Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
721/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kysymys. Jos lähtee tulipalosta ketään pelastelemaan, vaikeuttaa vaan niiden oikeiden pelastajien työtä, kun joutuvat sitten sinutkin sieltä etsimään. 

Käytännössä siis pelastaisin koirani, koska saisin sen pihalle samalla ovenavauksella kuin itsenikin. Mihinkään muuhun ei olisi mitään mahdollisuutta. 

Vierailija
722/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pelastaisin lapsen, jos olisin asemassa, jossa vain minulla olisi mahdollisuus pelastaa jompikumpi.

Vaikka lemmikkiin kiintyykin kovasti, tiedostan järjellä että ihmishenki on aina arvokkaampi kuin eläimen. Ei tarvitse olla oma jälkeläinen. Jos kyseessä olisi oma lapsi vs. vieras lapsi, niin totta kai laitan oman vieraan edelle. Kuka tahansa vanhempi tekisi varmasti saman. Mutta jos kyseessä on koira, hevonen, akaattikotilo - eläin ei ole verrattavissa ihmislapseen, vaikka oma kiintymyssuhde olisikin vahvempi tähän kyseiseen eläimeen. Tiedän että monet haluavat nostaa pörröisen ystävänsä jalustalle ja ymmärrän kyllä miten voimakkaasti lemmikkiin voi kiintyä, mutta tämän ei mielestäni pitäisi olla edes väittelyn aihe. Lapsi ottaa aina prioriteetin eläimestä.

Kyse ei ole jalustalle nostamisesta, vaan siitä, että kiintymys on vahva TUNNESIDE eikä sitä ajatella järjellä.

Muistan sellaisenkin tapauksen takavuosilta, että mies hukkui yrittäessään pelastaa koiraansa. Muistaakseni koira oli pudonnut jäihin. Ei siinäkään järkeilty, että minähän olen ihmisenä tärkeämpi, vaan vaisto sanoi "RAKAS KOIRASI ON HÄDÄSSÄ, TOIMI".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Puhun perheenjäsenestä ja laumasta mihin kuuluu myös koira. "

Kylläkyllä, ja sinulle tämä "laumasi" koira on tärkeämpi, kun "laumasi" ulkopuolisen lapsen henki. Ymmärretty.

Juuri näin! Ja tämä on yleisin ajattelumalli. -Eri kuin lainaamasi

Ei se taida olla yleisin ajatusmalli... Uskaltaisin veikata että rollailun ja vauvafoorumin vouhkaamisten ulkopuolle suurin osa ihmisista asettaa ihmislapsen hengen koiran hengen edelle. Vaikka, sanojasi käyttäen, koira olisi osa valinnan tekevän ihmisen "laumaa".

Miksi niin luulet?

Tänään meillä on haastattelussa Ritva, joka kertoo sankaritarinansa siitä kuinka hän pelasti koiransa palavasta talosta. Ritva, kerro? "No, siinä minä oli, palavassa talossa, ja edessäni oli valinta... Naapurin yökyläilemään tullut lapsi palaisi hengiltä lastenhuoneessa, tai voisin pelastaa koirani... Ja koiranihan minä pelastin, kuten kaikki muutkin olisivat tehneet, eikö niin? Koirahanihan on omaa "laumaani", kuten aivan normaali ihminen asian muotoilisi."

Eli ensin lapsi oli murtautunut mun kotiini keskellä yötä ja sitten vielä pitäisi pelastaa se?

Vierailija
724/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lemmikkejä inhoava muiden yläpuolelle asettuja voisi vastata näihin:

Pelastatko...

...kokonaisen eläinlajin sukupuutolta vai naapurin lapsen? 

...oman mummosi vai naapurin lapsen?

... Oman lapsesi vai kaksi naapurin lasta?

... maapallon kaikki lajit vai pelkästään ihmiset?

Oletan että puhut minulle :) En vihaa eläimiä, itse asiassa pidän eläimistä todella paljon, kissoista enenmmän kuin koirista. En kuitenkaan asettaisi kissani henkeä (vieraan) ihmislapsen hengen edelle, tilanteessa jossa minun olisi tehtävä valinta. Sinä toimisit toisin, koska lemmieläimesi on mielestäsi osa "laumaasi" toisin kuin vieras lapsi.

Vierailija
725/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lemmikki ilman muuta. Vanhemmat huolehtikoon itse lapsestaan.

Vierailija
726/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastatko...

Oletan että puhut minulle :) En vihaa eläimiä, itse asiassa pidän eläimistä todella paljon, kissoista enenmmän kuin koirista. En kuitenkaan asettaisi kissani henkeä (vieraan) ihmislapsen hengen edelle, tilanteessa jossa minun olisi tehtävä valinta. Sinä toimisit toisin, koska lemmieläimesi on mielestäsi osa "laumaasi" toisin kuin vieras lapsi.

Hieno juttu, että vihdoin ymmärsit tämän :)

Vierailija
727/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ihmetyttää nämä ihmiset, jotka ovat palon syttyessä hylänneet lapsensa tai koiransa ja juosseet itse turvaan. Alkuvaiheessa on jotain kuitenkin tehtävissä, eikä sitä voi jättää muiden niskoille. Hävetkää!

Vierailija
728/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos tässä valitsee järjellä ja omat tunteet sivuuttaen, niin jonkinlainen vajaus aitojen tunnesiteiden muodostamisessa on... Eli tietenkin se itselle rakas valitaan. 

Vierailija
729/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli ensin lapsi oli murtautunut mun kotiini keskellä yötä ja sitten vielä pitäisi pelastaa se?"

:) Luoja. Ymmärrän että Ritva-stoorini oli sinulle liikaa, jätetään se taaksemme. Mutta edessäsi on siis valinta, jossa voit antaa (vieraan) lapsen tai koirasi palaa hengiltä, ja sinä annat lapsen palaa hengiltä, koska "koirasi" on mielestäsi osa sinun "laumaasi", onko tämä oikein?

Vierailija
730/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pelastaisin lapsen, jos olisin asemassa, jossa vain minulla olisi mahdollisuus pelastaa jompikumpi.

Vaikka lemmikkiin kiintyykin kovasti, tiedostan järjellä että ihmishenki on aina arvokkaampi kuin eläimen. Ei tarvitse olla oma jälkeläinen. Jos kyseessä olisi oma lapsi vs. vieras lapsi, niin totta kai laitan oman vieraan edelle. Kuka tahansa vanhempi tekisi varmasti saman. Mutta jos kyseessä on koira, hevonen, akaattikotilo - eläin ei ole verrattavissa ihmislapseen, vaikka oma kiintymyssuhde olisikin vahvempi tähän kyseiseen eläimeen. Tiedän että monet haluavat nostaa pörröisen ystävänsä jalustalle ja ymmärrän kyllä miten voimakkaasti lemmikkiin voi kiintyä, mutta tämän ei mielestäni pitäisi olla edes väittelyn aihe. Lapsi ottaa aina prioriteetin eläimestä.

Kyse ei ole jalustalle nostamisesta, vaan siitä, että kiintymys on vahva TUNNESIDE eikä sit

Meillä tuli irtokoira muutama vuosi sitten päälle. Ei siinä tosiaan itseään mieti hetkeäkään kun rakkaalta koiralta meinaa henki lähteä. Onneksi selvisi ja minä olen kulkenut siitä asti pitkissa housuissa ja paidoissa kun tuli sen verran rumaa jälkeä.

Vierailija
731/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastatko...

Hieno juttu, että vihdoin ymmärsit tämän :)

No niin hyvä juttu :)

Vierailija
732/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastatko...

Varmaankin sinä. Vastaatko vielä niihin kysymyksiin? 

Vierailija
733/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastatko...

Tai sitten voisit vain kysyä keskustelun aiheen, eli ... koirasi vai naapurin lapsen. Johon vastaan: lapsen.

Vierailija
734/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ritvailija, vastaa nyt vaan. Itsekin olet ketjussa höpissyt aivan ihmeellisiä asioita. Eikä me kukaan sua tunneta, voit rehellisesti vastata niihin kysymyksiin :)

Vierailija
735/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. 

Vierailija
736/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kissasi puolesta Ritva, vastuullasi oleva elävä olento ja silti olet valmis hylkäämään sen... Mutta nämä ovat tosiaan tällaisia tunnepuolen juttuja. Joillekin eläin on alempi kuin kuka tahansa pikkuhitler

Vierailija
737/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu naapurista. 

Vierailija
738/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan kotiin pääsen avaimella ja omat kissat pelastaisin, naapuriin en avaimellani pääse.

Vierailija
739/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ritvailija, vastaa nyt vaan. Itsekin olet ketjussa höpissyt aivan ihmeellisiä asioita. Eikä me kukaan sua tunneta, voit rehellisesti vastata niihin kysymyksiin :)

Mielestäni olen ollut aika johdonmukainen siinä, että en asettaisi koirani/kissani henkeä (vieraan) ihmislapsen hengen edelle, tilanteessa jossa olisi tehtävä valinta. Vaikka siis pidänkin kovasti eläimistä.

Vierailija
740/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olen ollut aika johdonmukainen siinä, että en asettaisi koirani/kissani henkeä (vieraan) ihmislapsen hengen edelle, tilanteessa jossa olisi tehtävä valinta. Vaikka siis pidänkin kovasti eläimistä.

Olet kyllä hienosti jankuttanut siitä. Mutta muut kysymykset on ollu vähä hankalia.