Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?
Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei.
Kommentit (1362)
Olen nähnyt vanhemmat, joiden lapsi on kuollut, ja koiran omistajia, joilla on koira kuollut. Aivan selkeä juttu, että pelastaisin aina lapsen. Vaikka totta kai meidän koira on rakas meille, mutta siitä me selvitään 100 %:n varmuudella äärettömän paljon helpommin, kuin naapuri lapsensa menettämisestä.
Oletan että naapuri pelastaa itse perheenjäsenensä. En menisi naapurin palavaan asuntoon.
Ihmisen pelastaisin. Olisihan se kauhea paikka, mutta ihan jo lakikin velvoittaa. Tosin minulla moraali myös
Itselläni on koira kyllä, mutta näin ihan ehdottomasti. Myös oletan, että naapuri pelastaisi lapseni tai minut koiransa sijaan.
Koira on minulle ja miehelleni todella rakas, mutta pelastaisimme silti naapurin lapsen.
Monille lemmikki on rakas ja läheinen perheenjäsen. Kun kyseessä on vieras lapsi, johon ei ole mitään tunnesidettä, tottakai tunneside ohjaa pelastamaan ensin oman lemmikin.
Lapsen tietysti. Hirveät kauhunhetket pienellä kuolla yksin ja hädissään. Koira ei tajua omaa kuolevaisuuttaan, vaikka varmasti tulipalossa myös pelkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas kysymys. Ihmishenki menee aina edelle.
Mitäs jos se naapurin lapsi on kouluampuja joka tappanut viattomia luokkakavereitaan? Meneekö kaiken edelle?
Kysyttiin naapurin vieraasta lapsesta, pitääkö alkaa arpomaan onko mahdollisesti koulusurmaaja vai ei ennen kuin pelastaa koska sellaista ei vieraasta tietäisi?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pelastaisin. Olisihan se kauhea paikka, mutta ihan jo lakikin velvoittaa. Tosin minulla moraali myös
Itselläni on koira kyllä, mutta näin ihan ehdottomasti. Myös oletan, että naapuri pelastaisi lapseni tai minut koiransa sijaan.
Ei laki velvoita sinua siihen, että pelastat ensin lapsen eikä velvoita, että ylipäätään menet palavaan asuntoon. Laki velvoittaa sinua soittamaan 112.
Kumman heitteillejätöstä saa suuremman tuomion? Se ratkaisee.
Minulle koira on omaa miestäkin tärkeämpi eli ketään vierasta ihmistä en kyllä ennen koiraani pelastaisi. Miehestä en ole täysin varma, pelastaisiko minut vai koiran ensin, mutta ei ainakaan vierasta lasta. Veljeni lapset ovat poikkeus, heidät todennäköisesti pelastaisin ennen koiraa ja veljeni tai hänen vaimonsa myös, koska en haluaisi lasten menettävän vanhempiaan.
En ala tekemään sellaisia sankaritekoja missä todennäköisesti kuolisin itsekkin, eli en kumpaakaan.
Siis olisiko se muu lemmikki myös oma? Menisi vaikeaksi, oma koira vai oma kissa siis. Ehkä koira. Kissalla on yhdeksän henkeä, se keksisi miten päästä pois.
Tämähän tutkittiin jo vuosikymmeniä sitten että oma lemmikki pelastetaan naapurin lapsen sijasta. Olen niin pettynyt ihmisiin!
No kyllä tietysti sen lapsen, vaikka lemmikit onkin myös viattomia ja rakkaita
Oma lemmikki tietysti, mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.
Antaa palaa vain kaikki. Heittää lisä koirat ja lapset mukaan, jotta palavasta talosta kuuluva koirien ja lasten itkuvirsi kuulostaa paremmalta
Lapset vaikka ois vähä vä riäkin. Elukat on elukoita
Olen n 6-kymppinen astmaatikko, en syöksyisi mihinkään palavaan rakennukseen. Olisin haitaksi vaan. Jos omassa kodissa syttyisi palo, pyrkisin ottamaan koirani mukanani ulos tietysti.
Kun lapset oli pieniä, opetin heitä, että jos syttyisi tulipalo niin tärkeintä on lapsien päästä ulos. Ei saa alkaa etsimään koiria vaan tehtävänä on mennä ulos.
Itse olisin hakenut omat lapseni vaikka räjähteiden keskeltä toki.
En kaipaa ketään ulkopuolista määrittelemään kuka on perheenjäseneni. Jos ja kun koen, että lemmikki on perheenjäsen niin silloin se on perheenjäsen.