Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
1201/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet susi omalle lajillesi.

Sudet ovat kyllä varsin yhteisöllisiä ja organisoituneita laumaelämänsä suhteen.

Varmasti tiesitkin, että kyse on sanonnasta?

Sanonta on huono. Sudet ovat varsin yhteisöllisiä ja nojaavat monimutkaiseen sosiaaliseen organisointiin selvitääkseen laumana. Ovat myös varsin älykkäitä ja mainittu sosiaalinen organisointi voi olla paikoin hyvinkin joustava tilanteiden vaatimuksiin. Vankeudessa sudet henkivät patologioita, joihin perustuu "alfauros" horinat jne.

🤦 

käytä suden tilalla vaikka sanaa, hylkiö, epähumaani jne. Keksit kyllä varmasti.

Vierailija
1202/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisitko isomman vai pienemmän lapsesi? 

Pelastaisitko tytön vai pojan?

Pelastaisitko puolisosi ja lastesi vanhemman, jota et rakasta, vai naimisissa olevan rakastajasi? 

Pelastitko kissasi vai koirasi?

Huoh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä, miksi lemmikkini olisivat samassa rakennuksessa naapureiden lasten kanssa. Elleivät joskus 10 vuoden päästä teini-iässä keksi murtautua meille. 

Molemmat talot on tulessa?

Jos olen tulipalon syttyessä kotona,  tietenkin pelastaudun itse ja otan koirani mukaan.  Vasta sen jälkeenhän mä edes tietäisin,  että myös naapuritalossa on tulipalo.  Jos olisin tulossa kotiin,  todennäköisesti silloinkin juoksisin ensin oman taloni luokse katsomaan,  mitä tapahtuu ja voinko aloittaa sammutustoimet jo itse.  Enhän mä edes tietäisi siinä vaiheessa,  ollaanko naapurissa oltu edes kotona tulipalon syttyessä. 

Vierailija
1204/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet susi omalle lajillesi.

Sudet ovat kyllä varsin yhteisöllisiä ja organisoituneita laumaelämänsä suhteen.

Varmasti tiesitkin, että kyse on sanonnasta?

Sanonta on huono. Sudet ovat varsin yhteisöllisiä ja nojaavat monimutkaiseen sosiaaliseen organisointiin selvitääkseen laumana. Ovat myös varsin älykkäitä ja mainittu sosiaalinen organisointi voi olla paikoin hyvinkin joustava tilanteiden vaatimuksiin. Vankeudessa sudet henkivät patologioita, joihin perustuu "alfauros" horinat jne.

🤦 

käytä suden tilalla vaikka sanaa, hylkiö, epähumaani jne. Keksit kyllä varmasti.

Ihminen on hylkiö toiselle ihmiselle? Eihän se toimi. Sudet ovat kuitenkin mainitusti yhteisöllisiä.

Vierailija
1205/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen on hylkiö toiselle ihmiselle? Eihän se toimi. Sudet ovat kuitenkin mainitusti yhteisöllisiä."

OLET OMAA LAJIASI KOHTAAN EPÄHUMAANI.

Vierailija
1206/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinun pitää valita, teloitetaanko läheisesi vai 100 vierasta lasta. Kumman pelastat?"

En epäröisi, pelastaisin läheiseni. 

Vierailija
1207/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ihmiset valitsevat omat tunteensa (tässä tapauksessa koiran) ennen toista ihmistä. Älä höpsi.

Vierailija
1208/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän lapsesta. Onko valkoinen tai vähintään aasialainen? Mikä uskonto vanhemmilla? Osaako suomea?

En tosin edes omista lemmikkiä, mutten silti välttämättä pelastaisi lasta, koska en ole mikään pelastaja.

Vierailija
1209/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastaisitko isomman vai pienemmän lapsesi? 

Pelastaisitko tytön vai pojan?

Pelastaisitko puolisosi ja lastesi vanhemman, jota et rakasta, vai naimisissa olevan rakastajasi? 

Pelastitko kissasi vai koirasi?

Huoh...

Todennäköisesti kaikkien mahdollisten valintojen edessä yrittäisin pelastaa kaikki, vaikka sitten kuoltaisiin siihen koko porukka. En minä ainakaan osaisi valita ketään.

Tämä "koira vs. lapsi" -juttukin on minulle outo. Siis että heittäisinkö sylissä olevan koirani tuleen ja noukkisin naapurin lapsen tilalle? No en todellakaan. Yrittäisin tietysti saada molemmat ulos. Jos se hidastaa menoa niin paljon että kuollaan kaikki kolme, niin minkä sille sitten voi. Tilanne on selkeästi sen verran paha, että oltaisiin voitu kuolla muutenkin.

Olettaen tietysti, että edes olisin järjissäni siinä tilanteessa. Iso osa ihmisistä ei pysy paniikissa ollenkaan rationaalisina. Ehkä tuupertuisin nurkkaan nyyhkyttämään. En tiedä kun en ole onneksi tulipalossa ollut.

Vierailija
1210/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihminen on hylkiö toiselle ihmiselle? Eihän se toimi. Sudet ovat kuitenkin mainitusti yhteisöllisiä."

Enkä ole. Miksi olisin? Oletko sinä? Ja mitä tuo edes tarkoittaa, "omaa lajiasi", "epähumaani"? Eli kääntäen; ihminen on ihmisvastainen ihmistä kohtaan? Ihminen on monenlaisia asioita toisia ihmisiä kohtaan monenlaisiaa tilanteissa ja yhteyksissä.

Mutta kuten todettua, sudet ovat varsin yhteisöllisiä ja nojaavat monimutkaiseen/joustavaan sosiaaliseen organisointiin selvitäkseen laumana.

Vierailija
1211/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä ole. Miksi olisin? Oletko sinä? Ja mitä tuo edes tarkoittaa, "omaa lajiasi", "epähumaani"? Eli kääntäen; ihminen on ihmisvastainen ihmistä kohtaan? Ihminen on monenlaisia asioita toisia ihmisiä kohtaan monenlaisiaa tilanteissa ja yhteyksissä.

Mutta kuten todettua, sudet ovat varsin yhteisöllisiä ja nojaavat monimutkaiseen/joustavaan sosiaaliseen organisointiin selvitäkseen laumana.

Lukematta paskaa. Ei vaan jaksa vääntää rautalangasta.

Vierailija
1212/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vapaaehtoisesti sinkku vela.

Kissani on minulle kuin lapseni. Tottakai pelastaisin kissani.

Sorry. :) M28

Palstanaiset alapeukuttaa.

Minä yläpeukutin. Pelastaisin itsekin kissani.

N33

Minä yläpeukutin myös ja pelastaisin tietenkin oman lemmikkini. Tilannehan olisi väkisinkin sellainen, että palo syttyisi kerros- tai rivitalossa. Ei siinä tavallinen kansalainen oikeasti edes voi tehdä muuta kuin napata mukaan sen kaikkein lähimmän, jos asunnossa muita eläviä olentoja on ja juosta ulos. Naapurin lapsen pelastamiseksi pitäisi päästä naapuriin sisällekin ensin. Peloissaan oleva lapsi ei välttämättä tulisi avaamaan oveakaan, joten millä sen pelastat? Se, että hylkää lemmikkinsä asuntoon ei auta yhtään mitään, koska aikaahan tuossa ei yleensä ole kuin joitakin minuutteja. 

Eli lemmikki kainaloon ja ulos, ja sitten soitto häkeen, jos sattui olemaan puhelin taskussa. Jollei sattunut, etsitään joku, jolla on puhelin ja käsketään häntä soittamaan. 

Kysymys on lähtökohtaisestikin siis täysin älytön. VIERAS naapurin lapsi nimittäin ei olisi minulla eism. hoidossa niin, että olisimme samassa huoneistossa, enkä todellakaan jäisi/juoksisi takaisin palavaan taloon tuntemattoman ihmisen takia, oli hän minkä ikäinen tahansa. Omiani auttaisin kyllä, niin eläimiä kuin ihmisiä, vaikka se sitten maksaisi henkeni, mutta naapureista saisi huolehtia pelastuslaitos.

N41

Vierailija
1213/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan rollaan :) Kuten nuo "koiranpelastajatkin", voi hyvin! Mutta oikeasti sen sanonnan "viesti" on typerä. Ihmiset ovat monia asioita (toki paikoin myös "susia" toisilleen).

Vierailija
1214/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan rollaan :) Kuten nuo "koiranpelastajatkin", voi hyvin! Mutta oikeasti sen sanonnan "viesti" on typerä. Ih

Et trollannut, en sekoita trollia ja tyhmää ihmistä keskenään. Voimia myös sinne.

Vierailija
1215/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et trollannut, en sekoita trollia ja tyhmää ihmistä keskenään. Voimia myös sinne."

Ok :)

Vierailija
1216/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et trollannut, en sekoita trollia ja tyhmää ihmistä keskenään. Voimia myös sinne."

Ok :)

👍

Vierailija
1217/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vapaaehtoisesti sinkku vela.

Kissani on minulle kuin lapseni. Tottakai pelastaisin kissani.

Sorry. :) M28

Palstanaiset alapeukuttaa.

Minä yläpeukutin. Pelastaisin itsekin kissani.

N33

Minä yläpeukutin myös ja pelastaisin tietenkin oman lemmikkini. Tilannehan olisi väkisinkin sellainen, että palo syttyisi kerros- tai rivitalossa. Ei siinä tavallinen kansalainen oikeasti edes voi tehdä muuta kuin napata mukaan sen kaikkein lähimmän, jos asunnossa muita eläviä olentoja on ja juosta ulos. Naapurin lapsen pelastamiseksi pitäisi päästä naapuriin sisällekin ensin. Peloissaan oleva lapsi ei välttämättä tulisi avaamaan oveakaan, joten millä sen pelastat? Se, että hylkää lemmikkinsä a

Eikä sinun kuuluisikaan juosta takaisin palavaan taloon. Näin viranomaisetkin aina sanoo.

Mutta tähän tulee tietysti joku sanomaan "tätä ei kysytty!!!" Mitä tässä oikeastaan kysytään? Jos kysymys on pohjimmiltaan sitä, että kummasta välitän enemmän, koirastani vai tuntemattomasta lapsesta, niin tietysti koirastani, johon olen kiintynyt. Pahoittelen, jos tämä loukkaa jotakuta, että oma lemmikki on läheisempi ja tärkeämpi kuin tuikituntematon ihmislapsi.

Mutta sehän ei tarkoita, etten auttaisi samalla myös hädässä olevaa lasta. En tekisi minkäänlaista valintaa, vaan yrittäisin auttaa meidät kaikki ulos. Koko kysymys on täysin mieletön.

Mitään valintaa ei ole pakko tehdä, ellei sinulla ole vain yksi käsi jäljellä tai ellet ole niin heikossa hapessa että hädintuskin pääset itsekään raahautumaan ulos - missä tapauksessa ei ole sinun asiasi pelastaa ketään. Joskus ei vaan olosuhteille voi mitään.

Vierailija
1218/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan rollaan :) Kuten nuo "koiranpelastajatkin", voi hyvin! Mutta oikeasti sen sanonnan "viesti" on typerä. Ih

Joo kukaan ei pelastaisi koiraa kunhan täällä vain huvikseen huudattavat. Eikun hetkonen.....

Vierailija
1219/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirahulluilla on uusi taso, jossa koirat ovat lapsia arvokkaampia. :D Huh huh! Onneksi näitä sekopäitä ei ole omassa lähipiirissä.

Miksi ihmeessä vieras lapsi olisi omaa rakasta perheenjäsentä arvokkaampi?

Hei, pelastaisitko koirasi vai kaukaisen serkkusi palosta?

Koiran.

Vierailija
1220/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minä edes pääsisin naapuriin?