Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?
Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei.
Kommentit (1362)
Vierailija kirjoitti:
"Sähän asetat oman edun tässä edelle ja vaadit muita ihmisiä tekemään saman. Pelastamaan sun perheenjäsenen."
En vain oman perheenjäsenen vaan ihan kenet vain ihmisen eläimen sijaan. Myös minulle täysin tuntemattoman. Onko tämä hankala tajuta?
"Etkä sä määrittele mikä on moraali ja mikä on oikea ja väärä. "
En mutta on kyllä ihan vallitseva moraalikäsitys että ihminen menee eläimen edelle kun ollaan hengenvaarassa. Ei siitä ole edes pitänyt keskustella ennen nykypäivän vääristynyttä lemmikkienpalvontakulttuuria.
"Ei kannata olla itsekäs, se voi kostautua omaan nilkkaan. Mun koira menee aina sun ja sunlaisten yli, koska se on MUN PERHEENJÄSEN. Ja sinä et määrittele kuka tai mikä on perheenjäsen."
Perheenjäsen on ihminen, ei eläin. Ihan normaalin määritelmän mukaan. Ja minä pelastaisin sinut oman lemmikkini sijaan. Joten kuka tässä on itsekäs?
"En vain oman perheenjäsenen vaan ihan kenet vain ihmisen eläimen sijaan. Myös minulle täysin tuntemattoman. Onko tämä hankala tajuta?"
Olen eri, mutta kenenkään tässä ketjussa ei ole hankala tajuta, että SINUN arvoasteikossasi eläimet ovat toisarvoisia, ja kuka tahansa ihminen menee automaattisesti minkä tahansa lemmikkieläimen ohi.
Sen sijaan sinun ja muiden kaltaistesi tuntuu olevan ihan mahdoton tajuta, että joku voi olla vahvasti kiintynyt siihen omaan lemmikkiin, ja lojaali sitä kohtaan. Lojaalille ihmiselle se vastuu olennosta, johon on kiintynyt, tulee selkäytimestä eikä järkeilyn tai moralisoinnin tuloksena.
Olen se, joka aiemmalla sivulla kertoi syöksyneensä oman koiransa ja hyökkäävän ison koiran väliin. En minä ajatellut siinä tilanteessa mitään, se tuli refleksinä: pelastan oman koirani hinnalla millä hyvänsä. Ihan samalla tavalla minulle on tullut selkäytimestä impulssi suojella muitakin läheisiäni, ja pelko heidän puolestaan. En osaa erotella, onko se refleksi ollut vahvempi koiran tai vaikka oman äidin kohdalla, koska se ei ole mitattavissa.
Jos tässä nyt jatketaan viisastelua, mikäli jokainen ihminen menee joka tilanteessa jokaisen lemmikin edelle, niin eikö tällä samalla logiikalla ole moraalisesti väärin laittaa satoja tai jopa tuhansia euroja eläinlääkärikuluihin, jos sillä samalla rahalla voisi ruokkia monta nälkäkuoleman partaalla olevaa pikkulasta kehitysmaissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhun perheenjäsenestä ja laumasta mihin kuuluu myös koira. "
Kylläkyllä, ja sinulle tämä "laumasi" koira on tärkeämpi, kun "laumasi" ulkopuolisen lapsen henki. Ymmärretty.
Juuri näin! Ja tämä on yleisin ajattelumalli. -Eri kuin lainaamasi
Ei se taida olla yleisin ajatusmalli... Uskaltaisin veikata että rollailun ja vauvafoorumin vouhkaamisten ulkopuolle suurin osa ihmisista asettaa ihmislapsen hengen koiran hengen edelle. Vaikka, sanojasi käyttäen, koira olisi osa valinnan tekevän ihmisen "laumaa".
Miksi niin luulet?
Tänään meillä on haastattelussa Ritva, joka kertoo sankaritarinansa siitä kuinka hän pelasti koiransa palavasta talosta. Ritva, kerro? "No, siinä minä oli, palavassa talossa, ja edessäni oli valinta... Naapurin yökyläilemään tullut lapsi palaisi hengiltä lastenhuoneessa, tai voisin pelastaa koirani... Ja koiranihan minä pelastin, kuten kaikki muutkin olisivat tehneet, eikö niin? Koirahanihan on omaa "laumaani", kuten aivan normaali ihminen asian muotoilisi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläkyllä, ja sinulle tämä "laumasi" koira on tärkeämpi, kun "laumasi" ulkopuolisen lapsen henki. Ymmärretty.
Ei se taida olla yleisin ajatusmalli... Uskaltaisin veikata että rollailun ja vauvafoorumin vouhkaamisten ulkopuolle suurin osa ihmisista asettaa ihmislapsen hengen koiran hengen edelle. Vaikka, sanojasi käyttäen, koira olisi osa valinnan tekevän ihmisen "laumaa".
Miksi niin luulet?
Tänään meillä on haastattelussa Ritva, joka kertoo sankaritarinansa siitä kuinka hän pelasti koir
Mitä ihmettä sinä höpötät?
Lapsen ehdottomasti. Meillä on todella yhteisöllinen alue ja kaikki tuntee kaikkien lapset (asutaan pk seudulla). Koira on meille rakas perheenjäsen, mutta en koskaan voisi elää sen tuskan ja syyllisyyden kanssa, jonka toisin valitsemalla kokisin ja jonka myös yhteisö kokisi.
Oikeasti meidän koira on niin lapsirakas, että todennäköisesti koira pelastaisi molemmat eikä minua tarvittaisi :DD
"Mitä ihmettä sinä höpötät?"
Eikö koirasi henki menekään (vieraan) ihmislapsen hengen edelle, kun edessä on valinta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö koirasi henki menekään (vieraan) ihmislapsen hengen edelle, kun edessä on valinta?
Täh? Siitähän tässä koko keskustelussa on kyse eli oma koira vai vieras lapsi? Ja kyllä mä mun koiran pelastan.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lemmikkini. Kakaroita tulee nussimalla lisää.
Tollo, niin koiriakin. Vai meinaatko että eläimet sikiää pyhästä hengenstä.
Pelaistaisin ihmisen, ilman muuta sen pitäisi olla selvä jokaiselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät ymmärrrä että tämä ei ole moraalikysymys, eikä tämä ole mutukysymys, eikä oma päätös. On ihmishenki ja laki velvoittaa pelastamaan ihmisen.
Te ette voi valita.
Tottakai voin valita ja valitsen koiran. Aivan sama miten yritätte täällä vaikeroida. Joku pelastaa ihmisen joku koiran. Mikä ongelma?
Ongelma on se että kansakunnan yhtenäisyys romahtaa jos kaltaisiasi oma napa ensin ihmisiä on liikaa. Kukaan ei enää viitsi puolustaa maataan kun mieluummin pelastetaan oma nahka. Mitään ei tehdä muiden eteen eikä muita auteta vaan vain oma mukavuus ratkaisee jne.
Eihän tässä ole kysytty, pelastaisitko vain itsesi vai auttaisitko muita. Vänkäämisen aiheenahan on se, onko oikein huolehtia ensin omistaan ja sitten vasta auttaa muita.
Minulla menee aina lapset edelle ja suoraan sanottuna kaikilla muillakin pitää mennä minunmlapset edelle. Minun lapset on huomattavasti arvokkaampia kuin muiden lemmikit niin kyllä kaikkien ihmisten pitää valita minun lapset ennemmin kun omat lemmikkinsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Siitähän tässä koko keskustelussa on kyse eli oma koira vai vieras lapsi? Ja kyllä mä mun koiran pelastan.
No, miksi sitten kysyit mitä "ihmettä höpötän". Konkretisoin vain tilanteen, jossa sinä pelastat koirasi lastenhuoneessa palavan (vieraan) lapsen sijasta. Ja pidät siis tätä moraalisena ja yleisenä, koska koira on "laumaasi". Pidin vain hauskaa sairaudellasi, loukkasiko sinua että kutsuin sinua tarinassa "Ritvaksi"? Haluatko ehdottaa toista nimeä, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi sitten kysyit mitä "ihmettä höpötän". Konkretisoin vain tilanteen, jossa sinä pelastat koirasi lastenhuoneessa palavan (vieraan) lapsen sijasta. Ja pidät siis tätä moraalisena ja yleisenä, koska koira on "laumaasi". Pidin vain hauskaa sairaudellasi, loukkasiko sinua että kutsuin sinua tarinassa "Ritvaksi"? Haluatko ehdottaa toista nimeä, vai?
Hulluhan sinä olet.... En ole tuo laumasta puhuja ja miksi mulla olisi vieras lapsi kotonani? Oli miten oli niin koiran minä pelastan en vierasta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin luulet?
Tänään meillä on haastattelussa Ritva, joka kertoo sankaritarinansa siitä kuinka hän pelasti koir
Tässä ketjussa keksitään mitä kummallisempia skenaarioita. Miksi ihmeessä lapsi oli yökylässä naapurin Ritvan luona?
Tulee mieleen se aiemman sivun juttu perheestä, jolle tarttui tulipalossa mukaan henkareita ja kaikkea muuta turhaa. Kukaan ei oikeasti tietäisi, onko Ritva mennyt vain sekaisin paniikista (kuten useimmat ihmiset), kun ei taapertanut huonoilla jaloillaan hakemaan lasta eri huoneesta. Ritvahan on nimensä perusteella vanha eläkeläismummo - kyseenalaistan lapsen vanhempien harkintakyvyn, kun ovat jättäneet pikkulapsen 70-80-vuotiaalle naapurille hoitoon.
"Hulluhan sinä olet.... En ole tuo laumasta puhuja ja miksi mulla olisi vieras lapsi kotonani? Oli miten oli niin koiran minä pelastan en vierasta lasta."
Anna olla, voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen. Ihminen on eläintä arvokkaampi.
Ihmisten mielestä. Yllättäen.
"No, miksi sitten kysyit mitä "ihmettä höpötän". Konkretisoin vain tilanteen, jossa sinä pelastat koirasi lastenhuoneessa palavan (vieraan) lapsen sijasta. Ja pidät siis tätä moraalisena ja yleisenä, koska koira on "laumaasi". Pidin vain hauskaa sairaudellasi, loukkasiko sinua että kutsuin sinua tarinassa "Ritvaksi"? Haluatko ehdottaa toista nimeä, vai?
"
Luulen, että hän kysyi siksi, että tuo lapsellinen höpinäsi ritvoista ei sovi keskusteluun, vaan oli omituinen, myötähäpeää herättävä juttu.
"Luulen, että hän kysyi siksi, että tuo lapsellinen höpinäsi ritvoista ei sovi keskusteluun, vaan oli omituinen, myötähäpeää herättävä juttu."
Ok.
Ehdottomasti pelastaisin lapsen, jos olisin asemassa, jossa vain minulla olisi mahdollisuus pelastaa jompikumpi.
Vaikka lemmikkiin kiintyykin kovasti, tiedostan järjellä että ihmishenki on aina arvokkaampi kuin eläimen. Ei tarvitse olla oma jälkeläinen. Jos kyseessä olisi oma lapsi vs. vieras lapsi, niin totta kai laitan oman vieraan edelle. Kuka tahansa vanhempi tekisi varmasti saman. Mutta jos kyseessä on koira, hevonen, akaattikotilo - eläin ei ole verrattavissa ihmislapseen, vaikka oma kiintymyssuhde olisikin vahvempi tähän kyseiseen eläimeen. Tiedän että monet haluavat nostaa pörröisen ystävänsä jalustalle ja ymmärrän kyllä miten voimakkaasti lemmikkiin voi kiintyä, mutta tämän ei mielestäni pitäisi olla edes väittelyn aihe. Lapsi ottaa aina prioriteetin eläimestä.
Muutama minuutti palon alkamisesta huoneessa on ilmassa 800C lämpötila, joka tuhoaa ihmisen keuhkot jo ensimmäisellä sisäänhengityksellä ja polttaa ihon karrelle ja tappaa armottomasti. Palo on sitä ennen jo käytännössä tappanut savuun kaikki tilassa olevat eläimet ja ihmiset.
Ei edenneissä tulipaloissa pelasteta enää ketään vaan estetään lisävahinkojen ja -uhrien syntyminen eli sammutetaan palo. Ja se on pelastuslaitoksen ammattilaisten tehtävä. Sammutuspeite pitäisi olla jokaisen keittiöön naulattuna seinään.
Tämä lemmikkejä inhoava muiden yläpuolelle asettuja voisi vastata näihin:
Pelastatko...
...kokonaisen eläinlajin sukupuutolta vai naapurin lapsen?
...oman mummosi vai naapurin lapsen?
... Oman lapsesi vai kaksi naapurin lasta?
... maapallon kaikki lajit vai pelkästään ihmiset?
Miten tämä aloitus on näin päälleen rönsyny? Vieras lapsi tai oma lemmikki, oli kysymys. Mietippä ite, kuka asettaisi vieraan oman edelle? Ei saa-tana 😅