Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
841/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rangaistukseksi pelastustoimen laiminlyönnistä voidaan tuomita sakkoa tai enintään kuusi kuukautta vankeutta.  "

Ja jos sanoo, että paniikissa olin, niin ei tuu mitään. Ei kannata rangaistuksen pelossa siis pahimmankaan skenaarion mukaan pelastaa ketään muuta kuin itselleen rakkaat, jos valinta pitää tehdä.

Vierailija
842/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rangaistukseksi pelastustoimen laiminlyönnistä voidaan tuomita sakkoa tai enintään kuusi kuukautta vankeutta.  "

Ja jos sanoo, että paniikissa olin, niin ei tuu mitään. Ei kannata rangaistuksen pelossa siis pahimmankaan skenaarion mukaan pelastaa ketään muuta kuin itselleen rakkaat, jos valinta pitää tehdä.

Elät loppuelämäsi tietäen että käytännössä lapsen kuolema on niskoillasi. Mutta olipa vielä kaksi kivaa vuotta Mustin kanssa. Tämmöisten kanssa sitten eletään samassa yhteiskunnassa.

Alankin välttelemään ihmisiä, jotka toitottavat "eläimet ovat minulle läheisempiä kuin ihmiset", jos joukossa on näin kylmää porukkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaistonvaraisesti kokoaisin omasta asunnosta ensin porukan ulos. Tuskin siinä tilanteessa ehtisi miettiä naapurinlapsia. Käytännössä siis varmaan koiran pelastaisin ensin, sillä se olisi lähempänä.

Jos tulisi kummallinen valintatilanne, niin tottakai lapsi silloin menee koiran edelle. Vaikka ilkeäkin lapsi, kun joku täällä oli syytellyt naapurin lapsia liian ilkeiksi :D Ei se ilkeys muuta ihmisen arvoa koiran arvoa pienemmäksi

Vierailija
844/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika että täällä on sairasta porukkaa. Jos siis todella ajatellaan näin eikä vain trollata.

Vierailija
845/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa tuo laittomuuden julistelu. Ei ole laitonta valita sitä koiraa:D ei tuollaisessa tilanteessa ole mitenkään pakollista mennä auttamaan yhtään ketään.

Olet väärässä. Ihmistä on aina autettava jos siihen on mahdollisuus. Auttamatta jättäminen on rikos. Vain jos oma henki vaarantuu, voi jättää auttamatta. Palavaan taloon ei siis voi pakottaa juoksemaan, mutta jos olet siellä talossa, näet siellä lapsen jonka pystyt fyysisesti kantamaan ulos, ja pakenet talosta ottamatta lasta mukaasi, olet rikkonut lakia.

Miten vaikeaa tämä on ymmärtää?

Ihan mielenkiinnosta, miten sitten määritellään kenenkin kyky kantaa painavaa kantamusta, eli tajutonta lasta? Ilman mitään koiriakin pakkaa sotkemassa. Pienikin lapsi painaa jo 10-20 kiloa. Valtaosa kirjoittajista yliarvioi kykynsä juosta ulos hätätilanteesta 20 kilon säkki sylissään.

Tämä nyt on sanottu ketjussa jo sata kertaa, mutta ihmiset reagoivat eri tavalla kriiseissä - jotkut ovat viilipyttyjä, toiset huutavat silmät pyörien, kolmannet jäätyvät kauhuissaan, neljännet juoksevat karkuun katsomatta yhtään eteensä. Ihmisille ei anneta mitään tuomioita siitä, että he joutuvat vaaratilanteessa paniikkiin.

Auttamatta jättäminen on rikos vain, jos et ulkopuolisena auta tai yritä kutsua apua. Eli näet talon palavan, mutta et tee mitään. Niitä talon sisällä panikoivia ei tuomita mistään (ellei sitten palon sytyttämisestä, mutta se on jo eri juttu se).

Vierailija
846/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät loppuelämäsi tietäen että käytännössä lapsen kuolema on niskoillasi. Mutta olipa vielä kaksi kivaa vuotta Mustin kanssa. Tämmöisten kanssa sitten eletään samassa yhteiskunnassa.

Alankin välttelemään ihmisiä, jotka toitottavat "eläimet ovat minulle läheisempiä kuin ihmiset", jos joukossa on näin kylmää porukkaa

Joo järkyttävää tekstiä täällä. Mulla ei ole läheistä perhettä, lemmikit on mun seurana arjessa. Mutta eipä tarvisi sekuntiakaan miettiä että pelastaisin naapurin ipanan vaikka en tiedä hänestä muuta kuin etunimen. 

Vierailija
847/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika että täällä on sairasta porukkaa. Jos siis todella ajatellaan näin eikä vain trollata.

No tää nyt voi olla mitä vaan. Ehkä kesän onnistunein trolli, paljon mahdollista. Ei trollatakaan heti aloituksessa, vaan vasta viesteissä. Kuluu kesäloma kivasti. Helle on pehmittänyt sopivasti päätä, ja nyt sateissa pitää tylsistyä sisällä. Joku sai idean. Tai sitten se klassinen, kiusa se on pienikin kiusa -tyyppinen yhteiskunnan hajottamisharjoitus rajan takaa. Yhden tai useamman rajan takaa. 

Tai sitten tosiaan on kajahdettu koirien takia. 

Vierailija
848/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata siis muuttaa taloon jossa on paljon oudon oloisia "kissa-/koira on lapseni" hörhöjä

Vierailija
849/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? En ole mitään kirjoittanut siitä kenet pelastan. Tuo viesti oli siihen, että laki tulee vastaan ellei naapurin lasta pelasta, mikä oli siis paikkansa pitämätön väite. 

Vierailija
850/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikki saa avun, naapuri luiskaan.

Vierailija
851/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muut kysymykset? Kuten todettua, en antaisi ihmislapsen palaa hengiltä koirani sijasta, jos edessä olisi valinta. Sinulle tämä on toisin, koska mielestäsi koirasi on osa "laumaasi". Tämä on ymmärretty. Pidän tietenkin sinua vähän sekopäisenä, tai rollina :)"

Ja lisätään tuohon ylläolevaan vielä, että en pidä sinua siksi sekopäisenä että rakastat koiraasi ja koet koirasi osaksi "laumaasi" (sinun sanasi). Vaan siksi, että tilanteessa, jossa saat valita (vieraan) ihmislapsen tai koirasi palavan hengiltä, sinä pelastat koirasi tietäen, että mainittu ihmislapsi palaa hengiltä.

Tiedoksi, olet keskustellut täällä useamman ihmisen kanssa, et vain yhden. En ole tuo kenelle vastaat, mutta minäkin sanoin

Tässä ei ole kyse minun moraalivalinnoistani, vaan porukan selviämisestä. Jos annat vieraan lapsen kuolla, se vahingoittaa koko porukkaa. Ihmislapsesta, vieraastakin, voi kasvattaa tärkeän jäsenen omaan laumaan. Itse asiassa sehän säästää energiaakin, jos joku muu on jo synnyttänyt, niin ei tarvi kenenkään oman porukan jäsenen enää riskeerata terveyttään.

Minä edelleen vierastan hyvin voimakkaasti tuollaista tunnekylmyyttä, jossa jätetään surutta ihmislapsi kuolemaan, koska lemmikki menee hänen edelleen.

Minun mielestäni lemmikin jättäminen taakse on tunnekylmyyttä. Lemmikki on rakastanut sinua ehdoitta niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Sen turkkiin on itketty sekä ilot että surut. En koe tuntemattomia ihmisiä omana porukkanani. Minulle läheisiä ovat perheeni (mukaanlukien lemmikit) sekä ystävät, ei random-naapurinlapset. Ja kyllä, välitän lapsista. Lahjoitan myös rahaa hyväntekeväisyyteen lasten hyväksi. Mutta koirani henkeä en ole valmis uhraamaan.

Vierailija
852/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti omat rakkaat olennot ensin. 

Siihen ei ole mikään minun kohdallani kenelläkään nokan naputtamista. 😊

Haistapa sinä iso pas ka

Vierailija
853/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa joku täysin tuntematon naapurin persjäte. Eipä näytä itse vanhempiakaan kiinnostavan omat kakaransa kuten esim. näistä hukkumistapauksista voi päätellä. Miksi siis jonkun toisen pitäisi? 

Vierailija
854/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tää nyt voi olla mitä vaan. Ehkä kesän onnistunein trolli, paljon mahdollista. Ei trollatakaan heti aloituksessa, vaan vasta viesteissä. Kuluu kesäloma kivasti. Helle on pehmittänyt sopivasti päätä, ja nyt sateissa pitää tylsistyä sisällä. Joku sai idean. Tai sitten se klassinen, kiusa se on pienikin kiusa -tyyppinen yhteiskunnan hajottamisharjoitus rajan takaa. Yhden tai useam

Tai sitten jokainen tajuaa, ettei tällaista valintatilannetta tapahdu ikinä kuin Pöyristyneet Palstahörhöt Ry:n omissa helteen käristämissä aivoissa.

Vierailija
855/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on sanottu ketjussa jo sata kertaa, mutta ihmiset reagoivat eri tavalla kriiseissä - jotkut ovat viilipyttyjä, toiset huutavat silmät pyörien, kolmannet jäätyvät kauhuissaan, neljännet juoksevat karkuun katsomatta yhtään eteensä. Ihmisille ei anneta mitään tuomioita siitä, että he joutuvat vaaratilanteessa paniikkiin.

Mun esimerkissä ei tietenkään ole kyse tästä. Haloo nyt taas. Puhun tilanteesta jossa mielen ja ruumiin täysin toimiessa henkilö katsoisi koiraa ja lasta, joista jompikumpi kuolee jos et nyt nappaa sitä mukaasi - ja valitsisi koiran.

Ei puhuta paniikista eikä oman hengen uhraamisesta eikä jäätymisestä tms. eikä edes tuomioista tai tuomitsematta jättämisestä. Vaan tasan tarkkaan tuosta yhdestä hypoteettisesta tilanteesta - voisit pelastaa mutta et pelasta. Vaikka et ikinä saisi tuomiota tai kukaan ei saisi koskaan tietää, sinäkö tyytyväisenä mielessäsi myhäilisit että jee pelastin koirani? Pidän tällaista henkilöä sairaana mieleltään.

Vierailija
856/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen kuolema ei ole niskoillani, koska minä en sitä paloa sytyttänyt.

Vierailija
857/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ennemmin valitsen lähelleni ihmiset, jotka pelastavat rakkaansa, kuin jotkut kylmästi rakkaansa taakseen jättävät. 

Vierailija
858/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että julkisesti jos joku kertoisi että pelastaisi oman koiransa tuntemattoman naapurinlapsen yli, oli lapsi sitten vaikka "ilkeä" niin kaikessa hiljaisuudessa katkoisin välit. Haluan elämääni normaaleja ja lämminsydämisiä ihmisiä. Lemmikkien inhimillistäjät ovat usein jotenkin outoja. Joo se lemmikki "rakastaa sinua ehdoitta" koska sillä ei ole vaihtoehtoja. Kokeile ystävystyä villieläimen kanssa niin olet vähän uskottavampi.

Vierailija
859/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju todistaa juuri sen mikä on näkyvillä joka puolella. Totaalisen moraalisen rappion. 

Vierailija
860/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata siis muuttaa taloon jossa on paljon oudon oloisia "kissa-/koira on lapseni" hörhöjä

No ei kannata ylipäätään muuttaa minnekään kerrostaloon. Niissä asuu kaikenlaista kummaa väkeä, jotka työntävät lapsensa yökylään naapurin dementikko-Ritvalle, jotta pääsevät baariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi