|En enää lue valkoisten kirjoja, koska haluan maailmoja, joissa mahdun olemaan
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011365909.html
Miten hs julkaisee rasistisen kirjoituksen??
Kommentit (314)
Muistatteko Umayya Abu-Hannan, joka onneksi muutti Amsterdamiin kahmittuaan ensin Suomen akatemian apurahat itselleen?
Oli melkoinen värivalittaja ja rasismiruikuttaja.
Tämä toimittaja näyttää nyt ottaneen hänen paikkansa. Täytyyhän täällä aina muutama suomalaisia vihaava värillinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Minä luen kaikenväristen ja kaiken sukupuolisten ja kaiken ikäisten sekä eri maalaisten kirjoja. En edes katso noita asioita lainatessani kirjoja.
Minä olen aina tehnyt samoin ja kokenut mielenkiintoisena tilaisuuden päästä kurkistamaan sisään erilaisiin ajatusmaailmoihin.
Saadaankohan vielä jatkaa lukemista, vai lasketaanko sekin jossain vaiheessa kulttuuriseksi omimiseksi? Olisi kurjaa, jos saisin lukea vain suomalaisten heteronaisten teoksia.
En ole mikään persujen ylin ystävä, mutta kun heitä syytetään aina rasismista ja seksismistä, niin tässä Hesarin "kulttuuritoimittaja" käyttää molempia.
USA:ssa kova työnteko ja rationaalisuus koetaan valkoisiksi arvoiksi.
https://www.newsweek.com/smithsonian-race-guidelines-rational-thinking-…
Toisaalta mitä pahaa on valkoisissa arvoissa? Jos kova työnteko, sivistys ja rationaalisuus ovat valkoisia, olen täysin ylpeästi valkoinen.
Ja niin pitäisi muidenkin suomalaisten olla. Ei ole mitään syytä ruveta kumartelemaan värivalittajille, vaan vaalikaamme ylpeästi omaa kulttuuriamme, joka maailman mittakaavassa suuri harvinaisuus.
On selvää että valkoisen miehen on turha enää yrittää julkaista mitään, vaikka olisi millainen mestari. Hesarin ja hesalaisten kustantamoiden tädit ja tytöt pitävät siitä huolen.
Ehkä joku kädenlämpöinen joka äidin toivevävy voi joskus päästä seulasta läpi.
Ihanaa, kiitos! Ilmaista puoluemainontaa Perussuomalaisille ja Sinimustalle Liikkeelle. Nämähän markkinoivat kokoajan itse itseään.
Itse katson ainoastaan elokuvia tai sarjoja joissa on valkoisia näyttelijöitä. Sama musiikin tai kirjojen suhteen. Pelkään omivani toisten kulttuuria. Woke opetti minut tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Ndela ei muista, että jotain 90% maailmankirjallisuuden merkkiteoksista on valkoisten kirjoittamia ja 99,9% Suomen kansalliskirjallisuudesta on valkoisten tuotosta.
Mutta kun ne merkkiteokset on merkkiteoksia vain valkoisen katseen takia. Ja Suomen kansalliskirjallisuuskin on valittu väärin perustein. Oikeat, salatut kansallisaarteemme löytyvät senegalilaisten savimajoihin arkistoista.
Tuolla turhalla lausunnolla Hesari hakee huomiota. Lapsellista. Tietää tasan että keskustelu kärjistyy. Mutta mikäs teet kun levikki laskee laskemistaan... keksitään sitten tyhjästä aiheita. Ja ihmisten värit on aina hyvä aihe saada klikkauksia. 😂
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tummaihoisena naisena heittää tähän väliin että pliis älkää pitäskö meitä kaikkia tällaisina lumihiutaleina.
Minä olen ihan tyytyväinen, rasismiin törmään harvoin Suomessa. Joskus joku huutelee jotain mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kertoo lähinnä huutelijan älykkyysosamäärästä.
Olen ihan tavallinen tapakristitty nainen ja naimisissa ihan tavallisen valkoisen suomalaisen heteromiehen kanssa. Meillä on kolme lasta, omakotitalo ja verot maksetaan Suomeen.
Valitsen kirjani sen mukaan, että vaikuttavatko ne mielenkiintoisilta. En sen mukaan minkä värinen ihminen kirjan on kirjoittanut tai minkälaiset vehkeet kirjoittajalla on.
Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini kirjat. Myös Suomalaisten pitäisi lukea enemmän maahanmuutajien kulttuurien kirjat että he oppivat meidän kulttuuri. Suomi on muuttunut. Pitää lukea eri kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tummaihoisena naisena heittää tähän väliin että pliis älkää pitäskö meitä kaikkia tällaisina lumihiutaleina.
Minä olen ihan tyytyväinen, rasismiin törmään harvoin Suomessa. Joskus joku huutelee jotain mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kertoo lähinnä huutelijan älykkyysosamäärästä.
Olen ihan tavallinen tapakristitty nainen ja naimisissa ihan tavallisen valkoisen suomalaisen heteromiehen kanssa. Meillä on kolme lasta, omakotitalo ja verot maksetaan Suomeen.
Valitsen kirjani sen mukaan, että vaikuttavatko ne mielenkiintoisilta. En sen mukaan minkä värinen ihminen kirjan on kirjoittanut tai minkälaiset vehkeet kirjoittajalla on.
Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini kirjat. Myös Suomalaisten pitäisi lukea enemmän maa
Ai niinkö päin? Eli suomalaisten pitää lukea m muuttajien kulttuurien kirjoja? Ei niin, että m muuttajat pyrkivät integroitumaan perehtymällä paikalliseen kulttuuriin, johon esim. kirjallisuus antaa suoran oikotien?
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa kova työnteko ja rationaalisuus koetaan valkoisiksi arvoiksi.
https://www.newsweek.com/smithsonian-race-guidelines-rational-thinking-…Toisaalta mitä pahaa on valkoisissa arvoissa? Jos kova työnteko, sivistys ja rationaalisuus ovat valkoisia, olen täysin ylpeästi valkoinen.
Ja niin pitäisi muidenkin suomalaisten olla. Ei ole mitään syytä ruveta kumartelemaan värivalittajille, vaan vaalikaamme ylpeästi omaa kulttuuriamme, joka maailman mittakaavassa suuri harvinaisuus.
Huvittavaa miten "värilliset" kerta toisensa jälkeen osoittavat itse olevansa valkoisia alempia raakalaisia. Sitten kuitenkin ovat kovastikin pöyristyvinään, kun jotkut valkoisetkin tämän tunnistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa myös miettiä paluuta juurilleen, jos vieraassa kulttuurissa noin ahdistaa.
Niinpä. Maassa maan tavalla. Moniko valkoinen muuttaa johonkin Afrikan maahan ja alkaa julkisuudessa uhriutua mustasta ylivallasta yms.? Mikä ihme noita länsimaihin päästettyjä kehitysmaalaisia ja heidän jälkeläisiään riivaa? Alemmuuskompleksiko?
Kummasti ne etuoikeutetut pahat valkoiset miehet ovat tässä maassa se ryhmä, joka ensisijaisesti puolustaa tätä maata.
Eikös hän ole syntynyt Suomessa?
On ihan vi-tun sama missä se kakata sattuu mamman pillusta tippumaan. Perinne ja tav
En meinannut tulla vastaamaan tähän ketjuun mutta itseasiassa tunnen juuri tällaisen ihmisen joka on syntynyt Suomessa kiinalaisille vanhemmille mutta viettänyt lapsuutensa käytännössä täysin kiinalaisen median, kirjojen, yms parissa. Tämä ihminen harmitteli sitä että oli jäänyt ihan täysin kahden kulttuurin väliin ja kipuili tätä paljon. Hän oli todella pihalla Suomen asioista ja sellaiset asiat ja ilmiöt joiden olettaisi olevan täällä kasvaneelle edes jotenkin tuttuja, olivat ihan uusia. Välimme viilenivät koska tällä oli todella rajuja riitoja perheen kanssa ja ihmeellistä rahalla ja statuksella pröystäilyä jota en ymmärtänyt. Hänen mielestään rajut riidat perheen kesken olivat "normaaleja hänen kulttuurissaan" ja jouduin ihan liian monta kertaa miettimään soitanko oikeasti johonkin asiasta. En nyt kehtaa tässä avata sen enempää kuin että tältä tuli siis esimerkiksi sellaisia paniikkipuheluita että hänen isänsä aikoo vahingoittaa häntä, mutta vartin päästä asia olikin jo ookoo.
Haluatko arvata mitä se on somaliyhteisöissä?
Kuinka paljon tunnet somalityttöjä jotka seurustelee valkoisen pojan kanssa? Haluatko arvata kumman rasistisuudesta se johtuu ettei näitä näy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini kirjat. Myös Suomalaisten pitäisi lukea enemmän maa
ok... mitähän mestariteoksia (arvostettuja kulttuurinne sisällä) meidän tulisi lukea? Laita vaikka top10
Vierailija kirjoitti:
Törkeää. Suomi on pieni maa ja kieli vähemmistökieli maailman mittakaavassa. Maan suurimman lehden pitäisi innostaa lukemaan suomalaisia teoksia eikä väheksyä niitä, koska kirjailijan väri on väärä. Käänteistä rasismia.
Törkeää siksikin, että mediassa pitäisi käyttää hyvää kieltä. "Lopetin lukamasta" ei sitä todellakaan ole.
Luulin, ettei Hesari voi enää vajota alemmas, mutta näköjään se voi.
Todella rasistinen kirjoitus toimittelijalta.
HS alitti itsensä
En uskonut sen olevan enää mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini ki
ok... mitähän mestariteoksia (arvostettuja kulttuurinne sisällä) meidän tulisi lukea? Laita vaikka top10
Löytyisikö listaa?
Jos 10 kirjaa on liikaa toivottu niin vaikka 5 ?
Vierailija kirjoitti:
No minä en lue nee.kereiden kirjoittamia kirjoja.
Ei ne osaa kirjoittaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan. Suomi ei ole muuttunut, eikä tule muuttumaan. Tulijat ovat täällä vähemmistö, tulijat muuttuvat valtaväestön mukaan. Suomalaiset päättävät myös itse, mitä lukevat, eivätkä muslimikulttuurin kirjat ole kovin kiintoisia. Jos itse luet, sen kun luet, mitäpä se valtaväestölle kuuluu.
Sana kirja taipuu muuten: En halua lukea KIRJOJA, opettele edes se.
Muistutuksena, Faye kuitenkin koki tarpeelliseksi ottaa valkoisen miehen, jonka kanssa lisääntyä. Hänen rasisminsa valkoisia kohtaan perustuu yksinomaan tunteeseen omasta huonommuudestaan. Sama ilmiö äskettäisen Sydney Sweeneyn "farkkuskandaalin" kohdalla.