Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
201/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tekis noin mun lapselle niin minä tappaisin sen pelastetun koiran. Olisi siinä sitten pelastajalla ihmettelemistä.

Tässä taas yksi niistä monesta syystä, miksi inhoan lapsia.

Vierailija
202/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kai nämä jotka valitsisivat lemmikit olisivat sitten ok, että heidän lapsia ei kukaan pelasta vaan jättää sinne palavaan kotiin?

No en kyllä todellakaan odottaisi naapurin savusukeltavan kotiini pelastaakseen lapseni. Pelastuslaitoksen hommia nuo.

Huoh. Tuossa aloituksessa ideahan on, että sulla on aikaa pelastaa jompi kumpi.

Jättäisitkö siis omankin lapsesi sinne kotiin? en minä vaan.

Ehkä olen enemmän empaattinen, välittävä ja vähemmän psykopaatti kuin moni muu täällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kai nämä jotka valitsisivat lemmikit olisivat sitten ok, että heidän lapsia ei kukaan pelasta vaan jättää sinne palavaan kotiin?

Jotkut meistä on hankkinut kotiinsa toimivat palovaroittimet, sammutuspeitteen ja vaahtosammuttimen, ja osaavat toimia tulipalotilanteessa oikein pelastaen ensisijaisesti oman perheensä.

Sitä ei nyt tässä tarkennettu, että kenen vika ja miten se tulipalotilanne on sattunut. Se ei ollut pointtina.

Jos tulipalo on päässyt eskaloitumaan siihen pisteeseen, että täytyy valita, niin se todellakin on SE POINTTI!

Vierailija
204/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikin.

Naapurin lapsi vs. minä.

Pelastaisin naapurin lapsen.

Vierailija
205/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAPSEN PELASTAISIN TOTTAKAI.

Vierailija
206/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, joka pelastaisi koiran, syyllistyisi rikokseen. 

Vierailija
207/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta heilahtaisi jo häkin ovi, jos jättäisi ihmishengen pelastamatta.

Mutta eipä suurimman osan vastaukset yllätä, kun vauvapalstalla ollaan. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia...

Itse asiassa mikään häkin ovi ei heilahda siitä, ettei Pirjo-Pertti Tavistallaaja pelasta muita ihmisiä palavasta talosta. Virallinen ohjekin on, että tulipalon sattuessa pitää saada itsensä ulos mahdollisimman nopeasti ja jättää sankarin leikkiminen palomiehille.

Niille pelastajille sitten taas ne lemmikit eivät ole minkäänlainen prioriteetti. Koiran ainoa toivo taitaa olla se, että omistaja kaappaa sen syliinsä poistuessaan ulos.

Sen, etteivät lemmikit ole pelastajille minkäänlainen prioriteetti, pitäisi kertoa meille muillekin jotakin.

Nimenomaan. Jokaisen tulisi pelastaa lemmikkinsä, sillä pelastajat eivät niin tee.. 

Vierailija
208/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No näytähän minulle edes yksi tällainen konkreettinen esimerkki tosielämästä tapahtuneesta tilanteesta."

Tämä on nyt sellainen hypoteettinen moraalinen dilemma, jonka pointtia on pohtia omia eettisiä ja moraalisia periaatteita. Onko se sinulle mahdotonta? Ei haittaa jos on, mutta ihan vaan tiedoksi, että siitä tässä on kyse. Et ole tainnut lukiossa pahemmin filosofiaa lueskella aikoinaan, kun ei tällaiset ole tuttuja.

Vierailija
209/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti lemmikkini. Kakaroita tulee nussimalla lisää.

Eikös hurttiakin tule samaa keinoa käyttäen?

Helpolla tuleekin. Kasvattajalla kun kukkaronpohja häämöttää, niin ne fyysisesti käsin pakottaa ne koirat yhdyntään. Olen nähnyt. Se, jos mikä, on sairasta. Ja koiraihmiset mahdollistavat tämän sairaan eläinrääkkäyksen rahoittamalla tuollaista toimintaa. 

Vierailija
210/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tekis noin mun lapselle niin minä tappaisin sen pelastetun koiran. Olisi siinä sitten pelastajalla ihmettelemistä.

Tässä taas yksi niistä monesta syystä, miksi inhoan lapsia.

Mä en inhoa lapsia vaan joidenkin lapsien vanhempia.

Vierailija
211/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rakki ei tajua itse poistua, niin onpa surkea koira. 

Lapsi tarvitsee apua. 

Toki valitsen lapsen aina ja kaikissa tilanteissa. 

Eikö lapsi tajua itse poistua? Onpa surkea kakara.

On sulla ihme kommentit.

Oletpa mainiosti perillä eri lajien kehityksestä. Koiran pitää alkaa pärjätä ilman emoaan aika nuorena. Ihmisellä ei ole sama, pidempi elinikä ja isommat aivot vaativat vähän toisenlaisen kehityskaaren. 

Vierailija
212/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän nuo lemmikin valitsijat, että syyllistyvät rikokseen, jos eivät pelasta ihmistä, vaikka voisivat, vaan jättävät kuolemaan. Minullakin on elämän aikana rakkaita lemmikkejä ollut, mutta en silti asettaisi eläintä samalle viivalle kuin ihmishenkeä. 

Ei kukaan syyllisty mihinkään, koska tällaista tilannetta ei ole olemassa kuin palstalaisten sairaassa päässä. Kenenkään talossa ei hengaile mitään tuntemattomia lapsia.

No esim. kerrostalossa. Taidat olla koko ikäsi omakotitalossa asunut.

Kerrostalossakin palohälytyksen sattuessa jokaisen asunnon asukkaat hankkiutuvat ensisijaisesti itse ulos rakennuksesta. Talutat pikapikaa omat lapsesi ja koirasi ulos, ja ei, sinun ei kuulu mennä etsimään naapuriasuntojen asuk

Joo, todellisessa elämässä näin. Tämä AP:n aloitus on hypoteettinen ajatusleikki, jossa kaksi vaihtoehtoa. Ymmärrän, että joidenkin aivot ei kykene pohtimaan niin syvällisesti.

Vierailija
213/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta huomaa, että suurin osa koiranomistajista on sairaita psykopaatteja. 

Vierailija
214/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut meistä on hankkinut kotiinsa toimivat palovaroittimet, sammutuspeitteen ja vaahtosammuttimen, ja osaavat toimia tulipalotilanteessa oikein pelastaen ensisijaisesti oman perheensä.

Sitä ei nyt tässä tarkennettu, että kenen vika ja miten se tulipalotilanne on sattunut. Se ei ollut pointtina.

Sehän on se tärkein pointti. Huolehditaan turvallisuudesta ja keskitytään jokainen ensimmäiseksi omasta väestä huolehtimiseen, niin pelastajat voivat keskittyä pahimmassa hädässä oleviin.

Sitä ei nyt kysytty tässä, että miten tämä olisi voitu

"Tämä oli ajatusleikki, joskin aika häiriintynyt sellainen, joka pistää miettimään omia moraalisia ja eettisiä vakaumuksia. Sinä yrität ohittaa ne kysymykset ja tehdä tästä kylmän rationaalisen kysymyksen ihan aloituksen ohi"

Koska tämä on kaikista typerin häiriintynyt ajatusleikki, mitä olla voi. Tällaista skenaariota ei tapahdu. Tarkoitus on kai vain kysyä, että kumpaa rakastat enemmän: omaa lemmikkiä vai tuntematonta lasta? No omaa lemmikkiä tietysti. Mitä sitten?

Tässä lisää vähän konkreettisempia moraalikysymyksiä:

a) Ostatko koirallesi ruokaa vai lahjoitatko saman verran rahaa nälkää näkeville lapsille toisella puolella maailmaa? Vai ostatko kenties koko rahalla uudet kengät ja jäälatten?

b) Otatko pommisuojaan mukaan koirasi vai naapurin lapsen? Typerä kysymys, et edes pääse pommisuojaan sisään koirasi kanssa. Eli pysyn kotonani ja toivon ettei pommit osu Mustiin ja minuun.

c) Olet kävelyttämässä koiraa keskellä peltoa, kun F5-luokan tornado iskee. Toisella puolella peltoa on vieras lapsi. Mitä teet? Et mitään, te kuolette kaikki. The End.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Pointtini on, että valintahan ei ole koskaan rakkaan lemmikin ja vieraan lapsen välillä. Se lemmikin omistaja on todennäköisesti empaattinen ihminen, joka yrittää auttaa myös muita. Todellinen narsisti työntää pois tieltään niin lapset kuin koiratkin, jotta pääsee itse turvaan.

Vierailija
215/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen pelastaa kaikki, kun on tosipaikka

Ei pelasta, oli tehty tutkimus, monella meni se koira oma tai vieraampikin koira ihmisen ohi 

Vierailija
216/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on kyllä ihan hyvä muistuttaa. Todella harvalla on kodissa tarpeelliset alkusammutusvälineet ja taito ja harjoiteltu suunnitelma niiden käyttöön tositilanteessa. Jokaisella pitäisi olla. 

Joululahjavinkki näin hyvissä ajoin: Vakoilkaa sukulaistenne ja ystävienne kotona, onko heillä nämä asiat kunnossa. Jos ei ole, ostakaa ajantasaista välineistöä. Niitä sammutuspeittoja saa nykyään kaikenvärisillä suojapusseilla, jos se punainen jotenkin häiritsee. Mua henkilökohtaisesti ei, mulle sen läsnäolo tuo turvaa. 

Vierailija
217/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkini tai jonkun muun lemmikin. Mun naapureiden ei olisi koskaan pitänyt tehdä lapsia.

Vierailija
218/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään pelastaa yhtäkään lemmikkiä missään olosuhteissa tuollaisessa tilanteessa. Jos eläin ei tajua karata itse, niin olkoot sitten siellä. Ihan oikeasti, eläin ei ole oikein kunnossa, jos se ei tajua paeta tulipaloa jo hyvissä ajoin ennen ihmistä. 

Vierailija
219/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on kyllä ihan hyvä muistuttaa. Todella harvalla on kodissa tarpeelliset alkusammutusvälineet ja taito ja harjoiteltu suunnitelma niiden käyttöön tositilanteessa. Jokaisella pitäisi olla. 

Joululahjavinkki näin hyvissä ajoin: Vakoilkaa sukulaistenne ja ystävienne kotona, onko heillä nämä asiat kunnoss

Hienoa. Olen samaa mieltä ja kotoa löytyy sammutusvehkeet ja ensiaputsidot on kunnossa. Miten se liittyy siihen, kumman pelastaisin tässä hypoteettisessa tilanteessa?

Vierailija
220/1362 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän nuo lemmikin valitsijat, että syyllistyvät rikokseen, jos eivät pelasta ihmistä, vaikka voisivat, vaan jättävät kuolemaan. Minullakin on elämän aikana rakkaita lemmikkejä ollut, mutta en silti asettaisi eläintä samalle viivalle kuin ihmishenkeä. 

Ei kukaan syyllisty mihinkään, koska tällaista tilannetta ei ole olemassa kuin palstalaisten sairaassa päässä. Kenenkään talossa ei hengaile mitään tuntemattomia lapsia.

No esim. kerrostalossa. Taidat olla koko ikäsi omakotitalossa asunut.

Kerrostalossakin palohälytyksen sattuessa jokaisen asunnon asukkaat hankkiutuvat ensisijaisesti itse ulos rakennuksesta. Talutat pikapikaa omat lapsesi ja koirasi ulos, ja ei, si

"Tämä AP:n aloitus on hypoteettinen ajatusleikki, jossa kaksi vaihtoehtoa. Ymmärrän, että joidenkin aivot ei kykene pohtimaan niin syvällisesti."

"Syvällisesti" :D :D :D Tällä "syvällisellä ajatusleikillä" provoillaan tällä palstalla aina muutaman kuukauden välein, ja aina se saa aikaan samanlaista päivittelyä puoleen ja toiseen. Kukaan ei tee tässä ketjussa mitään muuta kuin moralisoi ja liikutu kyyneliin omasta fiktiivisestä hyvyydestään, kun MINÄ ainakin auttaisin kaikkia tuntemattomia lapsia jos joutuisin tulipaloon, olen minä sen verran parempi ihminen.

Faktaa ja tutkimustulosta sen sijaan löytyy siitä, että ihmiset jotka kiintyvät lemmikeihin, ovat todennäköisesti myös empaattisia muita ihmisiä kohtaan. Ja suurin piirtein kaikki sarjamurhaajat ovat aloittaneet lapsena eläimiä kiduttamalla. Eli suhtautumisemme eläimiin kertoo aika paljon myös siitä, miten suhtaudumme kanssaihmisiin.

AV-mammojen hyperventiloinnista huolimatta se ei itse asiassa mene niin päin, että lemmikeistään välittävät ihmiset potkisivat lapsia pois tieltä kriisin sattuessa.