Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa, että lääkityksen sivuvaikutuksina on "saattaa aiheuttaa painonnousua"

Vierailija
04.08.2025 |

Lihottaako se nappia painamalla, pienentää metabolismin johonkin 200kcal päivässä vai mikä juttu. 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se toimii.

Vierailija
2/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten lisäämällä ruokahalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se poistaa kylläisyyden tunteen ja lisää nälän tunnetta jolloin syöt aina vatsan ihan  täyteen.

Eli ruoka-annokset kasvavat vaivihkaa..

Vierailija
4/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalu kasvaa. Sitten nää pillerinsyöjät sen varjolla ylensyövät itsensä lihavaksi ja sitten sanovat, että lääke lihotti.

Vierailija
5/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "saattaa" alkuiset sanat voisi poistaa niistä kokonaan.

Vierailija
6/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini nimen omaan korosti, että saattaa lisätä ruokahalua, ja että se on sitten muistettava itse ottaa huomioon.

Toi sanamuoto saattaa aiheuttaa painonnousua, ikään kuin antaa lääkkeen syöjälle luvan lihoa, kun lääke sen tekee, eikä lääkkeen syöjällä ole mitään vastuuta itsellään.

Minulle taisi tulla kymmenen kiloa lisää painoa, mutta siinä tapahtui samaan aikaan paljon muutakin, pääsin määräajaksi töihin ja työlounaat käytiin syömässä buffet ravintoloissa, jolloin varsinkin alkuun kasasi lautaselle enemmän kuin olisi ollut tarpeen.

Vierailija
7/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lääke lihota, ruoka lihottaa. Vaikuttaa tietysti leptiiniin ja greliiniin mutta ne ovat vain hormoneja, ihmisen mieli siitä on vastuussa mitä tapahtuu.

Vierailija
8/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkoittaako käytännössä että pitää opetella sietämään jatkuvaa nälän tunnetta tai muuten tulee syötyä liikaa.8

Vierailija
9/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääke lihota, ruoka lihottaa. Vaikuttaa tietysti leptiiniin ja greliiniin mutta ne ovat vain hormoneja, ihmisen mieli siitä on vastuussa mitä tapahtuu.

Ei se nyt ihan niin ole. Jos on koko ajan nälkäinen, niin on vaikeampi olla syömättä, kuin jos syömisestä tulee kylläiseksi ja nälkä ei tule heti.

Vierailija
10/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet on silti sitä mieltä, että se lääke muuttaa heidän aineenvaihduntaa niin että paino nousee vaikka tekisi mitä.

Vierailija
11/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla useinkin vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?

Vierailija
12/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan niin ole. Jos on koko ajan nälkäinen, niin on vaikeampi olla syömättä, kuin jos syömisestä tulee kylläiseksi ja nälkä ei tule heti.

Nälkä on tunne siinä missä ilo tai suru, kyllä se menee ohi ajallaan.

Vierailija
13/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tarkoittaako käytännössä että pitää opetella sietämään jatkuvaa nälän tunnetta tai muuten tulee syötyä liikaa.8

Itse en muista nälkää tunteneeni, mutta syömisen alettua kylläisyys ei ehkä varoittanut tarpeeksi ajoissa, vaan lähes aina mentiin ähkyyn asti.

Vierailija
14/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit valita ihan itse. Joka tapauksessa vain ylensyönti lihottaa, ei lääke.

Vierailija
15/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en muista nälkää tunteneeni, mutta syömisen alettua kylläisyys ei ehkä varoittanut tarpeeksi ajoissa, vaan lähes aina mentiin ähkyyn asti.

Joo ei mulla varoita ilman lääkkeitäkään, osittain siksikin kai olen läski. Ja toinen on se että ainahan sitä on syötävä lautanen tyhjäksi niin kuin lapsena on oppinut, vaikka alkaisikin tuntua että nyt kyllä jo riittää. 

Vierailija
16/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yksi lääkäri joskus jankutti että lääke ei lihota vaan lisää ruokahalua mikä lisää sitten painoa kun itse syö enemmän. Olin että ööh, jos lääke lisää ruokahalua mikä johtaa syömisen lisääntymiseen ja sitten lihomiseen niin silloinhan lääke lihottaa. Lääkäri oli että sinun pitää sitten vaan syödä vähemmän. Jäi kyllä ne hormonit sitten hankkimatta. Ei ole muuten mitään painonhallinnan ongelmia niin ei houkuttanut ajatus että pitäisi kärvistellä jossain kyltymättömässä nälässä että saisi painon nousua estettyä.

Vierailija
17/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka söisit saman verran kuin aikaisemmin, niin lääkkeen vaikutuksesta paino nousee.

Vierailija
18/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle yksi lääkäri joskus jankutti että lääke ei lihota vaan lisää ruokahalua mikä lisää sitten painoa kun itse syö enemmän. Olin että ööh, jos lääke lisää ruokahalua mikä johtaa syömisen lisääntymiseen ja sitten lihomiseen niin silloinhan lääke lihottaa. Lääkäri oli että sinun pitää sitten vaan syödä vähemmän. Jäi kyllä ne hormonit sitten hankkimatta. Ei ole muuten mitään painonhallinnan ongelmia niin ei houkuttanut ajatus että pitäisi kärvistellä jossain kyltymättömässä nälässä että saisi painon nousua estettyä.

Oikeassahan tuo oli.

Vierailija
19/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutti vastaa:

Painonnousu sivuvaikutuksena voi johtua todella monesta eri mekanismista. Yleisimpiä on:

- Nesteen kertyminen (esimerkiksi kortisoni ja jotkin hormonivalmisteet voivat kerryttää radikaaleja määriä nestettä kehoon, tämä voi olla väistämätöntä ja neste ei valitettavasti poistu laihduttamalla. Moni syöpapotilas saattaa näyttää tukevasti ylipainoiselta mutta olla samaanaikaan pahassa aliravitsemustilassa pahoinvoinnin vuoksi). 

- Nälkä-kylläisyyssäätelyn häiriintyminen. Tämä on tyypillinen sivuvaikutus sokeriaineenvaihduntaan vaikuttavissa lääkkeissä.

- Ruokahalun kasvaminen, jatkuva nälän tunne. Hyvin yleinen tietyissä mieliala- ja psykoosilääkkeissä. 

- Impulssikontrollin väheneminen, edelleen yleinen psyykenlääkkeissä. Henkilön kyky kontrolloida reagoimistaan esimerkiksi näläntunteeseen heikkenee ja hän saattaa päätyä ahmimaan täysin hallitsemattomasti sillä aivot menevät selviytymistilaan jossa järkeily ei välttämättä onnistu. 

- Rasva-aineenvaihdunnan häiriintyminen: Kehon rasva-aineenvaihdunta ei toimi normaalisti ja keho alkaa vimmatusti varastoimaan rasvaa ja ottaa samalla energiaa lihaksista rasvakudoksen sijaan. Keho siis pitää kiinni rasvasta kaikin tavoin jolloin tavallinen kalorivaje ei riitä laihtumiseen vaan johtaa lihasten surkastumiseen vaikka henkilö harrastaisikin liikuntaa. Hormonaaliset lääkkeet ovat esimerkki jotka voivat aiheuttaa tätä. 

- Väsymys/uupumus. Henkilö voi tuntea voimattomuutta ja että ei hallitse omaa kehoaan. Haluaisi liikkua mutta keho ei suostu liikkumaan ja lenkille pakottaminen johtaa uupumukseen joka voi ilmentyä myös fyysisinä oireina kuten hengenahdistuksena, huimauksena, sydämentykytyksenä, pahoinvointina jne. Moni keskushermostoon vaikuttava lääke voi aiheuttaa tätä. 

Sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, jollekin lääkkeen aiheuttama painonnousu voi olla maltillista ja usein tasaantuu muutamassa kuukaudessa. Toisinaan henkilö voi olla altis tälle vaikutukselle ja paino voi nousta radikaalisti. Jos painon nousu johtuu lääkityksestä, niin normaalien laihdutusmenetelmien sijaan on tärkeää jutella asiasta lääkärin kanssa, koska keho voi aidosti olla siinä tilassa että kalorivaje ja liikunta aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. 

Vierailija
20/52 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan lääkäri oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä