Britanniassa kaikki julkinen terveydenhoito on ilmaista. Linkki
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/1833aed9-5923-4194-9d0c-6b3…
Olisipa täälläkin noin. Tuo olisi hyvin tasa-arvoista.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti: tarkoititko, että se on maksutonta ja lasku maksetaan veroista, kuten pääosin sossusuomessakin? Millä tavalla se on tasa-arvoista, että osa ihmisistä saa kaiken tekemättä mitään ja osa joutuu raatamaan niska limassa, että toiset voivat makoilla kotona? Kuinka monta tuntia päivässä SINÄ olet halukas tekemään töitä, jotta jonkun toisen ei tarvitse?
Vastaan tähän provoon ihan tosissani. Nythän on niin, että yleensä se ihminen, joka tarvitsee sairaanhoitoa, on sairas, eli hän ei sillä hetkellä eikä ehkä pitkään aikaan sen jälkeenkään pysty tekemään töitä niska limassa tai ollenkaan. Hänen hoitonsa on siis aina jonkun muun kontolla.
Minä maksan tälää hetkellä noin puolet tuloistani (eli tällä hetkellä viitisenkymmentä tuhatta vuodessa) eli teen puolet työtunneistani, sen eteen, että saan itse tuon vakuutuksen, että kun minä tai joku läheiseni sairastuu, saan hoitoa eikä sen kulut vie minua konkurssiin. Toki saan samalla rahalla myös infraa, maan puolustusta ja lapsilleni koulutusta. Kyllä, minusta tämä on tasa-arvoa: varaudumme siihen, että kuka tahansa joka tarvitsee, saa tarvitsemansa hoivan. Tämä on yhteiskunnan kerralla kilpailuttama vakuutus, josta ketään ei suljeta pois aikaisempien tai uusien sairauksien myötä, kuten voittoatavoittelevat vakuutusyhtiöt tekevät.
Se mikä tässä vähän kaivrlee, on että näyyttä siltä että monissa EU maissa ja UKssa tuo raha onnistutaan käyttämään fiksummin kuin Suomessa, jossa kelalääkäri suht helposti määrittelee esim tajuttomuuskohtauksia saavan autonkuljettajan ihan työkykyiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten hammashoito? Briteillä on kammottavia hampaita. Nuorillakin kaikki hampaat vinossa ja puuttuvia tai reikäisiä
Suomen "hammashoito" on suuri vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin terveydenhoito on ilmaista ja hoitoon pääsee heti kun ottaa yksityisen sairausvakuutuksen.
Suomessa tämä ilmainen terveydenhuolto maksaa keskimäärin noin 4000€ per asukas. Eli nelihenkiseltä perheeltä 16000€ vuodessa.
Mieti sitä kun maksat seuraavan kerran vielä LISÄKSI sitä yksityistä sairasvakuutustasi.
Olen lapsesta asti käynyt vain yksityisellä. Leikkaukset mukaan lukien. Hoitoon on päässyt heti lakkojenkin aikana ja aina on maksettu rahalla tai vakuutuksella.
Silti parasta on hoitaa itseään ja pitää kunnossa kuntoilemalla niin ettei sairauksia tule kuten muilla.
m58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin terveydenhoito on ilmaista ja hoitoon pääsee heti kun ottaa yksityisen sairausvakuutuksen.
Suomessa tämä ilmainen terveydenhuolto maksaa keskimäärin noin 4000€ per asukas. Eli nelihenkiseltä perheeltä 16000€ vuodessa.
Mieti sitä kun maksat seuraavan kerran vielä LISÄKSI sitä yksityistä sairasvakuutustasi.
Maksan veroista köyhien hoitamisen, en omia hoitojani. Niin teet työssäkäyvänä sinäkin. Käyt yksityisellä hoidattamassa itsesi kuten kaikki työssäkäyvät.
Julkinen terveydenhoito, kuten muutkin julkiset palvelut, on Suomessa tarkoitettu lapsille, eläkeläisille, työttömille ja ulkomaalisille.
Työssäkäyviä varten on työterveyspalvelut ja muut palvelut he kustantavat itse.
Näin varmasti on Britanniassakin.
Nyt on vanhentuneet tiedot Suomesta. Kun SDP voitti kuntavaalit niin sen jälkeen on päässyt ilman jonottamista ilmaiseksi lääkärille ihan jokainen. Antti järjesti reilumman arjen kaikille, ei vain harvoille!
Jos menen terveyskeskukseen niin lääkäri kysyy jo ovella onko minulla vakuutus ja käskee menemään yksityiselle, eikä ota minua vastaanotolle.
Käsittääkseni tämä on kaikille sama.
Valkoihoinen, heteroseksuaalinen, perussuomalainen, keski-ikäinen, mies.
Ei ilmaista, korkeintaan maksutonta
Vierailija kirjoitti:
Jos menen terveyskeskukseen niin lääkäri kysyy jo ovella onko minulla vakuutus ja käskee menemään yksityiselle, eikä ota minua vastaanotolle.
Käsittääkseni tämä on kaikille sama.
Valkoihoinen, heteroseksuaalinen, perussuomalainen, keski-ikäinen, mies.
Värjää naama mustaksi paskalla niin saat hoitoa.
Julkisen puolen hoito on Suomessa niin huonoa ettei sinne kannata mennä, jos edes pääsee.
Suomalainen julkinen terveydenhoito on kuin Neuvostoliittolainen leipäkauppa.
Paperilla se on olemassa mutta sisällä on hyllyt tyhjinä ja ulkona jono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsesta asti käynyt vain yksityisellä. Leikkaukset mukaan lukien. Hoitoon on päässyt heti lakkojenkin aikana ja aina on maksettu rahalla tai vakuutuksella.
Silti parasta on hoitaa itseään ja pitää kunnossa kuntoilemalla niin ettei sairauksia tule kuten muilla.
m58
arvoisa m58. Jos olet 58 vuoden ikäinen, niin elämäsi aikana olet tavalla tai toisella (veroina, kalliimpina hintoina, matalampina palkkoina) maksanut julkisesta terveydenhoidosta 4500€/v eli yhteensä 261000 euroa.
Kun otetaan huomioon korot jne, niin jos olisit sen sijaan käyttänyt saman rahamäärän vaikka sijoittamalla indeksirahastoon 7% keskimääräisellä vuosituotolla, niin sinulla olisi nyt noin 3,3 miljoonan euron sijoitusomaisuus!
Jokainen voi laskea itse jos ei usko. Ns hyvinvointivaltio tulee suomalaisille aivan järkyttävän kalliiksi, ja ei edes tuo sitä hyvinvointia mitä pitäisi.
Miten tuo käytännössä rahoitetaan?
Ovatko hoitojonot niin pitkät, että jokainen maksukykyinen menee mieluummin yksityiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusterveydenhoito pitäisi yksityistää kokonaan. Oikeasti varattomille jne maksusitoumus Kelasta. Olisi paljon edullisempaa ja potilaat saisivat paremman hoidon nopeammin.
Erikoissairaanhoidon voisi säilyttää julkisella rahalla maksettuna.
Yksityinen kirjottaisi aina lähetteen erikoissairaanhoitoon. Jos ei kirjoita niin potilas vaihtaa toiseen yhtiöön.
Ei väliä, koska se lähete ei silti takaa pääsyä erikoissairaanhoitoon. Työskentelen itse erikoissairaanhoidossa, ja meillä noin puolet lähetteistä käännytetään takaisin peruspuolelle. On olemassa ihan selkeät kriteerit milloin otetaan erikoissairaanhoitoon. Jos ne eivät täyty, ei lähetettä hyväksytä.
Vierailija kirjoitti: On pakko ihailla brittejä, koko NHS:n henkilöstö työskentelee siis ilman palkkaa? Mites nuo lääkkeet, varastetaanko vai miten ne saadaan ilmaiseksi esimerkiksi ulkomaisilta toimittajilta? Sähkö, vesi, jätehuolto, rakentaminen ynnä muukin tehdään talkootöillä? Vai tarkoititko, että se on maksutonta ja lasku maksetaan veroista, kuten pääosin sossusuomessakin? Millä tavalla se on tasa-arvoista, että osa ihmisistä saa kaiken tekemättä mitään ja osa joutuu raatamaan niska limassa, että toiset voivat makoilla kotona? Kuinka monta tuntia päivässä SINÄ olet halukas tekemään töitä, jotta jonkun toisen ei tarvitse?
Saivartelua. Kaikki ymmärsivät, mitä uutisessa sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen puolen hoito on Suomessa niin huonoa ettei sinne kannata mennä, jos edes pääsee.
Mä olen kyllä saanut oikein hyväähoitoa julkisella. Kauan tosin piti odottaa, mutta ihan periaatteesta en maksa yksityiselle, kun maksan jo veroissa jukisesta terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhoito, kuten muutkin julkiset palvelut, on Suomessa tarkoitettu lapsille, eläkeläisille, työttömille ja ulkomaalisille.
Työssäkäyviä varten on työterveyspalvelut ja muut palvelut he kustantavat itse.
Näin varmasti on Britanniassakin.
Työterveyshuolto ei välttämättä kata juuri mitään. Monessa paikassa vaan lakisääteiset asiat, jotka on tyyliin työhöntulotarkastukset ja selkeästi työperäiset vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hammashoito? Briteillä on kammottavia hampaita. Nuorillakin kaikki hampaat vinossa ja puuttuvia tai reikäisiä
Suomen "hammashoito" on suuri vitsi.
Ja pelkkä hammastarkastus maksaa lähemmäs 100 euroa! Saati sitten jos pitää vielä paikata reikiä tms.
Onhan meilläkin p a p e r i t t o m i l l e!