Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan liiton uusi ennuste: Työpaikkojen määrä vähenee tuhansilla

Vierailija
04.08.2025 |

lähes 8 000 työpaikkaa lopetetaan 20242026 vuosien aikana erityisesti suorittavan tason tehtävissä ja tukitoiminnoissa. Prosentteina alan työllisyys laskee noin viidellä. Työpaikkojen vähentyminen johtuu datan paremmasta hyödyntämisestä, digitalisaatiosta ja tekoälyn kehittymisestä.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske vain myyjiä 

Työttömyys | Uudenmaan työttömyys paheni nopeasti: jopa johtajia jää työttömiksi

https://www.hs.fi/talous/art-2000011405436.html

Vierailija
22/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä opiskelijat saavat tulevaisuudessa elantonsa, jos lähes kaikki matalan tason suorittavat työtehtävät lopetetaan? Ei kaikilla ole sitä mahdollisuutta, että eletään opiskelujen ajan pelkästään lainarahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa näytti menevän käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Tekoäly tekee jo listat sairaaloissa ja ihminen joutuu ne tekemään käytännössä uudestaan. Mitä hyötyä älylattiasta on? Nostaako se vanhuksen pystyyn?

Vierailija
24/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäkää vaan niitä itsepalvelukassoja

Vierailija
25/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valtion on kohta alettava miettimään omaa tulonmuodostustaan uusiksi. Jos ja kun verotettavan työn määrä vähenee niin se tarkoittaa yksinkertaisesti ansiotuloverotuksesta kertyvän tulon vähenemistä. Toivottavasti tämä ymmärretään niiden keskuudessa jotka asioista päättävät. En usko että kapitalistillakaan on varaa täydelliseen ostovoiman romahtamiseen. 

Vierailija
26/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa näytti menevän käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Siivoaako se älylattia paskat potilaan housuista?

Vierailija
27/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suorittavaa porrasta ei tarvita niin ei tarvita myöskään heidän esihenkilöitä.

Raportoivat esihenkilöt häviää pois. AI tekee rapsat nopsaan.

Vierailija
28/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tietokoneet tuli töihin niin kaikki sanoivat että suorittavan työntekijöitä ei enää tarvita.  Näin ei käynyt. 

Vierailija
29/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa oli menossa käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Sehän on ihan hyvä niin ei pääse politiikka eikä naamakerroin vaikuttamaan.

Vierailija
30/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt irtisanotaan jo toimittajiakin ja heidät korvataan tekoälyllä. Sellaista.

Vierailija
31/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaupan alan pirkka palkoilla ole varaa ostaa kuin temusta tuotteet.

Vierailija
32/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta varmaan syntyy säästöjä, joten ehkä paine hinnannousulle pienenee.

Vierailija
33/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan liitto voi vastustaa kehityksen kulkua tuohon suuntaan ja pitää ihmiset töissä. Viekö rahan ahneus paradoksaalisesti meidät kaikki tuhoon. Eipä mulla muuta.

Vierailija
34/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä nimenomaan. Sinä joka käyt kaupassa, juuri sinä ja sinun lähipiiri, naapurit, työkaverit.. Te itse luotte tämän tuloksen omalla valinnalla. Minä en käytä itsepalvelukassoja koska tykkään tästä entisestä maailmasta jossa ihminen saa olla töissä.

Sivusta

Vierailija
35/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko järkevää lisätä teknologian käyttöä, jos se pahentaa työttömyyttä ja kansantalouden ongelmia?

Missä vaiheessa ratkaistaan se ongelma, että työtä ei enää riitä kaikille? Me olemme jo siinä pisteessä, ja ongelma vain pahenee koko ajan. Työttömien syyllistäminen ja kiusaaminen ei auta yhtään.

Työttömien syyllistäminen ja potkiminen on tosiaan lopetettava, ja hyväksyttävä se tosiasia että työtä on vähemmän kun koneet tekevät sen paremmin ja paremmalla laadulla ja tuottavuudella. Mutta ei se ole mikään huono asia, vaatii vain uudelleenajattelua yhteiskunnallisesti ja luopumista ek:n kd:n  kokoomuksen ja perskärpästen sairaista ja vanhanaikaisista ihmisten potkimisfantasioista. Esim. perustulo ja opintososiaalisten tukien palauttaminen köyhien velkaannuttamisen sijaan olisi jo hyvä askel.

Vierailija
36/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyritään teettämään töitä robotiikalla ihmisvoiman sijaan. Ihan ok, kukapa kaupassa työskentelystä pitäisi, mutta mitä töitä näiden ihmisten pitäisi sitten jatkossa tehdä?

Pitäisi jo kovaa vauhtia kehittää koneiden tekemän työn verotusta, ja perustulomalleja joilla ihmiset elää kun koneet, AI ja automaatio vie työt, mutta täällä vaan huudetaan MENKÄÄ TÖIHIN, ihan kuin asiat olisi kuin aina ennenkin.

Vierailija
37/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoaako se älylattia paskat potilaan housuista?

Jos housuun sonnitaan, on tehty aika paljon virheitä jo aiemmissa vaiheissa. Kuulostaa siltä että ajattelusi on keha rin tasolla.

Vierailija
38/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä nimenomaan. Sinä joka käyt kaupassa, juuri sinä ja sinun lähipiiri, naapurit, työkaverit.. Te itse luotte tämän tuloksen omalla valinnalla. Minä en käytä itsepalvelukassoja koska tykkään tästä entisestä maailmasta jossa ihminen saa olla töissä.

Sivusta

Itse käytän lähes aina itsepalvelukassoja. Olen ollut nuorena kassalla töissä, ei ole ihmisen työtä. Muutenkin oikein odotan aikaa, kun ei tarvi enää tehdä työtä vaan saa vaan perustulolla elellä. Itse olen koodari, ja odotan jo että pääsen työnteosta eroon. Saa nähdä ehtiikö ennen eläkeikääni, kun olen viisikymppinen nyt. Toivottavasti, ei huvita 67 v 8 kk tavoite-eläkeikään töitä tehdä.

Vierailija
39/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuuko tämä sen Tokmannin perustajan Kyösti Kakkosen aloitteesta siirtää arkipyhät viikonloppuihin?

Vierailija
40/64 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta

Kun en kelvannut töihin kauppoihin, vaikka mulla on kaupallinen peruskoulutus, aloin joka kerta käymään itsepalvelukassalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi