Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja
Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.
Kommentit (1393)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ollut kolumni vaan jotain paljon hienompaaessee. Siksi ei rasismia. Tämä kirjottaja on traumatisoitunut jo päiväkodissa, kun hoitotäti oli ihaillut ja jopa rohjennut koskea hänen kiharaisia hiuksiaan. Tämän uhriutumisen luin Suomen Kuvalehdestä aikoinaan.
Joo, kauheeta. Toisen ihmisen hiusten ihaileminen on kyllä kauheinta mitä voi olla. Ei ihme että traumoja, järkyttävää!!
En tiedä kun ei kirjailijan väri kiinnosta. Saa lukea ja olla lukematta valkoisten kirjoja miten haluaa eihän se ole ongelma vaan se että sepitetään sen olevan "antirasismia".
Ei se ole antirasismia että kirjailijan ihonvärin perusteella teet päätkösen lukea tai olla lukematta. Se on ihan hyvä asia jos haluaa vaikka nostaa ihmisten tietoisuuteen vähemmälle huomiolle jääviä muiden kuin länsimaisen kulttuurin kirjoja, mutta se että väität avoimen rasistista tapaasi kuluttaa kirjallisuutta antirasismina on naurettavaa.
Kyseessä siis vielä HS:än kulttuuritoimittaja.
Tässä myönnetään nyt että ihmisten värillä tai edustamillaan kulttuureilla on suurikin ero. Ihan värillisten itsensä mielestä.
Miksihän valkoisten tuottamiin elokuviin on suunniteltu vähemmistöpakko?
Kun kerran esim mustia on niin paljon, miksi eivät tuota elokuvia ihan itse ihan omilleen?
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran esim mustia on niin paljon, miksi eivät tuota elokuvia ihan itse ihan omilleen?
Kyllähän he tuottavatkin. Niitä elokuvia ei vain hirveästi nähdä Suomessa. Mitä taas tulee vaikkapa Hollywood tuotantoihin tulee niin ne haluavat rahaa kaikilta ihmisryhmiltä. Siksi niihin usein valitaan kyynisesti monenlaisia näyttelijöitä vetoamaan eri fanipohjiin. Plus monet niistä leffoista sijoittuvat monikulttuurisiin miljöihin kuten New Yorkiin tai Los Angelesiin ja täysvalkoisuus vain näyttäisi siinä yhteydessä hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän he tuottavatkin. Niitä elokuvia ei vain hirveästi nähdä Suomessa. Mitä taas tulee vaikkapa Hollywood tuotantoihin tulee niin ne haluavat rahaa kaikilta ihmisryhmiltä. Siksi niihin usein valitaan kyynisesti monenlaisia näyttelijöitä vetoamaan eri fanipohjiin. Plus monet niistä leffoista sijoittuvat monikulttuurisiin miljöihin kuten New Yorkiin tai Los Angelesiin ja täysvalkoisuus vain näyttäisi siinä yhteydessä hassulta.
Vaan minua ei kiinnosta elokuvat, joissa esm poliisipäällikkö on musta. Muut osastolla valkoisia. Epäuskottavaa mustien ylikorostamista.
Minua ei haittaa, jos poliisipäällikkö tai lääkäri on musta. Tai jos jossain tavallisessa koulussa on mustia oppilaita.
Se haittaa, jos joka perheessä täytyy olla valkoisella naisella musta mies, tai jos musta näyttelijä esittää poikkeuksetta hyvistä ja pahikset on valkoisia. Tai jos on satunnainen kaveriporukka, niin yksi musta pitää olla joukossa. Se ei edusta todellisuutta eikä ole uskottavaa. Inhoan epäuskottavuutta elokuvissa ja sarjoissa kautta linjan.
Epäuskottavuus ei ole sama asia kuin realistisuus, vaan sarja voi olla vaikka puhdasta fantasiaa ja noudattaa silti uskottavuutta omassa kategoriassaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, jos poliisipäällikkö tai lääkäri on musta. Tai jos jossain tavallisessa koulussa on mustia oppilaita.
Se haittaa, jos joka perheessä täytyy olla valkoisella naisella musta mies, tai jos musta näyttelijä esittää poikkeuksetta hyvistä ja pahikset on valkoisia. Tai jos on satunnainen kaveriporukka, niin yksi musta pitää olla joukossa. Se ei edusta todellisuutta eikä ole uskottavaa. Inhoan epäuskottavuutta elokuvissa ja sarjoissa kautta linjan.
Epäuskottavuus ei ole sama asia kuin realistisuus, vaan sarja voi olla vaikka puhdasta fantasiaa ja noudattaa silti uskottavuutta omassa kategoriassaan.
Minua taas haittaa miksi tv-sarjoissa (mm. brittiläiset)75% valkoiset lapset esim. Ylen uudessa pedofiili-sarjassa, eli vaaleanruskean mamman kanssa tehdyt blondin isän lapset on aina vanhempiaan tummempia.Hyvä ettei ihan mustia. Pakkoko on siinäkin kohtaa jakaa rahaa mamuille vaikka ei olisi yhtään uskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vähemmistöpakko ei johdu tuosta. Hollywoodilla ei mene nykyään ollenkaan hyvin, eikä rotu- ja sukupuolivaihdokset roolituksissa ole olleet mitään yleisömenestyksiä. "DEI" -termiä käytetään nykyään tälläkin palstalla irvailuun, mutta DEI on ihan todellinen juttu, ja aktivistit ovat ajaneet DEI-sääntöjä elokuvabisnekseen jo monta vuotta. Elokuvastudioissa on ollut kiintiöpakot ihan toimistotöistä lähtien, vaikka USA:ssa näitä kiintiöitä kai nyt ollaan toteamassa laittomiksi; en ole seurannut kovin tarkasti joten en tiedä miten tuossa mennään. Eräs tuttavani - valkoinen nainen - on Hollywoodissa elokuva-alalla, mutta musiikkilisenssoinnin puolella. Ei siis mikään filmitähti vaan ihan tavallinen toimistotyöntekijä. Uutta työpaikkaa etsiessään hänelle ovat rekrypuolen tutut vihjanneet ihan suoraan, että kannattaa pysyä siinä edellisessä työpaikassa, ellei ole edes jotain nepsydiagnoosia tai pokkaa väittää olevansa biseksuaali tai muunsukupuolinen. Oli kuulemma huono aika hakea töitä, ellei pysty erottautumaan joukosta jollain tällaisella tavalla.
Kiintiöt ovat toimineet joka tasolla. Ilman kiintiöiden toteutumista elokuvaan ei ole saanut rahoitusta eikä ole esimerkiksi kelpuutettu ehdokkaaksi palkintoihin. Samalla nämä kiintiöt ovat ohjanneet sitä, minkälaisia ihmisiä ylipäätään hakeutuu alalle töihin, eli aktivisteja, joille on tärkeää kertoa juuri tietynlaisia tarinoita ja jättää muunlaisia tarinoita kertomatta. (Toisin sanoen tuo samankaltainen asenne, että "valkoista katsetta" on jo liikaa ja sen aika on ohi.)
Sehän ei ole ongelma, että Los Angeles näyttää Los Angelesilta, mutta kun esim. 1700-luvun Lontoon ja pienen skottilaisen maalaiskylänkin pitää näyttää nykyään nykypäivän Lontoolta. Muuten ei Iso-Britanniassakaan saa julkista rahoitusta projektille, ellei monimuotoisuutta ole tarpeeksi sekä kameran takana että kameran edessä.
Kaikki, jotka täälä tuota toimittajaa arvostelee, ovat aivan varmasti itse tehneet paljon pahempia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka täälä tuota toimittajaa arvostelee, ovat aivan varmasti itse tehneet paljon pahempia asioita.
En ole
Kapeakatseisuus johtaa usein vihaan.
Jokainen päättää lisääkö maailmaan vihaa vai onnellisuutta.
Nonsaleeraamisen sijaan voisi nostattaa ja kertoa jonkin hyvän esimerkin kirjailijasta, joka on mielestään jäänyt vähemmälle huomiolle.
Tällainen on minulle esimerkiksi Veikko Ennalan Elämään tuomittu, Kannattaa lukea.
Luen kaikkea laidasta laitaan ja ainoa mitä kavahdan on ihminen, kenellä on vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Sekö oikeuttaa rasismin jos minä olen joskus vaikka ajanut vahingossa punaisia päin?
Jos ruskeiden ihmisten representaatio on niiiiiin tärkeää, niin miksi Adolescence-sarjan pahiksesta tehtiin sarjassa valkoinen, vaikka tosielämän esikuva on ruskeutettu henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas haittaa miksi tv-sarjoissa (mm. brittiläiset)75% valkoiset lapset esim. Ylen uudessa pedofiili-sarjassa, eli vaaleanruskean mamman kanssa tehdyt blondin isän lapset on aina vanhempiaan tummempia.Hyvä ettei ihan mustia. Pakkoko on
Näkispä sen sarjan missä kahdella mustalla on puolimusta lapsi ja mukamas ihan isän itse tekemä. Ei tule ikinä tapahtumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Sekö oikeuttaa rasismin jos minä olen joskus vaikka ajanut vahingossa punaisia päin?
Ei hän ole rasisti. Maksatko eläinten mur-haamisesta eli syötkö lihaa? Jos vastaus on kyllä, niin olet itse paljon pahempi kuin tuo toimittaja. Valkoisten kirjoja on valtaosa, ei sen nyt näin paljon pitäisi liikuttaa jos joku ei niitä lue.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruskeiden ihmisten representaatio on niiiiiin tärkeää, niin miksi Adolescence-sarjan pahiksesta tehtiin sarjassa valkoinen, vaikka tosielämän esikuva on ruskeutettu henkilö?
Siksi, koska woke-säännöstön mukaan vain valkoisia saa kuvata sarjoissa pahiksina. Tummemmat on aina hyviksiä.
"Plus monet niistä leffoista sijoittuvat monikulttuurisiin miljöihin kuten New Yorkiin tai Los Angelesiin ja täysvalkoisuus vain näyttäisi siinä yhteydessä hassulta."
Näyttivätkö sinun mielestä esim. Frendit tai Sinkkuelämää hassuilta, kun pääosahenkilöt olivat kaikki valkoisia? Kun pitäisihän sitä nyt New Yorkissa olla jokaisessa kaveriporukassa vähintään yksi kiintiömusta?
Vierailija kirjoitti:
Kirjan lukeminen ihonvärin takia on jotakin mitä ei voi ymmärtää millään tasolla, enkä edes ymmärrä jos valitaan sukupuolen takia. Kirja luetaan jos aihe kiinnostaa tai elokuva katsotaan jos siltä tuntuu. Ihonväri ja sukupuoli ei siinä merkitsee yhtään mitään paitsi rasistille.
Kirjastossa joutuisi erikseen alkaa Googlettemaan kirjailijasta tietoa. Ei välttämättä edes löydy mistään kuvaa, tai tietoa ihonväristä. Kirjailija saattaa myös kirjoittaa kirjaa eri nimellä, kuin omalla nimellä.
Tämähän ei ollut kolumni vaan jotain paljon hienompaaessee. Siksi ei rasismia. Tämä kirjottaja on traumatisoitunut jo päiväkodissa, kun hoitotäti oli ihaillut ja jopa rohjennut koskea hänen kiharaisia hiuksiaan. Tämän uhriutumisen luin Suomen Kuvalehdestä aikoinaan.