjoiluja varten. Sellainen saattaa olla että tullaan tai sitten ei tulla ei auta yhtään mitoittamaan tarjoiluja.
Jos ei vastaa RSVP:hen määräpäivään mennessä, se tarkoittaa, ettei tule. Ei kai kukaan ole niin törppö, että ei ilmoittaudu mutta tulee siltikin?
Kutsuun vastataan, vaikka kielteisesti. Muuten kutsuja joutuu huolehtimaan, että onko vastaus unohtunut tms. Järkyttävää tunarointia. Miten voi sattua näin monille menoja, että vain kolmasosa kutsutuista lopulta tulee? Olen ollut monissa juhlissa asuinmaassani. Vastaavaa ei tapahdu rennoimmissakaan riennoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on merkittävä ongelma tarjoilujen kannalta. Pidin jonkin aikaa sitten juhlat, kun täytin pyöreitä. Kutsuin noin 45 ihmistä. Muistaakseni 36 ilmoitti että tulee. Juhliin tuli lopulta noin 20. Ruokaa meni hukkaan todella paljon.
Juhlapäivän aamuna alkoi sitten kännykkä piippaamaan, kun ihmiset ilmoittivat esteistä. Merkittävä osa pois jääneistä oli kyllä puolisoita, kun kutsuin kaikilta aina koko perheen. Tosi moni ilmoitti, että tullaan koko perhe, mutta tulikin sitten vain itse. Olisi ollut fiksumpi, jos olisi suoraan ilmoittanut että tulee vain itse.
Mutta tämä kokemus vähensi kyllä halua järjestää juhlia jatkossa. Mieluummin tapaan sitten näitä kavereita vain kahden kesken. Turha nähdä vaivaa kun niin moni jättää kuitenkin tulematta.
Tuo on aika törkeää toimintaa kyllä. Että ensin ilmoitetaan, että tullaan mutta sitten perutaankin viime tipassa. Ilmeisesti korona-aika aiheutti tuon, että tarttuvan taudin oireisiin vetoamalla saatiin "lupa" vetäytyä aiemmista sopimuksista.
Jotenkin pitäisi nyt tapakouluttajien jalkautua Ylelle ja Maikkarille kertomaan, että noin toimiminen ei ole ok. Että on itsekästä toimia noin. Että "aatteleppa ite", mietippä omalle kohalle, miten tylsää ja kallista on, kun käy noin. Että maailmassa on muitakin kuin sinä ja se, mitä sinusta kulloisenakin päivänä sattuu tuntumaan.
Joidenkin ihmisten on vaikea ymmärtää se, että kaikki eivät pidä juhlista. Varmaan sen takia osa porukasta harrastaa tätä juhlien jälkeen tulemista, kun itse juhlapäivä tuntuu niin ahdistavalta, kun on paljon vierasta porukkaa ympärillä ja itse juhlakalun kanssa ei pysty vaihtamaan muuta kuin onnittelut. En kyllä itse ymmärrä tätä tapaa, vaan mielestäni pitäisi reilusti ilmoittaa, ettei osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua turhauttaa nuo "suunnitelmat vielä auki sen viikonlopun osalta"-tyypit. Niin laiska vastaus. Käytännössä se tarkoittaa useimmiten, että tullaan, jos juuri silloin sattuu huvittamaan, mutta jos ei huvita, ei tulla. Noloa. Jos tuo olisi huono tekosyy esim "en ole varma, onko meillä rahaa tulla toiselta puolelta Suomea matkat + hotelli", pitäisi voida sanoa ääneen. Näin juhlan järjestäjä osaisi suhtautua eri tavalla, tarvittaessa vaikka sponssata junaliput ja tarjota majapaikan vuodesohvalta. Tai jos syynä epämääräiseen vastaukseen olisi mielenterveysongelmat, senkin voisi sanoa esim "haluisin tulla, mutta nyt mulla on ollut psyykkisten voimavarojen suhteen haastavaa, ja enkä voi olla täysin varma, mikä on vointi juuri juhlapäivänä. Sopiiko, että ilmoitan ihan lähellä juhlapäivää".
Mutta suurimmalla osalla noilla "en tiiä vielä" vastanneilla syynä tuskin on raha- tai vakavat
Toki pitäisi aina vastata, viimeistään annettuna määräpäivänä, että ei pääse. Harvoin tulee kutsu kahta päivää ennen, ja juuri sen vuoksi kutsuttaessa onkin tärkeää antaa miettimisaikaa ihmisille. Esim. siihen, että jos oikeasti haluaa tulla mutta ei olisi varaa, ehtii miettiä, saisiko rahat kasaan tai miten voisi priorisoida muuten.
Eikä tietenkään pidä vastata kutsujalle ennen määräpäivää, että "saatetaan tulla tai ei tulla", vaan kiitetään kutsusta ja sanotaan, että ilmoitetaan määräpäivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kivahan se olisi saada mahdollisimman monta vierasta = mahdollisimman monta lahjaa.
Tää on kyllä outo näkökulma! Kyllä me toivotaan ne ihmiset sinne paikalle. Meiltä ei materiaa puutu, ihan tiedoksi. Eli ei olla lahjoja tai rahaa vailla. T. Eri
Rippijuhlat on iso juttu teille, mutta ei välttämättä sukulaisille saatika ystäväperheille. Kurjaa mutta totta. "Rennot puutarhajuhlat" voivat tuntua vieraista ihan joltain muulta, useasti ne ovat oikeasti aika rasittavia kokemuksia, small talkia itselle vieraiden ihmisten kanssa juhlatamineissa patsastellen. Oletan siis että kaikki 42 vierasta eivät kovin hyvin tunne toisiaan.
Tämmöiset juhlat voivat olla myös iso sijoitus; jos on kasvavassa iässä olevia lapsia, parille kolmelle lapselle juhlavaatteiden hankkiminen ei ole halpaa. Itse olen jättänyt ei-niin-läheisten sukulaisten juhlia väliin koska ei ole ollut sillä hetkellä mahdollista juhlavaatteita hankkia uusia vaatteita ja kenkiä, jotka ovat jo pieniä seuraaviin juhliin mennessä. Lahja itsessään on jo joillekin sijoitus. 50 euroa on hiton iso raha. Jos on vielä useampi juhla samana kesänä, niin kyllä siinä joutuu valintaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella meni aloituksen pointti kokonaan ohi. Varatkaa ne matkanne milloin lystäätte, mutta älkää sitten ilmoittako että olette tulossa juhliin tai "mietitte vielä" jos ette sinne ole tulossa.
Mitä on tapahtunut perinteiselle "Vastausta pyydetään 31.5. mennessä" -kysymykselle? Sille, että "tarjoilujen varaamiseksi pyydämme [sitovaa] ilmoittautumista 31.5. mennessä ja tietoa siitä, montako teidän porukasta on tulossa"?
Eikö tuota osata enää kysyä, jos/kun niin monet näiden ja muiden nettikommenttien perusteella "jäävät miettimään vielä"?
Mitä tuo "mietitään vielä" on ylipäätään? Kysymyshän on harvinaisen selkeästä, mustavalkoisesta, binäärisestä, vain kaksi vaihtoehtoa sisältävästä asiasta: tuleeko vai eikö tule? Jos ilmoittaa, ettei tule, ei tule. Asia selvä. Jos tulee, ni
"RSVP:stä huolimatta ihmiset vastaa nykyään että suunnitelmat on vielä auki. Siis vastaavat näin siihen pyydettyyn päivään mennessä. Juhlapäivänä sitten näkee, tulevatko vai eivät.
Ja osa vastaa että tulee, mutta juhlapäivänä sitten ilmoitetaan, että ei tullakaan."
Tuohan on aivan p**seestä!
Ei voi olla niin, että on tuollainen muka "kolmas vaihtoehto".
Vai pitäisikö ruveta painattamaan valmiita kutsukortteja, joissa on kolme vaihtoehtoa RSVP-päivämäärän jälkeen:
1 - Suurkiitos kutsusta, tulen/tulemme mielellämme, meitä tulee _X_ henkilöä. Tosi kiva nähdä silloin!
2 - Lämmin kiitos kutsusta, en/emme valitettavasti pääse, mutta toivotamme teille kaikille hauskoja juhlia!
3 - Kiitos kutsusta, suunnitelmat on meillä auki, eli olemme niitä keskustelupalstoillla ärtymystä herättäviä k*sipäitä, jotka haluavat esittää omaavansa laajan verkoston ja mahdollisuudet moniin upeisiin tilaisuuksiin, jotka osuvat juuri teidän juhlienne kanssa päällekkäin, mutta jotka tosiasiassa olemme itsekkäitä, laiskoja, FOMO-ihmisiä, jotka emme missään tilanteessa priorisoisi teidän juhlianne monenkaan asian edelle.
--> vastaus kirjataan "Ei/vät tule"-pinoon.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena; mitä Prometheus juhlissa juhlitaan, mikä on juhlan aihe?
Tämä! 😂
Miten tänä tekstiviestien aikana voi olla mahdotonta laittaa viestillä teksti:
Kiitos kutsusta!
Tulen ja hlömäärä/ En pääse tulemaan juhlaan.
Lämpimät Onnittelut juhlapäiväänne!
Kas näin, tuossa ei kauaa vanhentunut.
laittakaa lehteen ilmoitus meidän pirkko pekka ehkä pääsee ripille jos ei leiriltä pois potkita laittakaa tälle tilille fixxxxxx000000 min talletus 20e.
Vierailija kirjoitti:
Miten tänä tekstiviestien aikana voi olla mahdotonta laittaa viestillä teksti:
Kiitos kutsusta!
Tulen ja hlömäärä/ En pääse tulemaan juhlaan.
Lämpimät Onnittelut juhlapäiväänne!
Kas näin, tuossa ei kauaa vanhentunut.
Nimenomaan. Ihmeen monelle tuntuu olevan ylivoimaista. Jos joku on kysynyt jälkikäteen, oliko meillä kiva juhlapäivä, vastaan että olisit tullut paikalla. Turhaan kai sä jälkikäteen olet kiinnostunut niistä juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kummilla on vieläpä tärkeä rooli kirkossa kummilapsen siunaamisessa. "
Mutta yleensä vain yksi kummi mahtuu tuohon rooliin.
Meidän lapsellamme oli vain kaksi kummia, pariskunta. Ilmoittivat tulevansa rippijuhliin, mutta tiesimme jo valmiiksi etteivät tule. Joku syy perumiselle tulee viime tipassa, elleivät vain jätä ilmestymättä. Emme siis laskeneet heitä vieraiksi, ostimme itse nuoren kummeilta toivoman rippiristin ja pyysimme toisen henkilön siunaajaksi kirkkoon. Hyvä niin, sillä aamulla tosiaan tuli viesti, etteivät pääsekään tulemaan.
Ei siis tullut ongelmaa, mutta jos emme olisi tunteneet ja arvanneet heidän toimintatapaansa valmiiksi, olisi tilanteesta muodostunut ikävähkö.
No, tilanne on tietenkin jo tuollaisenaan enemmän kuin ikävähkö. Mutta toimitte fiksusti, ja näihin kysymyksiin ja "ongelmiin" on yleensä se lopulta aika yksinkertainen ratkaisu, jonka avulla välttyisi monelta pettymykseltä, eli että miettii, millaisia ihmisiä kutsutut ovat ja miten ovat toimineet aiemmin. Te olitte miettineet ja ennakoineet ja hoiditte asian rippilapsen kannalta fiksusti ja mukavasti.
Vaikutelma on, kun ihmiset avautuvat näistä toisinaan aika kovistakin pettymyksistään, että heille tuttujen (=kutsutut yleensä ovat tuttuja) ihmisten käytös tulee yllätyksenä. Sen ohella, että tuollainen "mietitään vielä"-käytös ilmeisesti on nykyään (sanojilleen) hyväksyttävää ja se yllättää ainakin minut kyllä, toinen suuri yllätys minulle on, että juhlien järjestäjät eivät vaikuta ennakoivan juhlavieraiden reaalista määrää (ja välillisesti samalla laatua) lainkaan. Vai onko kyse siitä, että ihmiset eivät ole nyt 5 vuoteen järjestäneet juhlia ja kun järjestävät, niin nekin vieraat, jotka eivät koskaan aiemmin ole tehneet ohareita, nyt tekevät niitä? Eli ovatko yksittäiset ihmiset muuttuneet nyt näin radikaalisti, että he käyttäytyvät itselleen epäjohdonmukaisella tavalla, vai onko kyse siitä, että ihmiset eivät enää mieti, millainen se "Minna-täti" ja "Reijo-eno", tai "Maija-kummi" ovat. Ihmisten käytöstä tulevaisuudessa kun parhaiten ennustaa heidän käytöksensä aiemmin.
Miksi et vain reilusti ilmoita, että valitettavasti et pääse. Ilman mitään säätöä