Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja

Vierailija
03.08.2025 |

Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011365909.html

Kommentit (1393)

Vierailija
641/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vakuuttavat yliopistot on Ndela suorittanut Lontoossa.PersuPojillakin mahiksia kunhan oppivat suoraan lukemaan Suolen Uutisia.

Vierailija
642/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan rehellisiä niin minua eikä montaa muutakaan kiinnosta p...skan vertaa mitä joku ... ajattelee valkoisista kirjailijoista. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja mitä enemmän pitävät itsestään meteliä, sen typerämmäksi ne vaan itsensä vaan tekevät. Typeryksilä on tapana tuoda itseään julki.  Eipä mulla sitten muuta sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En triggeröidy artikkelista ollenkaan... suokoon hänelle oma valintansa. Ihan ok!

Olen silti vakaasti sitä mieltä ettei eurooppalaisten (varsinkin valkoisten) päälle pitäisi millään tavalla langettaa post-koloniaalista syyllisyyttä esimerkiksi orjien pidosta, tai kolonialismista ylipäätänsä. Ihan sama oletko belgialainen taikka suomalainen. Afrikkalaistaustaisten (ja muitten!) pitäisi myös ymmärtää että saavat suomessa nauttia juuri valkoisten ihmisten aikaansaammista ylellisyyksistä ja teknologiasta, esimerkiksi toimivasta infrastruktuurista ja demokratiasta.

Hyvänä esimerkkinä myös suomen (yleinen) turvallisuus verrattuna etelä-afrikan meininkiin, missä voit joutua ryöstön uhriksi omassa ajoneuvossa kun odotat vihreää valoa risteyksessä. Eurooppalaiset ovat hieno ja voimakas kansa, varsinkin me täällä pohjoismaissa, jotka ovat saavuttaneet paljon historiassa. Arkkitehtuurista, taiteeseen ja teknologiaan.

Vierailija
644/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä yhtään persua, joka olisi oikeasti joskus lukenut kokonaisen kirjan?

Suolen Uutisia opettelevat tavaamaan.Sitten niitä juttuja kirjoittelevat Vauvalle pilkuntarkkuudella.Tosiasioina.

Olen aikaisemmin äänestänyt persuja, ja olen myös lukenut 3456 kirjaa. Olen liikkuva äänestäjä, ja olen myös äänestänyt vasemmistopuolueiden ehdokkaita. Tällä hetkellä luen Koraania ja siihen liittyviä Haditheja, koska olen huolissani suomalaisten turvallisuudesta. Äänestän vastaisuudessa joko persuja tai Sinimustia. 

Melkein uskoin.

Olisi kannattanut uskoa. Suomi tuhoaa itse itsensä häpeällisellä itsetuhoisella kusipäätaktiikalla, ja sinä kusipää olet täysillä mukana. 

Vierailija
645/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä kolmannen kerran kirjoittaa VALKOIHOISTEN HETEROMIESTEN kirjoittamia kirjoja.Ne on nuo PersuPojat niin näppäriä vääristelemään asioita.

Vierailija
646/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä yhtään persua, joka olisi oikeasti joskus lukenut kokonaisen kirjan?

Suolen Uutisia opettelevat tavaamaan.Sitten niitä juttuja kirjoittelevat Vauvalle pilkuntarkkuudella.Tosiasioina.

Olen aikaisemmin äänestänyt persuja, ja olen myös lukenut 3456 kirjaa. Olen liikkuva äänestäjä, ja olen myös äänestänyt vasemmistopuolueiden ehdokkaita. Tällä hetkellä luen Koraania ja siihen liittyviä Haditheja, koska olen huolissani suomalaisten turvallisuudesta. Äänestän vastaisuudessa joko persuja tai Sinimustia. 

Alapeukuttajat ovat selkeästi suomalaisvastaisia diktaattori Ursula von der Leyenin perseennnuolijoita. 

Tämäkertookin kaiken oleellisen sinusta. Putinin puudeli ja Trumpin vaippa.

Vierailija
647/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus artikkelista:

"Vuonna 1990 toimittaja Bill Moyers kysyi kirjailija Toni Morrisonilta, milloin tämä alkaisi kirjoittaa tarinoita valkoisista ihmisistä. Onko mahdollista kirjoittaa romaani, jossa mustat eivät ole keskipisteenä? Moyers kysyi.

Kenenkään mieleen tuskin juolahtaisi kysyä samaa kysymystä valkoiselta kirjailijalta."

Eli nyt on ok, jos valkoinen alkaa kirjoittaa kirjoja värillisten näkökulmasta? Mä luulin, että jos ei kuulu tiettyyn vähemmistöön, ei voi oikein ymmärtää sen vähemmistön elämää.

Vierailija
648/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein uskoin.

Olisi kannattanut uskoa. Suomi tuhoaa itse itsensä häpeällisellä itsetuhoisella kusipäätaktiikalla, ja sinä kusipää ole

Suomen tuhoaminen on yksi Persujen päätavoitteista.

Vierailija
649/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on miten Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa ollaan kiinnostuttu klassisestamusiikista. Samoin muusta valkoisenmiehen korkeakulttuurista. Minä vain mietin miksiköhän ruskeiden ihmisten tuotokset eivät kiinnosta siellä ketään.

Eikö siellä kuunnella lainkaan ruskeiden latinomusaa saati mustien rokkia tai hiphopia? Kuulostaa tylsältä. Siis onhan Beethoven ja Bach kovaa kamaa mutta kuka haluaa bailata niiden tahtiin yökerhossa?

Niillä on omia täällä tuntemattomia tähtiä kotitarpeiksi. Japani on tuhatvuotinen keisarikunta ja Kiina vielä 1300 vuotta vanhempi. Japanissa lännestä ruvettiin ottamaan mallia sen teknisen ja tieteen sekä sivistyksen edistyksellisyyden vuoksi. Soveltaen opit omaan kulttuuriin. Lännenyliooistoissa joillain on vain sellainen myötähäpeää herättävä kuvitelma kuin noiden kulttuurien edustajat samaistaisivat itsensä näihin ruskeisiin kuten tuo hs toimittaja.

Vierailija
650/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstallahan naiset ovat kieltäytyneet lukemasta miesten kirjoja, ja miehet naisten (jos siis suomalaiset edes lukee nykypäivänä). Mikä tässä siis on ongelmana? Kukin rajoittakoon omaa elämäänsä miten tahtoo.

Saa rajoittaa, ei se ole ongelma, mutta se on että tekee siitä rajoituksesta rasistisen kirjoituksen Hesariin.

Mikä kirjoituksessa on mielestäsi rasistista?

Käännetäänpä vähän asetelmaa niin ehkä tajuat: Noin kymmenen vuotta sitten tein tietoisen päätöksen: en enää lue vapaa-ajallani mustien lesbonaisten kirjoittamia kirjoja. Viime vuosina olen laajentanut päätöstäni niin, etten ensisijaisesti myöskään tartu mustien homokirjailijoiden teoksiin. 

Mitä luulet että tapahtuisi jos valkoinen hetero

Mä olisin ainakin vaikuttunut, että valkoinen heteromies olisi lukenut tooosi paljon mustaa lesbokirjallisuutta. Antaisin aplodit. Olisi ihan ymmärrettävää siirtyä lukemaan muuta.

Vierailija
651/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Naisten kirjoittamia dekkareita on pilvin pimein. Ja monet heistä ansainneet hyvät rahat sillä.

Joten mitä sekoilet?"

Suomessa on oikeasti vain kourallinen kirjailijoita, jotka elättävät itsensä kirjoittamalla. Kirjallisuuden myyntitilastoihin pääsee pienellä googlettelulla.

Eli sekoilet. Eihän teillä pysy edes omat jutut kasassa. Välillä on kyse suomalaisista, välillä kaikista valkoisista. Suomalaisia naiskirjoittajia on paljon, myös dekkaristeja. Ja valkoisia naisdekkaristeja maailmassa todellakin riittää. Koska ovat hyviä kirjoittamaan.

Onko joku väittänyt, ettei maailmassa ole paljon naisdekkaristeja? Mutta Suomessa on silti vain vähän kirjailijoita, jotka elättävät itsensä pelkällä kirjoittamisella. Useimmat tunnetut nimetkään eivät elätä. Pieni kielialue, pienet myyntiluvut, vaikka olisi bestseller.

-eri

Vierailija
652/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään kovin usein jaksa lukea miesten kirjoittamia kirjoja enää. Valkoinen heteromies jankkaa useimmiten naisista, naisten kanssa olemisesta ja naisen puutteesta, kirjallisuudessa. Joskus myös oikeassa olemisestaan.

Yleensä kiinnostavampaa lukea jotain muuta. 

Totta! Samaa itsekin mietin, että on jotenkin yksitoikkoiset kelat miehillä ja mieskirjailijoilla. Ja naishahmot usein yksiulotteisia, epäaitoja. Ihan kuin miehet ei osaisi edes asettua naisen pään sisään (poikkeus: Tommi Kinnunen!) Miesten maailma näyttäytyy miesten kirjoittamissa kirjoissa itsekeskeiseltä. 

Tärkeä pointti kolumnistilla on, ja ehdottomasti lukevien ihmisten olisi hyvä etsiä mahdollisimman monipuolisista lähteistä tekstejä. 

Vierailija
653/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En triggeröidy artikkelista ollenkaan... suokoon hänelle oma valintansa. Ihan ok!

Olen silti vakaasti sitä mieltä ettei eurooppalaisten (varsinkin valkoisten) päälle pitäisi millään tavalla langettaa post-koloniaalista syyllisyyttä esimerkiksi orjien pidosta, tai kolonialismista ylipäätänsä. Ihan sama oletko belgialainen taikka suomalainen. Afrikkalaistaustaisten (ja muitten!) pitäisi myös ymmärtää että saavat suomessa nauttia juuri valkoisten ihmisten aikaansaammista ylellisyyksistä ja teknologiasta, esimerkiksi toimivasta infrastruktuurista ja demokratiasta.

Hyvänä esimerkkinä myös suomen (yleinen) turvallisuus verrattuna etelä-afrikan meininkiin, missä voit joutua ryöstön uhriksi omassa ajoneuvossa kun odotat vihreää valoa risteyksessä. Eurooppalaiset ovat hieno ja voimakas kansa, varsinkin me täällä pohjoismaissa, jotka ovat saavuttaneet paljon historiassa. Arkkitehtuurista, taiteeseen ja teknologiaan.

Ei jumalauta. Kukaan Suomessa syntynyt värillinen ihminen ei ole kiitollisuutta velkaa tälle maalle yhtäǎn enempää kuin täällä syntynyt valkonaamakaan.

Vierailija
654/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus artikkelista:

"Vuonna 1990 toimittaja Bill Moyers kysyi kirjailija Toni Morrisonilta, milloin tämä alkaisi kirjoittaa tarinoita valkoisista ihmisistä. Onko mahdollista kirjoittaa romaani, jossa mustat eivät ole keskipisteenä? Moyers kysyi.

Kenenkään mieleen tuskin juolahtaisi kysyä samaa kysymystä valkoiselta kirjailijalta."

Eli nyt on ok, jos valkoinen alkaa kirjoittaa kirjoja värillisten näkökulmasta? Mä luulin, että jos ei kuulu tiettyyn vähemmistöön, ei voi oikein ymmärtää sen vähemmistön elämää.

Näin puita halaavana, vihervasemmistolaisena mädättäjänä olen sillä kannalla että valkoinen kirjailija voisi kirjoittaa esimerkiksi toimintajännärin jonka päähenkilö on eri värinen. Mutta hänen ei ehkä kannattaisi kirjoittaa kirjaa jonka aiheita ovat kasvaminen maahanmuuttajayhteisössä ja rasismi. 

Vierailija
655/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rasistihan saa olla, kunhan vaan oma ihonväri on joku muu kuin valkoinen. Silloin siitä rasismista voi ja kannattaakin kirjoittaa Hesariin, ja sillä tavalla ilmoittaa, että on sitten muuten parempi ihminen, kun valkoihoisessa maassa valkoihoisen valtakulttuurin keskellä lukeekin vaan ruskeiden ihmisten kirjoja.

Vierailija
656/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstallahan naiset ovat kieltäytyneet lukemasta miesten kirjoja, ja miehet naisten (jos siis suomalaiset edes lukee nykypäivänä). Mikä tässä siis on ongelmana? Kukin rajoittakoon omaa elämäänsä miten tahtoo.

Saa rajoittaa, ei se ole ongelma, mutta se on että tekee siitä rajoituksesta rasistisen kirjoituksen Hesariin.

Mikä kirjoituksessa on mielestäsi rasistista?

Käännetäänpä vähän asetelmaa niin ehkä tajuat: Noin kymmenen vuotta sitten tein tietoisen päätöksen: en enää lue vapaa-ajallani mustien lesbonaisten kirjoittamia kirjoja. Viime vuosina olen laajentanut päätöstäni niin, etten ensisijaisesti myöskään tartu mustien homokirjailijoiden teoksiin. 

Onko se sitä mitä ennen sanottiin "yhdellä kädellä luettaviksi lehdiksi"?

Vierailija
657/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vielä kolmannen kerran kirjoittaa VALKOIHOISTEN HETEROMIESTEN kirjoittamia kirjoja.Ne on nuo PersuPojat niin näppäriä vääristelemään asioita.

Jahas, somalin spermatynnyri päästettiin hetkellisesti provosoimaan kehitysvaiheessa olevien oksettavien saastojen sivustolle. 

Varohan ettei lennä lakanalle äiti suuttuu.

Vierailija
658/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on miten Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa ollaan kiinnostuttu klassisestamusiikista. Samoin muusta valkoisenmiehen korkeakulttuurista. Minä vain mietin miksiköhän ruskeiden ihmisten tuotokset eivät kiinnosta siellä ketään.

Eikö siellä kuunnella lainkaan ruskeiden latinomusaa saati mustien rokkia tai hiphopia? Kuulostaa tylsältä. Siis onhan Beethoven ja Bach kovaa kamaa mutta kuka haluaa bailata niiden tahtiin yökerhossa?

Niillä on omia täällä tuntemattomia tähtiä kotitarpeiksi. Japani on tuhatvuotinen keisarikunta ja Kiina vielä 1300 vuotta vanhempi. Japanissa lännestä ruvettiin ottamaan mallia sen teknisen ja tieteen sekä sivistyksen edistyksellisyyden vuoksi. Soveltaen opit omaan kulttuuriin. Lännenyliooistoissa joillain on vain sellainen myötähäpeää herättävä kuvitelma kuin noiden

Japanissa on aika kova jazz-scene, miten kuvailisit sitä?

Vierailija
659/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampanjoisi? Se oli yksi v***n kirjallisuusaiheinen essee. Oikeasti, ihmiset nykyään etsivät vaikka väkisin tekosyyn loukkaantua jostain.

Noin esimerkkinä tulee mieleen yksikin kulttuuritoimittaja, joka on niin loukkaantunut valkoihoisten kirjailijoiden suuremmasta määrästä suomenkielisessä kirjallisuudessa, että hän on päättänyt boikotoida kaikkia valkoisia kirjailijoita.

Sanoiko hän olevansa loukkaantunut? Vai sanoiko hän olevansa kiinnostunut laajentamaan näkökulmiaan lukemalla muunkinlaista kirjallisuutta?

Vierailija
660/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä poissulje toisiaan: voi olla kiitollinen hyvälle elämälle Suomessa, JA samalla kritisoida kirjallisuuden miespainotteista kertojuutta, jossa muut äänet jäävät sivuun. Ei valkoisen miehen pitäisi tästä niin kauheasti triggeröityä, mutta näin aina käy. Lisäksi kyllä eurooppalaisten harrastama kolonialismi ihan oikeasti oli todella haitallinen aikakausi, ja sen seuraukset ovat edelleen olemassa ja estämässä alistettujen maiden kehitystä. Sen tiedostaminen on tärkeää, ja selittää osaltaan maailman menoa paljonkin. Ainakin minua kiinnostaa kuulla mahdollisimman monipuolisesti maailman ihmisten tarinoita, ei se ole loukkaus suomalaisuutta tai meidän kulttuuria kohtaan että myös muista kulttuureista ja kansoista kerrotaan arvostavasti ja annetaan ääni sinne suuntaan.