Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkarahaa se on, ei kannata kadehtia.
Itse asun vuokralla, eikä velkaa yhtään - tuo taloudellista vapautta.
Kiitos kun maksat vuokran .vuokralla asuvaa ei kyl kannata kadehtia.
Ja tuonkin asunnon omistaja asuu itse siinä hienossa ok- talossa ja maksattaa sijoitusasuntonsa vuokralaisilla 🤭
Mutta kun se velka on kuin Iso Paha Susi.
Itsellä kahisevaa rahaa säästötilillä.
Noilla "rikkailla" se rikkaus realisoituu vasta asunnon myyntihetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi eilen ihmettelin, kun luin Aamulehden juttua asuntomessutaloa rakentavasta nuorestaparista, budjetti melkein puoli miljoonaa. Googlasin naisen, on jossain järjestössä töissä. Miehestä en löytänyt tietoja. Mutta en tunne heitä, ehkä on perintöä tms takana. On tuo muutoin aika rasti maksettavana. Enkä kadehdi, ihan on oma talo jne olemassa.
Kylläpä sua vieraitten ihmisten raha-asiat jaksaa kiinnostaa, kun pitää oikein googlaamalla niiden asioita alkaa tonkimaan. Aika säälittävä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on, osalla ei.
Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?
Onko hirvrästk eroa jos rahat on kiinni seinissä, osakkeissa tai rahastoissa? Missään noista vaihtoehdoista ne eivät ole käteisenä ja arvo realisituu vasta myyn
Nuo tappihintaiset talot ja asunnot vasta romahtaakin. Itse en missään tapauksessa tässä maailmantilanteessa Suomessa (!) sijoittaisi seiniin kuin välttämättömimmän. Teen myös niin paljon duunia, että kotonaoloaika ja niistä kalliista neliöistä nauttiminen olisi kovin rajallista (iso talo). Hukkaan menisi rahat.
Mikä pointti tuollaisella töllistelyllä ja ihmettelyllä on? Jotkut tienaa enemmän, jotkut vähemmän ja isoja perintöjä on ollut jaossa. Joskus tuntuu että herkutellaan ajatuksella että ihmiset elävät kurjaa elämää velkaloukossa asuntojen ja autojensa kanssa, mutta eihän se näin suurimmaksi osaksi ole. On toki näitä jotka ovat ottaneet liian suuria lainoja ja todellisuus iskee, mutta ei kaikki näitä sankareita ole.
Olen monesti myös kävellyt hienoilla omakotitalo alueilla ja ihmettelyt samaa, mutta sitten samaan aikaan mietin, että miten menee seinien sisällä. Onko riitelyä, rahasta tiukkaa ja onko vain kulissia? Tiedän ainakin muutaman pariskunnan jolla näin valitettavasti on. Kunhan ulos näyttää hienolta.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti myös kävellyt hienoilla omakotitalo alueilla ja ihmettelyt samaa, mutta sitten samaan aikaan mietin, että miten menee seinien sisällä. Onko riitelyä, rahasta tiukkaa ja onko vain kulissia? Tiedän ainakin muutaman pariskunnan jolla näin valitettavasti on. Kunhan ulos näyttää hienolta.
Haiskahtaa aika katkeralta noi sun mietinnät.
Vierailija kirjoitti:
Niin kun itse on ainakin pystynyt eroamaan heti jos on tarvinnut ym. Niin outoja parisuhteita kyllä nähnyt että ihmettelen saako niitä mikään muu pysymään yhdessä kuin se yhteinen asuntolaina.
Kahdelta rutiköyhältä onnistui näin:
1. Kovaa työtä ja vaatimatonta elämää 30 vuotta pienen pienessä omakotitalossa, joka maksettiin suhteellisen nopeasti.
2. Samaan aikaan sijoitettiin suoraan osakkeisiin. Lopulta sijoituksissa oli noin 400 000 euroa ja sijoituslainaa oli noin 100 000 euroa.
3. Noin viisikymppisinä myytiin kaikki sijoitukset pois, maksettiin verot ja lainat. Ostettiin lähes käteisellä 350 000 euron talo ja aikaisempi mökki jäi kesämökiksi. Varaa jäi myös kahteen uuteen autoon.
Emme ole väistelleet vastuita ja ikäviä töitä. Jos joku on tarjonnut jossain parempaa palkkaa, olemme vaihtaneet työpaikkaa. Suomessa ei palkka nouse taviksella kuin kilpailuttamalla työnantajia.
Emme ole maksaneet kirkollisveroja ja ay-maksuja, emme juo ja polta. Noistakin on säästynyt helposti 100 000 euroa.
Ei nuo taivaasta tipu, vaan täytyy olla valmis panostamaan asioihin.
Vierailija kirjoitti:
No aivan varmasti kaikilla on elämässään haasteita, asuit sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Ehkä se lohtu on sitten laittaa piha tai talo kauniiksi. Mutta sinähän varmasti vahingoniloisena nautit muiden kurjuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa.
Sitä kutsutaan elämäksi. Haudassa ei tarvi enää kuluttaa, eikä matkustella.
Miten sairas ja köyhä voi oikein kokea tätä "elämää"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on, osalla ei.
Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?
Onko hirvrästk eroa jos rahat on kiinni seinissä, osakkeissa tai rahastoissa? Missään noista vaihtoehdoista ne
Tämä. Jos seiniin laittaa sijoittamisen sijaan, tarvitsee löysää rahaa olla _paljon_. Tämän hetken hinnat eivät nouse enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan varmasti kaikilla on elämässään haasteita, asuit sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Ehkä se lohtu on sitten laittaa piha tai talo kauniiksi. Mutta sinähän varmasti vahingoniloisena nautit muiden kurjuudesta.
En minä ainakaan ole vahingoniloinen mutta esim. sellainen parisuhde jossa kielletään työmatkat. Jäisitkö sinä siihen onnellisena makselemaan yhteistä asuntolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa.
Sitä kutsutaan elämäksi. Haudassa ei tarvi enää kuluttaa, eikä matkustella.
Miten sairas ja köyhä voi oikein kokea tätä "elämää"?
Ei voikaan. Suurin osa maailman ihmisistä ei koskaan koe tuollaista *elämää*. Se on tietynlainen hyväosainen kupla.
Pitää muistaa noita upeita kulisseja katsellessa, että siinä pienessä im-yksiössä voi asua ihan yhtä onnellisia ihmisiä, jopa onnellisempia kuin noissa uusissa ikkunapalatseissa.
Voi myös tippua korkealta, jos tulovirta ehtyy. Vuokralla asujille ei välttämättä yhtä kova pudotus. Valtio kuitenkin lopulta elättää ja elämä jatkuu, kaupungin halpa vuokra-asunto plakkarissa vielä suojana.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
Meillä reilu 500 000 asunto ja tulot pienemmät kuin teillä. Lapsia on, perintöä ei. Yksi velaton auto. Ei ole mistään tiukkaa tehnyt, ja paljoa ei ole enää lainaa jäljellä. Tykätään kyllä elää aika säästäväisesti, mutta kohtuudella. Ruokakaupassa esim voi kyllä ostaa mitä haluaa, isompia hankintoja sitten mietitään tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole vahingoniloinen mutta esim. sellainen parisuhde jossa kielletään työmatkat. Jäisitkö sinä siihen onnellisena makselemaan yhteistä asuntolainaa?
Jäikö aamulla lääkkeet ottamatta?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö aamulla lääkkeet ottamatta?
Ohis&nbs
No ei mutta tällaisen parisuhteen tiedän!