Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?
Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei.
Kommentit (1362)
Johan me selvitimme, että koira pelasti lapsen henkensä kaupalla. Sekopää omistajan kantaa ei tarvittu. Juhlimme koiraa sankarina, kunnia sille. Ehkä aikaa muistaa koiraa patsaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirahulluilla on uusi taso, jossa koirat ovat lapsia arvokkaampia. :D Huh huh! Onneksi näitä sekopäitä ei ole omassa lähipiirissä.
Miksi ihmeessä vieras lapsi olisi omaa rakasta perheenjäsentä arvokkaampi?
Hei, pelastaisitko koirasi vai kaukaisen serkkusi palosta?
Miksi kaukainen serkkuni olisi meillä eikä edes pelastaisi koiraani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on paljon kateellisia ihmisiä, kun pitää kyseenalaistaa ihmisen rakkaus lemmikkiä kohtaan.
Suhtaudun erittäin skeptisesti ihmisiin, jotka eivät pysty kokemaan rakkautta eläintä kohtaan. En oikeastaan pidä heitä edes ihmisinä.
Minä en ikinä luottaisi ihmiseen, jolle eläimet menevät henkeä uhkaavassa tilanteissa ihmisten ohi. Ja minä pidän eläimistä, en halveksi niitä.
Sulla on oikeus ajatella niin. Muita et voi pakottaa ajattelemaan samalla tavalla. :)
Saanko minä halutessani pelastaa leivänpaahtimen lapsen tai eläimen sijasta, koska minua ei voi pakottaa ajattelemaan samalla tavalla? 😊
Tietenkin saat. :)
Onko meidän lakimme sitten perseestä ja väärä, koska saan tuomion tästä toiminnastani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirahulluilla on uusi taso, jossa koirat ovat lapsia arvokkaampia. :D Huh huh! Onneksi näitä sekopäitä ei ole omassa lähipiirissä.
Kumman pelastaisit palosta, kaukaisen serkkusi vai koirasi? Ihan vain hypoteesina.
Mitä enemmän luen näitä kommentteja, sitä onnellisempi olen koirastani. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki serkkuni ovat aikuisia, joten saisi pelastaa itse itsensä, jos olisi tajuissaan. Jos olisi tajuton, en jaksaisi häntä kantaa.
Joten koirani.
Järkyttävän monella on hukassa sanan moraali sisältö. Kyse ei ole siitä, mikä on sinulle itsellesi rakkaampaa tai tärkeämpää. Kyse on asettumisesta toisen asemaan, eikä siinä ole kahta sanaa siitä, etteikö ihmislapsen menetys ole pahempi asia kuin lemmikin menetys. Tälle pohjalle on rakennettu myös jokaisen sivistysmaan lainsäädäntö. Missään ei saa jättää ihmistä pelastamatta, jos siihen on mahdollisuus.
Pelastaa koira palavasta talosta. Siis onko se koira tajuton! Jos nimittäin ei ole, niin kyllä se osaa itsekin ulos juosta, seuraa isäntää...
Ja lapsen pelastaminen sitten, jos itse olet palavassa asunnossa ja se lapsi myös.
Tai jos on kerrostalo ja se lapsi on tuupertunut käytävään ja huomaat sen lapsen siellä savun keskellä itse hoiperrellessasi!
Aloittajan kysymys on älytön, ja senhän tässä ovat monet muutkin ketjun venyessä todenneet!
Minkähän se palomies pelastaa ensin... jos palavassa asunnossa on koira ja lapsi! Koiran varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki serkkuni ovat aikuisia, joten saisi pelastaa itse itsensä, jos olisi tajuissaan. Jos olisi tajuton, en jaksaisi häntä kantaa.
Joten koirani.
Mitä jos kaukainen serkkusi olisi lapsi. Ihan vain hypoteesina. Kumman pelastaisit palosta; lapsen, joka on kaukainen serkkusi vai koirasi?
Ylipäätään miten voivat systeemit toimia, jos jokainen saa ihan itse päättää, mikä on oikein ja mikä väärin?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän monella on hukassa sanan moraali sisältö. Kyse ei ole siitä, mikä on sinulle itsellesi rakkaampaa tai tärkeämpää. Kyse on asettumisesta toisen asemaan, eikä siinä ole kahta sanaa siitä, etteikö ihmislapsen menetys ole pahempi asia kuin lemmikin menetys. Tälle pohjalle on rakennettu myös jokaisen sivistysmaan lainsäädäntö. Missään ei saa jättää ihmistä pelastamatta, jos siihen on mahdollisuus.
Kyllä ihminen hätätilanteessa todellakin toimii tunteidensa varassa eli pelastaa itselleen rakkaimmat ensin.
Ei siinä ajatella muiden ihmisten asemaa. Hurskastelua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman pelastaisit palosta, kaukaisen serkkusi vai koirasi? Ihan vain hypoteesina.
En ole tekemisissä ensimmäisten serkkujenikaan kanssa, enkä tunne heitä edes ulkonäöltä. Miksi ihmeessä miettisin joitain kaukaisia serkkuja?
Vierailija kirjoitti:
Evvk sun jorinat. Tietenkin jokainen pelastaa itselleen rakkaimmat ensin.
Pelastaisin koirani tietysti. Naapuri voisi ihan itse huolehtia lapsestaan, koska niin se menisi toisinkin päin: ei mun koiraa naapuri lähtisi pelastamaan, ei edes sellainen, jolla ei ole lasta.
Sitä paitsi, sen ikäisellä lapsella, jonka voi jättää yksin kotiin on jo jonkinlainen teoreettinen mahdollisuus pelastautua itse. Eläimellä ei ole mitään toivoa, jollei ihminen auta.
Vierailija kirjoitti:
Olet susi omalle lajillesi.
Mitä sitten? Jos ei pidä ihmisistä, se on jokaisen oma valinta. :)
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet susi omalle lajillesi.
Mitä sitten? Jos ei pidä ihmisistä, se on jokaisen oma valinta. :)
- eri
Eipä mitään. Helposti erottuu joukosta sellaiset. Ei silloin sinuakaan kukaan pelasta.
Tämä.