Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
81/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kissani kainaloon ja lähtisin pelastamaan naapurin mukelon.

Vierailija
82/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän täällä vähän väliä pohditaan ja kysellään. Meidän naapurustossa ei edes ole pelastettavia lapsia mutta vaikka oliskin niin oman perheenjäseneni tietty pelastaisin. 

Ap kysyikin koirasta, ei sinun perheenjäsenestä. Kyllä ihmiset pelastetaan ekana. Mieti tilannetta, menet palavaan rakennukseen ja siellä on vierekkäin koirasi ja naapurin lapsi. Et sinä nappaa sitä koiraasi syliisi ja kanna ulos ja sano naapurillesi, että se teidän tyttö jäi muuten makaamaan siihen, mistä koirasi nostit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmishenki aina ensin tietenkin 

Johan lakikin velvoittaa (pelastuslaki)

Vierailija
84/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki, että oma lemmikki on tärkeä, mutta eläin ei todellakaan mene koskaan lapsen edelle. Ei oman eikä vieraan.

Täytyy olla persoonallishäiriöin psykopaattinarsisti, joka ei lasta pelastaisi.

Ne lemmikit potkaisee tyhjää muutenkin muutamassa vuodessa.

Vierailija
85/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairas kysymys. Ihmishenki menee aina edelle. 

Mitäs jos se naapurin lapsi on kouluampuja joka tappanut viattomia luokkakavereitaan? Meneekö kaiken edelle?

Silloin hän ei ole naapurissani, vaan viranomaisten huomassa.

Vierailija
86/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen. Ihminen on eläintä arvokkaampi. 

Lisään vielä tähän, te kieroutuneet ihmiset, jotka mieluummin pelastaisitte koiran, syöttekö lihaa? Nimittäin jos syötte, tai muuten kulutatte eläinperäisiä tuotteita, kovin valikoivaa empatianne eläimiä kohtaan on. Koiraan olette vain projisoineet inhimillisiä tuntemuksia siihen pisteeseen, ettette enää osaa erottaa ihmistä eläimestä, ja mieluummin pelastatte koiran, johon olette projisoineet inhimillisiä piirteitä, sen sijaan, että pelastaisitte sen todellisen ihmisen. Lisäksi vastavuoroisuuden periaate. Haluaisitteko että joku ihminen pelastaisi mieluummin teidät vai lemmikkinsä? Hyväksyisittekö tuon kohtalon ilman katkeruutta?

En minä kenenkään vieraan koiraa välttämättä pelastaisi, mutta oman kissani kyllä.

En syö lihaa ja jos joku mielummin pelastaisi oman lemmikkinsä kuin minut tulipalosta en pahastuisi. 

Ihmisillä on sentään mahdollisuus pelastaa itsensä, kissa tai koira ei osaa avata ovea, jonkun pitää se käydä pelastamassa. Minä olen kissan vastuulleni ottanut ja huolehdin siitä, jos naapuri ei pelasta lapsiaan niin miksi minun pitäisi ne pelastaa?

Vierailija
87/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän toki, että oma lemmikki on tärkeä, mutta eläin ei todellakaan mene koskaan lapsen edelle. Ei oman eikä vieraan.

Täytyy olla persoonallishäiriöin psykopaattinarsisti, joka ei lasta pelastaisi.

Ne lemmikit potkaisee tyhjää muutenkin muutamassa vuodessa.

Niinhän ne muksutkin voi potkasta tyhjää ihan koska vaan. 

Vierailija
88/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on aina tärkeämpi ja arvokkaampi kuin koira. Aivan naurettavaa että tälläistä pitää edes kysyä. Pelastat jonkun hurtan että se saa pari vuotta lisää elinaikaa versus että joku menettää kokonaisen ihmiselämän. Se koira ei anna yhteiskunnalle mitään ja sen voi korvata toisella koiralla. Koiralla ei ole myöskään sielua eikä ne odota teitä taivaassa eikä sinne mene sieluttomat ihmisetkään jotka arvottaa koiran ihmistä ylemmäksi joka on kykenevä uskomaan koira ei vaikka niitä pitää hyvin kohdella mutta ihminen on aina edellä. Entäs joku naapurikin pelastaa koiransa ennenkuin lapsesi siinä koirienne kanssa iloitsette.

Vierailija
89/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kysymys on vähän kummallinen, sillä koiran pelastamiseen riittää avata ovi, jolloin koira singahtaa pakoon ja todennäköisesti löytää turvallisemman reitin kuin minä löytäisin, sillä kun on paremmat aistit ja vaistot kuin minulla. Eli tilanne ei ole tasapuolinen, sillä toinen on paljon helpompi pelastaa kuin toinen.

Itse mieluiten avaisin koiralle oven samalla, kun menen hakemaan naapurin lasta, eli hyvällä tuurilla molemmat pelastuvat, huonolla me kaikki jäämme sinne.

Vierailija
90/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia se oma koira tm. lemmikki siellä naapurissa olisi?

Ja tietenkin ihmishenki koitetaan ensin pelastaa ja vasta sitten eläin. Lakikin sen määrää.

Vierailija
91/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaarantaisi omaa henkeäni kenenkään takia. Pelastajat on ihan sillä töin.

M52

Vierailija
92/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän täällä vähän väliä pohditaan ja kysellään. Meidän naapurustossa ei edes ole pelastettavia lapsia mutta vaikka oliskin niin oman perheenjäseneni tietty pelastaisin. 

Ap kysyikin koirasta, ei sinun perheenjäsenestä. Kyllä ihmiset pelastetaan ekana. Mieti tilannetta, menet palavaan rakennukseen ja siellä on vierekkäin koirasi ja naapurin lapsi. Et sinä nappaa sitä koiraasi syliisi ja kanna ulos ja sano naapurillesi, että se teidän tyttö jäi muuten makaamaan siihen, mistä koirasi nostit.

Jos ne vierekkäin makaa, eihän siinä sitten ole mitään valintaa tehtävänä. Kaappaat molemmat kainaloon ja riennät ulos.

Mikäli se lapsi ylipäätään on sen painoinen, että pystyt sen kantamaan. Jotain 10-vuotiasta ei niin vain enää kannetakaan.

Vierailija
93/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma koira

saattas tulla syyte heitteillejätöstä jois et edes yritä, sama jos ajat kolaripaikalla ohi etkä tee mitää

Vierailija
94/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, onko ap niin eläinrakas ja niin ihmisvastainen, että ottaa vaikka rangaistuksen siitä, ettei koittanut ihmishenkeä pelastaa...?

Vierailija
95/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen. Ihminen on eläintä arvokkaampi. 

Lisään vielä tähän, te kieroutuneet ihmiset, jotka mieluummin pelastaisitte koiran, syöttekö lihaa? Nimittäin jos syötte, tai muuten kulutatte eläinperäisiä tuotteita, kovin valikoivaa empatianne eläimiä kohtaan on. Koiraan olette vain projisoineet inhimillisiä tuntemuksia siihen pisteeseen, ettette enää osaa erottaa ihmistä eläimestä, ja mieluummin pelastatte koiran, johon olette projisoineet inhimillisiä piirteitä, sen sijaan, että pelastaisitte sen todellisen ihmisen. Lisäksi vastavuoroisuuden periaate. Haluaisitteko että joku ihminen pelastaisi mieluummin teidät vai lemmikkinsä? Hyväksyisittekö tuon kohtalon ilman katkeruutta?

En minä kenenkään vieraan koiraa välttämättä pelastaisi, mutta oman kissani kyllä.

En syö lihaa ja jos joku mielummin pelastaisi oman lemmikkinsä kuin minut tulipalosta en pahastuisi. 

Ihmisillä on sentään mahdollisuus pelastaa itsensä, kissa tai koira ei osaa avata ovea, jonkun pitää se käydä pelastamassa. Minä olen kissan vastuulleni ottanut ja huolehdin siitä, jos naapuri ei pelasta lapsiaan niin miksi minun pitäisi ne pelastaa?

"Jos naapuri ei pelasta lapsiaan niin miksi minun pitäisi ne pelastaa?"

Siksi, että laki velvoittaa auttamaan? Lisäksi minusta kuulostaa todella empatiakyvyttömältä, jos laumaeläin, kuten ihminen, ei halua auttaa oman laumansa jäsentä. Koira on aina ns. ylimääräinen, vaikka onkin rakas, se ei koskaan ole samalla tavalla osa ihmislaumaa kuin toinen ihminen.

Vierailija
96/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jos olet palavassa talossa koirie ja kissojen kanssa, kenet toivot minun pelastavan?

Vierailija
97/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin pelastan vaikka valokuva-albumini ja tietokoneeni kuin naapurin lapsen.. 

Vierailija
98/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta heilahtaisi jo häkin ovi, jos jättäisi ihmishengen pelastamatta.

Mutta eipä suurimman osan vastaukset yllätä, kun vauvapalstalla ollaan. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia...

Vierailija
99/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on aina tärkeämpi ja arvokkaampi kuin koira. Aivan naurettavaa että tälläistä pitää edes kysyä. Pelastat jonkun hurtan että se saa pari vuotta lisää elinaikaa versus että joku menettää kokonaisen ihmiselämän. Se koira ei anna yhteiskunnalle mitään ja sen voi korvata toisella koiralla. Koiralla ei ole myöskään sielua eikä ne odota teitä taivaassa eikä sinne mene sieluttomat ihmisetkään jotka arvottaa koiran ihmistä ylemmäksi joka on kykenevä uskomaan koira ei vaikka niitä pitää hyvin kohdella mutta ihminen on aina edellä. Entäs joku naapurikin pelastaa koiransa ennenkuin lapsesi siinä koirienne kanssa iloitsette.

Tässä skenaariossa ei pelasteta "jonkun hurtan" vaan OMAN KOIRAN. Se on se merkittävä ero.

Jos pitäisi napista painamalla valita joku tuntematon koira ja joku tuntematon lapsi, useimmat varmasti valitsivat lapsen.

Käsittämätöntä on se, että näin moni psykopaatti täällä ei tajua, että omiinsa kiintyy. Toki onhan niitä lapsiperheitä tullut vastaan, joiden mielestä koko maailman pitäisi kumarrella heidän lastensa edessä ihan arkielämässäkin, ilman mitään teoreettisia tulipaloja.

Vierailija
100/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Jos olet palavassa talossa koirie ja kissojen kanssa, kenet toivot minun pelastavan?

Eiköhän se ole jo käynyt selväksi hänen omista sanoistaan, että hänen hengestään ole niin väliä. Kunhan koirat ja kissat saamme ulos. 😱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän