Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan liiton uusi ennuste: Työpaikkojen määrä vähenee tuhansilla

Vierailija
04.08.2025 |

lähes 8 000 työpaikkaa lopetetaan 20242026 vuosien aikana erityisesti suorittavan tason tehtävissä ja tukitoiminnoissa. Prosentteina alan työllisyys laskee noin viidellä. Työpaikkojen vähentyminen johtuu datan paremmasta hyödyntämisestä, digitalisaatiosta ja tekoälyn kehittymisestä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ettei syytetä taas ihmisiä, jotka ei kuluta tarpeeksi, Temua, Lidlin halpaa mysteerikahvia ja joulunaikaa, kun ihmiset ei ole jouluna raatamassa Kakkoselle rahaa.

Vierailija
42/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyritään teettämään töitä robotiikalla ihmisvoiman sijaan. Ihan ok, kukapa kaupassa työskentelystä pitäisi, mutta mitä töitä näiden ihmisten pitäisi sitten jatkossa tehdä?

Jatkossa he kuuntelevat kokoomuslaisten ja persujen määkimistä että menkää töihin, ilman palkkaa tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No valtion on kohta alettava miettimään omaa tulonmuodostustaan uusiksi. Jos ja kun verotettavan työn määrä vähenee niin se tarkoittaa yksinkertaisesti ansiotuloverotuksesta kertyvän tulon vähenemistä. Toivottavasti tämä ymmärretään niiden keskuudessa jotka asioista päättävät. En usko että kapitalistillakaan on varaa täydelliseen ostovoiman romahtamiseen. 

Suomessa tuo ymmärretään vasta vuosikymmenien kuluttua ja sitten harkitaan muutoksia.

Vierailija
44/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua ylös siitä että ihmiset eivät enää käy kaupassa kuten ennen, vaan tilaavat kotiin.

K-kaupoissa vielä ihminen kuskaa,  mutta Alepassa pitkään jo robotit ja jossain kokeillaan jo droneja. 

Vierailija
45/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa näytti menevän käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Siivoaako se älylattia paskat potilaan housuista?

Joo, kuulemma siihen voi saada sellaisen päivityksen.

Vierailija
46/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käyttäkää vaan niitä itsepalvelukassoja

Niinpä nimenomaan. Sinä joka käyt kaupassa, juuri sinä ja sinun lähipiiri, naapurit, työkaverit.. Te itse luotte tämän tuloksen omalla valinnalla. Minä en käytä itsepalvelukassoja koska tykkään tästä entisestä maailmasta jossa ihminen saa olla töissä.

Sivusta

Kun en kelvannut töihin kauppoihin, vaikka mulla on kaupallinen peruskoulutus, aloin joka kerta käymään itsepalvelukassalla.

Mitä tuolla saavutat. Lisäät huonoa maailmaan. Kun teet noin niin et voi moraalisesti enää ihmetellä miksi Pu tin ei lopeta sotaa. Hänelläkin on joku oikeutuksen tunne siellä taustalla. Pienistä puroista..

Toivon sinulle silti kaikkea hyvää.

Vierailija
47/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä nimenomaan. Sinä joka käyt kaupassa, juuri sinä ja sinun lähipiiri, naapurit, työkaverit.. Te itse luotte tämän tuloksen omalla valinnalla. Minä en käytä itsepalvelukassoja koska tykkään tästä entisestä maailmasta jossa ihminen saa olla töissä.

Sivusta

Kun en kelvannut töihin kauppoihin, vaikka mulla on kaupallinen peruskoulutus, aloin joka kerta käymään itsepalvelukassalla.

Mitä tuolla saavutat. Lisäät huonoa maailmaan. Kun teet noin niin et voi moraalisesti enää ihmetellä miksi Pu tin ei lopeta sotaa. Hänelläkin on joku oikeutuksen tunne siellä taustalla. Pienistä puroista..

Miksi minun pitäisi olla paavillisempi kuin paavi itse?

Vierailija
48/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta

Aikamoinen johtopäätelmä yhdistää itsepalvelukassalla käynti putinin sotimiseen, ihan kuin näillä asioilla olisi yhtään mitään tekemistä keskenään. Mutta jos sota loppuisi sillä että minä lopettaisin itsepalvelukassalla käymisen, voisin sen kyllä tehdä.

Vierailija
49/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Miksi laitat tuon saman "ei saa omistaa sitä ja tätä" joka ketjuun?

Koska se on toimeentulotukihullu. Se jankuttaa samaa, puhuttiin sitten mummon kuolemasta tai irtokarkkien ostosta. 

Se hakkaa näppäimistöä maanisesti tuntikausia ja jankuttaa samoja jankutuksisan monen viestin verran samaan ketjuun.

Vierailija
50/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyritään teettämään töitä robotiikalla ihmisvoiman sijaan. Ihan ok, kukapa kaupassa työskentelystä pitäisi, mutta mitä töitä näiden ihmisten pitäisi sitten jatkossa tehdä?

Mun on taas on vaikea kuvitella miten robotiikka hoitaisi kaikki kaupan tehtävät. Tai monta muutakaan suorittavaa työtä, esim mekaaninen asennus yms.

Vierailija
51/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Näin sanotaan. Mutta robotiikka on loppupeleissä hyvin kujalla siitä mitä ihmisten kanssa tehdään. Ja ne firmat joissa panostetaan ihmisaspaan tulevat erottumaan jatkossa muista.

Niin kauan kun siellä kaupassa käy ihmisiä sotkemassa robotiikan ja tietokoneiden kuviot, niin ei sieltä myöskään ihmiset katoa. 

Robotti kompastuu tyyliin avokadoon jonka joku on kiikuttanut maitohyllyyn.  Ja ihmiset tekee sitä. Me ollaan sekavaa sakkia keinoälyn silmissä. 

Vierailija
52/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa he kuuntelevat kokoomuslaisten ja persujen määkimistä että menkää töihin, ilman palkkaa tietenkin.

Mikä tämä ilman palkkaa jankutus on. Tietääkseni töissä käyvät nimenomaan saavat palkkaa. 

Työttömät on niitä, joiden "ei kannata" mennä töihin koska työnantaja ei maksa palkkaa. Eli elää leveästi työttömänä. Muuten se sama työ kelpaisi työttömälle kun mitä ne muut tekevät.

Olen itse tällaisella alalla. Töitä on, mutta ei tekijöitä, ja ala työllistää ympäri Suomen, Hyvin tällä on elänyt ja talolainankin maksanut. Ja nyt kun taas joku naukuu että kerro se ala, olen moneen kertaan näissäkin keskusteluissa sen kertonut mutta aina on vain selityksiä ja valitusta.

Vierailija
53/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottavuuden nousu tyssäsi Suomessa noin 17 vuotta sitten. Jos työttömyys johtuu tuottavuudesta ja tehokkuudesta, meillä on nyt huipputyöllisyys.

Vierailija
54/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän pitäisi kyllä joku malli keksiä, näissä ja vastaavissa töissä ei usein ole edes kykyä tai mahdollisuutta juuri jatkokouluttautua ja mihin sitä kouluttautuisi, johonkin toiseen työhön joka lopetetaan?

Vierailija
55/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin menee montaa vuotta, että kassatyöt hoitaan 85% automaatioa, samoin siivoustyöt ja ehkä kuljetusalan työtkin ja parturoinnit ja monet muut.

Uskon myös etätöiden kasvavan ja sitä kautta toimistojen tyhjenevän entisestään, jolloin kiinteistöön liittyvät työt ja ruokalapalvelut ja siivouspalvelut ja pakettien toimitukset ja kaikki huollot sun muut vähenevät todella paljon.

ps enkä usko että juuri kukaan siivooja, kassa tai keittiöemäntä saa paikkaa tekoälyn ohjelmoijana

Vierailija
56/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelumalli pitäisi ehkä muuttua. Kaupassa voisi jatkossa olla vaikka kaupan päälle joku kaatelemassa kahvia ja antamassa vaikka hartiahieronnan. Jos joku haluaa sellaista. 

Sillä aikaa robotti kerää kamat asiakkaan äppiin syöttämästä listasta tms. 

Joo robotti voi hieroa ja keittää kahvitkin, mutta iso osa porukkaa arvostaisi tota ihmislähtöisyyttä. 

Vierailija
57/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä meillä on huutava työvoimapula

Vierailija
58/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän piti tuoda ulkomailta kun kuulemma suomalaisille ei kelvannut. Valittivat myös liian hyvästä sosiaaliturvasta ja nyt sitten työpaikat vähenet puoleen koko alalla! Suurin työllistäjäsektori. Minne tänne tarvitaan 40 000 uusdemaria vuosittain??? Ei minnekään, kusetusta!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
59/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti avointen työpaikkojen lista koostuu pääasiassa: Kerääjistä/ kassatyöntekijöistä, autonkuljettajista, metallityöntekijöistä ja rakennustyöntekijöistä. Sote ja Vaka- alan lisäksi? Vaikka tekoäly ja robotit on siis korvaamassa nää ihan just?  Miksi yritykset etsii työntekijöitä vaikka voisivat korvata autonasentajan helposti chatgpt:llä? Sehän vaihtaa hujauksessa talvirenkaat vuoden 2000 Nissaniin. 

Vierailija
60/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti avointen työpaikkojen lista koostuu pääasiassa: Kerääjistä/ kassatyöntekijöistä, autonkuljettajista, metallityöntekijöistä ja rakennustyöntekijöistä. Sote ja Vaka- alan lisäksi? Vaikka tekoäly ja robotit on siis korvaamassa nää ihan just?  Miksi yritykset etsii työntekijöitä vaikka voisivat korvata autonasentajan helposti chatgpt:llä? Sehän vaihtaa hujauksessa talvirenkaat vuoden 2000 Nissaniin. 

Tuollainen renkaanvaihtorobotti voisi olla aika helppo kehittää loppujen lopuksi. Ei varmaan paljon kummoisempi kuin autopesula, mutta se että maksaisiko itsensä koskaan takaisin on eri asia. Verrattuna asiansa tuntevaan rengasreinoon joka myy samalla esim. jarrupalat ja levyt jos ne on loppu. Tai sen uuden rengassarjan ensi kesäksi tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi