Alle 35-vuotiaille myönnettiin alkuvuonna eniten mielenterveysperustaista työkyvyttömyyseläkettä
Alle 35-vuotiaiden hakemien mielenterveysperusteisten työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kasvanut 37 prosenttia vuosien 2018-2024 välillä.
- Valtaosa nuorista aikuisista voi oikein hyvin. Mutta meille on syntynyt ryhmä, joka ei saa työelämästä kiinni tai ei saa pysyttyä siellä pitkäjänteisesti. Mikään ei valitettavasti viittaa siihen, että tämä ilmiö olisi hiipumassa, sanoo Elon työkykyjohtaja Kati Korhonen-Yrjänheikki tiedotteessa.
Työeläkeyhtiön mukaan lukujen taustalta löytyy esimerkiksi työelämän kiihtyvä vauhti, maailmanpoliittinen epävarmuus, ilmastonmuutos ja talouden heikot näkymät.
https://demokraatti.fi/kolmikymppisia-poistuu-tyokyvyttomyyselakkeelle-…
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Älylaitteet ja lepsu kasvatus laiskistaa.
Katse kääntyy siis vanhempiin (sukupolviin) ja yhteiskuntaan.
Nämä sitten vietyävät täällä vauvalla päivät haukkuen boomereita ja suuria ikäluokkia ja heidän eläkkeitään. Itse saavat Kelalta siurimman osan eläkkeestään.
Laiskat Kelaelätit nakertavat yhteiskuntaa. Kommarien salajuoni.
Kyllä olisi palveluksen tehneet tietokoneitten yms keksijät jos olisivat jättäneet tekemättä.
Kaikki olis tervepäisiä, manuaaliset systeemit joka työssä, lankapuhelimet. Somen törky ei sekottaisi päätä.
Opiskellessa ei tule mitään aitoa osaamista työelämää varten, kun kaikki opetus on pelkkää moodle tms tehtävää etänä. Työelämä on kamalaa, kun ei osaa mitään eikä siellä kiireessä kukaan ehdi opettamaan. Valmistumisen jälkeen monen itsevarmuus on heikko ja jännitys tuhoaa viimeisetkin rippeet siitä. Yritä sitten tuossa mielentilassa jatkaa työelämässä. Jos sinne siis olet jotenkin edes päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi palveluksen tehneet tietokoneitten yms keksijät jos olisivat jättäneet tekemättä.
Kaikki olis tervepäisiä, manuaaliset systeemit joka työssä, lankapuhelimet. Somen törky ei sekottaisi päätä.
Tietokone ja internet ovat hienoja ja hyödyllisiä keksintöjä, en poistaisi niitä. Sen sijaan nettiyhteyksiset kännykät ja some ovat täysin turhia ja haitallisia keksintöjä, niitä ei tarvittaisi mihinkään.
Pakko puuttua ja kiristää eläkkeelle pääsyn kriteerejä. Ei voi olla mikään subjektiivinen oikeus päästä työkyvyttömyyseläkkeelle kun on jotain ongelmia jaksamisessa. Niitä psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia on kaikilla. Monella raskaan työn raatajalla on niin huono työterveyshuolto, ettei ole mitään mahdollisuutta edes päästä selvittelemään työssä jaksamista. Toimistoihmisillä on yleensä laajin työterveys vaikka siinä on vähiten riskejä terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä sitten vietyävät täällä vauvalla päivät haukkuen boomereita ja suuria ikäluokkia ja heidän eläkkeitään. Itse saavat Kelalta siurimman osan eläkkeestään.
Voin kertoa, ettei Kela maksa sinakaan minun mt-syistä myönnettyä tk-eläkettä. Vaikka se myönnettiin, kun olin alle 30 v, olin jo siihen mennessä ollut työelämässä ja näin ollen eläkkeen maksaa työeläkeyhtiö. Kaikki tuntemani kaltaiseni liian nuorena eläkkeelle heitetyt on koulutettuja ja työelämässä olleita.
Luuserit milleniaalit. Suomella ei ole varaa näihin syöpäläisiin.
Työtätekevien palkoista ne työkyvyttömyyseläkkeet maksetaan. Ihan samalla tavalla työtätekevä on aina se maksaja, tulee se sitten eläkeläisen tilille Kelalta tai työeläkeyhtiöltä. Eläkeläinen ei maksa eläkemaksuja vaan kaikki ne jotka tekevät töitä.
Taitaa olla minullakin tuo edessä, työttömyys on vienyt mielenterveyden.
Jokainen työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä aiheuttaa valtavat kustannukset työssäkäyville eläkemaksujen ja verojen nousuna.
Tuo koskee siis vain Elosta myönnettyjä eläkkeitä jutun mukaan. Ei ole kyse esim. Kelan myöntämistä eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, ettei Kela maksa sinakaan minun mt-syistä myönnettyä tk-eläkettä. Vaikka se myönnettiin, kun olin alle 30 v, olin jo siihen mennessä ollut työelämässä ja näin ollen eläkkeen maksaa työeläkeyhtiö. Kaikki tuntemani kaltaiseni liian nuorena eläkkeelle heitetyt on koulutettuja ja työelämässä olleita.
Kun jäin eläkkeelle 63 v oli eläkkeeni niin pieni että sain kelalta vähän lisää eläkettä. Äitiyslomat ja työuran lopun osa-aikaisuus työttömyyden sijaan söi eläkkeen
Miten voi nuorella olla jo niin iso tel ettei kela enää auta? Miksi pää ei kestä hyväpalkkaisia hommia?
Jos kasvatetaan niin että mistään ei saa tulla paha mieli, ihmisellä ei ole resilienssiä pärjätä elämässä. Lopputuloksena ahdistusta ja masennusta ja harhaista kuvitelmaa siitä ettei itse voi vaikuttaa mihinkään eikä mikään auta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistäs se työeläkeyhtiö saa rahansa? Sieltä työeläkemaksuista suoraan ihmisten palkoista, vaikka ne eivät kierräkään valtion tai Kelan kautta.
En saa pilluu niin oon sairaseläkkeellä. Ahdistuneisuushäiriö on
Vanhat ikäluokat on syntyneet kultalusikka suussa.
Älylaitteet ja lepsu kasvatus laiskistaa.