Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
861/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jengi on niin sekaisin. Moni menisi linnaan kun kertoisi pelastaneensa tulipalosta eläimet. 

Vierailija
862/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni lemmikin jättäminen taakse on tunnekylmyyttä. Lemmikki on rakastanut sinua ehdoitta niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Sen turkkiin on itketty sekä ilot että surut. En koe tuntemattomia ihmisiä omana porukkanani. Minulle läheisiä ovat perheeni (mukaanlukien lemmikit) sekä ystävät, ei random-naapurinlapset. Ja kyllä, välitän lapsista. Lahjoitan myös rahaa hyväntekeväisyyteen lasten hyväksi. Mutta koirani henkeä en ole valmis uhraamaan.

Lemmikki on rakastanut omistajaansa, koska sillä ei ole vaihtoehtoja, ja koska se on sitten siihen ainoaan vaihtoehtoon kiintynyt. Ei se pysty valitsemaan. 

Se, että olet itkenyt koirasi turkkiin, ei liity koiraan mitenkään, aika hiljattain joku koira-asiantuntija jossakin kirjoitti, että halaaminen on usein sellainen ele, josta koirat eivät pidä. 

Ei pelastustoimen laiminlyönnissä ole kyse siitä, kuka on sinun porukkaasi, kuka ei. Siinä on kyse rikoksesta. Moraalisesti myös todella väärä valinta. 

Se koira kuitenkin kymmenen vuoden sisään tulee kuolemaan. Jo koiran ottaminen tarkoittaa, että se pitää ennen pitkää uhrata. Moni koiraihmiseksi esittäytyvä vetkuttaa viimeistä ratkaisuakin pitkään ja antaa koiran kärsiä, ettei tule itselle suru puseroon niin pian. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jengi on niin sekaisin. Moni menisi linnaan kun kertoisi pelastaneensa tulipalosta eläimet. 

Puoli vuotta ehdollista totaalisesti kovin rangaistus mitä tulla voi. Eikä sitä ikinä kukaan saa.

Vierailija
864/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen lapsi etusijalla.rekku saa jäädä.

Vierailija
865/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman eläimen tietenkin, se on perheenjäsen.  Loppuikäni näkisin painajaisia jos jättäisin sen joka minuun eniten luottaa. Kauhia ajatuskin. 

Vierailija
866/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on liikaa ja lähes kaikki ovat pahojakin. Pelastaisin vieraan lemmikin. Ovat aitoja eikä niistä kasva pahoja, lapsista useimmista kasvaa.

Vierailija
867/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on sanottu ketjussa jo sata kertaa, mutta ihmiset reagoivat eri tavalla kriiseissä - jotkut ovat viilipyttyjä, toiset huutavat silmät pyörien, kolmannet jäätyvät kauhuissaan, neljännet juoksevat karkuun katsomatta yhtään eteensä. Ihmisille ei anneta mitään tuomioita siitä, että he joutuvat vaaratilanteessa paniikkiin.

Mun esimerkissä ei tietenkään ole kyse tästä. Haloo nyt taas. Puhun tilanteesta jossa mielen ja ruumiin täysin toimiessa henkilö katsoisi koiraa ja lasta, joista jompikumpi kuolee jos et nyt nappaa sitä mukaasi - ja valitsisi koiran.

Ei puhuta paniikista eikä oman hengen uhraamisesta eikä jäätymisestä tms. eikä edes tuomioista tai tuomitsematta jättämisestä. Vaan tasan tarkkaan tuosta yhdestä hypoteettisesta tilanteesta - voisit pelastaa mutta et pelasta. Vaikka et ikinä saisi tuomiota tai kukaan ei saisi koskaan tietää, sinäkö tyytyväisenä mielessäsi myhäilisit että jee pelastin koirani

Mun esimerkissä ei tietenkään ole kyse tästä. Haloo nyt taas. Puhun tilanteesta jossa mielen ja ruumiin täysin toimiessa henkilö katsoisi koiraa ja lasta, joista jompikumpi kuolee jos et nyt nappaa sitä mukaasi - ja valitsisi koiran.

KOSKA TÄLLAISTA VALINTATILANNETTA EI TOSIELÄMÄSSÄ OLE. Eikä kukaan voi sanoa etukäteen, olisiko tulipalossa se jäätyjä vai viilipytty vai se totaalisekoaja joka talloo muut alleen. Joten on ihan turha paukutella henkseleitä tällä palstalla uroteoista, joita ei ole koskaan joutunut tekemään.

Minä vastasin sitä paitsi viesteihin, joissa käsiteltiin nimenomaan niitä tuomioita ja tuomitsematta jättämisiä.

Edelleenkin, tulipaloissa ja suuronnettomuuksissa ei kyseisen hätätilanteen uhreille mitään tuomioita jaeta.

Vierailija
868/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku sanoisi tuon ääneen, pitäisin täytenä idioottina. Samoin jos saisin tietää että joku pelasti kissan eikä lastani, TA PP AISIN tuon ihmisen omin käsin. 

Nurinkurista, että lapsen pelastajat haukkuvat hauvanpelastijia psykopaateiksi, mutta ovat itse antamassa täällä tappouhkauksia. 

Vierailija
869/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tästä syntyy keskustelua edes on syy miksi pidän lemmikinomistajia vähän vajaina.

Vierailija
870/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Eiköhän tän ry ss älähtöisen huudatuksen voisi jo poistaa täältä? 

Tuli oikein selväksi, mistä on kyse. 

Asettukaa toisianne vastaan, koirat ja koirattomat. Älkää suomalaiset tehkö lapsia, kun ei meidän Natashatkaan enää synnytä. 

Vierailija
871/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en pääsisi ikinä yli siitä, jos olisin koirani jättänyt taakse tuolleen. En kyl kertoisi kenelläkään, että naapurin muksu ois voinu pelastua ellen ois pelastanu mun rakasta koiraa... Ja ois hirveän paha olo siitä, mutta viel pahempi jos koirani antaisin noin kuolla 

Vierailija
872/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomaako/älyääkö nyt kaikki varmasti, että minä/minä/minä

kirjoitin/ulostin mahdottoman fiksun/järkevän/omaperäisen aloituksen/postauksen

Niin. Kysymys on vähän sama kuin kysyisi, että onko oikein kiilata toinen auto mereen, jos itsellä on kiire ja se toinen auto ajaa liian hitaasti edessä.

Vierailija
873/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, sairasta on sanoa että koira on törkeämpi kuin ihminen. Kukaan normaalinihminen ei voi ajatella niin. On jäänyt jotain kehittymättä päässä jos eläin menee ihmisen ohi. 

Vierailija
874/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, sairasta on sanoa että koira on törkeämpi kuin ihminen. Kukaan normaalinihminen ei voi ajatella niin. On jäänyt jotain kehittymättä päässä jos eläin menee ihmisen ohi. 

Sulle kysymys. On vuosi 1944 ja pelastaa voit joko Hitlerin tai hänen koiransa Blondin. Mitä teet?

Vierailija
875/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää tosiaan on R y s s ä n trolli.

Vierailija
876/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syvä haukotus teidän kanssa. Eikö tosiaan ole tuttu kysymys tämä? Ja eikö ole ollut tiedossa, että suuri osa menee tunne edellä? Tuo trolliryssäpersuvassari jankuttelu tulee jo korvista ulos.

Vierailija
877/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tästä syntyy keskustelua edes on syy miksi pidän lemmikinomistajia vähän vajaina.

Sama. Katson kieroon jatkossa jokaista koiran kusettaja ja kissasta esitelmiöivää.

Vierailija
878/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö aloittaja kuvittelemaan seuraanlaisen skenasrion.

Sinä ja sinulle tuntematon koira olette pyörryneenä palavassa talossa. Aikaa on pelastaa vain toinen. Onko mielestäsi ok, että pelastajanne päättää pelastaa koiran ja jättää sinut kuolemaan?

Vierailija
879/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syvä haukotus teidän kanssa. Eikö tosiaan ole tuttu kysymys tämä? Ja eikö ole ollut tiedossa, että suuri osa menee tunne edellä? Tuo trolliryssäpersuvassari jankuttelu tulee jo korvista ulos.

No ihan varmasti tulee, vit ut tais minuakin olla olla Pietarin leivissä. 

Kysymys on tuttu, ja niin on teidän metkuisat vastauksetkin, tässä on oikein oppikirjaesimerkki taas käsillä. 

Vierailija
880/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on tietenkin pelastettava jos vaihtoehtoina ovat ihminen/eläin. Turhaan vakuuttaa eläinrakas tunteitaan ja kiintymystä mihinkään jos voisi jättää ihmisen kylmästi kuolemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi