Yle: Sängyn ostaminen ajoi ulosottoon
Nyt on taas kiinnostavan artikkelin yle tuottanut. Jutussa nainen kertoo että sängyn osamaksu on mennyt maksukehotusten jälkeen ulosottoon. Sängyn hinta noin neljä tonnia (mitäköhän on korkoineen) ja tulot on pienet. Hänen mietteensä asiasta on: Minusta tuntuu monesti, että olen huonompi työntekijä tai huonompi ihminen, koska olen muka sössinyt raha-asiat, vaikka oikeasti tämä ei ole oma vika.
Voiko joku aukaista tällaista ajatusmaailmaa minulle kiitos? Kenen rooli on ottaa vastuu aikuisen ihmisen omasta taloudesta jossei hänen itsensä??
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Taas tatuoitu ja lävistetty, ei yllätä yhtään.
Mahtaa olla perusvaatimus tuollaisille yhdenvertaisuusihmisille ettei vahingossa epäillä toisenlaiseksi?
Ostitko säkin asuntosi, autosi tmv. ilman velkaa?
Asunto on ainoa, johon olen ottanut velkaa, mutta siihenkin säästin sen verran että velkaa ei jäisi myymisen jälkeen jäljelle vaikka sen arvo laskisi ja jäisin työttömäksi niin että on pakko muuttaa. Autoon pätee ihan sama kuin sänkyyn, ensin säästetään ja sitten ostetaan sen tasoinen johon rahat riittää.
Ostaessa voi iskeä sokeus ja suhteellisuudentaju kadota. Sitä sattuu. Pitää päättää etukäteen budjetti ja pysyä siinä, niin näitä vahinkoja ei satu. Se on totta, että joillekin näitä "vaan sattuu" ja joillekin ei ikinä. Jokainen ne joutuu jollain tapaa maksamaan ja kukin tyylillään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa haukkumaan kyseisen sängynostajan että miksi helvetissä niin kallis. No, onhan siinä artikkelissa mainittu miksi, jonka ap jätti sopivasti pois: "moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia."
Muillakin on kipuja monesta syystä mutteivat osta kallista moottoroitua sänkyä, vaan sellaisen mihin on varaa.
Kyllä sillä oli siihen varaa sillon, kun se sänky ostettiin, työttömänä ei enää ollut.
Eihän ollut, aina velkaa ottaessa pitää miettiä myös se miten siitä selviää jos elämäntilanne jotenkin muuttuu. Sitä ei selvästi oltu tehty.
Vierailija kirjoitti:
Jäi työttömäksi yllättäen, kun sänky oli jo ostettu. Kummasti "unohtui" mainita aloituksesta.
Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että hankittu velka on aikoinaan voinut olla kohtuullinen tuloihin nähden? Tai että lemmikit on otettu silloin, kun taloudellinen tilanne oli hyvä, ellei jopa erinomainen.
Nykyaikana, eli viimeisen 35 vuotta, työttömyys ei tule KENELLEKÄÄN yllättäen. Missä tynnyrissä on kasvanut jos ei ymmärrä että itseltäkin voi työt loppua. Kenenkään ei pidä ostaa osamaksulla asioita joita ei kykene maksamaan työttömänä, ei yhdenkään ihmisen, koska kuka tahansa voi jäädä työttömäksi. Ei edes asuntoa, Huom.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan.
Mutta talousongelmat on itseaiheutettuja. Tarvitseeko jokainen CP-vammainen 4000 euron sängyn? Silläkö se vamma paranee?
CP-vamma ei parane. Aika rankkaa v**ttuilla parantumattomasta sairaudesta. CP-vamma on neurologinen kehityshäiriö, joka vaikuttaa liikkeisiin, tasapainoon ja asentoihin. CP-vammaan voi liittyä myös muita ongelmia, kuten nielemisvaikeuksia, hengitysvaikeuksia, epilepsiaa ja oppimisvaikeuksia. Moottoroidun sängyn tarve riippuu CP-vamman vaikeusasteesta ja yksilöllisistä tarpeista.
Jos otta
Et vastannut siihen, tarvitseeko CP-vammainen välttämättä 4000 euron sängyn. Veikkaan, että ei tarvitse. Esim. Ikeasta saa ihan uuden moottorisängyn murto-osalla tuosta hinnasta. On huonoa taloudenhoitoa elää yli varojensa tuolla lailla, vaikka olisi kuinka CP-vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini osti isälle moottori sängyn kun isä halvaantui aivoverenvuodon takia, maksoi euroissa noin 300, äitini käyttää sitä itse nykyään, on siis yli 20 vuotta ollut käytössä. Eli halvemmalla saa hyviä ja kestäviä sänkyjä
Ikävä kuulla isäsi halvaantumisesta.
Yli 20 vuotta sitten aika moni asia maksoi paljon vähemmän kuin nykyään. 300 eurolla saa tänä päivänä vain tavallisen yhden ihmisen halpasängyn, ei moottoroitua.
Vierailija kirjoitti:
Asunto on ainoa, johon olen ottanut velkaa, mutta siihenkin säästin sen verran että velkaa ei jäisi myymisen jälkeen jäljelle vaikka sen arvo laskisi ja jäisin työttömäksi niin että on pakko muuttaa. Autoon pätee ihan sama kuin sänkyyn, ensin säästetään ja sitten ostetaan sen tasoinen johon rahat riittää.
Otit velkaa. Väärin tehty. Olisi pitänyt ostaa sellainen asunto, johon pelkät säästöt riittävät. Ja jos sellaista ei olisi löytynyt, niin sitten olisi pitänyt vaan asua vuokralla.
Mikäköhän sinun tekosyysi oli, että piti velaksi ostaa kymmenien tai pahimmillaan satojen tuhansien eurojen luksustuote? Ilmankin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sa*tanan lukukyvytön pervopersu! Painu h*lvettiin täältä.
Eli sinun mielestäsi on ok ostaa tavaraa vaikka siihen ei olisi varaa?
Ootko koskaan ostanut esim. asuntoa tai autoa velaksi? Tai ihan vaan vaikka tilannut tavaroita laskulla?
Ikinä en ole ostanut velaksi mitään jonka maksaminen olisi täysin sen varassa etten jää vain työttömäksi. En edes asuntoa, vaan lainaan on otettu vakuutus sekä niin iso omarahoitusosuus että asunnon myynti kattaisi aina jäljellä olevan lainan jos työttömyys pitkittyy yli vakuutetun ajan. Kas, onko järkytys ettei kaikki olekaan vastuuttomia velkap3rs3itä?
Vierailija kirjoitti:
Torista saa sänkyjä ihan ilmaiseksi. Ei tarvitse kun hakea.
Luteet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan.
Mutta talousongelmat on itseaiheutettuja. Tarvitseeko jokainen CP-vammainen 4000 euron sängyn? Silläkö se vamma paranee?
CP-vamma ei parane. Aika rankkaa v**ttuilla parantumattomasta sairaudesta. CP-vamma on neurologinen kehityshäiriö, joka vaikuttaa liikkeisiin, tasapainoon ja asentoihin. CP-vammaan voi liittyä myös muita ongelmia, kuten nielemisvaikeuksia, hengitysvaikeuksia, epilepsiaa ja oppimisvaikeuksia. Moottoroidun sängyn tarve riippuu CP-vamman vaikeusasteesta ja
Se riippuu ihan siitä minkälaiseen tarpeeseen tuo sänky tulee. CP-vammaa on eriasteista ja hoitosängyt moottoroituna maksaa helposti tuon yli 3000 e.
Kannattaa olla iloinen kun on itse terve, eikä alkaa googlettaa ikeasta millaisia apuvälineitä kroonisesti sairaat saavat itselleen töistä saadulla palkalla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on ainoa, johon olen ottanut velkaa, mutta siihenkin säästin sen verran että velkaa ei jäisi myymisen jälkeen jäljelle vaikka sen arvo laskisi ja jäisin työttömäksi niin että on pakko muuttaa. Autoon pätee ihan sama kuin sänkyyn, ensin säästetään ja sitten ostetaan sen tasoinen johon rahat riittää.Otit velkaa. Väärin tehty. Olisi pitänyt ostaa sellainen asunto, johon pelkät säästöt riittävät. Ja jos sellaista ei olisi löytynyt, niin sitten olisi pitänyt vaan asua vuokralla.
Mikäköhän sinun tekosyysi oli, että piti velaksi ostaa kymmenien tai pahimmillaan satojen tuhansien eurojen luksustuote? Ilmankin pärjää.
Et ymmärrä eroa siinä, että ostaa jotain joka todennäköisesti nostaa ajan myötä jälleenmyyntiarvoaan, versus se että hassaa rahansa johonkin josta luultavasti ei saa penniäkään jos yrittää tarpeen tullen myydä sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on ainoa, johon olen ottanut velkaa, mutta siihenkin säästin sen verran että velkaa ei jäisi myymisen jälkeen jäljelle vaikka sen arvo laskisi ja jäisin työttömäksi niin että on pakko muuttaa. Autoon pätee ihan sama kuin sänkyyn, ensin säästetään ja sitten ostetaan sen tasoinen johon rahat riittää.Otit velkaa. Väärin tehty. Olisi pitänyt ostaa sellainen asunto, johon pelkät säästöt riittävät. Ja jos sellaista ei olisi löytynyt, niin sitten olisi pitänyt vaan asua vuokralla.
Velanotto on ok, kunhan osaa arvioida maksukykynsä ja varautua yllättäviin tilanteisiin, kuten työttömyyteen, puskureilla. Tämän jtutun pariskunta ei osannut. -ohis
Ystävättärelläni on vikaa keuhkoissa. Vähänkin jos vilustuu niin hengitys heikkenee entisestään.
Hällä on kanssa sänky missä pystyy nostaa selkäosan, vähä niiku sairaalan sängyt. On tyytyväinen tähän.
Varmasti artikkelin naiselle on hyväksi tämä erikoissänky vaikka kalliiksi tulikin. CP vamma, lisäksi partnerilla kroonisia sairauksia.
Eikö ole mitää tukirahoja j m s näissä tapauksissa mitä hakea?
Eipä heitetä sitä ensimmäistä kiveä.
Vierailija kirjoitti:
Ystävättärelläni on vikaa keuhkoissa. Vähänkin jos vilustuu niin hengitys heikkenee entisestään.
Hällä on kanssa sänky missä pystyy nostaa selkäosan, vähä niiku sairaalan sängyt. On tyytyväinen tähän.
Varmasti artikkelin naiselle on hyväksi tämä erikoissänky vaikka kalliiksi tulikin. CP vamma, lisäksi partnerilla kroonisia sairauksia.
Eikö ole mitää tukirahoja j m s näissä tapauksissa mitä hakea?
Eipä heitetä sitä ensimmäistä kiveä.
Sängyn yläpään saa nostettua ylös ihan sillä, että laittaa esimerkiksi tietosanakirjoja vain sen yläpään jalkojen alle.
On myös olemassa ns. kolmiotyynyjä, joilla saa näppärästi itsensä puoli-istuvaan asentoon.
Sellaiset voi tehdä itsekin vaahtomuovipatjoista.
t. astmaatikon äiti
Vierailija kirjoitti:
Minun eräs ystäväni joutui ulosottoon sen vuoksi, että joutui ottamaan pikavippejä maksaakseen varattoman äitinsä hautajaiskulut.
Ei _joutunut_ vaan päätti. Sosku maksaa varattoman vainajan pakolliset hautauskulut. Ystäväsi on _päättänyt_ ostaa extrapalveluja ja järjestää kalliimmat kekkerit. Ihan oma valinta tämäkin, ei pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torista saa sänkyjä ihan ilmaiseksi. Ei tarvitse kun hakea.
Luteet!
Ne saa kaupan päälle. Ei maksa mitään.
Mun ex oli samanlainen. Mikään ei koskaan ollut oma vika, hän oli aina olosuhteiden uhri. Mm. kun sai yliopeudesta sakot (ei hänen vikansa, koska oli kiire), myöhästyi lennolta (ei hänen vikansa koska nukkui pommiin ja koneen olisi pitänyt odottaa), unohti asiakastapaamisen (jonkun olisi pitänyt muistuttaa!!😠).
Uskomaton ajatuksenjuoksu, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas nokkela, not. Saahan sitä velkaa ottaa JOS sen kykenee maksamaan takaisin myös työttömäksi jäätyään. Tämä vammokki ei pystynyt, vaan heti jäi laskut maksamatta kun työt loppui.
No kyynel. Jos ei ole varaa 4000 euron sänkyyn niin ei ole, oli sitten vammainen tai ei.
Kuitenkin on tuohon ikään ilman kallista sänkyä pärjännyt, niin varmasti olisi pärjännyt jokusen kuukauden lisää säästämällä sänkyyn tai etsimällä halvemman käytetyn.
Ei se vammaisuus mikään vapaakortti ole jolla pääsee itse kaikesta vastuusta - tai on sitten hyvä ja hakeutuu edunvalvontaan jos vamma aiheuttaa sen ettei voi itse huolehtia rahoistaan.