Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Britanniassa kaikki julkinen terveydenhoito on ilmaista. Linkki

Vierailija
03.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/1833aed9-5923-4194-9d0c-6b3…

Olisipa täälläkin noin. Tuo olisi hyvin tasa-arvoista. 

Mitä mieltä olette?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menen terveyskeskukseen niin lääkäri kysyy jo ovella onko minulla vakuutus ja käskee menemään yksityiselle, eikä ota minua vastaanotolle.

Käsittääkseni tämä on kaikille sama.

Valkoihoinen, heteroseksuaalinen, perussuomalainen, keski-ikäinen, mies.

Ei ole. Minä olen valkoinen keski-ikäinen keskiluokkainen työssäkäyvä nainen, maksan veroja enemmän kuin sinä saat palkkaa ja kyllä minä saan terveyskeskuksesta ajan ja palvelua saman tien.

enkä muutenkaan usko sun sössötystä.

Vierailija
42/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin terveydenhoito on ilmaista ja hoitoon pääsee heti kun ottaa yksityisen sairausvakuutuksen.

Ei ole terveydenhoito ilmaista, meillä ainakin on tk-maksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin terveydenhoito on ilmaista ja hoitoon pääsee heti kun ottaa yksityisen sairausvakuutuksen.

Suomessa tämä ilmainen terveydenhuolto maksaa keskimäärin noin 4000€ per asukas. Eli nelihenkiseltä perheeltä 16000€ vuodessa.

Mieti sitä kun maksat seuraavan kerran vielä LISÄKSI sitä yksityistä sairasvakuutustasi. 

Maksan veroista köyhien hoitamisen, en omia hoitojani. Niin teet työssäkäyvänä sinäkin. Käyt yksityisellä hoidattamassa itsesi kuten kaikki työssäkäyvät.

Höpö, höpö

Vierailija
44/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja siellä on kaljakin halvempaa ja tuopitkin isompia joten menkää äkkiä sinne.

Vierailija
45/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menen terveyskeskukseen niin lääkäri kysyy jo ovella onko minulla vakuutus ja käskee menemään yksityiselle, eikä ota minua vastaanotolle.

Ei ole ikinä kysytty mitään vakuutuksista. Kävin myös tk:ssa vaikka työterveyskin oli.

Vierailija
46/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole ilmaista. Tuolla tarkoitetaan, että varat tulevat muualta kuin käyttäjiltä juuri sillä hetkellä. Aivoleikkauksestani (vakava urheiluonnettomuus) maksoin vain 2500€, kaikki muut maksoivat siitä, että minua hoidettiin ja kuntoutettiin sairaalassa kaksi kuukautta. Joltakin aina kuluu rahaa jossain veron muodossa kun jotain sairaalassa laitetaan tapahtumaan. Urheiluonnettomuus oli ilmainen. Hoito maksoi. 

Vierailija
47/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tämä ilmainen terveydenhuolto maksaa keskimäärin noin 4000€ per asukas. Eli nelihenkiseltä perheeltä 16000€ vuodessa.

Mieti sitä kun maksat seuraavan kerran vielä LISÄKSI sitä yksityistä sairasvakuutustasi. 

Maksan veroista köyhien hoitamisen, en omia hoitojani. Niin teet työssäkäyvänä sinäkin. Käyt yksityisellä hoidattamassa itsesi kuten kaikki työssäkäyvät.

Höpö, höpö

Mitä höpö höpöä tuossa on? Totta joka sana

Vierailija
48/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Britanniassa, ja vaikka NHS on periaatteessa ilmainen, käytännössä sen toimivuus vaihtelee paljon alueittain. Hoitoon pääsy voi kestää kauan, ja esimerkiksi hammashoito, silmälääkärit ja lääkkeet ovat yleensä maksullisia. Lisäksi jotkut klinikat ovat todella vanhoja ja ränsistyneitä, ja henkilökunta ei aina puhu kunnolla englantia, välillä tuntuu kuin olisi kehitysmaassa.

Tismalleen sama kuin Suomessa sillä erotuksella että esim. hammashoito on aina maksullista, kuten myös muut palvelut, sillä terveyskeskusten yleislääkärit ei lähetteitä noin vain kirjoita, jolloin erikoislääkäriläynnit joutuu käytännössä aina maksamaan itse. Miksi suomalaisten on aina niin vaikea myöntää, että muualla osataan paremmin?

Vierailija
49/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista? Miksiköhän joka palkkalaskelmassa sitten peritään NHS-maksu verojen lisäksi? T. Britanniassa työskentelevän äiti.

Vierailija
50/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani britit käyttävät kaikki yksityisiä lääkäreitä aina kun mahdollista koska NHS (julkinen terveydenhuolto) on tasoltaan mitä on.

Kun jakaa NHS Englandin budjetin väestömäärällä, niin NHS käyttää vuodessa noin 3500€ per asukas. Suomessa me kaikki maksamme julkisesta terveydenhuollosta reilusti enemmän, noin 4500€ vuodessa. 

Itseäni sylettää suunnattomasti maksaa julkisesta terveydenhuollosta monta tonnia vuodessa, kun hoitoon pääsy on kuitenkin mitä sattuu. Juuri äsken kävin lapsen kanssa yksityisellä lääkärillä koska julkisella ei sunnuntaina pääse hoitoon, vaikka veroprosenttini johdosta maksan varmaan lähemmäs 6000€ vuodessa julkisen terveydenhuollon kustannuksia..

Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta olisi se, että jokainen maksaisi saman summan. Ei se, että minä maksan myös AP:n terveydenhuoltokulut ja lisäksi omani kaksinkertaisina (julkisen SEKÄ käyttämäni yksityisen). 

Suomessa pääsee ihan hyvin sunnuntaina päivystyslääkärille, mikäli asia on kiireellinen. Ei-kiireellisissä tapauksissa voi hyvin odottaa maanantaille. 

Vierailija
51/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin Suomessa: verotuksen yhteydessä maksetaan, mutta käyttäjä ei erikseen maksa. Työttömät ym eivät maksa mitään, jos palkkaakaan ei makseta. 

Vierailija
52/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan meilläkin p a p e r i t t o m i l l e!

Hoitoon pääsee samana päivänä, eikä maksa mitään. Kannattaisiko hävittää henkkarit ?

Vierailija
53/53 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Minä olen valkoinen keski-ikäinen keskiluokkainen työssäkäyvä nainen, maksan veroja enemmän kuin sinä saat palkkaa ja kyllä minä saan terveyskeskuksesta ajan ja palvelua saman tien.

enkä muutenkaan usko sun sössötystä.

Ei toimi ainakaan Vantaalla, TA lääkärille on lähimmät ajat aina n. 1 1/2 - 2 kk päästä, hammashoitoon yli vuoden jonotus. Koskee siis myös nettoveronmaksajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi