Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlat, ilmoittautuminen ja peruminen viime tipassa - Aikamme ilmiö

Vierailija
05.08.2025 |

Tästähän on puhuttu kyllä julkisuudessakin aiemmin ja olen muutamasta vilkkaasta somekeskustelusta päätellyt, että aihe on aika yleinen ongelma nykyään. Tänä kesänä se vain kolahti omalle kohdalle ensimmäistä kertaa.

Teini pääsi ripille ja järjestettiin tietysti rippijuhlat. Päivä oli selkeästi tärkeä nuorelle. Leivottiin, koristeltiin, suunniteltiin, ostettiin juhla-asu. 

Juhliin kutsuttiin 42 henkeä. Lähisuku eli isovanhemmat, sedät ja tädit puolisoineen, serkut, kummit ja jonkin verran vanhempien ystäviä ja muutamia ystäväperheitä.

Kutsu lähetettiin kuukautta ennen juhlia ja siinä oli selvä päivämäärä, mihin mennessä ystävällisesti pyydettiin ilmoittamaan tulosta.

Juhliin tuli 15 henkeä. Osa ilmoitti jo heti kutsun saatuaan, ettei pääse osallistumaan esimerkiksi matkan takia, ihan ymmärrettävä syy. Osa ilmoitti vain, ettei pääse ilman sen kummempia perusteluja - instasta oli sitten kiva katsella, mitä kivaa olivat tuona viikonloppuna tehneet. Suuresta osasta ei kuulunut yhtään mitään, vastasivat vasta etteivät pääse ja muutama pääsikin, kun kyselin asiaa ilmoittaututumispäivän jälkeen. Hämmentävän suuri osa ilmoitti, että "miettii vielä, tuon viikonlopun aikataulu vähän auki, katsotaan jos pääsemme..." ja ilmoitti sitten pari päivää ennen juhlia, että ei pääse. 

Olin todella surullinen teinin ja meidän koko perheen puolesta. Oli useita ihmisiä, joiden tosiaan olisin toivonut osallistuvan juhliin - meille ja teinille tärkeitä tyyppejä.

No, meillä oli ihanat ja rennot puutarhajuhlat sitten pienellä porukalla. Teini sai juhlapäivänsä.

Silti jäin miettimään, miksi ihmiset ovat tällaisia? Onko teillä kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (213)

Vierailija
121/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainenkin ärsyttää, että on kutsuttu koko perhe, äiti, isä ja 2-4 lasta. Sitten tuleekin pelkkä äiti, kun mies jäikin katsomaan formuloita ja lapsille tuli kavereita kylään. Pari kolme tämmöistä perhettä, niin tarjoilujen määrä mitoitettu turhaan

Onko outo asia, että RSVP ja päivämäärän lisäksi tarkka tieto siitä, montako tulee? 

Jos tuota on kysytty, ja silti osa porukasta tekee oharit, niin kyse on huonosta käytöksestä. Mutta kannattaa kutsujan itse aina varmistaa, että on tehnyt yksiselitteisen selkeä-ohjeisen kutsun.

Vierailija
122/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti juhlat olivat keskellä heinäkuuta ja parasta loma-aikaa? Rippijuhlat kuitenkin on aikamoista pakkopullaa, joten ihan ymmärrettävää. 

Mä en ymmärrä jos lähimmät kutsutaan, niin nuoren tärkeä päivä on pakkopullaa. Itse olen viihtynyt aina kaikenlaisissa juhlissa. 

Ihmiset ovat erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No teini ei muuta halunnut kuin rahalahjoja juhlilla ei niin väliä. Ainakin meillä teinit ovat lähteneet omista juhlistaan heti kun on lahjat saaneet. En tiedä mikä on ongelma nykyisin kun ei ennenkään ole ollut tilanteita että kaikki kutsutut pääsee eikä edes ilmoittautuneista ole kaikki tulleet, ilman erillistä selitystä. Jokainen ihminen miettii omalla kohdalla onko joku toinen tilaisuus tärkeämpi ja kyllä osa sairastuukin vaikka oli aikomus tulla juhlimaan

Millainen vanhempi antaa juhlakalun poistua juhlista kesken juhlien?

Kaikki vanhemmat, varsinkin kun rippikoulu kaverit tulivat hakemaan. Ei nuo juhlat ole sille nuorelle vaan ihan muille

Vierailija
124/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautta ennen juhlia on todella myöhäistä kutsua ketään varsinkaan kesäaikana. Jos olisitte oikeasti halunneet väkeä paikalle, niin hyvissä ajoin keväällä olisi päivä pitänyt ilmoittaa. 

Minä ilmoitin sukulaisille päivän heti kun sen jo edellisenä syksynä sain tietooni. Mutta niin vain kummitäti varasi lomamatkan siihen ja vain ilmoitti, että tulevat sitten seuraavalla viikolla joku päivä

Mitä selität? Että lapsesi rippijuhlan pitäisi mennä lomamatkan edelle???

Seliseli itsellesi. Kyseessä oli kummi. Joten kyllä, kummilapsen konfirmaatio laitetaan kalenteriin ja siihen EI varata lomamatkaa. Mikään ei mene konfirmaation yli. Paitsi sairastuminen toki mille ei mitään voi. Näin minä toimin. Joku vuosi sitten varattu

Sille kummille sinun lapsesi ja hänen kummilapsensa konfirmaatio ei ollut prioriteetti. Se on selvää. Sinun (ja monien muiden) mielestäsi sen olisi pitänyt olla, mutta kas, eipäs ollutkaan. Mitä sitten tehdään? Mietitäänkö, miksi se ei ehkä ollut prioriteetti, katkaistaanko välit, vai kysytäänkö kummilta, miksi hän priorisoi oman lomamatkansa kummilapsensa konfirmaation edelle? Onko kummi itsekäs ikävällä tavalla, keskitytäänkö siihen, vai onko halua ajatella asiaa oman kuplan ulkopuolelta, miettiä, mikä mahdollinen syy kummilla olisi ollut käytökseensä? Onko kummin ja kummilapsen suhde ollut läheinen, onko kirjoittajan ja ystävänsä suhde ollut läheinen? Vai onko kummi ollut lähinnä lahja-automaatti tälle kummilapselleen? Onko kyse kummin ainoasta kummilapsesta, vai onko samalla kummilla 20 muuta kummilasta? Onko näillä merkitystä kirjoittajalle? Kiinnostaako häntä edes, miksi kummi priorisoi lomamatkansa kummilapsensa konfirmaation edelle?

Vierailija
125/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautta ennen juhlia on todella myöhäistä kutsua ketään varsinkaan kesäaikana. Jos olisitte oikeasti halunneet väkeä paikalle, niin hyvissä ajoin keväällä olisi päivä pitänyt ilmoittaa. 

Minä ilmoitin sukulaisille päivän heti kun sen jo edellisenä syksynä sain tietooni. Mutta niin vain kummitäti varasi lomamatkan siihen ja vain ilmoitti, että tulevat sitten seuraavalla viikolla joku päivä

Mitä selität? Että lapsesi rippijuhlan pitäisi mennä lomamatkan edelle???

Seliseli itsellesi. Kyseessä oli kummi. Joten kyllä, kummilapsen konfirmaatio laitetaan kalenteriin ja siihen EI varata lomamatkaa. Mikään ei mene konfirmaation yli. Paitsi sairastuminen toki mille ei mitää

"Kummilla on vieläpä tärkeä rooli kirkossa kummilapsen siunaamisessa. "

Mutta yleensä vain yksi kummi mahtuu tuohon rooliin. 

Vierailija
126/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua turhauttaa nuo "suunnitelmat vielä auki sen viikonlopun osalta"-tyypit. Niin laiska vastaus. Käytännössä se tarkoittaa useimmiten, että tullaan, jos juuri silloin sattuu huvittamaan, mutta jos ei huvita, ei tulla. Noloa. Jos tuo olisi huono tekosyy esim "en ole varma, onko meillä rahaa tulla toiselta puolelta Suomea matkat + hotelli", pitäisi voida sanoa ääneen. Näin juhlan järjestäjä osaisi suhtautua eri tavalla, tarvittaessa vaikka sponssata junaliput ja tarjota majapaikan vuodesohvalta. Tai jos syynä epämääräiseen vastaukseen olisi mielenterveysongelmat, senkin voisi sanoa esim "haluisin tulla, mutta nyt mulla on ollut psyykkisten voimavarojen suhteen haastavaa, ja enkä voi olla täysin varma, mikä on vointi juuri juhlapäivänä. Sopiiko, että ilmoitan ihan lähellä juhlapäivää". 

Mutta suurimmalla osalla noilla "en tiiä vielä" vastanneilla syynä tuskin on raha- tai vakavat mielenterveysongelmat. Kunhan ei vaan kiinnosta kauheasti. Sinänsä surullista, sillä vaikka voisi olla alkuun raskasta lähteä viikonlopuksi reissuun, juhlien jälkeen todennäköisesti kaikilla on hyvä "kannattipa tulla, ihana että on ihmisiä ympärillä"-fiilis. 

Vierailija
127/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu välttelykäyttäytyminen olevan yhä tavallisempaa ja hyväksytympää. Vallalla on sellainen ei tartte jos ei haluu -kulttuuri, ja siihen ikävä kyllä kasvatetaan myös nuoria. Kun sinun tunteillasi on merkitystä ja sinä päätät menoistasi itse.

Onhan se hyvä suunta kovin autoritääriseen yhteiskuntaan nähden, mutta kyllä elämään kuuluu myös paljon epämukavia asioita, mitkä on vain hoidettava. Ennen vanhaan tällaisia olivat vaikka puhelimella soittaminen ja vastaaminen, tervehtiminen ja toisen juhlien kunnioittaminen läsnäololla. Nykyään mitään ei oikein saa vaatia, kun kaikki tarvitsevat jos vaikka mitä erityiskohtelua ja ympäristön on joustettava ja osoitettava ymmärrystä. 

Nykyään ihan suoraan kuultua: "en ole varma jaksanko tulla, kun en tiedä vielä millä tuulella silloin olen". Viis muiden tunteista siis.

No onhan täälläkin

Ja tällä juuri vanhemmat aiheuttavat sitä, että lapset eivät pärjää perus-töissä, eivät uskalla soittaa virastoihin, pieniinkin asioihin nousee valtavat kynnykset, rippileireille ei enää voida osallistua, kun ei olla koskaan oltu yökylässä missään. Ei osata. 

Aiemmin nuo kokemukset tulivat kuin huomaamatta kaikille lapsille ja nuorille, kun muita mahdollisuuksia ei ollut kuin kulkea vanhempien porukoissa yhdessä. Lisäksi myös sukutapaamisten jälkipuinnit ovat -näin jälkikäteen keski-ikäisenä ajateltuna- olleet omanlaistaan opetusta, siinä missä ne tapaamistilanteet itsessään jo aiemmin mainitsemaani resilienssin kasvatusta. Vaikkei edes iso suku ole ollut, niin on käynyt harvinaisen selväksi, miten monenlaista hiihtäjää tähän maahan mahtuu, ja miten törppöjen äijien ja tahdittomien tätien kommentteihin pitää opetella suhtautumaan. 

Vierailija
128/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on merkittävä ongelma tarjoilujen kannalta. Pidin jonkin aikaa sitten juhlat, kun täytin pyöreitä. Kutsuin noin 45 ihmistä. Muistaakseni 36 ilmoitti että tulee. Juhliin tuli lopulta noin 20. Ruokaa meni hukkaan todella paljon.

Juhlapäivän aamuna alkoi sitten kännykkä piippaamaan, kun ihmiset ilmoittivat esteistä. Merkittävä osa pois jääneistä oli kyllä puolisoita, kun kutsuin kaikilta aina koko perheen. Tosi moni ilmoitti, että tullaan koko perhe, mutta tulikin sitten vain itse. Olisi ollut fiksumpi, jos olisi suoraan ilmoittanut että tulee vain itse.

Mutta tämä kokemus vähensi kyllä halua järjestää juhlia jatkossa. Mieluummin tapaan sitten näitä kavereita vain kahden kesken. Turha nähdä vaivaa kun niin moni jättää kuitenkin tulematta.

Vierailija
129/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti juhlat olivat keskellä heinäkuuta ja parasta loma-aikaa? Rippijuhlat kuitenkin on aikamoista pakkopullaa, joten ihan ymmärrettävää. 

Mä en ymmärrä jos lähimmät kutsutaan, niin nuoren tärkeä päivä on pakkopullaa. Itse olen viihtynyt aina kaikenlaisissa juhlissa. 

Mistä sen tietää, että on nuorelle tärkeä päivä, jos vanhemmat eivät kutsutuille kerro, että tämä on sitten nuorelle oikeasti tärkeää. Riparille nyt oletuksena mennään vain sen takia, että saa lahjoja. 

Minä menin riparille siksi kun vanhemmat pakotti, vaikkei olla mitään uskovaisia. Sama oli ala-asteella muutenkin, monta kertaa vuodessa pakotettiin kirkkoon.

Aikuisena en ole kertaakaan käynyt ja erosin kirkosta kun ahdisti tuollainen lasten pakottaminen.

Vierailija
130/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän sama juttu, kun kerran olin sopinut toiset treffit miehen kanssa ja hän perui ne 2h aiemmin. Ja oltiin vielä edellisenä iltana viestitelty ja lyöty lukkoon se, että tavataan. Mies siis perui ne sillä syyllä, että hän tajusi, että "meidän kemiat ei natsaakaan". Eli suomeksi se tarkoitti sitä, ettei jaksanutkaan tavata minua työpäivänsä jälkeen. Jos hän olisi edes samana aamuna klo 8 ilmoittanut asiasta, niin en olisi ollut niin pettynyt.

Vierailija
131/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella meni aloituksen pointti kokonaan ohi. Varatkaa ne matkanne milloin lystäätte, mutta älkää sitten ilmoittako että olette tulossa juhliin tai "mietitte vielä" jos ette sinne ole tulossa. 

Mitä on tapahtunut perinteiselle "Vastausta pyydetään 31.5. mennessä" -kysymykselle? Sille, että "tarjoilujen varaamiseksi pyydämme [sitovaa] ilmoittautumista 31.5. mennessä ja tietoa siitä, montako teidän porukasta on tulossa"? 

Eikö tuota osata enää kysyä, jos/kun niin monet näiden ja muiden nettikommenttien perusteella "jäävät miettimään vielä"? 

Mitä tuo "mietitään vielä" on ylipäätään? Kysymyshän on harvinaisen selkeästä, mustavalkoisesta, binäärisestä, vain kaksi vaihtoehtoa sisältävästä asiasta: tuleeko vai eikö tule? Jos ilmoittaa, ettei tule, ei tule. Asia selvä. Jos tulee, niin sitten tulee, ellei joudu auto-onnettomuuteen tai sairastu (tai lapsi / huollettava iäkäs vanhempi) sairastu. 

Mitä tämä nykyinen meininki on? Johtuuko se siitä, että kutsutut ovat poikkeuksetta törppöjä, vai siitä, että kutsuja ei ole ilmaissut selkeää ilmoittautumispäivämäärää kutsussaan?

Vierailija
132/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No teini ei muuta halunnut kuin rahalahjoja juhlilla ei niin väliä. Ainakin meillä teinit ovat lähteneet omista juhlistaan heti kun on lahjat saaneet. En tiedä mikä on ongelma nykyisin kun ei ennenkään ole ollut tilanteita että kaikki kutsutut pääsee eikä edes ilmoittautuneista ole kaikki tulleet, ilman erillistä selitystä. Jokainen ihminen miettii omalla kohdalla onko joku toinen tilaisuus tärkeämpi ja kyllä osa sairastuukin vaikka oli aikomus tulla juhlimaan

Kaikki vanhemmat, varsinkin kun rippikoulu kaverit tulivat hakemaan. Ei nuo juhlat ole sille nuorelle vaan ihan muille

Meillä rippijuhlaan on kutsuttu aina myös lapsen kavereita. Ovat lähes ainoita, jotka tulevat. 

Vierailija
133/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua turhauttaa nuo "suunnitelmat vielä auki sen viikonlopun osalta"-tyypit. Niin laiska vastaus. Käytännössä se tarkoittaa useimmiten, että tullaan, jos juuri silloin sattuu huvittamaan, mutta jos ei huvita, ei tulla. Noloa. Jos tuo olisi huono tekosyy esim "en ole varma, onko meillä rahaa tulla toiselta puolelta Suomea matkat + hotelli", pitäisi voida sanoa ääneen. Näin juhlan järjestäjä osaisi suhtautua eri tavalla, tarvittaessa vaikka sponssata junaliput ja tarjota majapaikan vuodesohvalta. Tai jos syynä epämääräiseen vastaukseen olisi mielenterveysongelmat, senkin voisi sanoa esim "haluisin tulla, mutta nyt mulla on ollut psyykkisten voimavarojen suhteen haastavaa, ja enkä voi olla täysin varma, mikä on vointi juuri juhlapäivänä. Sopiiko, että ilmoitan ihan lähellä juhlapäivää". 

Mutta suurimmalla osalla noilla "en tiiä vielä" vastanneilla syynä tuskin on raha- tai vakavat mielenterveysongelmat. Kunhan ei vaan kiinnosta kau

Valtaosa ihmisistä ei todellakaan halua jakaa rahaongelmiaan tai mielenterveyden haasteitaan kanssasi, joten siksi kertovat ympäripyöreän "suunnitelmat vielä auki".

Jos itse olisin peeaa ja sen takia jättäisin menemättä juhliin, en todellakaan haluaisi mennä sinne juhliin olemalla joku saa sponssialmujen kohde.

Vierailija
134/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kyseessä ovat vielä samat ihmiset, jotka peruvat aina tulonsa viime tipassa. Jos he johonkin ilmoittavat tulevansa, tietävät tutuimmat jo siinä kohtaa, että viimeistään juhlapäivän aamuna tulee viestiä, miten joku on harmi kyllä kuumeessa. Minusta olisi paljon reilumpaa ilmoittaa heti ettei olla tulossa. Luulisi sen olevan myös itselleen vähemmän stressaavaa, kun jäisi hätävalheet keksimättä.

En minäkään nyt niin innoissani ole kaikkiin kekkereihin menossa, mutta pidän osallistumista peruskohteliaana käytöksenä ja kynnys menemättä jättämiselle on korkea. Olen mieluummin paikalla vain vähän aikaa, jos se kovin vastenmieliseltä sitten tuntuu. Yleensä kuitenkin on lopulta mukavaa.

Meillä on lähipiirissä yksi, joka sanoo aina että katotaan pääsenkö tulemaan, tietty tulen jos pääsen. Mutta ihan sama mi

mä jättäisin tuollaisen kutsumatta

Vierailija
135/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättäen kummitäti varasi matkan siihen mihin sai omalla lomallaan. Ihan kuin lomamatkoja saisi kesällä noin vaan haluamalleen ajankohdalle ja oliko oikeasti yllätys edes että lomamatka meni rippijuhlan edelle ? Minusta ei 

Kysymys. Kuinka olette pitäneet yhteyttä kummitätiin? Onko laitettu synttäri/joulu toivotukset? Onko annettu vuosittain koulukuva? Jopa joku pieni lahja esim synttärilahjaksi? Onko kummilapsi ollut yhtään yhteydessä kummitätiin? Onko ystävyys lapseen onnistunut? 

Niin. 

Vierailija
136/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen lapsen ylppärit jäisivät kyllä väliin muutaman vuoden päästä. 

Vierailija
137/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme järjestäneet monet rippijuhlat ja yo-juhlat, vain korona-aikaan oli useampia peruutuksia (täysin ymmärrettäviä), muuten juhliin ovat tulleet kaikki tai lähes kaikki ilmoittautuneet. Eikä ole tullut mitään juntteja "mietitään" - vastauksia. 

Ja me olemme samoin menneet kaikkiin sukujuhliin mihin kutsu on käynyt ja olemme olleet Suomessa. Ja aina on ollut mukavaa jutella sukulaisten kanssa, ja kuten joku aikaisempi kommentoi, tekee todella hyvää lapsille ja nuorille oppia juttelemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa, myös niiden iäkkäämpien isotätien joita ei edes tunne. Kehittyy sosiaaliset taidot ettei tarvitse pelätä sitten esim. kesätyöpaikoissa vieraita ihmisiä.....

Mietin näitä ihmisiä, jotka tekevät ohareita, onko heillä muka oikeasti joka viikonlopulle niin paljon ohjelmavaihtoehtoja?? Vai onko kyse pelkästä laiskuudesta?

Meillä on yleensä korkeintaan yhdet häät kesässä, ehkä jotkut rippijuhlat siihen päälle. Ei todellakaan rasita liikaa! On ihan riittävästi vapaita viikonloppuja milloin nähdä kavereita tms. 

Vierailija
138/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella meni aloituksen pointti kokonaan ohi. Varatkaa ne matkanne milloin lystäätte, mutta älkää sitten ilmoittako että olette tulossa juhliin tai "mietitte vielä" jos ette sinne ole tulossa. 

Mitä on tapahtunut perinteiselle "Vastausta pyydetään 31.5. mennessä" -kysymykselle? Sille, että "tarjoilujen varaamiseksi pyydämme [sitovaa] ilmoittautumista 31.5. mennessä ja tietoa siitä, montako teidän porukasta on tulossa"? 

Eikö tuota osata enää kysyä, jos/kun niin monet näiden ja muiden nettikommenttien perusteella "jäävät miettimään vielä"? 

Mitä tuo "mietitään vielä" on ylipäätään? Kysymyshän on harvinaisen selkeästä, mustavalkoisesta, binäärisestä, vain kaksi vaihtoehtoa sisältävästä asiasta: tuleeko vai eikö tule? Jos ilmoittaa, ettei tule, ei tule. Asia selvä. Jos tulee, niin sitten tulee, ellei joudu auto-onnettomuuteen tai

RSVP:stä huolimatta ihmiset vastaa nykyään että suunnitelmat on vielä auki. Siis vastaavat näin siihen pyydettyyn päivään mennessä. Juhlapäivänä sitten näkee, tulevatko vai eivät.

Ja osa vastaa että tulee, mutta juhlapäivänä sitten ilmoitetaan, että ei tullakaan.

Vierailija
139/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähisuku: vanhemmat, isovanhemmat, lapset, lapsenlapset, sisarukset mahdollisine perheineen.

Nyt puhutaan 15-vuotiaan lähisuvusta, hassu. 

Määritelmäni on ikäneutraali. Olisi hölmöä muodostaa määritelmä, jota ei voisi soveltaa eri iässä oleviin.

Vierailija
140/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kohteliasta osallistua juhliin, jos saa kutsun. Mutta ymmärrän tietysti, jos on pitkä välimatka, eikä sen takia jaksa matkustaa ja onhan se kallistakin, varsinkin jos joutuu vielä majoituksenkin maksamaan. 

Jotenkin huvittaa, kun itse kerran matkustin serkun lapsen rippijuliin päiväseltään junalla 4,5h/suunta ja sitten eräät toiset sukualiset, jotka asuivat lähellä, alle tunnin ajomatkan päässä, eivät tulleet paikalle. Ja siitäkin perheestä kutsuuttiin kolme aikuista, niin luulisi, että edes joku heistä olisi voinut tulla paikalle. Ei kai niillä kaikilla ole menoa samana päivänä?

Ihmisillä on erilaiset prioriteetit ja myös kulloisetkin elämän-, työ- ja rahatilanteet. 

Olen ikävä kyllä joutunut jättämään monia oikeasti kiinnostavia ja mukavia juhlia väliin siitä syystä, ettei minulla ole ollut rahaa ja/tai aikaa hankkia sopivia vaatteita tuohon tietyn päivän tilaisuuteen. Eli ei ole varaa mennä kauppaan ja ostaa uutta iltapukua, mikä kävisi (ehkä) nopeasti (toisaalta iltapuvulle ei olisi kovin usein käyttöä), mutta ei ole liioin aikaa mennä vuokraamoon sovittamaan, ja sitten vielä palauttamaan; eikä ilmaista ole sekään. Joskus tilanne on ollut pelkkä raha, eli olisi pitänyt ostaa uudet kengät ja vaatteet, hyödylliset myös myöhempään käyttöön, mutta tilillä ei kertakaikkisesti rahaa. Eikä aikaa eikä oikein kiinnostustakaan kiertää kirpputoreja. 

Lisäksi matkat + majoitus väistämättä tulevat kalliiksi. Lahja, vaikka olisikin lähes 100 euroa, on yleensä se kaikkein pienin kustannuserä (ehkä kampaaja on pienempi). Kummilapsen valmistujaisjuhliin jouduin investoimaan kaikkineen lähes 800 euroa, vaikken tuolloin edes ostanut uusia vaatteita ja vaikka lahja oli alle 100 euroa. 

Kyllä noita joutuu miettimään, vaikka kuinka olisi sitä mieltä, että "on kohteliasta osallistua juhliin, jos saa kutsun". 

Joskus jos esim. ei ole kesällä paljoa tekemistä ja muita matkoja, saattaa hyvinkin innostua lähtemään juhliin ja investoimaan siihen reissuun/tapahtumaan vähän enemmänkin, mutta jos juhlia / tapahtumia / (työ)matkoja on muutoin paljon, silloin voi paitsi rahan myös voimavarojen suhteen joutua ilmoittamaan: "Valitettavasti en pääse."

Ihmiset joutuvat tekemään valintansa usein hyvin monien erisuuntaisten "työntö- ja vetovoimien" paineessa, eikä suomalaiseen kohteliaaseen perinteeseen kuulu ruveta repostelemaan ja selvittämään tulemistensa ja menemistensä syitä ja seurauksia, ainakaan sille juhlien järjestäjälle, ainakaan ennen juhlia, koska on kaikille selvää, että hänellä/heillä on kädet täynnä ilman, että joutuu kuuntelemaan vieraiden sepustuksia siitä, mistä nimenomaisista syistä ei pääse tai pysty osallistumaan. 

Kun mediat koko ajan tuuttaavat juttua siitä, miten yhtäältä inflaation kasvu ja palkkojen suhteellinen takaapajuisuus ja toisaalta massatyöttömyys ja yhteiskunnan tukien vähennykset syövät ihmisten ostovoimaa ja miten keskiluokkaisillakin ihmisillä on tiukkaa taloudellisesti, ei kenenkään juhlia järjestävän pitäisi ihmetellä ainakaan kovin äänekkäästi, miksiköhän se ja tämä ei nyt tullut juhliin. Rahasta ei ole sopivaa puhua, mutta hyvin usein juuri se voi olla syynä, ettei juhliin pysty osallistumaan, vaikka haluaisikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi