Yle: Sängyn ostaminen ajoi ulosottoon
Nyt on taas kiinnostavan artikkelin yle tuottanut. Jutussa nainen kertoo että sängyn osamaksu on mennyt maksukehotusten jälkeen ulosottoon. Sängyn hinta noin neljä tonnia (mitäköhän on korkoineen) ja tulot on pienet. Hänen mietteensä asiasta on: Minusta tuntuu monesti, että olen huonompi työntekijä tai huonompi ihminen, koska olen muka sössinyt raha-asiat, vaikka oikeasti tämä ei ole oma vika.
Voiko joku aukaista tällaista ajatusmaailmaa minulle kiitos? Kenen rooli on ottaa vastuu aikuisen ihmisen omasta taloudesta jossei hänen itsensä??
Kommentit (334)
Siis kaksi vuotta sitten ostettiin neljän tonnin sänky, josta oli nyt ulosottokulujen jälkeen maksettavana vielä kolme tonnia?
No, ainakin jutulla on opetus, ei kannata ottaa tuloihin nähden ylisuurta osarivelkaa joka ei käytännössä minimilyhennyksillä juuri lyhennä pääomaa vaan makselet pelkkiä korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sänkyjä saa 500 eurolla ihan uusia. Miten voi mennä ulosottoon sänkyn ostaminen. Ostiko se kultaisen sänkyn vai minkä. Olen itse nukkunut joskus patjalla 2 vuotta koska säästin rahaa sänkyyn ja muihin juttuihin. En koskaan osta osamaksulla mitään koska voi tulla yllätyksiä ja välttelen juuri sitä ettei joudu ulosottoon. Ei 3600 euron sänky ole yhtään parempi kuin 500 euron sänky. Olen siitä aivan varma.
Osti moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia. Silti hän käy töissä ja töissäollessa osti kyseisen sängyn osamaksulla, sitten tuli tilapäisesti työttömyys.
Nyt velka on maksettu itse nopeutetussa aikataulussa. Tuo nainen tekee töitä ja huolehtii itsestään ja puolisostaan. Sinä et saa luettua edes uutisen ensimmäistä kappaletta jossa sängyn tiedot luki.
Jatkossa sitten ymmärtää ensin säästää sänkyrahat ja ostaa vasta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu.
Maksukehoitusten aikana ei voinut kituuttaa pikkurahalla.
Yksi kuukausi kituuttaen vain ja olisi saanut puskuria seuraavassa kuussa.
Luitko edes juttua ennenkuin tulit tänne öyhöttämään paremmuuttasi? Hän on ollut pitkään töissä, oli välillä työtön, ja sai kituuttaen lyhennettyä KOKO ulosottovelan 3 kuukaudessa. Korot ulosotossa ovat hirveät. Teepä sinä sama perässä vammaisena, jolla on kovat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätit sitten pois tiedon, että hankki moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi.
Työssäkäyvä ihminen joka selvästi yrittää parhaansa ja velatkin on nyt maksettu.
moottorisänkyjä löytyy kyllä halvemmallakin vai onko pitänyt olla vähintään 180cm leveyä ja päätyineen päivineen jolloin hintaa on saatu lisää.
No kyllä minä kroonisesti sairaalle ihmiselle, joka käy töissä ja puolisokin on sairas, suon sellaisen sängyn minkä tarvivat.
Nyt on ihan sairasta tämä haukkuminen täällä.
Ei ollut taas oma vika vaan jonkun muun! Orpo tai maailmantalous tai ilmastonmuutos.
Sa*tanan lukukyvytön pervopersu! Painu h*lvettiin täältä.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa haukkumaan kyseisen sängynostajan että miksi helvetissä niin kallis. No, onhan siinä artikkelissa mainittu miksi, jonka ap jätti sopivasti pois: "moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia."
Niinhän nuo tietyn tyyppiset henkilöt aina
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu siitä, miten ulosotossa olevien määrä on suurempi kuin pitkään aikaan. Suomen talous on ajettu kriisiin ja paska hallitus levittelee käsiään!
Paska hallitus ei ostanut kyseisen naisen sänkyä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu siitä, miten ulosotossa olevien määrä on suurempi kuin pitkään aikaan. Suomen talous on ajettu kriisiin ja paska hallitus levittelee käsiään!
Pakottaako se allitus köyän ostamaan monen tonnin säkyjä.
Neljän tonnin sänky? Huh huh. Mahtaa olla makoisat unet.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätit sitten pois tiedon, että hankki moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi.
Työssäkäyvä ihminen joka selvästi yrittää parhaansa ja velatkin on nyt maksettu.
moottorisänkyjä löytyy kyllä halvemmallakin vai onko pitänyt olla vähintään 180cm leveyä ja päätyineen päivineen jolloin hintaa on saatu lisää.
No kyllä minä kroonisesti sairaalle ihmiselle, joka käy töissä ja puolisokin on sairas, suon sellaisen sängyn minkä tarvivat.
Mutta jos ei ole rahaa ostaa sänkyä niin sitten et vaan osta. Kivuista riippumatta
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa haukkumaan kyseisen sängynostajan että miksi helvetissä niin kallis. No, onhan siinä artikkelissa mainittu miksi, jonka ap jätti sopivasti pois: "moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia."
Vaikka näinkin, mutta kyllä silti pitäisi ensin säästää ne rahat jos on jokin kalliimpi hankinta tulossa ja ostaa vasta sitten kun rahat on kasassa. Eikä ostaa osamaksulla ja luottaa siihen, että kyllä sitä sitten tulevaisuudessa saa jotenkin maksettua.
Jäi työttömäksi yllättäen, kun sänky oli jo ostettu. Kummasti "unohtui" mainita aloituksesta.
Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että hankittu velka on aikoinaan voinut olla kohtuullinen tuloihin nähden? Tai että lemmikit on otettu silloin, kun taloudellinen tilanne oli hyvä, ellei jopa erinomainen.
Vierailija kirjoitti:
Sa*tanan lukukyvytön pervopersu! Painu h*lvettiin täältä.
Eli sinun mielestäsi on ok ostaa tavaraa vaikka siihen ei olisi varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun henkilö sopi nopeamman maksusuunnitelman ulosottojen hoitamiseen ettei uo-velkaa kuitattu palkasta, jottei leimaantuisi työpaikalla. Sitten hän antoi nimellään ja kuvallaan asiasta haastattelun.
Nyt otti logiikka osumaa ihan tosissaan, vaikka sinänsä hän hoiti asian tosi hienosti.
Ihmettelin samaa. Jotta ei menisi työnantajan tietoon, ja sitten kuuluttaa siitä lehdessä kaikille. Oliko korkeakoulutettukin vielä? En olisi siitä nenärenkaasta ja tatskoista heti arvannut:):)
Et ole koskaan yliopistolla vieraillut? Aika monella proffallakin on tatskoja, opiskelijoista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jäi työttömäksi yllättäen, kun sänky oli jo ostettu. Kummasti "unohtui" mainita aloituksesta.
Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että hankittu velka on aikoinaan voinut olla kohtuullinen tuloihin nähden? Tai että lemmikit on otettu silloin, kun taloudellinen tilanne oli hyvä, ellei jopa erinomainen.
AINA pitää olla se puskuri työttömyyden, sairastumisen tms varalle.
Vasta kun se löytyy, voi tehdä hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan.
Jos on cp-vamma niin pitäisikö automaattisesti olla myös holhouksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tarvitsemaansa sänkyä varten voisi kuitenkin säästää, jotta ei joudu korkojen takia maksamaan siitä paljon suurempaa summaa. Myöskään lauma eläimiä ei ole millään tavalla pakollinen jos rahat on muutenkin tiukalla ja sairauksien vuoksi on ihan odotettavaa että tulee muitakin yllättäviä kuluja.